Sandman není jen známý komiks. Stejným názvem pojmenoval mladý slovenský designér Adam Danko svůj unikátní koncept šlapacího elektromobilu. Danko s kumpány plánuje, že by se mohl začít vyrábět. Je v kontaktu např. i s chorvatskou automobilkou Rimac Automobili.
foto: Adam Danko
Pojem “šlapací elektromobil” nezní právě dvakrát přesvědčivě, a tak je lepší označovat vozítko Sandman za PAEV nebo lépe velomobil. Adam Danko se stejnojmenným konceptem už v roce 2009 zvítězil v designérské soutěži Allivision09.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Twill – osobní auto na dvou kolech
Vývoj Sandmana začal už v roce 2008, kdy ještě Adam studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Od té doby se ale koncept velomobilu zas o kus posunul. Princip je jednoduchý: Jednomístné vozítko se pohybuje jak díky energii uložené v bateriích, tak díky síle nohou svého řidiče.
Elektrokolo nebo elektromobil?
Řidič ale šlapáním nepohání mechanicky přímo kola, nýbrž vyrábí elektrickou energii, která je využita k pohonu elektromotorů. Adam Danko tvrdí, že hlavním důvodem vzniku Sandmana bylo vytvořit jiný elektromobil než jaké dnes velké automobilky běžně dělají.
Vozítko je pochopitelně maximálně odlehčené. Zajímavý je i fakt, že řidič v něm nesedí, ale spíše leží. “Rád jezdím na kole, napadlo mě proto spojit pohon lidských svalů s elektromotory. Zároveň jsem měl čerstvou zkušenost s jízdou na lehokole, takže volba polohy sezení byla jasná,” říká Danko.
Lehací poloha má tu výhodu, že srdce je v jedné rovině s nohama. Díky tomu se méně namáhá a zlepšuje se odtok krve ze svalů. “Díky tomu s využitím menšího množství energie ujedete delší vzdálenost,” vysvětluje pozitiva tohoto přístupu Marek Slávik, koordinátor projektu Sandman.
Zájem má i Rimac
Vozítko se totiž postupně z fáze konceptu dostává dál. Zejména díky podpoře dalších lidí: v týmu Sandman je kromě Danka a Slávika také materiálový konzultant Tomáš Gayer, návrhář elektrických komponent Peter Benkovský ze společnosti GreenWay Operator a.s. či Mgr. Jan Buk, který se stará o marketing. A v neposlední řadě také Mate Rimac, jehož oficiální pozice je “konzultant výzkumu a vývoje”.
Právě tento chorvatský podnikatel a zakladatel automobilky Rimac Automobili, vyrábějící jedinečný elektromobil za milion dolarů, se za projekt Sandman postavil a uvažuje jak jej podpořit. “Zájem o realizaci našeho projektu existuje,” potvrdil nám Marek Slávik.
Velomobil typu Sandman je výhodný zejména z pohledu energetické efektivity. Zatímco běžné auto spotřebuje na ujetí 1 km kolem 5 MJ, jezdci na kole stačí pouhých asi 100 KJ, tedy 50x méně. V případě velomobilů je to pochopitelně o něco více, ale ne o moc. Mají totiž výhodu v tom, že dokážou jezdit rychleji než běžné jízdní kolo.
Dojezd přes 100 km
Zatímco běžná cestovní rychlost kola se pohybuje mez 15-21 km/h se “zdrojem” o výkonu 100 W, u velomobilu je to 28-34 km/h při stejném výkonu. Podle autorů Sandmana vám tak jedna láhev Coca-coly dá energii na ujetí až 4 km. Hamburger dokonce na 22 km.
Na jedno nabití dokáže Sandman v současné koncepční verzi ujet až 120 km při průměrné rychlosti 55 km/h a jezdci o “výkonu” 120 W. Výhodou je, že jízda není možná bez šlapání – řidič tedy musí vždy zapojit své svaly, aby se vozítko pohnulo. Každý si pak může přizpůsobit “odpor” šlapání. Pro profíky je možné nastavit až 1500 W výkonu.
Hlavním zdrojem a zároveň úložištěm energie je 2,5kWh li-ion baterie. Dobíjet lze z klasické 230V zásuvky, dobíječka je však externí, aby se ušetřila hmotnost vozidla. Uvnitř stroje lze pochopitelně zařídit dobíječku na mobil, notebook, tablet apod.
Chytré šlapací auto
Vozidlo Sandman je pochopitelně plně připraveno na integraci s aplikacemi pro vaše chytré telefony či tablety. Takové spojení zároveň slouží ke snížení ceny vozidla, protože to nemusí mít žádné vlastní displeje a grafické systémy. Smartphone by měl dokonce sloužit k odemknutí a nastartování Sandmana.
