10 aut do zásuvky roku 2010, část 1.

Magazín Hybrid.cz funguje už déle než tři roky. Za tu dobu jsme psali o desítkách, ne-li stovkách projektů, konceptů a v několika málo případěch i produktů, jejichž účelem je nahradit stará auta na fosilní paliva auty elektrickými. Elektromobily a plug-in hybridy se nyní konečně začínají dostávat do povědomí široké veřejnosti. Výrobci jeden za druhým slibují změnu. Připravili jsme proto pro vás přehled 10 aut do zásuvky, která by mohla spatřit světlo světa už letos. pokračování…

Mitsubishi i-MiEV

Elektromobil japonské výroby má za sebou několik let vývoje a minulý rok se konečně začal prodávat doma v Japonsku. Koncem roku pak připlul do Velké Británie a chystá se na svou invazi do Evropy. Jak se Evropané postaví k malému, ale útulnému japonskému elektromobilu? Prodávat se bude také v podobě Peugeotu Ion a Citroen C-Zero, a to snad už na konci letošního roku. Do té doby zbývá zajistit řádnou infrastrukturu dobíjecích stanic, o což se u nás snaží například ČEZ.

Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV

Chevrolet Volt

Černý kůň bývalé největší automobilky světa, nyní krachujícího kolosu General Motors, není čistý elektromobil. Jde o „elektrické auto s rozšířeným dojezdem“. To znamená, že v autě se nachází malý spalovací motor, který ovšem není připojen k nápravám. Místo toho slouží jako generátor elektřiny pro pohon elektromotorů a dobíjení baterií. První testování modelu Chevy Volt začalo už minulý rok. Výroba má začít během konce letošního roku. V Evropě bude nabízen jako Opel Ampera (prozatím je testován v Německu).

General Motors automobilku Saab namísto odprodeje uzavřou. O práci přijde na 3000 lidí.

Opel Ampera

Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera

Fisker Karma

Stylový sporťák pro čtyři jako plug-in hybrid? To chceme! Henrik Fisker původně pracoval pro Tesla Motors. Ale nepohodli se, a tak si založil vlastní automobilku. Fisker Karma je dítko jeho snů. Prostorný, přitom živý a dynamický auťák s nízkou spotřebou. Na autosalonech bývá běžně k vidění, dokonce už se proháněl i po okruhu. Bohužel, proti původním plánům muselo být uvedení na trh odloženo. Pokud bychom se hybridu Fisker Karma nedočkali ani tento rok, padl by na Fisker Automotive neblahý stín.
Fisker Karma

galerie: Fisker Karma
Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma

Toyota Prius plug-in hybrid

Minulý rok jsme se konečně dočkali třetí generace modelu Prius. Nejprodávanější hybrid na světě značky Toyota potvrzuje, že tahle automobilka má náskok. Nehodlá nic uspěchat, a tak plug-in verze Priusu má přijít na trh teprve v roce 2012! Nicméně už během tohoto roku se po světě rozjedou stovky testovacích kusů, které mají pomoct modelu Toyota Prius k dalšímu vývojovému stupni. K vidění je i na autosalonech, naposledy například ve Frankfurtu.

Toyota Prius plug-in hybrid

Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid

Nissan Leaf

Automobilka Nissan všechny pořádně zaskočila, když před pár měsíci ohlásila svůj elektromobil Nissan Leaf. Slibuje dojezd kolem 160 km „natvrdo“ a aktuálně objíždí turné ve Spojených státech. Navíc je Nissan jednou z nejčilejších automobilek s ohledem na zajišťování infrastruktury dobíjecích stanic takřka po celém světě. Čtyřmístný hatchback má být určen především pro „EVangelisty“, tedy lidi, kteří sami chtějí elektrický pohon propagovat.

Nissan Leaf

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Ve druhém pokračování se podíváme na dalších pět elektrických aut, od kterých můžeme v roce 2010 čekat velké věci!

