Ve Francii se v roce 2012 prodalo 5663 elektromobilů

Zatímco v dosáhl prodej plug-in hybridů a elektromobilů více než 50 000 a vyrostl o stovky procent, ve Francii se prodej pouze elektromobilů vyhoupl na 5663 kusů. Proti roku 2011 je to dvojnásobek. Přesto nevyznívají celkové statistiky prodejů elektrických aut v Evropě nijak optimisticky.

Elektromobil Renault ZOE je hlavním trumfem automobilky Renault pro rok 2013. Zároveň jde o hlavního vyzyvatele pro nový Nissan Leaf.
foto: Renault

Nepodívejme se nejprve podrobněji na prodej elektromobilů ve Francii. Rok 2012 zaznamenal celkem 5663 prodaných osobních elektromobilů a 3651 elektrických užitkových aut. Znamená to nárůst o 115 %, resp. o 117 % v případě užitkových vozů na elektřinu.

Ač bychom čekali na prvním místě spíš Renault, není tomu tak. Nejlepšího skóre dosáhl koncern PSA Peugeot Citroen s vozy Peugeot iOn a Citroen C-Zero (celkem 2744 kusů), následovaný Bolloré BlueCar (vůz pro pařížský systém sdílení aut Autolib, 1800 kusů).

Za nimi se krčí Nissan Leaf s 524 kusy a konečně i Renault s modelem Fluence (343). Do přehledu není započítáno elektrické jezdítko Renault Twizy, kterého se jen ve Francii jen do konce června 2012 prodalo 1551 kusů. Do konce listopadu pak 2136 kusů.

Hlavním trumfem Renaultu doma ve Francii a posléze i ve světě v roce 2013 bude však elektromobil , který je právě uváděn na trh.

galerie: Renault Zoe
Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe

V oblasti užitkových elektromobilů jasně vedl Renault Kangoo ZE s 2869 kusy.

Není bez zajímavosti, že zároveň se za rok 2012 prodalo 13 597 benzinových hybridů (10 357 značky Toyota). Diesel-hybridů se prodalo 7700 kusů. To jsou v naprosté většině modely Peugeot 508 RXH, Peugeot 3008 Hybrid4 a Peugeot 508 Hybrid4.

Za prvních 11 měsíců roku 2012 bylo v západní Evropě prodáno 10,8 milionu nových aut, z toho ale pouze 22 108 kusů byly elektromobily (0,2 %). Z toho 1953 bylo zaregistrováno v listopadu z celkem 0,9 milionu prodaných vozů. Do těchto čísel se započítavají i plug-in hybridy Chevrolet Volt a Opel Ampera.

19 Comments on “Ve Francii se v roce 2012 prodalo 5663 elektromobilů”

  1. Je povinnosťou prenajímať
    Je povinnosťou prenajímať si akumulátor ? Ak nie máte možnosť si zakúpiť vlastný za príklad 5000€ s dojazdom približne 70 km až 90 km podľa štýlu jazdy samozrejme. Väčšine šoférov by tento dojazd stačil. A ak by ste chceli väčší dojazd investovali by ste viac. Je však možné že priestor pre akumulátory nebude vyhovovať tým ktoré sa dajú bežne zakúpiť.
    Narážam na LiFeYPo4 asi 1500 nabíjacích ciklov. Len sú ťažké. Li-ion sú ľahké no majú menej nabíjacích ciklov.
    Ale budúcnosť všetko zlepší Geleta

    1. Pronájem=zaplať 3x
      Pronájem=zaplať 3x baterii

      Ze strany Renaultu je to jen marketingový trik, jak si za baterii nechat zaplatit 3x. Ve Španělsku (díky krizi) dokázali prodávat včetně baterie.

      Jinak zaplacení 3x jsem už někde na fóru vysvětloval.
      1) Zaplatíš v kupní ceně – viz. Španělsko prodej v ceně
      2) Za dobu používání zaplatíš v nájmu – 79EUR dělá za 8 let přes 7500EUR
      3) Zaplatíš v ceně elektřiny – plán je použít baterie s kapacitou pod 80% v „přečerpávací“ elektrárně.

      Ona baterie z kapacitou 80% má pořád značnou hodnotu, neboť je stále ještě použitelná po několik let a díky stálým podmínkám a nepřetěžování ji klesá kapacita pomaleji než v autě.

  2. Elektromobily nejsou drahé.
    Elektromobily nejsou drahé. To jen my v Evropě máme nízké mzdy na to abychom si je pořídili.Srovnávat levný automobil s elektromobilem je hloupé.A jestli máte na mysli (C-zero,iOn) tak cena je vysoká protože mají velmi kvalitní akumulátory . Ve Spojených Státech mají mnohem levnější paliva a přesto se tam hybridy/elektromobily prodávají.Je tam mnoho movitých lidí, kteří koupí hybridu nebo elektromobilu ukazují svůj postoj individuální dopravě.Ty prodejní čísla nejde jednoduše porovnávat . Úspěch prodeje by se měl spíše počítat k poměru počtu řidičů,ročně prodávaných aut,kupní síle obyvatel,nákladů na provoz v jednotlivých kontimentech .