Tři hlavní oblasti, kde tvůrčí tým vidí možné využití, je pohyb po velkých městech (kde bezpochyby takový stroj zaujme), aktivní lifestyle a komerční sféra. Sandman by mohl sloužit jako vyhlídkové vozidlo pro turistické projížďky, zelené taxi, dokonce i v armádě pro přejezdy mezi kasárna či po základnách. Dokonce je možné jej uzpůsobit také pro přepravu nákladu.
Výhodou by mělo být i možnost provozovat jej na cyklotrasách, které dnes protínají prakticky celou Evropu. Pokud navíc přídavný vozík vybavíte tenkovrstvými solárními články, můžete Sandmanem jezdit takřka kamkoliv chcete. Zde se Danko inspiroval českým týmem, který se účastní závodu solárních kol z Francie do Kazachstánu.
Promyšleno do konce
Danko má dokonce vyřešen i návrh konceptu vertikálního parkování. Pro zaparkování Sandmana by se využily vysoké stožáry na jejichž vrcholcích by se točily vertikální větrné turbíny. Ty by vyráběly energii jak pro okolí, tak pro dobití Sandmana.
Sandman pochopitelně není jediný zástupce druhu velomobilů. Konkurence se dnes rozdí zejména v oblasti Nizozemska, např. jezdítka Floow a Orca společnosti FlevoBike. Ta sice nevypadají tak futuristicky, ale zato už jsou nebo brzy budou v prodeji. Proti konkurenci se ale Sandman vymezuje zejména vysokým důrazem na bezpečnost, na kterou Danko myslel od začátku návrhu.
Pokud by se velomobil Sandman někdy začal vyrábět, odhaduje tým jeho cenu na přibližně 7000 euro. To jde ruku v ruce s ostatní současnou konkurencí. Sandman by ale měl zaujmout právě svým netradičním, futuristickým a velmi mladým designem. “Paradoxně, můj oponent diplomové práce, Michal Kačmár z Land Rover Jaguar, mi vytýkal přehnaný konzervatismus v tvarování,” doplňuje pobaveně Danko.
Zdravím,
Mohol by som sa
Zdravím,
Mohol by som sa spýtat aká je ucinnost pohonu: clovek- generator- pripadne cez bateriu ked to ide – riadiaca elektronika – elektromotor? Sam som podobny pohon uvazoval pri bakalarskej praci a ucinnost bol problem… ak maju vase elektromotory/generatory ucinnost 80percent, co je optimisticke…. potom ucinnost systemu 0,8*0,8 je 0,64 plus straty v elektronike, kabelazi… Viete mi povedat kolko wattov z jazdcovho vykonu sa teda realne dostane na cestu? Dost by ma to zaujimalo lebo takyto pohon by bol skvely ak by to malo slusnu ucinnost. A dalej kolko percent vykonu tvori jazdec pri tych 55 kmh? Ak teda dokazete pri 100W ist zhruba 30kmh … pri 55 potrebujete priblizne 600W. Ak by som teda uvazoval ucinnost 60 percent , jazdec o vykone 120w dodava 72W. Podiela sa teda na pohone zhruba 10timi percentami. Ma to vyznam?
Přesně tak!
Těch pár
Přesně tak!
Těch pár watů nemá význam.
Možná si řidič něco našlape při stání na semaforech a v kolonách. Ale zas to dělá jen pár procent.¨
Věřím tomu, že přímý pohon kol by byl efektivnější!
Sandman uz ma svoj trailer
Sandman uz ma svoj trailer na youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=X1_ep-XOLIM&feature=youtu.be
skor by som designerov ak to
skor by som designerov ak to myslia vazne upriamil na jeden fakt, a tym je zasklena plocha, upustili od nej obaja moji favoriti vo vyrobe velomobilov, GoOne a taktiez Aerorider, mali na to dva vazne dovody, prvym je prehrievanie v lete ked sa prehrieva a poti aj cyklista ofukovany vzduchom na normalnom bicykli a nie niekto kto je zatvoreny v „skleniku“ velomobilu a druhy prosty dovod je odrosovanie/odmrazovanie v zime kedze vieme ze vo velomobile nie je dostatocny tepelny vykon na odmrazovanie/odrosovanie skla (nemame odpadove teplo zo spalovacieho motora) takze aby sa aj z tohto kusku nestal nepouzitelny sklenik v lete a v zime
Lexan antireflex PK
Lexan antireflex PK tvarovanie zasklenie ktore bude mat reflex pokovenie naviac v hornej casti /nad hlavou vzadu/ budu inovativne flexi ohybne FV clanky s ucinnostou 30%, 250W/m2, 350g/m2, 700W/kg hotova flexi folia.
Prehrievanie riesia FVe clanky, pokovenie a odoberatelne zasklenie /radikalne zhorsi aerodynamiku/ a v zime ohrev cez externe pripojenie na 240V alebo ina forma ohrevu cez externy bufik.
