Ženevský autosalon živě: Toyota, Fiat, Mitsubishi

Svátek všech motoristů začal a Hybrid.cz je na místě. Autosalon Ženeva otevřel své brány prozatím pouze žurnalistům, přesto haly praskají ve švech. Během dnešního dne proběhly tiskové konference největších automobilek. Máme pro vás první stručné shrnutí.   

Ženeva potvrzuje, že na šetrný přístup automobilek je třeba si zvykat. Každá značka, která dělá auta pro masy se chlubí tím jak málo její nové modely spotřebují benzinu a vypustí oxidu uhličitého. Trend velí zmenšovat motory, snižovat spotřebu.

Toyota

Štěkající Andrea Formica, senior vice-prezident Toyota Motor Europe, se nejprve znovu omluvil za aktuální problémy automobilky. Zdůraznil, že neví o jediné nehodě, která by byla způsobena technickým nedostatkem, kvůli kterému jsou stahovány miliony vozů po celém světě.

Autosalon Ženeva 2010

Hlavní novinkou, kterou Toyota v Ženevě prezentovala, je Toyota Auris HSD . Nová Toyota Auris je tak k dispozici v provedení benzin, diesel a plný hybrid. Formica řekl, že očekává jiný typ zákazníků, než v případě Priusu. „Už nejde o průkopníky, hybridy se stávají masovou záležitostí,“ znělo jeho poselství.

S ním jde ruku v ruce i strategie Toyoty, která, jak už zdůraznila několikrát v minulosti, postupně nabídne hybridní verzi každého svého modelu. Toyota Auris HSD se může pochlubit spotřebou 3,8 l/100 km a emisemi 89 g/km. Jde o plný hybrid, takže může krátkou vzdálenost ujet i čistě na elektřinu.

Autosalon Ženeva 2010 - Toyota Auris HSD

Dále Formica zmínil také Prius plug-in hybrid, který se momentálně testuje v 600 kusů po celém světě, z toho 100 jich jezdí ve Štrasburku. Od zástupkyně slovinské Toyota jsme vyzvěděli, že prodávat by se skutečně měl začít v roce 2012. Otázkou je, zda bude pro Toyotu s ohledem na tento model střední Evropa dostatečně zajímavým trhem.

Autosalon Ženeva 2010 - Toyota Prius plug-in hybrid

Překvapivě se mluvilo také o autech na vodík, tedy FCHV. Už tento rok začne testování 120 kousků, pár jich přistane také v Evropě. Údajně se můžou pochlubit dojezdem až 830 km na jednu vodíkovou nádrž. Cílem automobilky je představit je na trhu už během roku 2015.

Nakonec nesměla chybět ani zmínka o čistých elektromobilech. Už sám fakt, že si je Toyota nechala nakonec o lecčems svědčí. Přesto Formica nadhodil, že první elektromobil vycházející z konceptu FT-EV II by mohl být na trhu už v roce 2012 s dojezdem přes 90 km. Toyota si zjevně chce být dojezdem naprosto jistá a neprodávat „zajíce v pytli“.

Fiat

Italský výrobce překvapil sebevědomým projevem. Fiat je automobilkou s nejnižšími průměrnými emisemi v Evropě a může si tak snadno říkat „nejzelenější“. Hlavní novinkou veletrhu nebyl nový model, ale nový benzinový dvouválec TwinAir. Vyšší výkon, nižší hmotnost i spotřeba. Praktické využití najde nejprve ve Fiatu 500 se spotřebou 3,96 l/100 km.

Autosalon Ženeva 2010 - Fiat 500 CNG - zemní plyn

Kromě téhle premiéry byly hlavním tématem pozdní tiskovky také alternativní paliva. Především zemní plyn (CNG), kde má Fiat velmi bohatou nabídku – jen u nás šest vozů.

K vidění byl také nový Fiat Panda, jeden z nejúspěšnějších modelů automobilky, který byl poprvé představen na autosalonu v Ženevě v roce 1980. Letos tedy oslavil 30 let.

Mitsubishi

U Japonců byl k vidění elektromobil iMiEV, které už se vesele prohání u nich doma a v Británii. Žádné zásadní novinky jsme se v Ženevě nedozvěděli, nicméně bylo zajímavé vidět naživo koncept Mitsubishi PX-MiEV. Vypadá to, že Mitsubishi to s plug-in hybridy myslí vážně.

Autosalon Ženeva 2010 - Mitsubishi iMiEV

Až tak vážně, že pro PX-MiEV vytvořilo vlastní „operační systém“ nazvaný MiEV OS (MiEV Operating System). Ve skutečnosti jde jen o trendy označení softwaru, který se stará o správnou spolupráci benzinového motoru a komponent elektrického pohonu.

Autosalon Ženeva 2010 - Mitsubishi PX MiEV

Px-MiEV je výjimečný tím, že může fungovat jako paralelní hybrid, ale i sériový hybrid. Tj. jeho benzinový agregát může sloužit jako generátor pro baterie, ale i jako pohon kol. Navíc Mitsubishi přidalo i mód „elektrického zdroje“ (power supply) a je vidět, že automobilka přemýšlí hodně dopředu. Auto je totiž možné využít také jako zdroj elektřiny pro smart grid, tedy chytrou rozvodnou síť. Ale to už je hudba sakra vzdálené budoucnosti.

Napsat komentář