Ekonomické cestování: cesta kolem světa za 3000 Kč!

Stanislav Miler svým eko-autem poháněným použitým rostlinným olejem ujel přes sto tisíc kilometrů a od roku 2005 stihl navštívit přes 30 zemí. Jeho Přednáška na festivalu Evolution 2013 byla zaměřena právě na ekologické, ekonomické a především dobrodružné cestování, výhody a nevýhody používání biopaliv a provoz aut na použitý rostlinný olej.

Cestovatel a ekologický aktivista Stanislav Miler rozmlouvá s Jakubem Ditrichem, majitelem společnosti ekolo.cz, která v ČR prodává a propaguje elektrokola a elektrickou dopravu jako takovou
foto: archiv Stanislav Miler

Začneme u biopaliv. Dnes jsou názory na ně velmi rozporuplné a nejednotné. Dokonce se zdá, že negativních vlastností mají více než pozitivních a jejich produkce spíše životní prostředí a přírodu zatěžuje, než aby jí zátěže měla zbavovat.

Zajímavý pohled na problematiku biopaliv nabídl snímek Zelená poušť, který následoval hned po této přednášce a o kterém se dočtete v jiném z článků. Sám Stanislav Miler dříve spatřoval v biopalivech velký potenciál. Protože jeho práce vyžadovala časté cestování, napadlo ho postavit si auto na rostlinný olej se kterým projede svět.

S dodávkou, která je vybavena nádrží o objemu 350 l (dojezd přes 1000 km) jezdí už sedmým rokem. V současné době, pokud není zrovna na zahraničních cestách, mu slouží jako vozidlo s jehož pomocí pořádá přednášky a workshopy.

Nejpozoruhodněji působilo během přednášky vyprávění o cestách do exotických zemí. Cestu po Íránu, Turecku a Egyptu zvládl Stanislav Miler za tři měsíce. Ujel 12 000 km, spotřeboval 600 litrů vesměs použitého oleje a náklady na pohonné hmoty činily asi 3000 Kč. Osmiměsíční cesta z Prahy do Nového Dilí, která jej stála pouhých 1500 Kč.

Jak sám přiznal, dnes už jej mánie z biopaliv přešla, protože si je vědom znehodnocování půdy, zvyšování cen potravin a znečišťování vod k němuž produkce biopaliv vede. Dále zaznělo, že na 100 litrů bioethanolu z kukuřice je potřeba tolik kukuřice, z kolika by mohl člověk žít celý jeden rok.

Stanislav Miler tedy vidí eliminaci negativních vlastností biopaliv v omezení jejich produkce z potravin, obecně ve snížení spotřeby a dále v lokálním využití biopaliv. Sice tvrdí, že jeho dodávka je co se týče produkovaných emisí zhruba na stejné úrovni jako klasická benzinová či dieselová auta, ale za příliš ekologickou jí nepovažuje.

Budoucnost spatřuje v jiných pohonech. Seznámili jsme se tak s možností pohonu aut na vodu, a to na příkladu vozu Audi A4 1.8T s HHO generátorem.

V závěru jsme se také podívali do historie, současnosti a budoucnosti elektrických aut. O vodíku bylo řečeno jen málo, protože pan Miler jeho výrobu a spalování považuje v současnosti za energeticky stále příliš náročné.

Všichni, kdo na přednášku přišli, velmi zajímavou formou zjistili, jak se dá cestovat ekologicky i ekonomicky. Další informace najdete obsáhlém rozhovoru Stanislav Miler: začít je potřeba u sebe.

7 Comments on “Ekonomické cestování: cesta kolem světa za 3000 Kč!”

  1. Osobně si o biopalivech
    Osobně si o biopalivech myslím svoje. A mám to ze zkušenosti mnohaletého používání Fame v bus dopravní firmě. Velké problémy v zimním období, a hlavní problém v pohledu cestujících, je neschopnost fame použití v buficích busu. Přeji panu Milerovi, aby se mu při pojídání stejku nezvedal žaludek vůní přepáleného tuku na nějž za pár minut pojede dále. O HHO toho moc nevím jen z reklam jimž nevěřím. Ale pokud je jen trochu dobrým projektem a nikoli KACHNOU, aby neskončil ve své době propagovaný Wankelův motor a neskončil v podobném propadlišti technických dějin.

  2. HHO je dobré!!!
    1) HHO

    HHO je dobré!!!
    1) HHO slouží pro kvalitnější prohoření směsi vzduchu s benzinem či naftou, nikoli pouze jako další palivo. Účinost přeměny paliva (hlavně nafty) v pohybovou energii je s HHO vyšší…
    2) nejlépe je upravit své vozidlo jako hybrid = koupit nějaké akumulátory a pouze z těchto napájet HHO vyvíječ 😉

  3. Přidat si do auta HHO
    Přidat si do auta HHO generátor považuju za pokus o perpetum mobile, ale uvítám když mi můj názor někdo vyvrátí. Řekněme, že uvažovaný motor využije 30% energie paliva přímo na klikové hřídeli. Tato energie se využije k pohonu vozidla, pohonu čerpadel, klimatizace a alternátoru. Prostřednictvím alternátoru si vezmeme část energie a použijeme na výrobu HHO plynu, který následně spálíme v motoru s palivem.

    Pokud bychom hypoteticky vypnuli přívod paliva a motor by poté poháněl pouze HHO plyn, měli bychom perpetum mobile jako vyšité.

    Jedna možnost, jak by HHO generátor mohl být energeticky ziskový je ta, že by alternátor dokázal využít nějakou ztrátovou energii o čemž pochybuji (70% energie paliva ztratíme výfukovými plyny, chlazením, třením a sáláním). Další možnost je, pokud by směs paliva + HHO + vzduchu byla o tolik více energeticky zisková než palivo + vzduch, aby se překryly ztráty v alternátoru, o čemž také pochybuji.

Napsat komentář