Ukázkou širokého uplatnění hybridních pohonů je i využití u těžké stavební techniky. Spotřeba paliv u stavebních a zemědělských strojů má nemalý podíl na celkové spotřebě fosilních paliv, a tak bylo jen otázkou času, kdy se technologie hybridních a elektrických pohonů objeví i u těžké techniky. Setkat jsme se mohli například s traktorem na palivové články firmy New Holland. Nyní však přichází firma Caterpillar s novým modelem pásového dozeru s odznačením D7E. Narozdíl od New Holland vsadila místo na vodíkový pohon na pohon hybridní. Konkrétně na kombinaci vysokoobjemového 9,3 litrového dieselového motoru a sériově zapojeného elektromotoru na obou stranách nápravy.
Veškerý výkon vznětového motoru je tedy převáděn generátorem na elektrickou energii. Vlastní pohon kol obstarává elektromotor s dvojitým snížením koncových převodů. Díky tomu má elektromotor dostatečný výkon i při extrémním zatížení. Oproti silničním vozidlům je zde navíc nutné výrazněji dbát na odolnost kabelů a konektorů, které se během práce stavebních strojů snadno dostanou do kontaktu s okolním prostředím.
Integrovaný systém rozvodu elektřiny zároveň převádí střídavý proud na stejnosměrný, který je přiváděn do veškerého příslušenství, včetně topení, klimatizace a větrání.
Podle společnosti Caterpillar se použítím elektromotorů zlepšila i celková manévrovatelnost v důsledku čehož se pracovní výkonnost vozu zvýší až o 25 %. Další výhodou je samozřejmě nižší produkce emisí a spotřeba paliva. Motor pracuje v takových otáčkách, které zaručují nejlepší poměr zisku elektrické energie a spotřeby paliva. Ta je přibližně o 10–30 % nižší oproti čistě spalovacím motorům.
Prodlužuje se také doba pro nutnou výměnu oleje a olejových filtrů a i celková životnost pohonné jednotky oproti konvenčním modelům. Avšak stejně tak, jak je tomu u všech těžkých zemědělských a stavebních strojů, i firma Caterpillar ceny svých modelů nezveřejňuje. Dá se proto jen hádat, o kolik bude cena vyšší než u čistě spalovacího motoru.
Jedná se o novou generaci dozerů, která se podobně jako Toyota se svým Priusem prolomí zaběhlé standardy? První kontrakt na D7E byl uzavřen na sklonku roku 2009 s jednou z největších stavebních firem v USA a jen čas ukáže, jak se nadále dokáže prosadit mezi konkurencí.
Hybridní pohon
Hybridní pohon předpokládá, že bude použit elektrický pohon (s baterkami) + spalovací motor. Jejich výkon se sčítá, případně se použije pouze el. pohon. Toto je pouze dieselelektrický pohon.
Hybridní pohon není
Hybridní pohon není definován ani jako paralelně ani jako sériově zapojený spalovací motor a elektromotor. Jedná se jednoduše o kombinaci dvou typů pohonných jednotek. Spíš by mě zajímalo, zda se za hybridní dá počítat i kombinace plynu a spalovacího motoru. V německu je označován za hybridní pohon právě i o tato kombinace.
Co je na tom hybridního?
Co je na tom hybridního? Obbyčejný dieselelektrický pohon – u lokomotiv už řádně letitý!!!!!!!!!
Ano, ale u jiných typů
Ano, ale u jiných typů zařízení se teprve začíná používat. Jde o hybridní pohon.
Je predsa rozdiel medzi
Je predsa rozdiel medzi lokomotivou a bagrom. Mna by napriklad zaujimalo, ci ten naftovy generator bezi stale na plny vykon, alebo je tam nejaky medzisklad elektriny (baterie, kondenzator), ktory sluzi len na najnarocnejsie ukony a motor bezi len na polovicu, napriklad.