Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

ELEKTROMOBILY jsou tu

Témata věnovaná vozidlům s elektrickým pohonem.

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod mystikp » ned 29. kvě 2011 12:00:39

Karátek píše:Jak si zde příspěvky čtu, tak každý má svou pravdu a každý vyžaduje pro sebe něco jiného, ale závěrem, je lepší koupit ojetý elektromobil než ojetý spalovač stejného roku, výbavy, značky atd. Investice jsou minimální a jde zatím o nejlevnější provoz...


Více než čtyřnásobná cena se mi teda rozhodně nezdá jako "minimální investice".

http://www.evcgroup.cz/bazar.html
versus
http://www.tipmobile.cz/osobni/citroen/saxo/1998
A pokud budu chtít dojezd vyšší než těch 60-80km tak je to ještě daleko horší...
mystikp
 
Příspěvky: 13
Registrován: stř 30. bře 2011 22:28:18

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod Karátek » pon 30. kvě 2011 17:46:49

Prvotní investice je dražší, což je jasné. Díky i bateriím, počtem vyrobených kusů atd. Pak ale stačí dolévat jen vodu do ostřikovačů, žádné opravy, výměny oleje, filtrů, svíček a drahých oprav na motoru, žádné drahé pohonné paliva, levné povinné ručení, pouze STK atd. Ve výsledku ze brzo elektroauto zaplatí a pak se jezdí za pár haléřů na km. Tak co je lepší? Uřvaný, nespolehlivý, drahý smradlák nebo levný tichý elektromobil? Kdyby byly elektromobily ve městech, to by byla nádhera, ticho na ulici, žádné smrady atd.
Karátek
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27. lis 2010 17:49:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod mystikp » pon 30. kvě 2011 19:47:29

Ten výpočet návratnosti si musí každý udělat sám a realisticky zhodnotit najeté roční kilometry...

Pro moje osobní použití mi zatím vyšla nejlíp ojetina na LPG (a nákup náhradních dílů na vrakovišti), pro někoho kdo najede víc kilometrů to může být elektromobil, naopak pro toho kdo jezdí jen velmi málo se asi pořád nejvíc vyplatí benzín/nafta...
mystikp
 
Příspěvky: 13
Registrován: stř 30. bře 2011 22:28:18

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod gum » úte 31. kvě 2011 0:38:37

Karátek píše:...žádné opravy,... a drahých oprav na motoru...

Tento předpoklad nemůžeš brát v úvahu. Elektromobil, ač v něm není tolik mechanických součástek, se může rozbít stejně tak jako běžné spalovací auto. Zvlášť, když mu budou elektroniku dělat Francouzi :) Ne, vážně -- je to pořád jen elektrický stroj, kde se taky může něco přehřát, spálit, upadnout nebo zlomit.

Počítám sice, že elektromobil bude asi spolehlivější než běžný spalovací automobil, netroufám si však říct, jak velký ten rozdíl v poruchovosti bude. To však budeme vědět až za 10-20 let kdy se elektromobilů bude vyrábět dost na to, aby se to dalo označit za masovou výrobu a masové používání v různých podmínkách a budeme tedy moci spolehlivost objektivně porovnat.
gum
 
Příspěvky: 137
Registrován: čtv 02. zář 2010 10:03:08

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod ctirad » úte 31. kvě 2011 10:28:51

Karátek píše: Ve výsledku ze brzo elektroauto zaplatí a pak se jezdí za pár haléřů na km.


Dobře, pokud vezmu ten nejoptimističtější výpočet pro elektrovozidlo dle současných bazarových cen.

Saxo benzin ( 40 000,-Kč ) versus Saxo elektrika s původními NiCd ( 160 000,- Kč):
Rozdíl v ceně: 120 000,-Kč
Za to koupím cca 3500l benzínu při současných (vysokých) cenách.
Na ten ujedu cca 45000km při průměrné spotřebě 7.5l
Tzn i kdybych ujel 50km denně 365dní v týdnu, což je maximum vzhledem k možnostem té EV verze (a to optimisticky předpokládám, že vez výjimky každou noc stojí poslušně v garáži a dobíjí se), tak mi to vychází na dva a půl roku.

To na první pohled nevypadá tak zle, ale prakticky je takový nájezd nesmyslný a ještě jsme vůbec nepřipočítali cenu elektřiny. Když vyjdu z článku "Jak se žije a jezdí s elektromobilem", tak i když budu nabíjet v nízkém ultra výhodném tarifu, tak kilometr přijde na 0,50,-Kč. Tím pádem se náklady vyrovnají po ujetí cca 56 000km, což za výše uvedených podmínek dělá zhruba 3 roky. Při nabíjení ve vysokém tarifu dokonce až při 107 000km, což je 6let. To už původní NiCd akumulátory budou po smrti a auto pomalu zralé do šrotu. A při realističtějším pohledu na průměrný roční nájezd na straně jedné a na spotřebu spalovače na straně druhé, vychází nám, že se investice do takovéhoto EV za jeho životnost nemůže vrátit, natož aby ještě něco ušetřila. Při lifepo4 to vychází ještě o něco hůř.

Tak co je lepší? Uřvaný, nespolehlivý, drahý smradlák nebo levný tichý elektromobil? Kdyby byly elektromobily ve městech, to by byla nádhera, ticho na ulici, žádné smrady atd.


Doufám, že nesrovnáváme s 30 let starou škodou 120 ;) Modernější auta nesjou skoro slyšet, pokud je člověk nevytáčí, což ve městě nedělá. U mé skoro 10 let staré Corolly mi ventilátor spolehlivě přehluší zvuk motoru a při jízdě mi tam nic neklepe, nevrže a nebouchá, jak je u francouzských nákupních tašek zvykem ;) A pokud je řeč o opravách, tak do deseti let stáří se o nějakých opravách nebo nespolehlivost vůbec nedá mluvit, pokud tedy auto neslouží jako nějaký služební polykač kilometrů křížem krážem. To spíš u toho EV bych měl problém spolehlivě vždycky dojet tam, kam potřebuju. Tudíž jediný relevantní argument jsou ty lokální exhalace.

Zase ale aby to nebylo špatně pochopeno, já tu nebrojím proti elektromobilům. Sám jsem šťastným majitelem elektrokola a elektroskútru a jakmile bude dostupný nějaký rozumný elektromobil, půjdu do něj. A tím rozumný nemyslím jenom ekonomicky dostupný, ale především kvalitativně vyšší kategorie, než to co mám teď. Prostě nejen aby to jezdilo na elektriku, ale taky to bylo moderní, komfortní a bezpečné auto.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod Karátek » stř 01. čer 2011 14:58:59

mystikp píše:Ten výpočet návratnosti si musí každý udělat sám a realisticky zhodnotit najeté roční kilometry...

Pro moje osobní použití mi zatím vyšla nejlíp ojetina na LPG (a nákup náhradních dílů na vrakovišti), pro někoho kdo najede víc kilometrů to může být elektromobil, naopak pro toho kdo jezdí jen velmi málo se asi pořád nejvíc vyplatí benzín/nafta...


S tím se asi shodneme, pro běžného řidiče, co najede málo km (např. 2000 km/rok), tak se mu nevyplatí ani investice do LPG, natož do elektromobilu. Záleží teda na cenách aut a elektromobilů.
Karátek
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27. lis 2010 17:49:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod Karátek » stř 01. čer 2011 15:14:32

[/quote]Tento předpoklad nemůžeš brát v úvahu. Elektromobil, ač v něm není tolik mechanických součástek, se může rozbít stejně tak jako běžné spalovací auto. Zvlášť, když mu budou elektroniku dělat Francouzi :) Ne, vážně -- je to pořád jen elektrický stroj, kde se taky může něco přehřát, spálit, upadnout nebo zlomit.

Počítám sice, že elektromobil bude asi spolehlivější než běžný spalovací automobil, netroufám si však říct, jak velký ten rozdíl v poruchovosti bude. To však budeme vědět až za 10-20 let kdy se elektromobilů bude vyrábět dost na to, aby se to dalo označit za masovou výrobu a masové používání v různých podmínkách a budeme tedy moci spolehlivost objektivně porovnat.[/quote]

Sice máš pravdu, ale elektromotory jsou spolehlivé nejen v elektromobilech, nějak se nesetkávám ze zničeným elektromotorem, např. v pračce, cirkulárce, míchačce atd. Samozřejmě se může spálit přetížením, ale než se spálí, vydrží velké přetížení. Spíše občas odejdou ložiska a opravy jsou levné, oproti spalovacím motorům.

Celkem už mám zkušenosti a nejsem sám. Reálné zkušenosti za těch necelých 20 let v elektromobilu (léto - zima), tak musím uznat. minimální opravy a nenáročnost v provozu, NiCd baterie zatím najely 200 000 km a jsou na tom dobře, 90% kapacita. Kdyby nebyly tak těžké, tak předčí LiFePO4. U těch nových elektromobilech nevím, ale budou každopádně složitější (výbava atd.) a hrozí větší poruchovost, jako u jiných aut. Na to si ještě počkáme.
Karátek
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27. lis 2010 17:49:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod Karátek » stř 01. čer 2011 15:34:11

Ceny jsou pěkné, ale koupit starou ojetinu zrovna není dobrý nápad, většinou už je na odpis a škoda těch 40 000,- A těch ušetřených 120 000,- se zas klidně můžeš narvat do dalších oprav, aby auto vůbec ještě chvilku vydrželo.

