Test: Honda Insight 2010

Dokonce i deník Blesk už se zajímá o hybridní auta! Jsme rádi, že se alternativní pohony stávají hlavním proudem a sami opět přispíváme naší troškou do mlýna. Ve spolupráci s mladoboleslavským autosalonem Ascot MB přinášíme test tohoto prozatím nejlevnějšího hybridu na českém trhu. Co nám týdenní testování hybridu Honda Insight prozradilo? A jak si vede proti Priusu?  

Honda Insight 2010 - test Honda Insight 2010 - test Honda Insight 2010 - test


Honda s velkou pompou představila druhou generaci modelu Honda Insight v roce 2008 na autosalonu v Paříži. Oproti první generaci auto „znormálnělo“ a svým vzhledem se výrazně přiblížilo právě hlavnímu a známějšímu konkurentovi, Toyotě Prius.

Honda Insight však na rozdíl od něj není plný hybrid. Hybridní pohonný systém IMA neumožňuje Insightu jet čistě na elektřinu. Jedná se proto o tzv. asistovaný hybrid. Ten už ze své podstaty nemůže dosahovat kvalit plných hybridů. Přesto se Honda snažila se jim alespoň přiblížit se snahou zachovat co nejpříznivější cenu vozu.

První kilometry

Při usednutí za volant Insightu přivítá řidiče zajímavě zpracovaná palubní deska. Startovací tlačítko známé od konkurence by však hledal marně. Právě startování je prvním podstatným rozdílem oproti Toyotě či Lexusu, kde se nastartování rovná uvedení vozu do pohotovostního režimu bez hluku spalovacího agregátu. Motor testovaného hybridu naskočí ihned po otočení klíčkem stejně jako jsme zvyklí z klasických aut.
Honda Insight
Popojíždění na parkovišti prozradí, že spolupráce automatické převodovky s plynovým pedálem není tak přesná jako u Priusu. Insight občas trošku cukne, v klasickém provozu si však CVT převodovka s proměnným poměrem vede výborně.

Jízdní vlastnosti vozu jsou vůbec velice zajímavé. Honda si vždy potrpěla na sportovnější ladění svých podvozků a ani hybridní Insight není výjimkou. Zatáčky projíždí bravurně, na druhou stranu tvrdší podvozek je citlivý na nerovnosti vozovky.

Přidáním 10kW elektromotoru ke třináctistovce (65 kW) se značně zvýšila dynamika vozu, který na semaforech dá zabrat i na první pohled silnějším. Daní za vcelku slušnou akceleraci je ale nepříjemný zvuk motoru vnikající do interiéru při plně sešlápnutém plynovém pedálu. Nebyli jsme jediní, koho napadlo, že se snad jedná o záměr konstruktérů, jak udržet příznivou spotřebu. Při rozumné jízdě se totiž Insight pohybuje příjemně tiše.

Uživatelský komfort

Pětidveřový liftback působí levnějším dojmem než Toyota Prius. Automobilka se snažila stlačit cenu co to šlo a zastavila se na 519 000 Kč v základní verzi. To je v současné době o 161 tisíc méně v porovnání s Priusem. Za takovou úsporu člověk leccos promine.
Honda Insight
Asi největším proviněním proti uživatelskému komfortu je prostor pro cestující na zadních sedadlech. Elegantní design inspirovaný luxusním modelem FCX Clarity s maximálním důrazem na aerodynamiku vozu je v tomto případě skutečně na škodu. Průměrný středoevropan se totiž bude cítit minimálně dost stísněně, cestující vyššího vzrůstu už bude zapasován někde mezi sedačkou a stropem.

Vpředu je místa dostatek. Insight může pochlubit například skvěle propracovanou palubní deskou, která vás navíc nutí šetřit palivo hned několika způsoby. Jednak barvou svého podsvícení, jež se plynule mění od zelené po modrou dle hospodárnosti jízdy. Za druhé také dlouhodobým sbíráním „lístečků“ květin, což je jakési „skóre“ za šetrně ujeté kilometry.

Samozřejmě nechybí ani indikátor činnosti hybridního ústrojí, který zobrazuje aktuální činnost elektromotoru/generátoru.

Spotřeba

Asi nejzajímavějším a zároveň nejkomplikovanějším tématem u hybridních vozů je hodnota spotřeby. Naprosto objektivně lze říct pouze jediné. Oficiální údaj 4,4 l benzínu je v reálném provozu dosažitelný jen s notnou dávkou fantazie a přehánění. Za 700 km, které jsme v průběhu testu absolvovali, se kombinovaná spotřeba vyšplhala na 6,0 l.
Honda Insight
Insightu jsme to ale vůbec neulehčili. Testování probíhalo před Vánoci, kdy se teploty pohybovaly lehce pod nulou. Vůz měl navíc najeto jen pár tisíc kilometrů, což se mohlo na výsledku také podepsat. Ještě závěrem k podmínkám – naše testy jsou reálné a na spotřebu v průběhu přehnaně nehledíme, stejně jako běžný řidič.

První cesta do centra hlavního města skončila s hodnotou úplně stejnou jako byl dlouhodobý průměr, tedy 6,0 l. Čtyřicet kilometrů dlouhý výlet sestával ze 40% z dálnice dalších 60% připadlo na hustý provoz ve městě. Dálniční provoz je činitel, který spotřebu Insightu bude vždy zvyšovat.

Při rychlostech mezi 120 a 130 km/h je třeba počítat s rozmezím 6,0 – 6,5 litru. Městský provoz je už zajímavější. Na semaforech Insight ochotně zastaví motor a při uvolnění brzdy zase nastartuje. Škoda, že se benzínový agregát často rozbíhal nuceně i bez uvolnění brzdy dřív, než bylo třeba. Přičítáme to chladnému počasí a nízkému počtu najetých kilometrů. Každopádně i přes tento fakt mohla městská spotřeba padat až k 5,0 litrům.

Výbornou modelovou situaci nám připravil sám život. Bylo třeba se dostat v ranní špičce přes celou Prahu a rychle na letiště. Rozhodně nebyl čas na měření decilitrů v nádrži. Velice svižná jízda složená z 25 km dálnice a 95 kilometrů městského provozu skončila nad očekávání. I přes ignorování všech dostupných systémů optimalizace jízdy, vyšla spotřeba 5,7 l/100km, před závěrečnou dálniční etapou dokonce 5,5 l/100 km.

Základní technické specifikace
Název: Honda Insight
Typ: asistovaný hybrid
Výrobce: Honda
Max. rychlost: 182 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1276
Objem palivové nádrže (l): 40
Výkon: 134 koní
Motory: benzinový 1339 ccm (88 koní), elektromotor (14 koní)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (l/100 km, podle testu): 5,0-5,5 (město), 5,9-6,5 (dálnice)
Emise (g/km): 101
Kola: 15″ litá
Zavazadlový prostor (l): 408
Akumulátor: NiMH baterie
Počet osob: 5

Koupit či nekoupit?

Honda Insight má spoustu předností, ale i některé zásadní vady na kráse. Přes půl milionu za základní verzi Insightu je, chce se říct, „slušná pálka“. Auto se hodí například pro mladou rodinu s malými dětmi, kterým nebude vadit snižující se střecha v místě zadních sedadel. Vozit ale na takovém místě dospělé 180 cm+ je doslova za trest.

Na druhou stranu, Insight je úsporná třináctistovka s výkonovými parametry klasické šestnáctistovky, což má za následek třeba i nižší povinné ručení a samozřejmě i úspory za pohonné hmoty oproti svým benzínovým konkurentům.

Za cenu 519 000 Kč dostane člověk velice slušně vybavený vůz s automatickou klimatizací, čelními, bočními i hlavovými airbagy, dálkově ovládaným centrálním zamykáním, metalickou barvou a hlavně automatickou CVT převodovkou. Srovná-li se potom základní výbava Insightu s ostatními, není na tom vůbec špatně!

Autosalon Ascot MB z Kosmonos u Mladé Boleslavi, který nám na testování vůz zapůjčil (děkujeme!) nabízí zvýhodnění 30 tisíc Kč na všechny stupně výbavy Insightu. Základní verze tak přijde na ještě výhodnějších 489 000 Kč.

Na model Insight je podle informací z webu Honda.cz standardně poskytována záruka v délce 3 let nebo 100 000 km, tříletá záruka na lak karoserie, 5 let záruka na výfukový systém a 12 let záruka na prorezavění karoserie – plus unikátní osmiletá záruka (nebo 160 000 km) na celý systém IMA včetně bateriových článků.

Hodnotící tabulka
nejlevnější hybrid pasažéři vzadu se musí skrčit
bohatá základní výbava vyšší spotřeba na dálnici v porovnání s diesely
nízká spotřeba ve městě nelze jet pouze na elektřinu
Hodnocení: Hodnocení 4/5

23 Comments on “Test: Honda Insight 2010”

  1. Pisi jako uzivatel, majici
    Pisi jako uzivatel, majici za sebou 10tis. km v tomto vyjimecnem voze, ktery ho naucil podle „ostatnich“ testovacich jezdcu nemozne – jezdit na hranici maximalni dovolene rychlosti pod hranicemi papirove spotreby…

    Podstatne je sziti se s komplikovanym systemem zapojovani a odpojovani napajeni obou motoru, spolu s razenim automatu (CVT simuluje 7 rychlostnich stupnu). Kdo nema za sebou alespon 3000km v tomto aute, neumi ho vlastne ridit – tzn. vyuzivat prednosti obou pohonu ve spravnou chvili, a to jen dle vaseho pokynu na plynovem pedalu.

