Akumulátory na bázi vody: elektromobily s dojezdem přes 380 km

Vědci z GE Global Research a Národní laboratoře Lawrence Berkeleyho v USA vyvíjejí nový typ tekuté baterie pro elektromobily. Pracuje na bázi vody. Díky němu by vozidla s elektrickým pohonem mohla snadno dosáhnout dojezdové vzdálenosti téměř čtyři sta kilometrů a dokonce ji i překonat.

Budou elektromobily nedaleké budoucnosti využívat baterie na bázi vody?
foto: GE

Představte si svět budoucnosti, v němž svým rodinným sedanem na elektrický pohon pohodlně dojedete z Prahy do Ostravy, aniž byste po cestě museli dobíjet. V současné době je to představa z říše snů, ale možná už ne na dlouho.

Grigorij Soloveichik, vedoucí tohoto projektu ve výzkumném středisku GE a ředitel příslušné části programu Energy Frontier Research Center, který probíhá pod vedením GE a je financován ministerstvem energetiky , tvrdí, že nový typ baterií by mohl být až o 75 procent levnější než baterie nyní dostupné na trhu a zároveň by mohl několikanásobně prodloužit současný dojezd elektromobilů. „Ministerstvo energetiky chce vytvořit baterii, se kterou automobil ujede 380 km. Jsme přesvědčení, že tento cíl dokážeme překonat,“ říká Soloveichik.

Jak podotýkají vědci společnosti GE, nová technologie na rozdíl od lithium-iontových a ostatních baterií pracuje na bázi vodných roztoků anorganických chemických látek, které dokážou propustit více než jeden elektron najednou, čímž dosahují vyšší energetické hustoty.

Nový systém vědci označují jako „tekutou“ baterii, protože vybíjení a nabíjení probíhá v elektrochemických článcích oddělených od nádob uchovávajících energii, díky čemuž je baterie bezpečnější. „Chceme vytvořit tekutou baterii využitelnou v oblasti dopravy i velkokapacitního uchovávání energie,“ říká Soloveichik. „Pro elektromobily se tedy jedná o naprosto převratnou technologii.“

Výzkum je součástí programu ARPA-E RANGE amerického ministerstva energetiky, jehož cílem je vyvinout revoluční elektrochemické technologie pro ukládání energie. Vědci z výzkumného centra GE a Berkeleyeho laboratoře podle svých slov plánují vytvořit funkční prototyp a „demonstrovat využitelnost“ svého konceptu již v průběhu příštího roku.

Nissan Leaf z roku 2013 má pro srovnání podle hodnocení americké agentury pro ochranu životního prostředí dojezd 120 km. Model S automobilky Tesla Motors ujede na jediné nabití 420 km. Obě vozidla využívají lithium-iontové baterie.

Výzkum v oblasti automobilů s elektrickým pohonem má u GE dlouhou tradici. Již před sto lety společnost vyvinula první dobíjecí zařízení pro elektromobily. V nedávné době pak inženýři GE představili dobíjecí stanice jako WattStation nebo baterie Durathon, které pracují na bázi sodíku a které se zařadily do portfolia ecomagination společnosti GE.

tisková zpráva

10 Comments on “Akumulátory na bázi vody: elektromobily s dojezdem přes 380 km”

  1. bateria na vodu tu uz bola,
    bateria na vodu tu uz bola, niekde na juh od nas, nedavno. malo to hacik, zralo a potrebovalo to kov, a az sa ten kov spotrebuje je po srande. tiez privlastky, lacna, velkokapacitna, ..imho to mali nainstalovane v aute a testovali to realne. tak nechapem naco tolke dristy tu a teraz. a co ten hydronieco superlacny benzin vyrobeny lacno co to tu viselo niekolko rokov ? 🙂 ..proste urciteeee aano.

  2. Bez ohledu na tento článek
    Bez ohledu na tento článek se zde skoro schovává jedna informace. A to, že „ARPA“ pracuje na vývoji baterie. ARPA sama o sobě představuje pojem v oblasti aplikovaného výzkumu majíci za sebou značné množství „převratných“ vynálezů. Takže optimismus je na místě 😉

  3. Co je tohleto za snůšku
    Co je tohleto za snůšku žvástů?

    „Představte si svět budoucnosti, v němž svým rodinným sedanem na elektrický pohon pohodlně dojedete z Prahy do Ostravy, aniž byste po cestě museli dobíjet.“ – přece 375 km < 420 km (tesla), tak jaký svět budoucnosti? "dokážou propustit více než jeden elektron najednou, čímž dosahují vyšší energetické hustoty" - WTF? "vybíjení a nabíjení probíhá v elektrochemických článcích oddělených od nádob uchovávajících energii" - aha, čili žádná nová baterie, ale klasický palivový článek (fuel cell).

  4. No už aby to někdo
    No už aby to někdo dotahnul do konce. Tyhle zprávy znějí vzdycky stejně, bohužel. VŽĎYCKY mi z toho vyplývá, že je to jen teorie a velký možná a není ani funkčňí model. Tahle je teda první co si pamatuju, že mluví aspoň o tom, že příští rok možná něco postaví… Chjo.

  5. Tahle tisková zpráva je
    Tahle tisková zpráva je fakt na nic, samé marketingové kecy.
    Na jednu stranu se píše, že dokážou udělat převratnou baterii na kterou Elektromobili uvedou neuvěřitelných 380 km! A že je to budoucnost!
    A dále v článku se píše, že Tesla model S ujede ještě víc už dneska a se současnou baterii!
    Tak kde je to zlepšení?
    Přesně jak říká Musk. Když se něco nového staví nebo vymýšlí má to být lepší než to staré, abychom udrželi nějaký pokrok a nešli zpátky.

    Nic proti jsem rád, že se vymýšlí něco nového a možná to bude lepší než baterie v Leafu, ale takhle ta zpráva je jen chvástání.

  6. Autorovi dekuji za clanek.
    Autorovi dekuji za clanek. Bohuzel, informacni hodnota se blizi nule… kecu (nemyslim autora, ale vedce), obsahujici slovni spojeni, jako je „by mohl několikanásobně prodloužit současný dojezd elektromobilů“, „možná už ne za dlouho“, „jedná se o převratnou technologii“ apod., tech uz jsme nejen zde cetli hodne… zatim jedina prevratna technologie, ktera se „neprevratila“, je proste ta, kterou pouziva Leaf, Volt, Model S… treba si jednou model S budu moct poridit a rad si v prohlizeci na palubni desce prectu zpravu, ze uz brzy tady bude novy typ baterie 🙂

Napsat komentář