Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

plug in vs full hybrid

Témata věnovaná vozidlům s elektrickým pohonem.

plug in vs full hybrid

Příspěvekod Henri Def » sob 25. kvě 2013 15:30:36

Dobrý den,
mám několik nejasností ohledně rozdílu mezi hybridy označovanými jako plug-in a full . Zajímalo by mě jestli je možné dobíjet ze zásuvky všechny full hybridy neboli hybridní vozy schopné pohonu na čistě elektrický pohon. A jestli ne tak proč tomu tak je? To nemůže být drahé přidělat autu nabíječku, aby se mohlo dobíjet ze zásuvky ne? Je to kvůli akumulátorům? Např. hybrid Toyota Prius se prodává ve třech verzích Toyota Prius, Prius+ a Prius plug-in. Koukal jsem na stránky výrobce základní Prius stojí 599 tis., Prius+ 679 tis. a plug in verze stojí v základu 909 tis. Jediné v čem se liší jednotlivé verze je akumulátor. Je tedy jediný důvod proč se nevyrábí levnější hybridy jako plug in verze to, že akumulátory nemají dostatečnou kapacitu aby je mělo smysl dobíjet ze zásuvky? Jak je možné že jsou ty akumulátory tak drahé ( :) )? Prosím někoho o fundované odpovědí díky.
Henri Def
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 25. kvě 2013 14:52:55

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod ctirad » ned 26. kvě 2013 0:35:02

Dobíjet ze zásuvky je možné pouze plug-in hybridy.
Full hybrid znamená jenom to, že se vozidlo za určitých okolností (typicky popojíždění v koloně nebo parkování) dokáže pohybovat čistě na elektřinu. Z důvodu malé kapacity akumulátoru by ale nemělo velký smysl vybavovat ho možností externího nabíjení. Existují ale přestavby, které i z obyčejného starého Priusu udělají přidáním velkého akumulátoru a nabíječky plug-in hybrid.

Co se týče ceny, můj subjektivní názor je ten, že plug-in Prius je šlápnutí vedle. Obzvlášť teď, když si vedle toho dá člověk 100% elektrický Nissan Leaf s více než 5x větší baterií a téměř o třetinu menší cenou.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod Henri Def » ned 26. kvě 2013 15:04:01

Děkuji za odpověď to jsem si taky původně myslel že musí být ten důvod. Pořád mi ale není jasný problém s akumulátory.
Pátral jsem ve více zdrojích a např.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
(vím že wikipedie není nějak extra důvěryhodný zdroj ale úplné bludy tam snad nebudou).
Uvádí tam:
měrnou hustota energie cca 200 W/kg,
cena je 2,5 W*h/US dolar.
Tak třeba Opel Ampera má akumulátory s kapacitou 16 Kwh a ujede s nima zhruba 40 km (podle testu uvedeneho na strankach Hybrid.cz) tzn. spotřeba 40 kWh na 100 Km plus mínus je to asi docela dost velká spotřeba (nejspíš kvůli váze auta) ale stejně.
40000 / 2,5 = 16000 dolarů tzn. asi 320 tis. Kč, podle měrné hustoty 200 W/kg by baterie vážila asi 200 kg.
To se mi nezdá tak špatné rozhodně tedy nechápu cenový rozdíl u Priusu kde Plug in verze má akumulátor s kapacitou 4,4 kWh.
To bych pochopil kdyby tam za těch 300 tis. byla baterie, která by zajistila dojezd 100 km což by docela odpovídalo mým propočtům, ale takhle to vůbec nechápu.