    1. Jsou předražený.
      Ano

      Jsou předražený.
      Ano nejde srovnávat usa s Evropou, protože v usa se prodávají elektromobili ne kvůli tomu ze tam jsou bohatší, ale hlavně kvůli dotacím, které z elektromobilů dělají stejně drahá auta jako na benzín. Vždyť tam se dá na elektromobil dostat až 250 tisíc dotace!

      1. Jsou
        Jsou předražený.
        Jednoduchý zdůvodnění, malý elektromobil nemůže být dražší než malý auto na benzín!
        Argument, ze je dráhy vývoj, je také logicky nesmysl. Vyvinout úplně nový model spalovacího auta není ani nemůže být dražší než vývoj elektromobilu! Dokonce bych řekl ze vyvinout nový spalovací kvalitní motor je dnes dražší než elektromotor.

        1. Tyhle analýzy na základě
          Tyhle analýzy na základě nasliněného prstu mě fakt baví. Příště by neškodilo přihodit alespoň nějaká čísla.

          Jenom pro informaci, mám tu rozvahu na přestavbu skútru na parametry srovnatelné s benzínovou 125-250cmm a dojezdem alespoň 100km. Vychází mi zhruba 100 tisíc Kč jen na základní komponenty pohonu (motor/regulátor/články baterie), z toho dva ze tří jsou navíc z Číny. Takže asi tak.

          1. Souhlasim s Honzou
            Souhlasim s Honzou T.-Nakonec i Ctirad ma pravdu.Dokud se ve Světě budou elektromobily vyrabět jako větši kusovka tak se k vyraznemu zlevněni nepročekame.Je to jednoduche pokud bude vyrobce mit plne sklady neprodanych vyrobku tak je bud zlevni nebo sešrotuje,ale to je věci vyrobce co je pro něho lepšim řešenim.Osobně by jsem ale neřešil vyrobce v kteremkoli světadile,velci a dominantni vyrobci hledaji co možna nejlevnějši pracovni silu,a tou je nejen Čina ale i Afrika.Spiše je podstatnějši zda se jedna o pravou licenci nebo padělek a napodobeninu.Čina dokazala obsadit třeti misto asijskych vyrobcu ve světovem žebřičku vyrobcu po japoncich a korejcich.A to se nepovedlo ani američanum ani němcum.A to tito maji srovnatelne technicke mozky v universitach a vyvojovych centrech.

            1. Problém s Čínou je v tom,
              Problém s Čínou je v tom, že je to opravdu jenom levná montovna a veškeré know-how a kapitál dodaly USA, Japonsko a západní Evropa. Moc nerozumím tomu, proč je Číně přisuzována role pionýra elektromobility. Seriózně vzato v případě elektromobilů je jednoznačně špička USA (Tesla), a Japonsko (Nissan, Mitsubishi) a s velkým odstupem západní Evropa. U hybridů totéž v opačném pořadí prvních dvou. Co má Čína kromě jakýchsi podivných vozítek připomínající spíš překapotovaná golfové vozíky? Nic. Totéž elektrické motockly a skútry. USA má špičkové Zero a neméně špičkové Brammo, pak je tu s odstupem stařeček Vectrix a v Evropě Govecs, E-max a pak ještě nějací Švýcaři tuším. Co má Čína? Několik skútrů postavených asi na pěti různých šasí benzínových modelů, které jsou zase opajcované podle starších benzínových skútrů evropských a japonských výrobců. Totéž články, za špičkovými je třeba do Japonska, případně USA. Špičkové rgulátory? USA. A tak se dá pokračovat ještě dlouho.

              1. Když porovnám co ještě
                Když porovnám co ještě nedávno uměli vyrobit (rykšu) a co umí vyrábět dnes, tak to je neuvěřitelný technologický skok kupředu .Mluvil jsem s člověkem ,který pravidelně jezdí do Číny, a ten mi vyprávěl že pro Evropana je dynamické tempo změn které se odehrávají v Číně mimo chápaní.Také bych se chtěl zmínit že Čínské společnosti kupují renomované zadlužené firmy pro jejich technologie a patenty ,které tím získají.

                1. Tak bodejť by to nebylo z
                  Tak bodejť by to nebylo z pohledu přeregulované Evropy mimo chápání. Tak vypadá ona pověstná neviditelná ruka trhu, když se utrhne ze řetězu. Ale pořád si myslím, že v dohledné době se odtamtud nedá očekávat nějaké udávání trendů v elektromobilitě a jestli se tam bude něco zajímavého vyrábět, tak to zase bude pod taktovkou nějaké západní firmy, která bude pouze využívat tamní levnou pracovní sílu.

            1. Nic takového, pouze se na
              Nic takového, pouze se na příkladu nákupní (!) ceny klíčových komponent elektrovozidla snažím polemizovat s tou některými lidmi neustále omílanou mantrou o tom, jak jsou elektromobily úžasně levné na výrobu. Ono totiž, že je něco mechanicky složitější ještě neznamená, že je to automaticky dražší.

              Když rozvedu příklad toho skútru, tak čínský 125ccm skútr o výkonu 6kW na našem trhu stojí 25 tisíc Kč. V tom je cena přepravy, DPH, CLO, dvouletá záruka a zisk dovozce a prodejce. Cena samotného spalovacího motoru co do toho montují je údajně 60$, ale i kdyby to bylo 200$ se vší tou bižuterií okolo, tak je to sotva tak na nějaký laciný čínský regulátor obdobného výkonu. V případě nějakého trochu lepšího regulátoru je cena minimálně pětinásobná. Při velkých odběrech samozřejmě cena klesne, ale ne 10x.

              OK, takže jsme se dostali na stejnou cenu s benziňákem a máme pořád jenom očesaný skútr s regulátorem bez motoru, akumulátorů, BMS, nabíječky atd..

              1. Hlavně to není
                Hlavně to není srovnatelné se značkovými stroji – např. s tímto yamaha-motor.eu/cz/products/scooters/maxi/xmax250.aspx
                Nedá se srovnat s touto yamahou po stránce kvality, užitných vlastností, jízdních vlastností, spolehlivosti, ceny – no prostě s ničím. Navíc neustálé problémy s bateriemi – viz dnešní zákaz látání pro 787-ky v Japonsku.
                Kdyby elektrické skútry měly takové výhody, už by se v tomto segmentu nejjednodušších dopravních prostředků dávno prosadily.
                Ale skutečnost je jiná. Zatím jsou srovnatelné (tak jak správně píšete) jen s těmi nejhoršími a nejlevnějšími čínskými a indickými stroji. A dlouho tomu nebude jinak.

                1. Byla řeč o Číně, tak
                  Byla řeč o Číně, tak srovnávám s Čínou. Třeba americké Zero dělá fantastické stroje, které s každou generací lepší a lepší. Jejich dirtbike dává spalovačům neskutečně na prdel a o žádných problémech s akumulátory vyjma principielních (dojezd/životnost) nemůže být řeč. Cena je ale pochopitelně taky na úrovni prémiových značek.

                  Co se týče údajně hořících baterií v 787, znamená to akorát to, že příslušný konstruktér něco těžce podělal.

                2. Těch baterií hoří čím
                  Těch baterií hoří čím dál víc. Snaha dostat do jednotky hmoty co možná nejvíc energie asi není zas tak jednoduchá. Moc se to nedaří. U aut se to nějak zamaskuje – např. nabíjením jen na 80% kapacity (ale zaplatit se musí 100% baterie) nebo jejich pronájmem, aby uživatel nic neviděl. Čím víc bude s bateriemi problémů, tím také samozřejmě bude menší zájem o jejich používání v pohonech vozidel.
                  Je to ještě daleká cesta.

                3. O žádné takové
                  O žádné takové statistice, že by hořelo baterií víc nevím. Máme tu miliardy mobilů, notebooků a tabletů, kde se používá ta nejnebezpečnější možná chemie právě proto, že má nejvyšší hustotu a excesy jsou zcela výjimečné. V elektromobilech se používají řádově bezpečnější články. V porovnání s tím, kolik vyhoří aut vlivem „závady na elektroinstalaci“ jsou statisticky naprosto zanedbatelné.

    1. je to mozne, dokud se budou
      je to mozne, dokud se budou elektromobily chapat jako exkluzivni zbozi tak proste predrazene budou(neco jako iPhone, atd..) proc by se vyrobce obiral o zisky kdyz si elektromobily najdou kupce i za takovych cen.
      navic tradicni vyrobci musi resit i dalsi problemy. Napr.: motorarny, prevodovkarny atd… to vse jsou vetsinou obrosvske spolecnosti zamestnavajici tisice lidi a najednou jich nebude treba(resp. bude potreba 1/10 stavajicich kapacit a zamestnancu)
      nevim jak je to v tomto odvetvi ale co dodavame pro automobilovy trh u nas ve firme tak je tam ramcova smlouva na 5 let. automobilky proste musi resit i dalsi neprime problemy takze jejich nezajem na prodeji elektromobilu je pochopitelny. Toto se netyka novych automobilek jako je treba TESLA, ta proste nema nasmlouvane kapacity v motorarnach a prevodovkarnach na dalsich x let dopredu.

Napsat komentář