24 Comments on “10 aut do zásuvky roku 2010, část 1.”

  1. Čo sa týka ceny batérií,
    Čo sa týka ceny batérií, nie je to až taká pálka, ako sa na prvý pohľad zdá + každým rokom tieto ceny klesajú.
    Do Tesly Roadster je to cca 12 tis. To je ale batéria so špičkovým výkonom pre športiak, ale pre bežné rodinné auto stačí menší výkon. No a keď je budete o pár rokov meniť, dostanete v tej istej cene batériu s oveľa lepšími parametrami.
    Takže obavy nemám. Len je treba trochu zmeniť myslenie a batériu chápať ako predplatnú kartu na palivo.

  2. Chtěl bych vidět dobráka,
    Chtěl bych vidět dobráka, který na jeden zátah ( do práce) bez zastávky najede 130 km. řidič neprofesionál, jede průměrně 40 km někam, potom zastaví ( práce, nákup, vyřízení naležitostí) v průměru na 30 minut a pokraččuje v jizdě. během této zastávky se stačí baterie nabit na 80% kapacity. A pro ty, co v elekromobily nevěří, stačí připomenout bateriové vysokzdvižné vozíky. ( váha cca 3000 kg, max rychlost 25km/h, která je omezená, baterie olovo 80V/560- 900Ah, vydrž cca 7 hodin práce).

  3. Renault propaguje aj výmenu
    Renault propaguje aj výmenu batérií ako alternatívu aj výmenu batérie pre rýchle pokračovanie v ceste – celé to trvá 3min. Ja ale neverím, že sa to ujme – nerád by som menil svoju novú batériu za nejakú šunku – navyše ak bude podľa kampane renault lízovaná. Kto mi zaručí dojazd?
    Inak je to super počin konečne oficiálne aj v Európe propagovať niečo nové.
    Rozhodujúce ale budú skúšobné jazdy a na to sa teším.

    1. Baterie budou pronajimany
      Baterie budou pronajimany prave proto, aby jste se jako majitel auta nemusel o stav vymenenych baterii zajimat. Stejne jako vas nezajima treba stav auta z pujcovny – to je starosti pujcujici firmy. Nebudete menit svoji baterii za cizi, ale cizi za cizi. Svoji baterii nebudete mit bud vubec, nebo si ji odvezete domu a firma vam pri prihlaseni do systemu pujci prvni svoji a jeji kapacitu bude garantovat. Baterie v systemu nebudou uzivatelu ale te pujcujici firmy, prave proto, aby jejich stav mohla garantovat. Nicmene ani ja prilis na rozbehnuti toho systemu neverim. Uvidime.

  4. No problém s pojištěním
    No problém s pojištěním několika aut by podle mě bylo možné vyřešit zrušením povinného ručení na auto a zavedením pojištění na osobu. Bylo by to i logičtější – proč mám platit pojištění za vozidlo které mi stojí v garáži když většinou jezdím druhým. Prostě každý řidič by měl k řidičáku jakýsi typ poviného ručení – bylo by možné zvýhodňovat dobré řidiče dávat bonusy jako u stávajícího ručení a naopak.

  5. Dojazd 160km je pre
    Dojazd 160km je pre zákazníka nezaujímavý – je to dobré akurát tak na rozvážanie zeleniny po meste…
    Kedy si konečne výrobcovia uvedomia, že potrebujem jedno poriadne auto a nie dve (jedno do mesta kvôli znečisteniu a jedno na dlhšie cesty). A keď to zrátam, tak platím 2x poistku, 2x náklady na „palivo“ a dvakrát viac znečisťujem životné prostredie.
    Ale kúpim si dve autá, aby automobilový priemysel neutrpel nedajbože nejaký pokles predaja….
    Alebo že by som kúpil pár koní a povoz, aby som ekológii učinil zadosť?

