Nissan vyvinul pre elektromobily dobíjanie bez káblov

vyvinul novú technológiu, ktorá má zaručiť, že dobíjanie elektrických vozidiel bude jednoduchšie a rýchlejšie.  

Bezdrôtový dobíjací systém je založený na koncepte indukčného nabíjania pomocou elektromagnetického poľa. Je to rovnaká technológia, aká sa dnes používa napr. na dobíjanie elektrickej zubnej kefky, alebo niektorých holiacich stojčekov. Navrhol ju tak, aby sa dala použiť aj pre Zero Emission Vehicle (ZEV), elektromobil, ktorý je možné dobíjať na parkovacej rampe bez potreby pripojovacích káblov.

Automobilka má dokonca ešte vyššie ambície, než len bezdrôtové nabíjanie v stacionárnom „doku“. Dúfa, že túto technológiu použije dokonca vo forme plátov, vsadených pod povrchom vozovky, určenej pre elektromobily. To by teoreticky umožňovalo dobíjanie batérií počas jazdy.

Avšak Nissan pripúšťa, že ešte nemá predstavu o tom, koľko to bude stáť, aký dlhý by určený pás vozovky musel byť, alebo ako rýchlo môže byť akumulátor pri takejto jazde nabitý a či je táto myšlienka celkovo uskutočniteľná

Nissan pri tom vychádza z nedávneho zákazníckeho prieskumu, ktorý ukázal, že 61% potenciálnych zákazníkov sa u elektrického auta najviac obáva nepohodlia spojeného s dobíjaním.

Okrem inovácie v oblasti dobíjania batérií, sa NISSAN domnieva, že ZEV bude schopným konkurentom elektrických modelov, ako je TH!NK City a G-Wiz a tvrdí, že to bude prvé koncepčne čisté elektrické auto. Väčšina konkurencie totiž vychádza z už existujúcich modelov.

Guardian, rt.com

21 Comments on “Nissan vyvinul pre elektromobily dobíjanie bez káblov”

  1. Je to zaujimave technicke
    Je to zaujimave technicke riesenie, ale aj drahe,cim sa stava nezaujimave. Preco by som nevyuzil klasicku zasuvku? Kolko casu ma to bude stat? Co sa tyka galvanickeho oddelenia, to sa da spravit predsa v nabijacke, cim sa vyriesi ochrana pri poruche – oddelenim obvodov…

    1. Ak by sa mali roysirit
      Ak by sa mali roysirit „dobijacie stanice“, tak sa mi takyto sposob vidi asi jedinym moznym riesenim. Predstavit si verejnu stanicu niekde pri obchode s kablom, ktory bol 100x poprehybany, zlomeny, osuchany a zmoknuty a mozno aj prejdeny autom sa mi vidi dost velke riziko.

    1. Bohužel, české normy
      Bohužel, české normy platné pro dobíjení elektrických vozidel nejsou tak jednoduché, jak si mnoho lidí myslí. Prostě pro nabíjení musí jít o ucelený systém včetně všech ochran před nebezpečným dotykem živých částí a před poruchami. Mimoto po tom, co v jisté vysoké škole vyhořel jistý prototyp se norma docela zpřísnila, takže jen tak z obyčejné zásuvky nabíjet nelze. Jen pro informaci třeba jeden z problémů: nabíjecí místo musí zaručit průběžnou kontrolu spojení vozu se stanicí.

  2. Toto nie je nič nové,
    som

    Toto nie je nič nové,
    som zvedavý, aká účinnosť je dosahovaná pri prenose energie.
    Čo sa týka zabudoavania do cesty nie som optimista, ale toto riešenie je možné využiť vo veľkých priemyselných objektoch pre vnútropodnikovú dopravu.
    Čo sa týka obáv zákazníkov zákazníkov, aj teraz musia vytiahnuť pištol po ukončení tankovania z nádrže.
    Pravda existujú aj takí „športovci“, čo odídu aj s tankovacím stojanom….

    1. Mozno keby sa nasiel nejaky
      Mozno keby sa nasiel nejaky lacny sposob, ako to dostat do cesty, bez toho, aby sa muselo vsetko rozkopavat a dalo by sa to pouzit aj na vysusovanie mokrych ciest. Tak by sa to dalo v mestach pouzit (branilo by to poskodeniu asfaltu mrazom, atd…). Samozrejme by sa musel brat ohlad na to, aby to bolo dobre elektricky odizolovane a izolacia sa neposkodila ani po rokoch, co je prekticky tazko realizovatelne. Ten prenos by sa asi tiez musel nejak vyriesit, aby boli straty minimalne. Auto by sa muselo pri ndobijani, co najviac priblizit k ceste (mozno by to slo cez disky kolies). V principe by to ale fungovat mohlo a to aj s dobrou ucinnostou.

      1. Pokiaľ viem, GM používalo
        Pokiaľ viem, GM používalo systém Magma Charge pre nabíjanie elektromobilu EV-1 – jednalo sa síce o kábel, ale zakončený cievkou, ktorá sa vkladala akoby do šuflíka vo vozidle, kde bola ďaľšia cievka – teda podobný systém, ale v menšom prevedení. Tam bola účinnosť tesne nad 80%. Výhodou bola bezpečnosť, pretože to nebolo vodivo spojené s vozidlom a jednoduchosť obsluhy.
        Ale, ak porovnávame elektromobil s klasickým vozidlom od výroby energie až po spotrebiteľa, práve tých cca 20% strát pri prenose energie do vozidla sa mi zdá zbytočných.
        Možno by bolo dobre, ak by sa k tomu vyjadril niekto od fachu.

                1. To som uz urobil. Ziadny
                  To som uz urobil. Ziadny vyrobca aut vam ale nezaruci, ze budete mat po ruke transformatorovu stanicu, ked budete potrebovat dobit.

              1. Kdo jsou ti
                Kdo jsou ti „někteří“…?

                S výjimkou některých obchodních zástupců s rajóny tam, kde lišky dávají dobrou noc, o nikom takovém nevím…

                Pro drtivou většinu řidičů těch 500km stačí na týden ježdění, pro Pražáky na měsíc..

                (Pro jistotu – řeč je o osobních autech, NE o kamionech)

Napsat komentář