Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Guewer Classic

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: Guewer Classic

Příspěvekod mikel » sob 22. dub 2017 22:36:43

Ahoj,
Take bych rad pridal nejake sve zkusenosti a pripadne inspiraci k tematu baterii.
Jsou tomu jiz 3 roky co jsem koupil Classica s najezdem cca 6000km a puvodnima Pb aku. Prvni sezonu jsem nejak a olovem jeste dojezdil ale stval me dojezd cca 30km.
Pocatkem lonskeho roku jsem tedy zacal premyslet jake zvolit reseni.
Nakonec jsem se rozhodl postavit vlastni aku z li ion clanku 18650. Pouziva je i Tesla a asi vedi proc tuto technologii.
Zvolil jsem zvysene napeti na 50,2V a zapojeni 14ti clanku do serie.
Nejprve jsem namisto puvodnich 3ks aku vytvoril dva li-ion akubloky 14s10p, kazdy o kapacite 22Ah. Jiz po mesici testovani a bezproblemoho fungovani jsem se na misto 4ks olova doplnil jeste dalsi akublok z clanku 18650 o kapacie 18Ah.
V ramci experimentu jsem jeden akublok postavil bez balanceru a cekal jak se to bude chovat. Na konci minuleho roku, se jeden clanek rozjisdel pouze o 50mA. Provedl jsem tedy balancovani ( mam vyveďene balancni konektory pro pripad potreby). Na letosni sezonu abych vyuzil jeste zbytecny volny prostor, tak jsem doplnil do prostoru pod sedacku 14s10p o kapacite 22Ah take bez balanceru.
Aktualne mam tedy ve 4ks samostatnych li-ion aku z clanku 18650 celkem 84Ah.
Za cełou dobu naprosto bez udrzby, jen jednou balancovani na konci sezony.
Aktualni dojezd? Nevim, nemam potrebu resit. Dojedu vsude kde potrebuji, nejvice jsem najel kolem 90km a baterie mela stale dostaecnou kapacitu na dalsi davku km.
Jedno vim jiste, az odjezdim soucasny Guewer, urcite pujdu do noveho skutru jedine v elektrice.
Ten pocit jizdy bez smradu a ramusu si vzdy rad vychutnam.
Snad na zaver poznamky z predchozim prispevku k zatizeni aku.
Pro Li-ion to neni potreba resit. Ty nejslabsi clanky na trhu zvladaji bez problemu zatizeni 5A. V zakladni sestave, kde mam 2x22Ah je 20clanku tj zatizeni 100A, ktere mohu vyuzit. Pokud vezmu zatizeni na clanek 18650, pri pouziti cele sady 4ks aku, ktere nyni vyuzivam, tak jsem na 1A zatizeni na jeden clanek.tj cca C 0,5 :)
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Guewer Classic

Příspěvekod holotrop » ned 23. dub 2017 6:26:31

Zdravim vsechny gueweristy a retrare zvlast.
Je to fajn dozvidat se co se s nasima "masinama" da delat/vylepsovat.
Nezmeril jste nekdo maximální dobijeci proud pri rekuperaci/brzdeni?
Pripadne zkousel ho nekdo omezit,aby nepresahl 15A? Jak?
Protoze to by pry li-ionkam nemuselo zrovna delat moc dobre, kdyby to bylo vic...
Diky
holotrop
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 16. dub 2017 8:51:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod mikel » ned 23. dub 2017 10:02:16

Ahoj,
Vis jaky presne model li-ion clanku mas uvnitr?
Mas paralelni zapojeni clanku 13p nebo 14p.
Pokud znas tyto informace, kouknu se do technickych listu clanku co snesou.
Dalsi veci je jestli tam mas u aku BMS.
Pokud jsi akumulator kupoval, musi tam byt obsazena BMS a ta nepusti do aku vyssi proud, nez aku musou dostat.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Guewer Classic