U elektromobilu nehrozí odpis hned, jako u běžných aut, mají svou cenu a vydrží podstatně déle. Co se týká NiCd, ty vydrží neuvěřitelné věci, psal jsem o nich v předchozím příspěvku. Pokuď zakoupíš LiFePO4, tak se už o baterie nemusíš starat, životnost je dobrá a vycházejí nejlépe, myslím amortizaci baterií.

Co se týká spotřeby energie, tak mi vychází km na nějakých 25 hal. Mám tarif s NT 20 hod. a kWh je za 2,20,-. VT je za 2,90,-. Ted je spíše dobré zakoupit starší elektromobil a jezdit s ním třeba denné do práce a na delší cesty nebo výlety použít spalovač s LPG.
Karátek
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27. lis 2010 17:49:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod ctirad » stř 01. čer 2011 16:32:23

Karátek píše:Ceny jsou pěkné, ale koupit starou ojetinu zrovna není dobrý nápad, většinou už je na odpis


Ojetina je obojí, vždyť se bavíme o stejném autě stejného stáří. Jenom jedno má spalovací motor a druhé elektromotor.

a škoda těch 40 000,- A těch ušetřených 120 000,- se zas klidně můžeš narvat do dalších oprav, aby auto vůbec ještě chvilku vydrželo.


Nezlob se, ale to je argument, jak z roku 1990, kdy na trhu nic nebylo a takovéhle částky se dávaly běžně i za prohnilou past těsně před smrtí. Hlavně, že byla ze západu. Dneska se trh s ojetinami tak přesycený, že se i v těchto cenách dá vybírat z velmi dobře zachovalých a udržovaných aut, které potřebují jenom minimum dalších investic.

U elektromobilu nehrozí odpis hned, jako u běžných aut, mají svou cenu a vydrží podstatně déle.


Hlavně u elektromobilu hodnota stojí a padá se stavem akumulátorů. Jakmile ty odejdou, znamená to obrovskou investici, která se nedá obejít žádným vrakovištěm.

Co se týká NiCd, ty vydrží neuvěřitelné věci, psal jsem o nich v předchozím příspěvku. Pokuď zakoupíš LiFePO4, tak se už o baterie nemusíš starat, životnost je dobrá a vycházejí nejlépe, myslím amortizaci baterií.


Popravdě NiCd je asi vůbec to nejlepší, co se kdy v EV objevilo. U lifepo4 si nejsem jist, jak budou vypadat za 5 nebo 10 let.

Co se týká spotřeby energie, tak mi vychází km na nějakých 25 hal. Mám tarif s NT 20 hod. a kWh je za 2,20,-. VT je za 2,90,-.


To neumím posoudit, ale spotřeba ~11kWh/100km mi přijde nějak podezřele málo. Notabene, pokud je v tom zahrnutá i účinnost nabíječky a akumulátorů.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: ELEKTROMOBILY jsou tu

Příspěvekod Karátek » stř 01. čer 2011 21:05:28

Je a není, rozdíl je v tom, že majitelé elektromobilů ví co mají a starají se o elektromobil více než o spalovač. Tak to je a zatím bude, tolik takových bláznů nebude, jako jsou elektromobilisti (fanoušci) a proto si je kupují, když je možnost (moc jich není), i za vyšší ceny. Ten spalovací motor v takovém stáří nebude zrovna nejlepší kondici a u elektromotoru je celkem jedno, kolik má za sebou. Většinou už se neprodávají v pěkném stavu za těch 40 000,-, toho se lidi zbavují, protože už se jim investice do oprav nevyplatí. Dělá to skoro každý, co si budeme namlouvat,i když je trh přesycený.

Baterie se dají sehnat, hlavně v zahraničí za nižší ceny nebo nějaké starší, I NiCd se dá sehnat, takže zas v bateriích problém fakt nevidím. Asi vše vidíš jinak, ale já se v tom pohybuji, hlavně musím. Dnes již neřešíme baterie v elektromobilech, ty už máme dořešené, ted řešíme rychlonabíjení. Také testujeme LiFePo4 a zatím se dobře drží, takže jde o dobré články, ještě životnost je důležitá, na tu jsem zvědav také. Zatím nabíjíme max. 150A. Problém 1. velké vodiče. 2. Silnější zásuvky.

Sám mám max. 400V 3x 16A a z toho leze max. 70A na dobíjení, což je strašně málo.
Karátek
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27. lis 2010 17:49:38

PředchozíDalší

Zpět na Elektromobily

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník

cron