Létající hybridy – dopravní letadla na baterky?

Letecká doprava je dnes vedle té automobilové a námořní jednou z největších zátěží pro životní prostředí. Letadla především ve vzduchu, ale i na zemi pálí obrovské množství paliva, výsledkem čehož jsou tuny oxidu uhličitého. Výrobci letadel se snaží snížit emise i spotřebu například využitím biopaliv, případně experimentováním s palivovými články nebo tekutým vodíkem. Společnost WheelTug, odnož větší firmy Chorus Motors, však přichází s řešením. Vyvinula totiž elektromotor, který může být využit pro popojíždění letadel na rampě – není tedy nutné ani využívat tahače, ani zbytečně pálit palivo v obrovských turbínách. Například pokud elektromotor Wheeltug zabudujete do téměř 150 tun vážícího Boeingu 737, může to ušetřit až 100 kg paliva za jediný let, čímž se dá následně ušetřit asi 500-1000 tun CO2 na jedno letadlo za rok. Další výhodou je ovšem i nižší opotřebení brzd, snížení časové náročnosti na letišti a další. Celkově, říká Isaiah Cox, ředitel WheelTug, se dá ročně ušetřit 60 000 dolarů.

Přitom malý elektromotor zabudovaný přímo do přístávacích kol letadel dokáže tyhle kolosy rozjet až k rychosti 32 km/h. Jakou prapodivnou černou magií dokázali výzkumníci z WheelTug/Chorus Motors dát své novince takový kroutivý moment? V podstatě jde o spojení výhod elektromotoru s permanentním magnetem a lehkého, levného indukčního motoru na střídavý proud (stejného, jaký využívají třeba elektromobil Tesla Roadster nebo chystaný Chevrolet Volt). Ve své obsáhlé publikaci (ke stažení v PDF) podrobně popisují princip jeho fungování, takže případné zájemce o techničtější detaily odkazuji právě tam. Ve zkratce to lze shrnout tak, že ovládací elektronika motoru pracuje s proměnlivým elektromagnetickým polem, které upravuje za běhu podle potřeby, a tím dynamicky mění kroutivý moment. V nízkých rychlostech tak nabízí sílu sílu stejnosměrného motoru, zatímco ve vyšších rychlost motoru na střídavý proud. Tenhle popis podle Franka Markuse, editora magazínu MotorTrend, dokonale vyhovuje také dnešním sériovým hybridům. Ostatně samotná firma Chorus Motors tvrdí, že s pomocí jejího vynálezu by bylo možné vyrobit hybrid se spotřebou kolem 4,7 l/100 km, který by se mohl postavit vedle Toyoty Camry či Hondy Accord, a to jak s ohledem na cenu, tak i výkon. Ale zpět k letadlům – Delta Airlines budou mít první letadla Boeing 737 už začátkem příštího roku. Pokud se v praxi skutečně osvědčí, jak je pravděpodobné, je jisté, že časem se přihrnou další aerolinky a třeba i samotní výrobci letadel. A ještě později možná i výrobci automobilů, co třeba General Motors?
Jednou z dalších zajímavostí týkající se nového elektromotoru Chorus Motors je fakt, že je vyroben bez využití velmi vzácného kovu neodymia. To se dnes z 95% těží v Číně, která si je své strategické výhody dobře vědoma. Vzhledem k tomu, že výroba elektromotorů bude jen stoupat, a s ním i spotřeba vzácného kovu, je nasnadě, aby západní výrobci měli možnost konstrukce nových typů, které jej nepotřebují.

4 Comments on “Létající hybridy – dopravní letadla na baterky?”

  1. Systém se testoval cca v roce 2011 v Praze Ruzyni, na
    Systém se testoval cca v roce 2011 v Praze Ruzyni, na pronajatém letadle TravelService. Za pomoci speciálních disků předních kol (s řetězkami) a jednoduchou nástavbou se zkoušela funkce elektromotorů. Jednalo se o dva elektromotory (každý o velikosti běžného malinkatého 2-5kW motoru ~ průměr 10 cm, délka 20cm), měly ale speciální 17-ti fázové vinutí a k tomu i speciální frekvenční měnič ve standardním 19″ racku. Výhoda tohoto pohonu spočívá v tom, že je schopen vyvinout pomalu rotující el.magnetické pole a tím mít obrovskou sílu v minimálních otáčkách. Plně zatížený Boeing 737 jezdil „taxi“ na APU + palubní baterie 40 minut a pak se testovala připravenost pro vzlet. Systém se osvědčil. V nedávné době absolvoval zkušební provoz a nyní již je nasazován i na komerční lety.

Napsat komentář