Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Elektrokolo - zkušenosti po 500 km

Témata věnovaná vozidlům s elektrickým pohonem.

Elektrokolo - zkušenosti po 500 km

Příspěvekod delfin » čtv 23. zář 2010 21:02:38

Elektrokolo 3 x 8 rychlostí - zkušenosti po 500 kilometrech

Poněkud těžší bicykl
Na kole se díky elektřině jezdí v pohodě, nejtěžší co na vyjížďce je, je snést ho ze schodů, pokud bydlíte někde v patře, anebo vynést e-bike do schodů. Původní kolo vážilo skoro 15 kg, k tomu elektrifikace cca 8 kg, takže pohyb do schodů s téměř 23 kilogramy není úplná legrace. Pokud již kolo máme na asfaltu, stačí zapnout kolébkový vypínač na baterii, poté nízkozdvihový spínač na řídící jednotce a můžeme vyjet. Kolo se uvede do pohybu zhruba po jednom otočení pedálů.

Režimy síly asistence motoru

Sílu pomoci motoru lze na jednotce nastavit ve třech úrovních. Po zapnutí se automaticky nastaví prostřední. Běžná cestovní rychlost se při tomto nastavení dle cyklocomputeru Cateye Enduro pohybuje okolo 21 km/h, průměrná dlouhodobá rychlost pohybu po krajině v tomto režimu je potom asi 16 km/h. Při rychlosti nad 25 km/h kolo pochopitelně vypíná, což je dáno předpisy EU. Pokud přepneme asistenci na první stupeň, je třeba říct, že tato malá asistence se dá použít, chceme-li do mírného kopce jet z nějakého důvodu krokem, například čekáme-li na pomalejšího spolujezdce a nechceme, aby kolo ujíždělo. Jinak je tento mód prakticky nevyužitelný. Naopak třetí stupeň, nebo-li nejvyšší stupeň asistence, poskytuje svižnou jízdu. Běžná cestovní rychlost dosahuje až 27 km/hod a i do mírných táhlých kopců stroj udrží rychlost cca 23 kilometrů v hodině. Průměrná rychlost potom dosahuje 24 km v hodině.

Když dojde proud, dojet se dá téměř v pohodě

Jedním z velmi příjemných zjištění během prvních kilometrů na tomto kole bylo to, že vypnutý motor neklade vůbec žádný odpor. S výhodou se tak dá jet způsobem, kdy pokud nás čeká delší sjezd z kopce, motor na řídící jednotce ručně vypneme. A kolo bez odporu a bez motorové asistence docela slušně jede. Z kopce klidně dosáhne i 45 km/h. A pokud bychom nám snad na cestě došel proud, dá se vcelku v pohodě dojet i když kolo je samozřejmě poněkud těžší.

Šlapat více frekvenčně, méně silově
Asistence motoru je kromě nastaveného stupně na řídící jednotce též závislá na frekvenci otáčení klik. Tudíž pokud si nastavíme těžký převod, motor nám zase tolik nepomůže, pokud si dáme lehčí převod točíme klikami vyšší frekvencí a o to více nám též pomáhá motor. Při jízdě je tedy třeba jet stylem, kdy jedeme spíše frekvenčně a vyváženě, tak aby motor i lidská síla byly v rovnováze. Najít tento optimální způsob však není nijak obtížné. Stačí na to pár desítek kilometrů praxe. Což je záležitost jednoho dne. Pro jednoduchost si stačí pamatovat básničku, že je třeba jezdit více frekvenčně a méně silově.

Dojezd
Již od začátku mi to nedalo a pokud jsem měl před sebou několika set metrový sjezd, tak jsem na řídící jednotce motor ručně vypínal. Tímto stylem s baterií s kapacitou 10 Ah běžně dosahuji dojezd 70 kilometrů (testováno za letních teplot) a délka jízdy v čase se blížila čtyřem hodinám. Samozřejmě pokud se budu nechávat více vozit a nebudu motor ručně vypínat, dá se očekávat dojezd nižší, cca 50 km, ale i tak je to vynikající výsledek. S tímto elektrokolem si troufnu vyjet tam na trasu, kam by se mi se starým Favoritem nechtělo.

Nabíjení
Na řídící jednotce je ukazatel stavu baterie. Pokud svítí všechny 4 LED diody je kolo nejvíce nabito, pokud pouze 1 LEDka, znamená to, že energie brzy dojde. Pokud se tak stane elektronika automaticky motor vypne, aby nedošlo k poškození baterie, která je nejdražší součástkou elektrokola. Pokud se tak stane je třeba kolo vypnout ještě ručně, jak na řídící jednotce, tak vzadu na baterii. Po příjezdu domů se můžeme o stavu nabití baterie přesvědčit také tak, že vzadu na baterii najdeme malé tlačítko a tři LEDky plus jednu červemou, pokud nesvítí žádná ze zelených LEDek a svítí červená, je kolo zralé k dobití. Vezmeme tedy nabíječku, zasuneme konektor do baterie a poté do zásuvky. Po zhruba šesti hodinách začne na nabíječce blikat červená LEDka se zelenou a, to signalizuje, že je hotovo. Ještě bych měl poznamenat, že baterie se dá z nosiče vyndat a je jištěná zámkem proti krádeži.

Jen běžná mechanická údržba

Co se týče údržby, u kola bylo potřeba asi po 50 kilometrech dotáhnout utažení předního kola, následně již k žádnému povolování nedocházelo. Po zhruba 100 kilometrech bylo potřeba seřídit V brzdy, mám Deore. Asi dvakrát bylo potřeba dotáhnout středy klik. A občas pedály. To jsou ale běžné mechanické záležitosti, které čekají i jezdce na běžných kolech. Co se týče elektrických komponentů s těmi jsem nezaznamenal žádný problém. Jednou mě na kole chytil hustý déšť ve kterém jsem jel asi půl hodiny. To kolo přežilo bez úhony. Ještě pro zajímavost k pedálům, přestože mám k dispozici pedály kovové, namontoval jsem na zkoušku černé plastové pedály koupené pár za méně než 100 Kč. Po 500 km se stále točí a fungují.
Tak to je pro dnešek vše, a pokud budete mít chuť, příště si můžete přečíst zkušenosti po 1000 Kilometrech.
Pěkné září vám přeje Ladislav Soucha
delfin
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 24. srp 2010 13:17:31

Re: Elektrokolo - zkušenosti po 500 km

Příspěvekod teslabike » stř 22. úno 2017 17:13:13

Tak tu sú moje skúsenosti po 15 000 km s čínskym bafangom a tiež lifepo4 36V 20Ah
Čo to som si už odskákal a tu som to detailne popísal , hadam to nekomu pomože:
http://teslabike.sk/3-roky-testoval-motor-8fun-skusenosti/
teslabike
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 14. črc 2013 20:02:52

Re: Elektrokolo - zkušenosti po 500 km

Příspěvekod Ivanka74 » pon 03. dub 2017 16:59:19

Moje elektrokolo má najeto skoro 400 a jezdí pořád jako "zamlada". Co jsem ho koupila, autem jezdím jen na nákup, a to stejně obvykle s celou rodinou. Člověk takhle nepřijede celý uřícený. Prvně jsem nevěděla jaké vybrat, ale pomohli mi v http://www.ravocb.cz/, v Českých Budějovicích se s lepším výběrem a servisem nesetkáte. :)
Ivanka74
 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 03. dub 2017 16:54:34


Zpět na Elektromobily

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron