SOR Libchavy se připravuje k přechodu na emisní normu Euro 6

Na „plynařské“ konferenci Autosympo 2013 nemohli chybět ani zástupci v tuzemsku vyráběných autobusů. Domácí společnost SOR Libchavy zastoupená Ing. Černým započala výrobu autobusů v roce 2001 ve spolupráci s firmou Ekobus a od r. 2005 si konstruuje SOR plynové autobusy sám.

Elektrobus SOR EBN 8
foto: archiv autora

Roční produkce CNG autobusů v Libchavách čítá 20-50 kusů s tím, že většina odbytu je v České republice, ale plynové SORy jsou vyváženy i např. do zemí bývalého Sovětského svazu.

Nevýhodou může být to, že SOR dnes stále nabízí autobusy s motory Iveco splňující pouze emisní normu Euro 5, nicméně Ing. Černý ujistil, že se již vše připravuje na přechod k dodávkám motorů Euro 6 tak, aby již příští rok mohly putovat ke koncovým zákazníkům.

SOR, který jako jediný v Evropě vyrábí i příměstské a meziměstské CNG autobusy, postavil i dva hybridní autobusy, které jezdí pro dopravní podnik v Praze. Trolejbusů postavených na karoserii SOR jezdí v ČR již kolem sedmdesáti a novinkou je, že výrobce z Libchav vyhrál tendr na dodávku 80 trolejbusů do Bratislavy.

Co se elektrobusů týče, Ing. Černý zdůraznil, že velkou roli hraje hmotnost vozidla a rozložení baterií, proto jsme se zeptali, jak je SOR spokojen s řešením, kdy všechny baterie umístil na enormně zatíženou zadní nápravu, což u některých vozů v Ostravě činilo problémy.

Zástupce SORu však považuje toto řešení za nezávadné a správné a naopak odsoudil řešení, kdy jsou umísťovány akumulátory po celém vozidle, neboť do dle jeho slov je takto zbytečně zabírán prostor, který mohl být využit pro cestující.

O motorech Iveco, které SOR využívá, jsme se blíže dozvěděli hned v následujícím příspěvku přímo od pověřeného zástupce pana Ing. Jana Vodstrčila. Iveco mělo v dodržováních emisních norem velký náskok a již jejich motor Euro 5 CNG splňoval normy o třídu vyšší a jako Euro 6 nebyl homologován jen kvůli tomu, že neměl ošetřeny okrajové prvky ohledně životnosti a čtení údajů.

Nový motor Euro 6 CNG je vybaven i posílenou motorovou brzdou SEB, která dokáže na rozdíl od energeticky náročného elektromagnetického retardéru snížit spotřebu o několik jednotek procent. Motor Euro 6 CNG je lehčí, nepotřebuje chlazení výfukových plynů a Iveco očekává i delší životnost. Celková úspora paliva je pak oproti předchozí generaci motorů asi 7 %.

Ing. Vodstrčil prozradil, že Iveco připravuje i novou generaci hybridů, avšak o detailech ještě mluvit nemohl. V současné době se můžete s hybridními autobusy Iveco Irisbus setkat nejčastěji ve Francii.

vlastní

Napsat komentář