Elektromobily? Potřebujeme veřejnou dopravu, jinak se utopíme v autech

Prodej automobilů se v letech 2008-2009 propadl o desítky procent. Velké továrny se jen tak tak podařilo zachránit, ve Spojených státech za cenu mnohamiliardových dotací, v Evropě vlastně – v podobě šrotovného – taktéž. Experti ale říkají, že to co potřebujeme nejsou nová auta, ani na alternativní pohon, nýbrž veřejná doprava. pokračování


Jedním z nich je i Jan-Welm Biermann, člověk ověnčený několika tituly, který nejprve studoval a v současné době také učí na univerzitě v Aachenu. Jeho oborem je automobilové inženýrství. V současné době pracuje jako ředitel Institutu automobilového inženýrství, kde se mimo jiné zabývá akustikou.

Jan Welm BiermannOn i jeho studenti se ale především zabývají budoucností automobilů. Minulý rok na autosalonu ve Stuttgartu byl Biermann jedním z panelistů semináře nazvaného „Budoucnost automobilu“. Jeho kolegové velebili elektromobily a další alternativní stroje. Biermann ale řekl: „Města potřebují veřejnou dopravu, jinak se utopí v autech.“

Podle Erica Regulyho, který se semináře účastnil, publikum na okamžik stichlo. Obhajovat hromadnou dopravu na autosalonu není právě obvyklá záležitost. Biermann si však svou obhájil. Logicky poukázal na to, že jakkoliv vznešené může být nahrazení spalovacího motoru alternativami např. v podobě elektrických aut, pořád to znamená růst počtu automobilů.

Navíc je velmi pravděpodobné, že alespoň v nejbližších letech se elektromobily nestanou náhradou, ale doplňkem klasických aut kvůli svému omezenému dojezdu.

Přitom světová velkoměsta zejména v Evropě a Japonsku jsou veřejnou hromadnou dopravou velmi dobře vybavena. Londýn, Paříž, Tokyo, ale třeba i New York, mají funkční systémy metra a autobusové dopravy. Londýn začal, stejně jako některé skandinávské metropole, za vjezd do centra vybírat poplatky.

V Asii veřejná doprava není tak „uhlazená“ jako v Evropě, nicméně třeba Čína sází na obojí: dává svým občanům možnost volit jak pohodlí osobní dopravy autem, tak hormadné veřejné dopravy. V čínských metropolích rostou jako houby po dešti tratě podzemky. Stejně tak Čína buduje rozsáhlou infrastrukturu rychlovlaků.

Reguly ovšem upozorňuje, že některé metropole, jako Peking a Šanghaj, sázejí spíše na automobily. A prý toho budou v nedaleké budoucnosti litovat. Ostatně, to jsme mohli vidět už v případě Olympijských her v Pekingu.

Biermann samozřejmě zcela nezavrhuje elektromobily. Naopak se aktivně podílí na jejich výzkumu. „Německo bylo tradičně vůdcem světa automobilových technologií. Rádi bychom stejné mety dosáhli i na poli elektromobility,“ řekl pro Magazie Deutschland. Na výzkumu elektrických aut se kromě výzkumného institutu podílí také automobilka Audi.

18 Comments on “Elektromobily? Potřebujeme veřejnou dopravu, jinak se utopíme v autech”

  1. Ja myslim ze auto
    Ja myslim ze auto potrebujete na vic veci,Nikdo tu treba nevzpomel na velke nakupy kam vsichni jezdime tak 1x tydne.Nechtel bych to tahat MHD a dokonce ani objednavat pres internet,protoze si clovek proste tak nevybere.
    Reseni vidim v osobni doprave,ale ne tak jak ji zname dnes.Kdy vetsina vozidel jsou velke rodinne vozy obsazene jednim,maximalne dvema.Reseni je v osobnim prostredku typu segway puma ale s kabinou uzavrenou a komfortem.A jednim rodinnym vozidlem ktere budete vyuzivat jen na nakupy,dovolene,vylety.Ale bezny denni pohyb po mestech by se mel odehravat temito minivozitky.A verejnou dopravu jako takovou bych zrusil uplne!Predstavte si treba celou Prahu bez tramvajovych pasu a zjistite kolik mista ziskate.Navic by takove vozitko mohlo mit mod pohybu po chodniku,kdy by se rychlost omezila na cca 4-7 km/h.
    Tady je segway puma prototyp,ale rikam muselo by to mit vetsi komfort a rozumnou cenu aby to mohl vlastnit kazdy clen rodiny…. http://www.mysegway.cz/?p=62

  2. A čo na to ísť z inej
    A čo na to ísť z inej strany – myslím rozvoj menších miest – tam tiež žijú ľudia, ktorí musia cestovať kopu kilometrov denne do práce, pretože sa nikto nestará o regionálny rozvoj.
    Čo sa týka osobného auta, ťažko sa ho niekto zriekne.
    Pred osobnými autami boli „osobné kone“ – to tiež nebolo lacné, ale kto ho mal, ten sa aj vozil.
    A čo sa týka parkovania, je to len naša blbosť – zahusťovanie výstavby sa deje takým spôsobom, že sa rozum zastavuje.
    Dobré ráno developéri – navrhnite ďaľšie podzemné parkoviská, aby sme mohli vysoliť peniaze za prenájom parkovania. Nezasaďte ani jeden strom, neurobte žiadny park a tie čo existujú zrovnajte zo zemou. Veď ideálna vzdialenosť medzi blokmi domov je taká, aby som videl, čo má sused mamazané na chlebe.
    Na druhej strane si postavte golfové hriská na podhorských lúkach a stáda kráv zavrite do kravínov lebo sa už pomaly nemajú kde pásť. Alebo ešte lepšie nakúpte mäso z Číny.

  3. Žít v Praze, nepotřeboval
    Žít v Praze, nepotřeboval bych auto vůbec. MHD v Praze je natolik dobře sladěná že prakticky „vždycky“ něco jede. Pokud bych se např. rozhodl jet na dovolenou autem vyplatilo by se mi auto vypůjčit.
    Osobní doprava by se umenšila i vhodným přístupem zaměstnavatelů ohledně pracovní doby. Mně zaměstnavatel vyšel vstříc, čímž můžeme s manželkou jezdit společně. Někteří zaměstnavatelé to nedovolují z principu, i když by to typ práce umožňoval.

    1. V niektorych velkych mestach
      V niektorych velkych mestach dotuje hromadnu dopravu mesto z mestskeho rozpoctu (byva to niekedy az polovica ceny listka-v Brne lupenu). Takze na hromadnu dopravu sa v podstate skladaju aj ludia, ktori jazdia autom. Ak by to tak nebolo, tak by boli ceny ovela vyssie. V meste , kde zijem ja, to vyjde zhruba narovnako. Ak auto jazdia dvaja ludia, tak sa to dokonca oplati viac ako autobus (aj po zapocitani niektorych dalsich nakladov).

    1. S tím bych si dovolil
      S tím bych si dovolil polemizovat. Počet lidí bydlících ve městech a kolem nich se dlouhodobě významně zvyšuje. V České republice 70,9 % obyvatel žije v obcích se statutem města (zdroj: BusinessInfo.cz). Naopak si proto myslím, že určitě dobrá polovina aut ve městech patří tamním obyvatelům. Tím ovšem nechci říct, že všechna města mají dokonale propracovanou koncepci veřejné dopravy, neřku-li spojení s okolními obcemi – i tam se určitě dá všeobecně leccos zlepšovat.

  4. Myslím že bude
    Myslím že bude nejdůležitější změnit myšlení velké většiny lidí, kteří dávají přednost ježdění do práce osobním autem. Radči jezdí autem, přestože je to vyjde několikrát dráž než hromadnou dopravou (mhd,metra apod.).

    Bez změny tohoto smýšlení budou města neustále přecpaná, ať už v nich budou jezdit pouze vozidla na fosilní paliva, nebo elektromobily.

    1. Zmenit mysleni, ale proc?
      Zmenit mysleni, ale proc? sam sem jeden z mnoha co preferuji auto. je to sice drazsi, ale take mnohonasobne komfortnejsi. cekani 20 minut v zime/lete na zastavce, 30% populace nedba na svuj telesny pach, stat hodinu na jednom miste bez moznosti se pohnou a v neustalem ohrozeni na zdravi nebo majetku, tak bych mohl klidne pokracovat. nebude-li moznost komfortu cestovani alespon na urovni dalkovych spoju jako student agency, budou lidi dal jezdit autem i kdyz to leze hodne do penez.

      1. Samozřejmě že to co jste
        Samozřejmě že to co jste vyjmenoval jsou přesně ty důvody proč lidé dávají přednost právě osobním automobilům. Aby se ve městech používalo spíše hromadné dopravy, je nutné ji dostat na mnohem vyšší úroveň komfortu než je dnes. Právě proto aby lidé dali přednost hromadné dopravě před osobní. Jenže aby se tohoto dosáhlo musí tu mnohé změnit a to především celkové smýšlení o dopravě a vlivu každého z nás na společnost.

