Autosalón Ženeva: Opel Flextreme GT-E

Nemecká presnosť, výstredný dizajn a predovšetkým nízka uhlíková stopa. Tak by sa dalo charakterizovať lákadlo automobilky Opel pre tohtoročný ženevský autosalón. pokračování

Opel Flextreme GT-E Opel Flextreme GT-E Opel Flextreme GT-E

Stratégiou nielen Opelu, ale aj celého koncernu General Motors, je znižovať závislosť od fosílnych palív a úlohu spaľovacích motorov postupne prenechať elektromotorom.

Až 4,7 m dlhý koncept Opel Flextreme GT-E ukazuje možnosť využitia elektrického pohonu s rozšíreným dojazdom Voltec. Ten môže byť použitý nielen v kompaktných autách typu Ampera, ale aj vo vozidlách vyššej strednej triedy. Inými slovami, na veľkosti nezáleží.

Postupne splývavá karoséria má aj veľmi nízky aerodynamický odpor, len 0,22. K tomu napomáha nielen výška 1308 mm, ale napríklad aj vypuknuto tvarované sklenené plochy. S touto hodnotou nie je problém dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h pri minimálnej spotrebe energie.

Karoséria je široká a pomerne nízka, ako celok veľmi pripomína kupé. Predná časť je nízka, nachádzam sa tu konzervatívne vypracovaná maska a krídlovité LED svetlomety. Vtipne vyriešená zásuvka pre nabíjačku sa nachádza pod znakom Opel na prednej maske.

Na prvý pohľad zaujmú masívne nárazníky a podobne mohutný náznak C-stĺpika. Majú zdôrazňovať krivky auta pri pohľade z profilu. Zadnej časti dominujú svetlá podobného tvaru, ako tie predné. Podobne, ako u modelu Insignia Tourer, aj tu sú svetlá súčasťou piatych dverí. To umožňuje omnoho lepší prístup k batožine. Za zadnými blatníkmi sa nachádza systém aeroblades, ktorý umožňuje znížiť aerodynamický odpor vysunutím špeciálnych čepelí.

Pohon tohto auta zaručuje spomínaný pohonný systém Voltec. S nulovými emisiami ujde Flextreme GT-E 60 km a v režime rozšíreného dojazdu ďaľších 500 km. To však pri spotrebe len 1,6l/100 km a emisiách 40 g/km. Elektrický motor má výkon 120 kW a krútiaci moment 370 Nm.

V elektrickom režime mu dodávajú energiu li-ion batérie o napätí 350V a celkovej kapacite 16 kWh uložené v stredovom tuneli v tvare písmena „T“. V prípade režimu rozšíreného dojazdu elektrinu vyrába benzínový generátor o objeme 1.4l a výkone 53 kW. Akceleráciu z 0 na 100km/h má auto zvládnuť do 9 s.

Koncept Opel Flextreme GT-E je ďalším krokom v rozvíjajúcej sa stratégii značky Opel pre elektrifikáciu automobilu, ktorý zahŕňa široké portfólio produktov pomocou batérií, systému elektromobilov s rozšíreným dojazdom, hybridných technológií a palivových článkov.

27 Comments on “Autosalón Ženeva: Opel Flextreme GT-E”

  1. Volkswagen 1L
    už zvládá

    Volkswagen 1L
    už zvládá jezdit s takto nízkou spotřebou.
    Model 2009 představený loni ve Frankfurtu už konstruován z běžných materiálů a může být masově vyráběn (asi bude od r. 2011/12).
    Kouzlo je asi v dalším snížení odporu vzduchu díky užší a nižší karosérii (na cestu do práce / z práce jsou dvě sedačky VEDLE SEBE zbytečné).
    viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car

  2. Skuste si spocitat, aky asi
    Skuste si spocitat, aky asi vykon potrebuje auto napr. na rozbeh, alebo odpor vzduchu pri 100km/h a bude to hned jasnejsie, ze 1,6L je kravina. Pocitajme nejake udaje zverejnene na tychto strankach. Keby nejake superusporne auto spotrebovalo 10kWh na 100km, tak to vychadza minimalne na 2,5-3L benzinu. Objem motora hovori viac o vykone, ako o spotrebe. Objem motora a spotraba nie su priamoumerne. To, ze motor ma pri nejakych otackach a zatazi najnizsiu spotrebu nehovori o tom, kolko energie potrebuje auto. Suhlasim aj s tym, ze generator, ktory ma vyrabat elektrinu pre cele auto predstavuje vacsiu zataz, ako alternator, ktory sluzi na svietenie. Zda sa mi to celkom logicke. Je mozne , aby auto spotrebovalo 1,6L benzinu, ale to by muselo vazit tak 50kg. A to auto na obrazku asi tolko nevazi.