Co to celé tak prodražuje? nebo jsou ty přepočty wathodin na dolary jenom teoretické a stojí to ve skutečnosti víc nebo co za tím je??
Henri Def
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 25. kvě 2013 14:52:55

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod Henri Def » ned 26. kvě 2013 15:17:50

Teď jsem se dočetl že ty Li-Ion články v Opelu Ampera váží 180 kg při kapacitě 16 kWh.
Tím pádem je teda měrná hustota 88 W/kg, tak to vůbec neodpovídá nechápu to.
Henri Def
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 25. kvě 2013 14:52:55

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod ctirad » ned 26. kvě 2013 17:36:22

Pokud se něco nezměnilo, tak 200Wh/kg je spíš současná špičková hodnota dosažená některými články. Reálně je to spíš někde kolem 120-150Wh/kg. Taky je potřeba vědět, jestli hmotností baterie myslí pouze součet hmotnosti samotných článků nebo spíš hmotnost kompletní baterie včetně nosného rámu, propojek, ochran, elektroniky, chladičů (pokud je vodní, tak i hmotnost náplně).

Co se týče Voltu/Ampery, tak ten má sice nominálně 16kWh akumulátor, ale z důvodu co nejdelší životnosti je využitelných asi 10kWh. Nicméně i tak mi přijde dojezd 40km nějak podezřele málo, to si jdu schválně dohledat.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod Henri Def » ned 26. kvě 2013 19:28:38

Je to tedy dojezd v zimě, v ideálních podmínkách by to bylo asi víc ale záleží i na charakteru jízdy, po městě by to mohlo být možná 80 ale po dálnici to bude stěží těch 40. Docela zajímavý test dělali v autosalonu tady je odkaz na video:
http://www.autosalontv.cz/autosalon-06/opel-ampera-1
Jinak s tou váhou máte asi pravdu.
Henri Def
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 25. kvě 2013 14:52:55

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod ctirad » pon 27. kvě 2013 0:22:45

Henri Def píše:Je to tedy dojezd v zimě, v ideálních podmínkách by to bylo asi víc ale záleží i na charakteru jízdy, po městě by to mohlo být možná 80 ale po dálnici to bude stěží těch 40.


Přesně tak. 40km je spíš spodní hranice při jízdě co to dá. Při běžném městském popojíždění, k čemuž je tenhle režim určený, je to 60 i víc km. Pročetl jsem pár recenzí a všichni byli dojezdem čistě na elektřinu příjemně překvapeni. Na druhou stranu máme téměř polovinu roku 2013, k přihlédnutím k Tesle a Leafu, nemělo by tohle auto stát sakra polovic?

Docela zajímavý test dělali v autosalonu tady je odkaz na video: http://www.autosalontv.cz/autosalon-06/opel-ampera-1


Škoda, že to po mě chce nějaký microsoft bazmek, který ani nevím jestli pro můj systém existuje.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod Henri Def » úte 28. kvě 2013 14:06:08

Nemyslím si že by měla být poloviční než u Nissanu leaf, přece jen mi ten Opel přijde jako luxusnější auto, které by i bez hybridního pohonu stálo určitě více než půl milionu. Drahé ale je o tom žádná, taky jsem dosud žádný na silnici neviděl. Pro zajímavost jsem koukal na ceny Chevroletu Volt v USA a tam je to díky dotacím cena kolem 31 tis. dolarů. To je něco málo přes 600 tisíc a to je o poznání schůdnější alternativa k např. dieslovým motorům. Taky jich tam jezdí už mraky.
Henri Def
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 25. kvě 2013 14:52:55

Re: plug in vs full hybrid

Příspěvekod ctirad » úte 28. kvě 2013 17:28:51

Nemyslel jsem polovic oproti Leafu, ale oproti tomu co dnes stojí. Vždyť oni za to chtějí 1 150 000,- proboha! To už skoro jak za Teslu. Těch amerických 600 tisíc bych viděl jako odpovídající cenu, ale řešit co to stojí tam nemá smysl.

Jinak na loňském srazu byly dvě nebo tři, respektive jeden Volt a dvě Ampery, pokud si dobře pamatuju. Je to krásné auto, pro moje ježdění by bylo téměř idální, z více než 90% bych si vystačil jen s elektřinou. Vadil by mi ale tunel mezi zadními sedadly a z toho plynoucí omezení při jejich sklopení.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38


Zpět na Elektromobily

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron