Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Stavba elektrokola Dahon

Témata věnovaná vozidlům s elektrickým pohonem.

Stavba elektrokola Dahon

Příspěvekod adam78 » sob 22. kvě 2010 1:40:53

Zdravím vespolek. Po dlouhém bádání jsem se rozhodl pro stavbu elektrokola. Nechtělo se mě kupovat hotové e-kolo, protože ty mají svoje omezení – jsou pomalé, drahé, malý výkon atd., ale hlavně mě lákalo si něco postavit sám. Kolo jsem od začátku stavěl jako výhradně na elektropohon, bez nutnosti šlapání, přidat plyn a jet (na normálním kole najedu 5000 km ročně ), v podstatě jako e-scooter, ale bez nutnosti registrace. Jako základ jsem si vybral skládačku Dahon Speed D7 – má vzpřímený pohodlný posez, je to ideální kolo do města.
Další komponenty:
Motor – Puma hubmotor, zpřevodovaný, třífázový bezkartáčový motor v náboji zadního kola. Nominální výkon 500W při 36V. Max až cca 2000W. Max účinnost 80%. Cena cca 200 EUR vč. dopravy z číny. Váha samotného motoru 4.1 kg. Koupeno zde: http://www.das-elektrorad.de/Motoren.htm
Obrázek
Baterie – Bosch Fatpack – akumulátory určené do vrtaček. Koupil jsem mírně použité battery packy od německé firmy (http://www.ebike-solutions.de), 1 pack má 36V, 2Ah. Battery pack jsem poskládal tak aby dával 55V nominálně a 8Ah (celkově obsahuje 120 článků - 15s8p). Čerstvě nabitý má cca 61V, vybíjím do 45-50V. Jedná se o články typu Li-Mn, jsou prý nenáročné na balancování a dají se vybíjet proudy až 10C. Baterie vybíjím max 30A a skoro se přitom nezahřívají. Váha celého baterypacku včetně kabeláže, jističe atd cca 7kg. Cena 5500kč včetně dopravy z německa.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Řídící jednotka – Infineon 12 MOSFET controller, max proud 30A, max napětí 63V. Jednotka je plně programovatelná, voděodolná atd. Cena 65 USD včetně akcelerační rukojeti (30 dolarů doprava z HK).
http://stores.ebay.com/HuaQiang-North-R ... ec0Q2em322
Obrázek
Watt meter – krabička mezi baterií a řídící jednotkou. Měří napětí,spotřebované Ah, aktuální příkon atd. Cena cca 30 USD včetně dopravy z HK. http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBB ... r_Analyzer
Obrázek

Pláště jsem použil Schwalbe big apple 2,15 palců. Oproti původním plášťům je to neporovnatelný komfort. Do rámu se vešly tak tak.
Nabíječka = CC/CV, 61V, 3A. Cena 60USD včetně dopravy (30 dolarů) z HK
Obrázek

Vlastnosti kola – jedním slovem mazec. Max rychlost cca 40-50km/h po rovině (nemám zatím tachometr, musím ověřit). Max příkon 1500W. Dojezd 20-40km. Motor má neuvěřitelnej točivej moment, s plynem se musí velice opatrně jinak letíte na záda. Celková váha kola je asi 25kg, kolo samotné 12, motor 4,příslušenství 2, Baterie 7kg. Má težší zadek, tím že motor i baterky jsou uloženy vzadu, ale na jízdní vlastnosti to nemá až zas tak zásadní vliv. Samozřejmě skátat z patníků apod se s tím moc nedá.
Kolo jsem poskládal nedávno, zatím jsem ve fázi dolaďování. Rozhodně musím namontovat brzdy s vypínačem (při brždění vypíná motor), to je první věc. Dál bych pak chtěl přepínač výkonu – tlačítko se třemi polohami - řídící jednotka umožňuje naprogramovat 3 módy výkonu např. 1. 250W, 2. 500W, 3. 15OOW. Tím bych kolo částečně zlegalizoval – přepnutím na 1. mód by splňovalo zákonných max 250W.
Obrázek
Všechny informace o stavbě kola jsem čerpal z těchto stránek (v angličtine) http://endless-sphere.com/forums/index.php = nevyčerpatelná studna informací o e-kolech.
Elektropohonu zdar!
Adam
Naposledy upravil adam78 dne stř 26. kvě 2010 9:24:06, celkově upraveno 1
adam78
 
Příspěvky: 14
Registrován: pon 25. kvě 2009 22:29:15

Re: Stavba elektrokola Dahon

Příspěvekod V1E » úte 25. kvě 2010 8:57:48

Ahoj.
Zajímalo by mě, jestli máš řídící jednotku s mikroprocesorem infineon XC846 a jaké máš zkušenosti s programováním.
Já mám regulaci od Čínského výrobce, koupenou od Akumoto s 18 x Mosfet P75NF75. Prohlížel jsem již dříve stránky z kterých jsi čerpal http://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=2
Ale neumím anglicky tak jsem četl kostrbatý překlad z google . Aktivoval jsem si rekuperaci, tempomat a zpátečku. To se dělá pouze propojkami na tištáku. Do programu jsem se bál. Také nevím co tam je nastavené.
Chci Tě poprosit o program a nějaký podrobný popis výroby kabelu a jeho zapojení a způsob nastavení vhodných hodnot. Chtěl bych zvýšit Limit speed% asi mam nastaveno 60km/h jelikož na stojánku to točí přesně otáčky odpovídající této hodnotě, takže to víc nejede :-(

je to tento soft. http://endless-sphere.com/forums/downlo ... p?id=15366
tento konektor na programování mě chybí http://www.thefrenchconnexion.ca/temp/e ... 20Pins.jpg
V1E
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 05. kvě 2009 11:20:51

Re: Stavba elektrokola Dahon

Příspěvekod adam78 » úte 25. kvě 2010 19:57:55

ahoj,
myslím, že mám ten samý chip. Zkušenosti s programováním zatím žádné, chystám se na to až někdy později, zatím si užívám, že všechno funguje jak má :)
tohle jsem vyčetl na endless-sphere:
Program si stáhneš tady:
http://98.131.176.65/endless-sphere/Parameter%20Designer.exe
na propojení potřebuješ USB TTL převodník, dá se pořídit třeba tady
http://cgi.ebay.com/PC-USB-RS232-Module-Based-TTL-FTDI-FT232BM-BL-Chip-/320508485967?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4a9fcb614f
tady je dokument popisující všechny možné funkce čipu, včetně programování, bohužel v angličtině
http://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=19066
Konektor na programování na desce většinou od výrobce nebývá, musíš si ho tam přidělat sám.

Jinak programování samotné probíhá asi takto:
1. spustíš program, nastavíš požadované hodnoty
2. ujistíš se že jednotka je odpojena od zdroje
3. Pripojíš USB TTL, +5V zůstává odpojen (přes nějaký spínač)
3. V programu zmáčkneš Start Transmit tlačítko a měla by se ti ukázat zpráva "Transmit Started", ale zatím se nic nebude dít.
3. podržíš spínač na +5V a program by měl začít přenášet data. po ukončení rozpoj +5V.

tohle je ze zkušeností lidí z endless-sphere, jak říkám sám jsem to ještě nezkoušel, takže víc toho nevím...
adam78
 
Příspěvky: 14
Registrován: pon 25. kvě 2009 22:29:15

Re: Stavba elektrokola Dahon

Příspěvekod V1E » stř 26. kvě 2010 10:04:54

Ahoj.
Díky za odpověď. Ale asi počkám až někdo bude mít s tím programováním a nastavováním různých hodnot nějaké zkušenosti. Problém je že nevím jaké hodnoty tam jsou teď a asi je nelze nijak stáhnout z toho procesoru. Tak se bojím něco měnit,abych to nezničil. Kdyby ta regulace tady stála 20 dolarů jako v Číně. Tak jí testuji už dávno. :?
V1E
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 05. kvě 2009 11:20:51

Re: Stavba elektrokola Dahon

Příspěvekod ctirad » pon 30. dub 2012 1:50:27

Jak si spokojený s tím puma motorem? Neodchází tam ty plastové převody? Já jsem předminulou sezónu ve snaze kolo maximálně odlehčit vyměnil těžký 400W motor za malý 250W zpřevodovaný s poloviční hmotností, ale on je určený spíš pro menší kola a na 26" se sice dokáže hodně roztočit, ale netáhne odspodu.

Hledám tedy nějakou náhradu, nicméně nechci se k tomu původnímu těžkému se vracet nechci a puma by možná byl dobrý kompromis i když už taky není nejlehčí.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38


Zpět na Elektromobily

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron