Siemens: dobíjení elektromobilů za šest minut

E.D.I.S.O.N. je zkratka pro „Elektromobily v distribuovaném a integrovaném trhu s využitím obnovitelné energie a otevřených sítí“. Řečeno lidsky, jde o mezinárodní projekt se sídlem v Dánsku, jehož cílem vyvinout infrastrukturu dobíjecích stanic pro elektromobily. Vypadá to, že úkol se daří.  

Na celém projektu se podílejí mimo jiné například Dánská technická univerzita, energetická společnost Østkraft, vývojové a výzkumné centrum Eurisco, IBM nebo Siemens. Společnost Siemens je zde zodpovědná za systémy rychlodobíjení a výměny baterií.

Sven Holthusen, který je zodpovědný za energetickou část projektu EDISON, zaujal realistický přístup. Jako jeden z hlavních způsobů dobíjení baterií elektrických aut vidí 400v/63A třífázovou zásuvku, která je dnes v evropských domácnostech vcelku běžná.

elektromobily - EDISONKromě toho ale přemýšlí i dál. Rád by, aby moderní elektromobily mohly být dobity zhruba během šesti minut. Podobně dlouhou dobu lidé průměrně stráví tankováním na čerpací stanici. „Musíme nicméně udělat celou řadu dalších testů, abychom zjistili co je možné,“ komentoval Holthusen svůj záměr zvýšit dobíjecí výkon až na 300 kW.

Očekává se, že lithium-iontové baterie schopné tak rychlého dobíjení, by mohly být na trhu už během letošního nebo příštího roku. Na výzkumu jejich nových typů se podílí také Češi, např. Jan Procházka se svou společností Advanced Materials. Hlavní roli v dalším pokroku hrají nanotechnologie.

6 Comments on “Siemens: dobíjení elektromobilů za šest minut”

  1. Počítá se to
    Počítá se to jednoduše.
    Z jednofázové běžné zásuvky lze odebírat 3 kW
    Z 3 fázové 16A 10 kW
    z 3 fázové 32A 20 kW atd.
    Osobně vozím v autě ssebou palubní nabíječku 3kW jednofázovou
    a dvě po 10 kW. Pokud využiji vše současně, nabiji za hodinu na 200 km. Za necelé 3 hodiny jsem pak plně nabit.
    Zvu Vás na náš sraz, který je již v sobotu. .elektromobily-os.cz

  2. No velmi sa v tych
    No velmi sa v tych elektrickych normach nevyznam, ale bezna domacnost je stavana tak na 2-3kW odber. Bezne pouzivane asynchronne motory sa sa uz dlhe roky do domacich zariadeni (napr. 3-fazove motory do cerpadla) vyrabaju s ohladom na toto obmedzenie. Tie baterie by sa mohli kvoli rychlemu nabijanie skombinovat s kondenzatormi (kondenzator sa rychlo nabije a potom sa postupne vybija do baterie). To iste by sa dalo urobit aj pre nejaku domacu nabijacku (cez den by sa rovnomerne kondenzator nabil a po pripojeni k autu by sa vybil do kondenzatora v baterii), ale aj to je spojene s roznymi bezpecnostnymi normami (skokove napatie, atd…). Take auta by si dodatocne vyzadovali rozne bezpecnostne poistky.

    1. Tak ten vykon 2-3kW by
      Tak ten vykon 2-3kW by odpovidal pouze pro napeti 230V v bytovem rozvode pro tradicnich 16A. Ale v rodinem domku pri trifazovem napajeni mate bez problemu 11kW a pri jisteni 25A az 17kW coz je vykonu celkem dost. Problem asynchronich motoru neni ani tak ve vykonu pri rozumnem uciniku, ale spis v zabernem proudu a odtud plyne jeho omezeni ve vykonu resp. momentu. A jeste snad poznamka ke kondikum, ja bych je tam ani nedaval LiFePo baterky uz maji tak maly vnitrni odpor ze do nich tu energii rychle dostanete, kdyz uz tak velky kondiky v tech nabijecich stanicich to ano.

Napsat komentář