Boeing má bezpilotní letoun na vodík

Bezpilotní letadla neboli tzv. UAV představují v současné době jednu z nejvyspělejších vojenských technologií. Americká armáda je čím dál tím častěji využívá v Afghanistánu, Iráku a na dalších bojištích. Boeing vyvinul novou generaci UAV nazvanou Phantom Eye, která létá na vodík.   

Zatímco ještě před dvěma desetiletími se bezpilotní letouny používaly výhradně k průzkumným a špionážním misím, dnes už běžně plní bojové úkoly. Výhody jsou značné: letadla bez pilotů jsou menší, doletí dál, mohou provádět odvážnější manévry (které by lidské tělo už nezvládlo), spotřebují méně paliva a především: jsou postradatelné.

Vývojem a výrobou těchto letounů se proto zabývá čím dál tím více leteckých firem. Boeing představil novou generaci UAV s názvem Phantom Eye. Tento letoun má rozpětí křídel 46 metrů, max. rychlost 275 km/h a je vybaven čtyřválcovým 2,3l motorem Ford s výkonem 150 koní. Výjimečné je, že tento motor spaluje vodík. Odpadním produktem jsou tedy pouze vodní páry.

Phantom byl vyvinut ve známé „dílně“ Phantom Works. Podle Boeingu může sloužit nejen ve vojenském prostředí, ale i v civilním letectví. Phantom Eye unese náklad o hmotnosti max. 200 kg, ve vzduchu vydrží max. čtyři dny v max. výšce 20 km. Už dnes ale Boeing připravuje větší verzi Phantomu nazvanou HALE, ta by měla unést až devět tun a pobýt ve vzduchu až deset dní. První letové testy bezpilotního letounu začnou příští rok.

Letadla - Boeing Phantom Eye - vodíkové špionážní letadlo

Mimochodem, také v České republice vzniká moderní bezpilotní letoun. Jmenuje se Marabu a stojí za ním tým na Vysokém učení technickém v Brně (VUT). První letové testy na Moravě proběhly nedávno, výrobu však Antonín Píštěk, vedoucí Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT a jeden z konstruktérů, nevidí blíž než během pěti let. Stroj by měl sloužit především civilní sféře např. pro monitorování provozu na silnicích, při povodních a podobně. Výhodou bude především velmi nízká spotřeba paliva.

Napsat komentář