        1. ovsem, mate pravdu, ale
          ovsem, mate pravdu, ale myslim ze je to zacarovany kruh. pokud by byla hromadna doprava natolik komfortni aby se z casti vyrovnala autu, nesetre se tim jedna z hlavnich vyhod, kterou je cena? ziji v brne a do centra se dostanu z mista bydliste mhd za 20minut, cena jizdenky je ted kolik? 30min za 25kc? autem me vyjde cesta do 40kc. tim padem po zdrazeni se cestovani mhd sice vyrovna autu, ale ztraci smysl. a zvlast pak u el. auta. cesta by uz tak vysla treba na 10kc.

          1. Absolutne nespravny sposob
            Absolutne nespravny sposob uvazovania o cene.. ked si do jazdenia zapocitate okrem PH obstaravaciu cenu osobneho auta (popr.elektromobilu)+udrzbove naklady+povinne poistenie atd. a date mu zivotnost napr. 15 rokov, tak zistite ze financne rovnako vas vychadza denne jazdenie taxikom:)

            1. Souhlas, náklady na
              Souhlas, náklady na provozování běžného auta jsou skutečně úplně někde jinde (mnohem výš), než kam se obvykle dopočítá – ve svůj neprospěch – běžný zákazník. Mimoto je třeba započítat např. také parkovné, dálniční známky apod.

              1. To je diskutabilní. Auto
                To je diskutabilní. Auto totiž víceméně každý má tak jako tak, takže při rozhodování o cestování do práce autem nebo MHD je nesmyslné rozpočítávat do toho cenu auta. Respektive to není nesmyslné, ale měla by figurovat na obou stranách, protože auto budu mít i když budu do práce jezdit MHD.

                1. Je to diskutabilne? otazka
                  Je to diskutabilne? otazka na zmenu myslenia by mozno mala byt polozena trochu inak: (1.chcem/potrebujem na denne dochadzanie auto?) -> 2.ak mi staci MHD, potrebujem kvoli par jazdam rocne vlastne auto? ak ide o vyuzitie investicie do auta, skuste si to spocitat.. (asi teraz budem vyzerat trochu ako ekoterorista – co nie som, len sa snazim triezvo pozriet na vec:)

                2. Neni to 1. potrebuju auto na
                  Neni to 1. potrebuju auto na cestu do prace a 2. potrebuju ho na neco jineho, ale 1+2: potrebuju auto? Otazku si je nutne polozit tak, ze si vezmete pocet km najetych rocne na aute, zjistite, jak vlastne jezdite (pres tyden do prace? o weekendech na chatu? o prazdninach k mori?), vsechno si spocitate alternativni dopravou, a pak muzete ekonomicky porovnavat.
                  Nicmene druha rovina je ta, ze jezdit kazdy weekend na chatu tramvaji+metrem+vlakem+autobusem na tri prestupy se dvema detmi, hromadou veci a kockou vam nejaky ten bod na stranu auta prida.
                  Cili pro bezneho cloveka je dnes auto nutnosti, a nestacilo by jen zmenit zpusob uvazovani, ale kompletne zivotni styl, zpusob bydleni a spoustu dalsich veci. Opravdu to chceme? Nema doprava slouzit nam, at uz hromadna nebo auto, misto my ji? Proc mam od zakladu prekopavat svuj zivot, kdyz nechci? At radeji nekdo nabidne zpusob dopravy, ktery bude ekologicky a pritom bude slouzit mne, misto abych se ja prizpusoboval jemu. A to je elektromobil. MHD nema v tamovem srovnani zadnou sanci.

                3. Naprosto s Vámi souhlasím.
                  Naprosto s Vámi souhlasím. Před několika lety jsem vezl přes celou Prahu 20-ti palcový monitor o váze asi 25kg pomocí asi 5 naprosto přecpaných autobusových linek a tato zkušenost mě z používání MHD vyléčila až do konce mého života.
                  Tady totiž nejde jen o ježdění do práce. Po práci je třeba ještě vyřídit několik věcí, odvézt tamto či ono, přivézt domů nákup atd. O víkendu, jak píšete, člověk chce jet na chatu nebo na výlet do přírody a spoustu dalších věcí.
                  Vzdát se auta by mi zásadním způsobem snížilo životní úroveň a to prostě nejsem ve 21. století ochoten akceptovat.

Napsat komentář