    S Hondou se da jezdit bez sily spalovaciho motoru od 23km/h do cca 100km/h (mysleno pri udrzovani rychlosti na rovine), zrychlovat zvadne sam elektro do 55km/h, kdy auto radi rychlobezny 7.stupen. Baterie dlouho nevydrzi – par popsanych rozjezdu nebo pres 2km jizdy, ale zase se rychle dobiji (nikdy neklesa pod 1/3 nabiti), takze kdyz pri vicekilometrovem kopci dojde, jeste pred jeho koncem naplno pomuze.

    Problem vznika se zimnim obdobim, kdy teplota kolem 0°C zvysuje prumer na mnou jezdenych kratsich cestach o 0,5l/100km a minusove jeste vic – teplota -20°C elektrocast uplne vyradi a v tu chvili clovek jede o 2l/100km nehospodarneji. Proto si ale troufam tvrdit, ze i slaby mild hybrid setri v benzinu prave ty 2l/100km – posudte nize:

    BEZNE DOSAHOVANE PRUMERY (jizda vzdy 20-100km dlouha, prvnich 20km vzdy skrz Prahu):

    MESTO : 4,2 – 6l/100km dle stupne provozu 3-5 v centru Prahy

    SILNICE
    (snaha o 90km/h): 3,6 – 4l/100km dle mnozstvi predjizdeni

    DALNICE (110km/h): 4,6l/100km (130km/h na D1): 5,4l/100km

    V SRN (190km/h): na maximalku perfektnich 8l/100km

    NASE SPOTREBA OD KOUPE VOZU CINI 4,5l/100km
    A TO RIDI CASTO MANZELKA !

    1. Doporucuju si poradne
      Doporucuju si poradne precist ten vas odkaz. Specialne cast
      „Nejedná se o žádný speciální motor na vodu, sekačka je vybavena běžným spotřebním čtyřtaktním agregátem ( LAV35 Tecumseh, 3.5HP ) a běží pomocí vlastní vícepalivové miniaturní rafinerie na palubě“

      Takze tam vubec nejde o uspornost, ale jen o vetsi variabilitu paliva

      1. Vícepalivový procesor
        Vícepalivový procesor umožňuje významné snížení výfukových zplodin – téměř 85% oproti konvenčnímu motoru.

        Testy provedené mnoha průmyslovými laboratořemi i soukromými experimentátory ukázaly, že správně odladěné motory vybavené tímto zařízením běží dokonce i na směs v poměru 20% uhlovodíku na 80% vody…

        Doporučuji si řádně přečíst můj příspěvek, nikde netvrdím, že jde o nový motor na vodu……nicméně snížení výfukových zplodin o 85% a schopnost spalování téměř libovolných uhlovodíků je jistě ekologicky i ekonomicky zajímavá! Nebo ne?

        1. a ja zas doporucuju si
          a ja zas doporucuju si precist ten muj, nikde tam o zadny vode nemluvim.

          U sekacky muze bejt ekonomicky zajimavy ze jede treba na vyjetej olej nebo cojavim na co, ale u auta je to k nicemu, tam si stejne koupim benzin nebo naftu.

          A znova opakuju, o uspore tahle sranda neni, v tom jsou hybridy nadale neprekonany

  2. Štve mě u toho že nejde
    Štve mě u toho že nejde vypnout/zapnout motor manuálně- zbytečně běží když už by mohl být vypnutý a naopak při rozjezdu z křižovatky když spěchám je každá desetina vteřiny dost podstatná. A při popojíždění v koloně nevýhoda že se furt startuje.

  3. Takove poloreseni. Ukazuje
    Takove poloreseni. Ukazuje se, ze cim jednodussi a levnejsi hybrid udelate, tim mensi prinos hybridni cast ma. Zjednodusovanim hybridu mizi vyhody mnohem rychleji nez klesa cena. Dnesni technologie hybridu zatim proste ekonomicky nevychazi. Mild hybrid je sice levnejsi nez full, ale stale o nejakych 100tis drazsi nez srovnatelny „nehybrid“. Spotreba nizsi o litr beznemu ridici zvysenou investici nevrati. Alespon pri soucasnych cenach paliv ne. Full hybrid je sice jeste uspornejsi ale soucasne jeste drazsi. Obavam se, ze teprve plug-in reseni s moznosti „spalovat“ levnejsi energii ze site ci jinych zdroju da hybridnimu reseni opravdovy smysl. Zatim je to spise pro nadsence, nez pro racionalne pocitajici zakazniky.