    1. Energetická hustota
      Energetická hustota benzínu je 13,2 kilowatthodiny na kg.
      pri ustálenej jazde 50km/h po rovine má auto spotrebu cca 5,4kW. takže 2 hodiny 50km/h je dojazd 100km pri spotrebe cca 11kWh. samozrejme zrýchlenie odoberá dosť energie, ale zase pri brzdení sa dobíja baterka. teda z 1kg benzínu čo je dajme tomu 1L spravíš s motorom čo má 100% účinnosť 100km.
      ale nič nie je 100% tak ti treba viac ako 1kg benzínu.
      dosť som tu zaokrúhľoval, ale nešlo mi o to vypočítať presnú spotrebu len ukázať že to nie je nereálne.
      no aj tak si myslím, že tú spotrebu 1,6L vypočítali aj s baterkou. teda bez baterky bude mať spaľovák spotrebu 1,82L.
      a jasné, že brali nejakú „rozumnú“ priemernú rýchlosť. ak s tým pôjdeš vkuse 200km/h tak určite bude vyššia spotreba.
      ale ak by tá spotreba pri normálnom využívaní bola aj 2,5L tak je to nádherné číslo.

      1. Auto, ktore vazi s bateriami
        Auto, ktore vazi s bateriami priblizne tonu, spotrebuje 1,6l benzinu len na prekonanie valiveho odporu, o odpore vzduchu a dalsich odporoch nepisem. Dalej nemozme dostat celu energiu, ktoru sme pouzili na rozbiehanie naspat pri brzdeni, lebo brzdy zostavaju stale mechanicke a my len ciastocne „brzdime“ tym generatorom, alebo, ako to nazvat. No a potom je tam este vela dalsich strat.

        1. fabia čo váži cca tonu
          fabia čo váži cca tonu pri ustálenej rýchlosti 50km/h spotrebuváva 5,4kW.
          auto idúce po rovine ustáleným pohybom brzdí LEN odpor vzduchu a valivý odpor pneumatík. NIC VIAC. a jak píšem tie 2 odpory spolu pri 50km/h pri fabii sú 5,4kW.
          teda ak máš pohonný systém so 100% účinnosťou tak s 1kg benzínu pri 50km/h spravíš …. no nechce sa mi to rátať presne. dajme tomu tých 100km a spotrebuješ 11kW.
          ale ako píšem 100% účinnosť motora nikdy nebude tak ti treba viac ako 1kg benzínu.
          je pravda že aj zrýchliť treba a energia potrebná na prekonanie odporu vzduchu a valivého odporu je pri vyšších rýchlostiach vyššia. za to záleží ako presne sa určuje spotreba. že pri akej rýchlosti. aj pri normálnych autách je nejaká metodika určovania spotreby. v meste máš dajme tomu 8L mimo mesta 5L. ale ak by som po meste šiel vkuse 80 a mimo mesta by som sa vliekol v kolone tak tie čísla by vyzerali úplne ináč.
          každopádne benzín ma vysokú energetickú hustotu. akurát dnešné pohonné systémy majú účinnosť tak 30 percent.

            1. v normálnom aute máš plno
              v normálnom aute máš plno zbytočných odporov. ale výhoda toho voltecu je že ich odstraňuje. žiadna prevodovka, … proste motor beží v optimálnych otáčkach teda má nízku spotrebu.
              neviem ako si vypočítal tých 3,3kg. 3,3 kg je cca 4,4 litra.
              ako je aj uvedené v príspevku vyššie auto so spotrebou 1L existuje. tam sa dosiahla nízka spotreba vďaka nízkemu odporu. systém voltec dosiahne nízku spotrebu vďaka odstráneniu zbytočností a behu furt v optimálnych otáčkach.
              ale aj tak si myslím, že to nie je 1,6L ale 1,8L.

