Americká armáda chystá elektrické loďstvo

Americký prezident Barack Obama nedávno oznámil, že se chystá výrazně rozšířit těžbu ropy na americkém území. Jde především o východní pobřežní oblasti. Mezitím se už ale americká armáda připravuje na snižování své spotřeby, a to mimo jiné vývojem plně elektrických lodí. První má být torpédoborec DDG-1000 třídy Zumwalt.  

Úřad námořního výzkumu (Office of Naval Research) se v současné době zabývá vývojem plně elektrických lodí, které budou disponovat nejen pohonem na elektřinu, ale navíc budou připraveny na budoucí zbraně – elektromagnetické, mikrovlnné nebo laserové. Všechno je ale teprve v plenkách.

„Začínáme přemýšlet o tom, jak by mohla vypadat budoucnost elektrických námořních sil,“ komentoval situaci John Pazik, ředitel lodních systémů a strojírenské divize ONR. Elektrický pohon lodí by přinesl spoustu výhod: především výrazné snížení nákladů na provoz.

Jsou tu ale i další výrazné plusy. Loď by byla méně viditelná pro detekční zařízení jako jsou radary, uvezla by větší náklad, měla by k dispozici více energie pro případné pokročilé zbraňové systémy. Dnešní lodě fungují na bázi dvou typů agregátů: jedny pohánějí lodní motory, druhé vyrábějí elektřinu pro veškeré další systémy.

Americké námořnictvo začalo o elektrických lodích přemýšlet poprvé v roce 2000 s projektem DG-21, ze kterého se postupně vyklubal projekt torpédoborce DDG-1000. Přitom elektrické lodě jsou v civilním sektoru čím dál tím běžnější. Myšlenka se objevila dokonce už za 2. světové války.

V roce 2007 americký kongres ustanovil, že se má námořnictvo začít vážně zabývat možnostmi pohonu lodí za pomoci integrovaných systémů, palivových článků a jaderných reaktorů. Výzkumníci se mají opřít do pěti hlavních oblastí: distribuce a kontrola energie, ukládání energie, přenos tepla a tepelný management a motory a aktuátory.

armáda - námořnictvo - USS Zumwalt DDG1000

Námořnictvo se dokonce zabývá možnostmi využití solárních článků a alternativních paliv. Zároveň by rádo zvýšilo účinnost současných generátorů, která se pouhybuje pouze na 16% až 18%. Pro srovnání, systémy poháněné palivovými články, které jsou dnes ve vývoji, by mohly nabídnout účinnost mezi 37% až 52%.

Představa elektrické armádní lodě budoucnosti je taková, že půjde o integrovaný, těžce sledovatelný, plně elektrický systém. Loď bude obsahovat komplexní informační a energetickou infrastrukturu, kdy např. v superkondenzátorech nebo setrvačnících bude k dispozici obrovské množství energie k okamžitému použití, například pro energetické zbraně.

Cílem je snížit počet potřebné posádky a zároveň náklady na provoz. Právě tak nějak by měl fungovat torpédoborec DDG-1000. Původně bylo v plánu vyrobit až 32 kusů. Aktuálně jsou však ve výrobě kusy dva s tím, že celkem mají být do roku 2013 vyrobeny tři. Každý má stát asi 3,3 mld. dolarů. Celkový výkon turbín a záložních dieselových agregátorů na lodi bude 78 MW.

nationaldefensemagaziny

6 Comments on “Americká armáda chystá elektrické loďstvo”

  1. kombinacia dieslovy
    kombinacia dieslovy spalovaci motor a turbina v spriahnutom pohone zostane neprekona(tel)na nehovoriac o energetickej hustote paliva, ale kombinacia s dalsimi moznostami pohonu sa mi tiez paci, ale skor by sa mohli orientovat smerom na plachty napr taky SkySail dokaze usetrit dost paliva pri hliadkovani

    1. V haji bude komercni
      V haji bude komercni elektronika – ne ta marinaku 🙂
      Zakazky od ministerstev obrany predstavuji pro velky firmy jako ABB, Siemens, Alstom apod zlaty dul, stabilni prijem, jistotu. Jsou to dluhodobe kontrakty, vyvoj lze rozumne naplanovat. Kdyz se neco dotahne do konce, tak to musi projit drsnejma testama. Po par letech pouzivani v armade se technologie uvolni verejnosti.
      Ovsem zacina se tlacit i jiny pristup – pouzivat i v armadnich vyvojovych zakazkach komercne dostupne moduly. Vysledkem by bylo urychleni vyvoje a snizeni ceny.
      Ovsem – armada je moloch konzervativni a ackoliv je to u vojaku podivne – velice nerazi riskuji. Proto vyvijeji s casovymi konstantami 10-20 let.

    1. Vodík je zatím
      Vodík je zatím nejvhodnější obnovitelné palivo vůbec a je to nejčastější druh paliva v palivových článcích. Nicméně s tím, že lodě (ponorky) plují ve vodě s tím nemá moc společného, protože ten vodík by se musel „vysochat“ a to by stálo mnohem víc energie, než se získá (přeci jen vodík se v palivových článcích „spálí“ zpět na vodu)

Napsat komentář