Evropský plán pro výrazně zelenější vozidla

dnes zveřejnila návrh, jak by se měla v příštím desetiletí transformovat, aby snížila znečištění, hluk a závislost na ropě. Sdělení Evropské komise s názvem „Evropská strategie pro čistá a energeticky efektivní vozidla“ obsahuje čtyřicet návrhů opatření, kterými tohoto chce v příštích letech dosáhnout.

Mezi opatřeními je např. zpřísnění hlukových limitů nově vyráběných automobilů, normy emisí CO2 pro nákladní automobily či stanovení standardů spotřeby pro osobní automobily po roce 2020. Strategie se také zaměřuje na podporu rozvoje , zajištění jejich , spolufungování s a jejich energetickou efektivitu.

Nová strategie přispívá k cílům vytyčeným v rámci konceptu Evropa 2020, kdy je cílem přispět k trvale udržitelnému rozvoji snížením emisí, spotřeby a zvýšením efektivity v mnoha oblastech. Místopředseda evropské komise a zároveň evropský komisař pro průmysl a podnikání Antonio Tajani nový plán komentoval slovy: „V roce 2010 se automobilový průmysl dostává do fáze, která rozhodne o jeho úspěchu v budoucnosti. Nová evropská strategie nabídne podpůrný rámec založený na dvojitém přístupu: zlepšení efektivity konvenčních motorů a tím, že dopravu s extrémně nízkými emisemi učiní pro evropské spotřebitele realitou.“

Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku řekl: „Tento návrh vítáme. Bude ovšem záležet, jaké parametry budou jednotlivá opatření mít. Často se stává, že se silné automobilové lobby podaří takovéto návrhy zastavit či alespoň významně oslabit. I proto je součástí návrhu podpora automobilek při vývoji moderních technologií. Kromě snížení hluku a emisí mohou opatření pomoci snížit naši závislost na . Jen vydá ročně za její dovoz sto miliard Kč. Většina z ní se spálí v automobilech.“

Přechod na čistší dopravní prostředky je důležitou součástí komplexní energetické koncepce, kterou minulý týden pod názvem Chytrá energie představily české ekologické organizace.

tisková zpráva

15 Comments on “Evropský plán pro výrazně zelenější vozidla”

  1. Dane. Ak si niekto myslí,
    Dane. Ak si niekto myslí, že bude môcť žiť v akomkoľvek štáte na tejto planéte a nebude platiť dane, je na omyle.
    Alebo lepšie povedané – neplaťme dane a zaplatíme si z vlastného vrecka lekára, vzdelanie, obranu a pod…
    Alebo úplne super by bolo zrušiť peniaze vôbec a prejsť na výmenný obchod, vrátiť sa do jaskýň…
    Skrátka je naivné neplatiť dane, na druhej strane moôžu byť menšie, ak skutočne začneme šetriť energoiu, budeme menej znečisťovať životné prostredie, zvolíme taký model výroby energie, aby bola čo možno najprístupnejšia pre všetky krajiny a pod.
    Potom budeme možno zdravší a nebude toľko ozbrojených konfliktov…
    No ale ešte musíme odpratať všetok ten bordel z Ázie, ktorá je odpadová jama pre celý svet, zatieľ čo sa tu hráme na ekológiu.
    Dosť roboty, že? No aspoň nebude kríza, lebo roboty je pre každého, len nám do hlavy vtĺkajú, že nie.
    Alebo som sa nakoniec dostal k Sci-Fi?

  2. S tím uranem bych to
    S tím uranem bych to neviděl tak černě. Došel by možná ten, který se dnes využívá v elektrárnách, ale ve vývoji jsou reaktory, které dokáží zpracovat palivo, jež pro současné elekrárny nevyužitelné (a toho je naprostá většina), takže z 20 let by bylo řádově(nikoli jen několikrát) více.

      1. Problém je ten, že uranu
        Problém je ten, že uranu taky máme omezené množství, takže taky dojde 😉 Jedna možnost je ve fúzi, ale to taky nemá moc smysl – si přeměníme vše co jde na nějaké nepoužitelné atomy ..

        Jediná možnost jak nevyužít prostředky dané nám je využít slunko, které by mělo svítit ještě dlouho ..

        Hlavní je méně plýtvat energiemi, ale teď to prostě vzhledem ke smýšlení lidí prostě nejde.

  3. A je vlastně vhodné a
    A je vlastně vhodné a správné přecházet na elektromobily?
    Mám takový pocit,že když všichni zítra přejdeme na elekromobily, tak pozítří vlády přijmou nové formy daní a platit budeme stejně. Akorát se zbavíme závislosti na dovozu ropy a přejdeme k větší závislosti na uhlí a uranu (pár vodních,větrných a solárních elektráren to moc nevytrhne).
    A jak je to s ekologií? Nebude nakonec znečištění stejné?

    Ale elekromobilům fandím a těším se na ně.

    1. -Dá sa povedať, že
      -Dá sa povedať, že prejsť na elektromobily je jediné riešenie dopravy nezávislé na rope, alebo zemnom plyne. Elektromobily neprodukujú emisie a sú výrazne tichšie.
      -Samozrejme, že prechod na elektromobily sa neudeje „zo dňa na deň“, ale bude to niekoľkoročný proces.
      -Závislosť na uráne je aj teraz a ani po zavedení elektromobilov sa výrazne nezvýši.
      -Sekundárne emisie elektromobilov (emisie pri výrobe elektriny) sú dnes na podstatne nižšej úrovni, ako je tomu u áut na benzín/naftu.
      -Je pravda, že pri eliminácii počtu áut na fosílne palivá bude do štátnej pokladnice prúdiť menej peňazí. Aby sa teda zabránilo nútenému zvýšeniu cien elektriny, mohlo by sa zaviesť elektronické mýto. Ale aj tak by prevádzka elektromobilu vyšla lacnejšia, než u spalováku.

      Takže môj názor znie – elektromobily jednoznačne

      1. -neprodukování emisí a
        -neprodukování emisí a tišší provoz je pro mě jejich největší výhoda
        -přál bych si, aby se za 15 let prodávalo víc aut na elekřinu než na benzín a ropu
        -závislost na uranu se podle mě zvýší výrazně. Teď to máme rozdělené mezi ropu,plyn,uran a uhlí. Pak by to mohl být víceméně jen uran
        -sekundární emise odhaduji na řádově stejná čísla,ale fakt jen hádám. Nevíš o nějakém srovnání zahrnující všechny vlivy?
        -nedokážu si představit,že by se stát přimající velký balík peněz z daní za benzín spokojil s tím,že je najednou dostávat nebude.Takže očekávám zvýšení DPH+ zvýšení daní za elektřinu + elektronické mýtné pro všechny, tak aby se dostal na stejná nebo spíš vyšší čísla. Navíc, jestli elekromobily budou jednodušší a spolehlivější,tak dojde ke zvýšení nezaměnanosti.

        1. He,
          to je mozno kamen

          He,

          to je mozno kamen urazu. Elektrina sa da vyrobit vela sposobmi a ludia by urcite hladali ten najlacnejsi. Benzin si clovek musi kupit, ci chce, alebo nie a snim zaplatit aj 3 druhy dane. Sa divim, ze este nezaviedli aj myto pri vchode na benzinobu pumpu a dan zo zasunutia cerpacj pistole do nadrze, popripade dan z vypatov.

          1. Vzhledem k tomu, že dnes je
            Vzhledem k tomu, že dnes je velká část dopravy poháněna ropou, takže pokud by se mělo pohánět všechno elektřinou, tak se jí musí vyrobit více. To znamená využití buď ropy jako paliva pro výrobu elektny – bude to ekologičtější, protože to bude spalováno ve velkém a efektivněji. Nebo přejít na uran. Podle jednoho dokumentu (http://www.csfd.cz/film/228783-az-dojde-ropa-drsne-varovani/ – doporučuji shlédnout) by při nahrazení ropy uranem, došel uran za 10-20 let. V tom je vidět kolik enegrie je uloženo v ropě. Těmi daněmi se zajišťuje pěkný příspěvek státu pro rozdávání jiným lidem, ale taky má omezujicí vliv na spotřebu ropy. Zatím to vidím tak, že na větší využití elektromobilů se vyrábí málo elektrické energie.

            No a je dobré se zamyslet jestli není dobré volit i jiné dopravní prostředky než auto. Jelikož v autě ve většině případů jezdí jeden nebo dva lidé – většinou do práce, na nákupy atd., tak je vhodné se zamyslet, jestli to má nějaký větší smysl. Buď je možné využít hromadných dopravních prostředků nebo na menší vzdálenosti použít třeba kolo. Pokud se dopravujeme autem, tak musíme dát do pohybu těžké auto abysme se někam dostali. Pokud auto váží 1000kg a já 100kg, tak je potřeba pro přesun z bodu A do bodu B vynaložit určitou energii. Většina této energie je spotřebována na přesun auta a její malé množství je potřeba pro přesun sebe.

            Zatím nejsou vhodné podmínky pro elektromobily – málo vyráběné elektřiny, levná ropa – pokud někdo shlédne výše uvedený dokument, tak zjistí, že enegrie z ropy je téměř zadarmo a téměř nikoho neláká využívat dražších variant, když jsou levnější možnosti ..

            1. Pri prechode na elektrinu by
              Pri prechode na elektrinu by bol uran len jednou z mnohych moznosti, ako elektrinu vyrobit. Ropa sa da nahradit napriklad biomasou a aj ked to znie utopisticky, tak vacsina spotreby by sla pokryt slnecnou energiou z puste (musel by sa najst vhodny a lacny sposob, ako to urobit).
              Auto ma oproti inym sposobom vela vyhod a pochybujem, ze by ho nahradil nejaky iny sposob dopravy. Je relativne bezpecne (hlavne ak sa dodrzuju predpisy), pohodlne (chrani pred vplyvmi pocasia), cestovanie nema vela obmedzeni (da sa s nim dostat rychlo hocikde), lahko odnesie mensi, ci vacsi naklad…Elektricke auta su naviac ovela uspornejsie.
              Co sa tyka tej dane z benzinu, tak je to sice super, ze prispievame na statny rozpocet, ale je to diskriminacne z dovodu, ze platia len ludia, ktori benzin kupuju a za druhe, ze je to povinne. Chapal by som, ze sa plati DPH od benzinu, ale nerozumiem tomu, preco clovek musi platit spotrebnu dan, alebo ekologicku dan (to by som chapal len vtedy, keby sa peniaze pouzili na odstranenie dosledkov spalovania benzinu, ale na to sa nikdy nepouzivali a nepouzivaju).

              1. Moc nechapu ty strachy, ze
                Moc nechapu ty strachy, ze jezdenim na elektrinu bez spotrebni dane poklesne vynos z dani. V clanku je udaj, ze z CR rocne odplyne 100miliard k ropnym sejkum. Kdyz tech 100miliard neodtece do zahranici a zustane mistnim vyrobcum elektriny, kteri doma vyrobi a doma zdani, bude to samo o sobe znamenat znacny narust vyberu dani. V jinych statech to bude podobne.

                1. V USA myslim platia pri kupe
                  V USA myslim platia pri kupe benzinu len DPH a aj ta je nizsia, ako u nas. Ziadne ine dane tam na benzin nie su.

                2. Proto se v USA jezdilo tím
                  Proto se v USA jezdilo tím čím se jezdilo a byla spotřeba jaká byla – ještě je velká, ale po zvýšení ceny se spotřeba, myslím si, začíná omezovat. A u USA nemají vůbec hromadnou dopravu – většina měst byla přestavěna s ohledem na to, že není problém dojíždět denně 40-50km do práce.

                3. No predevsim se v USA bezne
                  No predevsim se v USA bezne plati myto i za osobni auta, my misto toho mam spotrebni dan na benzin/naftu, financni dusledky jsou stejne, ale „evropsky“ zpusob pusobi automaticky tlak na snizovani spotreby

                4. No dobre, ale myto, alebo
                  No dobre, ale myto, alebo dialnicne znamky sa platia rovnako aj u nas.

Napsat komentář