        1. Suhlasim. Ale na druhej
          Suhlasim. Ale na druhej strane, by zase nemuseli brat taky ohlad na aerodynamiku auta, cim by po nejakej mensej uprave vznikol priestor aj pre plynove bomby. Ak by sa benzin pouzival len na startovanie a zohrievanie motora, tak by sa asi dala zmensit benzinova nadrz (ta by sa mohla aj premiestnit), cim by vzniklo nejake miesto. Vyrobca by ale musel pocitat s plynom, ako hlavnym palivom.

  4. Myslím, že Insight sa s
    Myslím, že Insight sa s Priusom porovnávať nedá. Ide o dve úplne iné autá, Prius je o triedu vyššie. Zatiaľ čo Insight konkuruje možo Kii Cee´d, Prius si to mieri niekam do strednej triedy. Tak isto je to s motormi. Rozdiel 0.5l v zdvihovom objeme tiež posúva Prius vyššie. Insight je auto určené mladším motoristom, ktorí chcú ušetriť za benzín, zatiaľčo Prius je reprezentačné auto celebrít (Leonardo Di Caprio, Miley Cyrus, Tom Hanks, Cameron Diaz a mnoho ďasích). Takže ešte k testu: Insight je elegantný liftback, ktorý sa stáva veľmi dostupným. Za cenu pod 20 000 eur je to auto nadmieru dobre vybavené a vďaka skvelej spotrebe dokonale konkuruje VW Golfu v motorizácii 1.9TDi.

    1. Myslim, ze to nevychazi. Jak
      Myslim, ze to nevychazi. Jak spravne pisete Insight bude konkurovat takovym vozum jako je Kia Cee´d, Renault Megan, Skoda Octavia. V cenicich najdete tyto vozy s benzinovymi motory a velkou vybavou okolo 400tis Kc. Za Insight musite jeste priplatit 33% navic. To Vam skutecne spotreba nizsi v realu o litr, nikdy nevrati. Ano Insight ma automatickou prevodovku. Vtip je v tom, ze on ji musi mit. Bez ni mild hybrid nefunguje. Takze ano. Pokud vyzadujete automat, muze byt Insight volbou. Pokud ne, je cenove temer nekonkurenceschopny.

        1. Ja vam rozumim. Ale obavam
          Ja vam rozumim. Ale obavam se, ze sice muzeme tabulkove proti sobe ty vozy posuzovat, ale vetsina realnych zakazniku to takto nepostavi. Naftak si vetsinou kupuje ten, kdo hodne najezdi, casto po dalnici. Na dalnici ale tento hybrid nemuze spotrebou soutezit s naftakem. Jeho domena je mestske a primestske jezdeni. Ty vozy se tedy na trhu budou spise mijet, nez by staly proti sobe.

          1. Súhlasím, nejako tie
            Súhlasím, nejako tie cenové relácie medzi hybridom a klasickým vozidlom nesedia.
            Ak sa na to celé pozrim ako zákazník, tak je pre mňa Insight nezaujímavý.
            Ideálne je pre bežného zákazníka auto s cenou pod 500 tis.
            Prečo? Lebo je potrebné platiť aj poistku.
            Chem tým naznačiť, že cenou nad túto hranicu narastajú aj iné náklady a je potrebné ich brať do úvahy.
            No a ďaľší faktor je návratnosť a to aj u Priusu.

            Mám taký pocit, že hybridy vôbec sú len komplikovanou snahou o riešenie jednoduchého problému.
            Kedy už konečne výrobcovia pochopia, že zákazník potrebuje lacné auto? Načo mi to je, keď mi akumulátory po 5 rokoch budú mať 60% kapacity?
            Viete koľko stoja nové? To mám každých 5 rokov kupovať auto a podporovať automobilový priemysel aby mali čo robiť?

            1. Plne suhlasim s
              Plne suhlasim s predchadzajucim prispevkom, naviac koncern VW postavil ako alternativu k hybridom svoje fsi,tsi,tfsi (alebo opat vzkriesil benzinove preplnovanie) kde spotreba benzinu klesa aj bez komplikacii s elektromotorm (nateraz zaziva asi preplnovanie aj u benzinovych motorov revoluciu vid ford s SCI, pred VW mitsubishi s ich GDI atd).
              Kazdopadne je tu snaha PSA o diesel-hybrid (vyuzivajuc potencial diesl motora, zial s vyssou zaobstaravcou cenou oproti benzinovemu), alebo jaguar a lotus s uplne diferentnou variantou hybridu (trojvalcoveho motora pohananeho el.generator s naslednym pripojenim k elektromotoru)

              Auto by malo byt nastrojom cloveka a nie clovek otrokom vozidla (teda naklady na dopravu/prepravu by mali byt co najnizsie aj v ramci zaobstaravacej ceny zariadenia).

Napsat komentář