EXPO 2010 Šanghaj: GM EN-V – 3 mestské koncepty

Do roku 2030 bude v mestských oblastiach žiť viac ako 60 percent z 8 miliárd ľudí na celom svete. Bude kladený obrovský tlak na verejnú infraštruktúru, ktorá sa snaží uspokojiť rastúci dopyt po preprave a základných službách. pokračování

galerie: GM EN-V
GM EN-V GM EN-V GM EN-V

General Motors a jeho strategický partner, Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC), zdieľajú spoločnú víziu riešenia pre osobnú potrebu mobility prostredníctvom radikálnej zmeny v osobnej mestskej hromadnej doprave. Ide o skúmanie viacerých riešení pre budúcich vodičov. Medzi najsľubnejšie patrí nová kompaktná forma automobilu zvaná EN-V.

Pomenovanie EN-V vzniklo zo slov Electric Network-Vehicle. Ide o kompaktné dvojmiestne elektrické auto, ktoré má byť spojením osobnej a hromadnej dopravy. Ponúka slobodu i nízky dopad na životné prostredie zároveň. Koncepty boli navrhnuté s dôrazom na zmiernenie mestských zápch, jednoduchosť parkovania a lacnú a bezemisnú prevádzku v mestách zajtrajška.

EN-V sa predstabuje hneď v troch prevedeniach, z ktorých každé má stelesňovať vlastnosti jeho potenciálneho majiteľa. Jiao (hrdosť), Miao (osobné kúzlo) a Xiao (zábava). Predstavené boli na EXPO 2010 v Šanghaji. Na tejto svetovej výstebe ich bude možné obdivovať od 1. mája do 31. októbra tohto roku v pavilóne SAIC-GM. Samotná Šanghaj očakáva, že sa stane epicentrom riešenia osobnej dopravy budúcnosti.

Kevin Wale, prezident a výkonný riaditeľ GM China Group povedal, že EN-V poskytuje ideálne riešenie mestskej dopravy bez závislosti na rope a prdoukcii emisií.

Koncept EN-V je založený na koncepte P.U.M.A (Personal Urban Mobility and Accessibility), dvojkolesovom dvojmiestnom elektrickom vozidle, ktoré vzniklo spoluprácou spoločností General Motors a
Segway.

EN-V poháňajú elektromotory, v každom kolese jeden. Nestarajú sa pritom len o akceleráciu, ale vzhľadom k tomu, že vozidlo postráda bežné brzdy aj o zastavovanie. Tým sa samozrejme dobíja lítium iónová batéria. EN-V je schopné ujsť na jedno nabitie asi 40 km. Použitím malého akumulátora však objavuje výhoda rýchlejšieho nabíjania, čo je pre mestskú dopravu dôležité. Vozidlo môže dokonca komunikovať s verejnými nabíjacími stanicami a zistiť tak, kedy je najvhodnejšia príležitosť dobiť batérie.

EN-V podporuje GPS a je schopné komunikácie s ostatnými vozidlami. Môže byť riadené automaticky, alebo manuálne. V automatickom móde vozidlo pomocou GPS na základe aktuálneho stavu dopravy zistí najrýchlejšiu trasu do zvoleného miesta. Je tiež vybavené možnosťou interaktívnej komunikácie, takže počas jazdy budete môcť napríklad chatovať so svojimi známymi.

GM EV-N bolo navrhnuté pre rýchlosť a dojazd vodičov jazdiacich v mestách. Hmotnosť 500 kg tvorí a dĺžka 1,5 m, výrazne uľahčujú parkovanie. Napríklad dnešné autá potrebujú pre zaparkovanie 10 štvorcových metrov priestoru. EN-V bude stačiť len tretina.

GM má jasnú víziu, ako by mala vyzerať mestská doprava budúcnosti. Uvidíme, ako sa podarí túto víziu plniť.

Napsat komentář