Do terénu s elektrickým speciálem EMX

Chcete si užít při jízdě v terénu lehkosti a obratnosti horského kola, ale nechce se vám šlapat? Zapomeňte na těžkou, neohrabanou a velkou motorku. Pokud si chcete užít dokonalý sjezd terénem, potřebujete lehký stroj, který bude dokonale kopírovat pohyby vašeho těla. Pokud nemáte hluboko do kapsy, zkuste se podívat na elektrický speciál EMX od stejnojmenné rakouské firmy.

Elektrický speciál EMX
foto: EMX

EMX je jakýmsi mixem mezi horským kolem a elektrickou motorkou. Základ tvoří hliníkový rám převzatý z horského kola určeného pro styl jízdy „freeride“ nebo „downhill“. Máme zde klasickou celoodpruženou konstrukci s předním a zadním odpružením od firmy RockShox. Vpředu i vzadu jsou hydraulické kotoučové brzdy.

Chybí zde ale přední ozubené kolo, kliky, řetěz i zadní kazeta. Místo toho jsou k dispozici jen podpěry pro nohy, podobně jako u motorky.

Speciál EMX pohání elektromotor o výkonu 5 kW (6,7 koní) ukrytý v zadním kole. Jen pro představu, ti nejlepší jezdci dokáží podat při dlouhodobě jízdě výkon okolo 300 wattů. Konstruktéři navíc popisují motor jako „bezúdržbový a prakticky nezničitelný.“

Energii pro motor dodává masivní 1,5 kWh baterie ukrytá pod spodním rámem. Kapacita baterie dává speciálu EMX, konkrétně verzi EMX Cross, dojezd slušných 80 kilometrů při maximální rychlosti 50 km/h. Doba nabití se pohybuje kolem 5 hodin.

V čem je výhodnější EMX oproti podobným terénním elektrokolům? Podle konstruktéra Johannes Hoiera je to především ve větší jednoduchosti, odolnosti, menší ceně a váze. EMX váží 33 kilogramů. Naproti tomu ideově podobné elektrické kolo Stealth Bomber váží 53 kilogramů. Klasické terénní motorky mají pak hmotnost minimálně tři až čtyřikrát větší.

Firma také nabízí slabší verzi EMX Street, jenž spadá do stejné klasifikace jako běžné kolo. Nepotřebujete tedy řidičské oprávnění pro motorky jako u silnější verze. Maximální rychlost je 25 km/h, dojezd se zvýšil na 130 km. Rychlost se zda být malá, ale pro jízdu v terénu je víc než dostatečná.

Na řídítkách je k dispozici digitální ukazatel rychlosti a stavu baterie. Kromě toho lze využít také tlačítko „turbobutton“, které aktivuje maximální akceleraci stroje.

Jak je to s cenou? Podle firemních údajů je cena silnější verze EMX Cross i slabší verze BMX Street 5880 euro (150 500 Kč). Naproti tomu, elektrické kolo Stealth Bomber stojí 11 660 euro, tedy přesně dvojnásobek. Klasické slušné kolo určené pro „freeride“ nebo „downhill“ lze sehnat za 50 000 Kč a výše.

EMX

6 Comments on “Do terénu s elektrickým speciálem EMX”

  1. Tohle bych mohl napsat ke
    Tohle bych mohl napsat ke všem příspěvkům k jakémukoli elektro pohyblivému předmětu, tedy že se tu neustále opakuje: vysoká cena, přepálená cena , blablabla…
    Jen připomenu, že auta, motorky, kola taky “ STÁLY “ od 10 000 až na milión a taky se řvalo, že to je drahý…
    Podle mne ta cena tomu odpovídá: sakra 33kg! Tolik vážily šlapací kola eště v 90 letech. Dojezd 80KM! Ty bláho, tak to už něco znamená!
    Jakou maj motorky na Benál velkou nádrž? A jakej maj dojezd? No co mi na to napíšete? Jasně , blablabla….

Napsat komentář