              1. Ano, ale 300kg Volkswagen
                Ano, ale 300kg Volkswagen nie je 1000kg, alebo viac u Opla. Ak je ucinnost 30%, tak motor potrebuje 3.3 krat tolko benzinu, aby ziskal rovnake mnozstvo energie, ako motor so 100% ucinnostou. 1.6L aj 1.8L je jednoducho nezmysel u takeho auta. Realna spotreba bude mozno 3L a aj to by sme museli byt velky optimisti.

                1. ja som tam už dosť
                  ja som tam už dosť zaokrúhľoval v neprospech toho motoru.
                  skús si to prerátať s reálnymi číslami.
                  13,2 má kg benzínu. fabia ak by šla furt 50 tak 100km spraví s 10,8kwh. 1,6L benzínu má 15,8kwh. (1,8L ma 17,8kwh) 17,8 >> 10,8. ak pripočítam zrýchlenie na tých 50 a aj nižšiu účinnosť motora je to stále reálne.
                  stále je to len približné, ale stále je to len na ilustráciu že je to možné.

                  30% účinnosť je teraz. ak motor nebeží v optimálnych otáčkach, je tam prevodovka, … ak sa to odstráni účinnosť bude vyššia. (v tom je hlavný prínos toho systému)
                  pri ustálenej rýchlosti je mi takmer jedno koľko váži auto. to ma zaujíma pri zrýchľovaní.
                  reálna spotreba bude 2L. a aj 2,5 by bol fest prínos. každopádne nie je nereálne mať spotrebu 1,8L na 100km.

                2. Spalovaci motor ma maximalne
                  Spalovaci motor ma maximalne 30% ucinnost aj ked je bez prevodovky a vsetkeho ostatneho a bezi v tych najvhodnejsich otackach. Tie dalsie veci tu ucinnost este znizuju. Ta ucinnost motora je dana len tym, ze sa podeli teplota motora a teplota horiaceho benzinu.

    1. a na základe čoho si si
      a na základe čoho si si istý? podlož svoje tvrdenie nejakým linkom.
      súčasné solárne panely majú doslova mizernú účinnosť. takže ak nepoznáš nejakú prevratnú novinku v oblasti solárnych panelov, ktorá by mala účinnosť 10 násobnú oproti súčasnej tak …

  3. nevím proč automobilky
    nevím proč automobilky neumístní na střechu a na přední kapotu solérní panely na dobíjení baterií!!! 90 procentům obyvatel stojí auto v pracovní dobu zaparkované venku. Celých pět měséců by se mohly baterie dobýjet pouze ze slunce!!!! 8 hodin mé pracovní doby, kdy auto stojí na slunci by auto určitě dobylo!!!!!!!!!!

    1. To je veľmi idealizovaný
      To je veľmi idealizovaný pohľad na fotovoltaiku. Rozhodne sa na parkovisku za 8 hodín nedobije viac, než na pár km jazdy. A to za predpokladu, že je pekne a svieti slnko. Som realista a vidím to tak, že fotovoltaika nie je riešením. Naviac, energia investovaná do výroby panela sa rovná energii panelom vyrobenej po celú dobu životnosti.

      1. Solární panely k
        Solární panely k ničemu?
        Nejsem odborník, ale tvrzení, že „energia investovaná do výroby panela sa rovná energii panelom vyrobenej po celú dobu životnosti“ je absurdní.
        Pokud by platilo, jsou skoro všichni výrobci a uživatelé těchto panelů blázni, o čemž pochybuji.
        Určitě existují rozdíly v závislosti na klimatických podmínkách, takže auto v Athénách využije panel víc než auto v Helsinkách. To nedokazuje, že jde vždy o nesmysl.
        Navíc účinnost panelů je oproti 1990s skutečně výrazně vyšší – je tedy třeba brát v úvahu aktuální možnosti této technologie a ne čísla která o nich šíří Mostecká uhelná.