    1. No dřív jsem uvažoval
      No dřív jsem uvažoval podobně :).
      Ale bohužel jsem se dostal do situace, kdy ty dvě auta mám (to staré nikdo nechtěl koupit) a zjistil jsem, že mít dvě auta není tak zlé. Jedno na pojíždění po městě a cestě za nákupy. Na to stačí malé. No a jedno velké, kam se vejdu s celou rodinou. Takže vyměnit to malé za elektrické by pro mě byla výhoda. A 160 km dojezd je pro mě dostatečný – s tím malým jsem za poslední rok nejel dál než 130km. A věřím, že v podobné situaci je velké množství mých známých.

      1. Jsem na tom stejně. Stačí
        Jsem na tom stejně. Stačí mi jedno malé (dojezd 1260 je akorát – počítám s tím, že reálně to bude max 100) a jedno pro rodinu, kde by se hodil větší dojezd. To malé může být klidně dvojmístné, ale byl bych rád, kdyby umělo jet aspoň 130 km/h.

      2. Ale je treba si uvedomit, ze
        Ale je treba si uvedomit, ze ten „druhy“ maly elektromobil, bude s nejvetsi pravdepodobnosti stat stejne jako ten velky vuz, dost mozna jeste vice. Pojizdenim po meste se bohuzel tato investistice v nizsich provoznich nakladech tezko vrati. Jeste je to pro Vas dobry napad?

        1. Nezapomínejte ale na to,
          Nezapomínejte ale na to, že ceny pohonných hmot už jen a jen porostou. Navíc auto se spalovacím motorem je dražší na údržbu (výměny oleje, opotřebení pohyblivých částí – kterých je tam víc než je hezké, atd) Nemluvím o pojištění, a silniční dani, která bude pro elektromobily nižší nebo žádná (ze začátku)
          Elektromobil je bezúdržbový, a pokud máte rodinný dům se šikmou střechou, můžete pár měsíců v roce díky fotovoltaice jezdit zcela zadarmo. Jsem přesvědčen, že ve stáří se budeme koukat na auta se spalovacími motory jako dnes na parní lokomotivy. A to mi ještě nebylo 30 😉

          1. Jednou urcite. Ale ta doba
            Jednou urcite. Ale ta doba je jeste dost daleko. Minimalne jedno desetileti, bohuzel. Zkuste si udelat vypocty po jakem probehu kilometru provozni naklady benzinoveho auta dosahnou priplatku rekneme 100-200 tis Kc, o nez bude elektromobil (alespon v nejblizsich letech) drazsi. Klidne pocitejte cenu 50Kc/L. Nezapomente pripocitat naklady na novou Lion baterii po cca 10ti letech provozu. Pojisteni elektromobilu bude spise vyssi, protoze auto bude drazsi a pojisteni je komercni sluzba. Silnicni dan nebude, ale to se tyka podnikatelu. Fotovoltaika neni zadarmo. Musite rozpocitat cenu panelu a patrne i baterie – auto bude jezdit a elektrina se zatim musi akumulovat. Co spotrebuje auto nebude se dostavat domacnosti, nebo nebudete moci prodat do site. Ono se to krasne sni a dokud nedosadite do snu konkretni ceny, vypada vse ruzove. Kdyz ale zacnete pocitat, je vse jinak. Ja se na elektromobily tesim, ale realita je bohuzel drsna.

            1. Dneska by si ciste
              Dneska by si ciste elektricke auto asi nekupil nikto. Samotne baterie stoja o dost viac, ako cele auto s naftovym, alebo benzinovym motorom. Navyse je s tym spojenych viac dalsich problemov, ako je dobijanie, dojazd, zivotnost atd… Pokial sa neobjavia nejake lacne baterie s dobrou kapacitou, tak auta na elektrinu sa nerozsiria. preco by si niekto kupoval male auto na jazdenie po meste za obrovsku cenu, ked si moze kupit za to auto o dve triedy vyssie? Bezny clovek, ktory setri kazdu korunu asi nie a ani podnikatel, ktory potrebuje dosiahnut zisk.

