Luxusní italské jachty dostanou palivové články

Americká firma Nuvera Fuel Cells a italské loděnice Fincantieri pracují na velkých palivových článcích určených pro velké luxusní jachty. Palivové články však nemají sloužit jako hlavní zdroj elektrické energie, nýbrž jako range-extender nebo k tichému manévrování v přístavech.

Palivové články brzy najdou uplatnění na luxusních jachtách, ilustrační foto
foto: Azimut-Benetti

Velké lodě v drtivé většině fungují jako diesel-elektrické hybridy. Dieselový motor vyrábí elektrickou energii pro elektromotory, které pohánějí lodní šrouby. Spalovací agregát rovněž dodává elektřinu pro všechny systémy lodě.

Společnosti Nuvera Fuel Cells a Fincantieri pracují na konceptu, kdy spalovací motor může v některých případech nahradit výkonné palivové články. Jde především o manévrování v přístavech nebo pro krátké plavby, kde se vyžaduje tichý chod.

V prvním etapě vyrobí Nuvera Fuel Cells osm palivových článků Orion™ typu PEMFC o celkovém výkonu 260 kW. Program má odstartovat v prosinci letošního roku s tím, že první články Američané pošlou do italských loděnic v polovině příštího roku. Zde se články podrobí ostrým testům na plavidlech.

Palivové články budou fungovat de facto jako pomocná energetická jednotka APU (Auxiliary Power Units). Hlavním zdrojem energie zůstane spalovací motor, palivové články se dostanou ke slovu jen tehdy, pokud bude vyžadován tichý chod. Orion™ poslouží také jako záložní zdroj energie při poruše nebo odstávce motoru, případně při vyčerpání paliva.

„Palivové články poskytují atraktivní přidanou hodnotu pro námořní průmysl,“ říká Giampaolo Sibilia, ředitel evropských operací u Nuvera Fuel Cells. „Tento důležitý program s Fincantieri potvrzuje jak výhody technologie Orion v námořních dopravě, tak plní specifické potřeby v námořním prostředí – tvoří námořní cestování tišším a čistším.

Použití palivových článků v námořní dopravě není náhodné. Lodě mají velkou nosnost i dostatek prostoru k umístění obrovských palivových článků. Použití vodíkových palivových článků u lodí navíc snižuje emise výfukových plynů, hluku a vibrací spojené s chodem spalovacího motoru.

Připomeňme, že palivové články nenacházejí uplatnění jen na lodích, ale také v přístavech. V přístavech najdeme v blízké budoucnosti kontejnerové palivové články typu PEMFC, jenž zajistí elektrickou energii zakotveným lodím.

2 Comments on “Luxusní italské jachty dostanou palivové články”

Napsat komentář