        1. výrobcovia a ani
          výrobcovia a ani užívatelia blázni nie sú. berú pekné štátne dotácie. fandím aj solárnej energii, ale v súčasnej dobe je účinnosť panelov mizerná.
          píšete o výrazne vyššej účinnosti oproti 1990.
          no zvýšila sa možno 10 násobne. z 0,1% na 1% 😀 (len srandujem)
          súčasne predávané panely majú účinnosť pod 10%.
          existujú aj s vyššou účinnosťou ale materiál použitý na ich výrobu je tak drahý, že za celú životnosť sa veru nevráti ani energia spotrebovaná na jeho výrobu.

  4. Hlavně nezaspat a začít
    Hlavně nezaspat a začít Oplíka vyrábět!!! Design je perfektní a výkon dostatečný. Jenom bych tam nedával spalovácí motor na dobíjení, ale místo něho jednou tolik baterií!!!! Já už nechci být závislý na ropě. Vždyť už ropné společnosti a vlády nevědí, kolik si na tom benzinu přirážet!!!

    1. ten spaľovací motor je tam
      ten spaľovací motor je tam práveže úplne super.
      jednou tolik batérií by zvýšilo dojazd o +60km teda 120km spolu, no zvýšilo by to jednou tolik aj cenu baterky čo je vysoká položka. a aj váha,objem tej baterky by bola dvojnásobná.
      oproti tomu má ten spaľovák spotrebu krásnych 1,6l/100 km ( prípadne 1,82/100km ak tých 1,6l/km je myslených aj s tými 60km z baterky )
      spotreba spaľováku je za to taká pekná, lebo motor slúži len na dobíjanie baterky a beží stále v optimálnych otáčkach.
      ak máte garáž môžte nabíjať každú noc. ak spravíte tých 30000km ročne tak to je v priemere dojazd 80km denne. teda len 20 z nich idete na benzín pri krásnej spotrebe 1,6 or 1,82.
      skôr tých 30000km ročne najazdíte systémom cez týždeň do 60km denne (teda úplne bez benzínu) a občas dlhšia cesta. so spaľovákom až 560km (a po chvíľke tankovania ďalších 500km) pri dvojnásobnej baterke bez spaľováku max 120km a potom dlho čakať kým sa dobije baterka.
      rozšírený dojazd vďaka spaľováku je super vec. podľa mňa najlepšia alternatíva.

        1. voltec nie je len koncept,
          voltec nie je len koncept, ale reálny systém, ktorý sa bude montovať do voltu a ampery. tie by mali byť na trhu niekedy budúci rok takže ten systém existuje reálne.
          údaj 1,6 tiež beriem s rezervou, lebo neuverím kým neuvidím 🙂
          ale nie je to nemožné. nemôžeš porovnávať bežný spaľovák čo poháňa auto, lebo ten nebeží furt v optimálnych otáčkach a straty sú ešte aj na prevodovke.
          tento spaľovák beží furt v optimálnych otáčkách a nie je tam žiadna prevodovka. nemusí byť lebo je to len generátor a nič viac.
          ale kebyže je tá spotreba aj 1,5x táka je to stále veľmi pekné číslo.

            1. Myslím, že nechápete
              Myslím, že nechápete zásadný rozdiel. Motor 1,4 nepoháňa 1,5tonové auto, ale roztáča generátor. Tým pádom nie je potrebné vytáčať ho do vysokých otáčok a spotreba môže byť reálne veľmi nízka. Ak máte palubný počítač, zistíte, že pri voľnobežných otáčkach máte veľmi nízku okamžitú spotrebu. U E-REV je toto číslo o niečo vyššie, pretože generátor kladie vyšší odpor, než alternátor v spaľovacom aute.

            2. Nebudu se pouštět do
              Nebudu se pouštět do nějakých složitých přesných výpočtů s nepřesnými daty. Ale pokud je možné pokusným vozítkem ujet na litr benzínu 2560km, tak 1,6 l/100km se nezdá až zas tak málo. Když může mít tedy vozítko spotřebu 0,039 l/100km, tak proč by nemělo jít udělat normální auto s 41x větší spotřebou?
              http://www.shell.com/home/content/cz-cz/news_and_library/press_releases/2005/tz10_ecomaraton_0106_1623.html

Napsat komentář