              1. Baterie NEstojí více než
                Baterie NEstojí více než klasický vůz.. Ostatně, vyšší cena EV je dána výhradně „technologickým příplatkem“ – vývoj prostě stojí hodně peněz a od někud je potřeba je čerpat, takže se na každé auto lípne 1-3*100 000 příplatek a technologie se zaplatí… Tím spíše, že náklady na palivo jsou následně mizivé – v současnosti mohou být i nulové, protože mnoho dobíjecích stanic klubu elektromobilistů dobíjí členům a někdy i nečlenům zadarmo, což tak nějak kompenzuje vyšší pořizovací cenu.. (V případě placeného dobíjení bývá cena do 5 CZK/kWh při spotřebě průměrně 15 kwh/100 km, což +- odpovídá ekvivalentu 2,5 litru benzínu – http://www.ceskybenzin.cz ) Čili elektrika je levnější nejen pro DPH-platícího podnikatele… (Podnikatel-neplátce je na tom toiž úúplně stejně jako fyzická osoba, nehledě k tomu, že ve snaze dosáhnout zisku bude šetřit každou korunu ještě více než „běžný člověk“…)

                1. Cena elektriny v buducich
                  Cena elektriny v buducich rokoch (mozno 2-3) ma vraj o dost narast, kvoli zavadzaniu drahych, hlavne solarnych elektrarni.

                  Litiovo iontove baterie mozno zlacneju pri seriovej vyrobe o nieco, ale nie nejak vyrazne, co je dane hlavne cenou materialov z ktorych sa vyrabaju.

                  Podla mna by sa skor oplatilo pockat na dobijatelne zinkovo vzduchove baterie, ktore ale este nemaju dostatocnu zivotnost (dneska je to podla vsetkeho, tak 100 cyklov).Okrem toho, vsetky druhy baterii maju problem s vyskou odoberaneho vykonu a mozno ich bude treba kombinovat s kondenzatormi.

                2. Dnešné najmodernejšie
                  Dnešné najmodernejšie lítiové batérie dovolujú špičkový odber 30C. U elektromobilu sa to pohybuje tak max. 2C.
                  Takže neviem o akých batériách snívate.
                  No a čo sa týka kondenzátorov, skôr by som ich použil pri hybridných vozidlách. Zatiaľ sú ešte dosť ťažké, takže namiesto nich by som v elektromobile použil väščiu kapacitu akumulátora.
                  Samozrejme, všetko sa vyvíja rýchlo, druhov akumulátorov i dnes je spústa, ale je tu ešte jeden problém – štandardizácia nabíjacích stojanov, v prípade výmeny batérií aj štandardizácia ich rozmerov a spôsobov uchytenia.
                  Je to vlastne situácia ako na počiatku klasických automobilov.
                  No a čo sa týka cien, akumulátorov, je tu aj druhá strana a tou je zákazník. Ak tú cenu neakceptuje, tak z toho nič nebude a ceny pôjdu dole.

                3. 100 cyklů je nesmysl.. Je
                  100 cyklů je nesmysl.. Je to strašně nízká hodnota… To i moje Lithiová baterka v cca 3-4 roky starém mobilu už má za sebou tak 500 cyklů a pořád si drží víceméně stejné vlastnosti…

                  Krom toho výroba lithiových baterií není nějak zvlášť finančně náročná, naopak, sériová výroba článků pro notebookové baterky a z ní plynoucí zisky ukazují, že výroba je ve skutečnosti celkem levná a na vyšší úrovni ji drží jen marže jednotlivých obchodních stupňů…

                  Co se týče cen elektřiny, ano, poletí nahoru kvůli solárním parkům, nicméně solární parky kvůli své nestabilitě dlouhodobě nebudou tvořit významný podíl výroby energie (u ostatních zdrojů je cena závislá spíše od vstupních investic, než od režijního materiálu) a navíc je pravděpodobné, že vzniknou i speciální EV-tarify pro dobíjecí stanice (konkurenční boj je konkurenční boj a energetičtí obři jistě nevynechají šanci uhryznout si z koláče ropných firem)

Napsat komentář