Denso vyraba elektricke klima kompresory pre automobily ale stale to ma velku kapacitu takze pre sandman nepouzitelne.
FV flexi folia s vykonom 2kWp ako prislusenstvo staci len prehodit cez sandman ako deku a pripojit.
fandím ultralightum na
fandím ultralightum na silnici. Osobně to však vidím trochu vícemístně. EKOLO-MINI
adam je šikovny nech mu to
adam je šikovny nech mu to vyjde drzim palce adam
Taková škoda. Proč se
Taková škoda. Proč se vždycky skvělý kocept zabije přemrštěnou cenou?
The standard model of the
The standard model of the FlooW has a price tag of €4550 excl. 19% VAT and excl. delivery costs (total incl. VAT € 5414.50). This is a ‘starting’ price and you can supplement your purchase with various accessories including a spare lithium ion battery that enables you to travel further, an automatic CTV gear hub, a hood, customized colours and overprint, etc. Check out the list of accessories so you can personalise your FlooW.
0,7kWh batery pak floow – sandman 2,5kWh
http://www.floow.eu/
Czech made recumbent trike AZUB
http://www.azub.eu/download/download/AZUB-recumbents-price-list-2013.pdf
E-bike set, BIONX SL250 HT DT XL
Obávám se, že cena
Obávám se, že cena odpovídá ceně vývoje a komponent. Ono když by se to vyrábělo v desetitisícových sériích, tak by ta cena byla rozhodně nižší (a možná i bude pokud se to aspoň trochu uchytí). Tahle cena bude rozpočítaná tak na tisícikusovou a menší sérii.
Sprcha a čisté oblečenie
Sprcha a čisté oblečenie na prezlečenie po každej jazde 🙂
Hezký koncept, myslím že
Hezký koncept, myslím že je to zajímavá myšlenka. Z pozice studenta designu posuzuju tvar karoserie za velmi povedený. Z ergonomického hlediska si nejsem jistý výhledem z vozu a taky tím ,jak se do něj bude nastupovat. Zajímalo by mě ,jestli se tvůrcům tohoto projektu povede v budoucnu prosadit na český trh (pokud to zamýšlejí). Každopádně Vám fandím =)
Koncept je to opravdu
Koncept je to opravdu zajímavým, ve Světě podobných zakrytovaných skútru i kol bylo pár vyrobeno a zkušebně používáno. Nejde v případě výroby a prodeje o ČR a SR, ta je dost konzervativní ale jsou státy a země kde velojízda je národní záležitostí a tam by potenciální vývoz a prodej mohl být úspěšným.
Aktualne sa komunikuje
Aktualne sa komunikuje vyuzitie sandman PAEV v ramci velkej XY univerzity v kalifornii ako 2eko (EKOlogicky a EKOnomicky) sposob efektivnej dopravy pre studentov a pre kazdeho kto si uvedomuje pozitiva pre svoje zdravie a aj pre planetu Zem.
Velke pozitivum je prislusenstvo pre sandman ktore umozni vyuzitie sandmana aj na vodne sporty pripadne cestovatelom/dobrodruhom (nafukovacie seg. plavaky)
Dalsie pozitivum vidime v dobrych vztahoch s CZ firmou ktora je vyrobcom jetsurf co umozni vytvorit zaujimave spojenie.
http://www.jet-surf.com/
zmetiem to pod zem.
zmetiem to pod zem. hodnotiaci asi nemali co hodnotit a hodnotia zle. nieco ako luxusna modna prehliadka nenositelnych drahych siat, ktora vyhrala prvu cenu.
ma to problem ako vsetky ostatne lahke vozitka, je to len rekreacna / sezonna zalezitost.
nejde to nechat vonku, da sa to lahko ukradnut, neprezije to zimu, prepravny prostriedok ponechany vonku musi byt ako trezor, ako tank, musi byt utulny pre vodica i cestujucich, musi nieco uniest.
to radsej bicykel na elektricky pohon. je to prilis drahe nechat to pred obchodom, prilis lahko ukradnutelne.
je to nezmysel. slapacie auticko ktore sa neda doma uskladnit.
Doporučuji sladit s
Doporučuji sladit s Googleglass. Tohle by bylo pro ně skvělý využití 😀
Dakujeme za Tip na
Dakujeme za Tip na GOOGLEGLASS 🙂 Za pokus to urcite stoji…..
Ony by mi totiž k tomu
Ony by mi totiž k tomu krásnému futuristickému designu docela seděli a když si to tak představím jak by v tom člověk vypadal a jak by se to pohodlně používalo, tak mi to prostě sedí :-).
Co blbnete, vždyť není
Co blbnete, vždyť není apríl…
nic nove na svete … a ani
nic nove na svete … a ani design nieje nijak prevratny ….
takze zas zavadzajuci clanok….