Příspěvekod mikel » ned 23. dub 2017 10:51:33

Tak jsem koukal na straky e-pohonu. Pro aku, ktery planujes koupit pouzivaji clanky NCR18650B. Zapojeni maji 13s14p.
Pokud se kouknu na technicky list techto clanku, bezny nabijeci proud je C0.5. To pro tebe znamana, ze aku pack ma nabijeci proud 23,45A. Pro rychlonabijeni lze pouzit proud C1 tj v tomto pripade 46,9A.
To same plati i pro vybijeni. To znamena, ze lze trvale vybijet C1 46,9A a kratkodobe C2 tedy proudem 93,8A.
Z toho plyne, ze rozhodne rekuparace ti neposkodi clanky, nicmene to zasadni je, jaka je pouzita BMS , kolik A pusti na nabijeni a pri vybijeni.
Muj odhad je, ze jak pisou na webu e-pohon, tak BMS asi zvladne 60A zatez a nabijeci proud bude mit pouze 10 nebo 15A.
Pokud se tedy timto udajem nepletu, pak je otazkou kontrukce BMS jak se bude chovat pri vyssim proudu nabijeni.
1. Omezi proud a vice tam nepusti.
2. Omezi proud a odpoji aku od napajeni.
Byt tebou, zeptal bych se na e-pohonu na technicke specifikace BMS, pripadne je pozadal o pouziti jine BMS, ktera snese vyssi nabijeci proud.
Jen perlicka na zaver. Pobavila me na jejich webu u tohoto akubloku jejich poznamka "zavadeci cena". 3,32€ stoji jeden tento clanek Panasonic vcetne DPH, v aku jich je 182ks tj 604,24€ + BMS cca 30€, nejaky drobny material jako draty, niklove pasky a smrstovacka cca 3€. :)
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Guewer Classic

Příspěvekod holotrop » ned 23. dub 2017 14:14:21

Diky moc.
Srozumitelne a vycerpavajici.
At se dari.
Btw kdybych dodal material byl by mi to nekdo ochoten spajet?
Samozrejme praci rozumne zaplatim. Lokalita nerozhoduje. Kdyz bych to spajel ja tak by to dopadlo asi dost spatne.
Pokud by to nekdo nechtěl se mnou resit verejne muj e-mail jest holotrop@email.cz.
holotrop
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 16. dub 2017 8:51:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod mikel » ned 23. dub 2017 20:43:49

Jeste nekolik poznatku nebo doporuceni.
Urcite stavet aku 14s. Dostanes se na systemove napeti 50,4V a poznas to v rychlosti jezdeni cca 55-57km/h na rovine.
Dale pokud by jsi kupoval nove clanky 18650 tak doporucuji zde tyto https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/sanyo-ur18650aan.html cena za dopravu je 8€ ale za cenu cca 45,-Kc za znackovy clanek Sanyo 2250mA neni co resit. V CZ se koupit nikde neda. To same plati pripadne o ostatnich modelech na tomto webu z Holadska.
Jinak, pokud by jsi chtel jeste levnejsi variantu, zkus kouknout na tyto weby:
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=39&t=3269 Zde najdes spousty informaci o stavbe li ion aku.
Nebo pripadne zde http://www.elektrarna.estranky.cz/clanky/blesi-trh/ najdes cloveka ( kontakt ma na konci stranky) ktery ti sezene pripadne lionky 18650 nebo polymerove clanky. Sice nejsou nove, necmene z vlastni zkusenosti muho rict, za kapacita je v prumeru kolem 95%. Take by ti Ota po dohode rovnou urcite i akupack udelal.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Guewer Classic

Příspěvekod ctirad » ned 23. dub 2017 23:40:35

U těch 18650 článků hlavně bacha na to, aby to mělo chemii vhodnou pro EV použití. Tj NMC nebo NCA. Obyčejné "notebookové" LiCo (v případě, že má článek v názvu ICR, je to 100% LiCo) příliš rychle stárne bez ohledu na počet cyklů a v případě průšvihu také řádově agresivněji hoří (unikající kyslík z katody). Naopak jIstota jsou články Panasonic NCR18650PF (NMC katoda, bezpečné a s minimální ztrátou kapacity v čase, zatížitelná 10A) nebo Panasonic NCR18650B (NCA, větší kapacita, ale o něco horší cyklická životnost). Ta levná Sanya nevím co jsou zač.
Naposledy upravil ctirad dne pon 24. dub 2017 11:37:26, celkově upraveno 1
ctirad
 
Příspěvky: 569
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Guewer Classic

Příspěvekod holotrop » pon 24. dub 2017 6:08:41

Diky, diky, diky,
Tohle forum je pro zacatecnika gueweristu splneny sen.
Diky mikele, ctirade a vsem ostatnim.
holotrop
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 16. dub 2017 8:51:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod mikel » pon 24. dub 2017 12:19:53

Clanky 18650 Sanyo ( dnes uz Panasonic ) dle specifikace vyrobce https://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000C59.pdf jsou vhodne mimo jine pro e-kola :) PRi pouzití ve skutru a zapojeni 14S20P nebo 2x 14S10P, bude dochazet k zatizeni C1, coz je opravdu malo a jen polovina max. zatizeni.
Jinak myslim, si ze cena je tak nejak normalni v porovnani s ostatni nabidkou znackovych 18650 na webu eu.nkon.nl
Proste jsou tyto clanky s relativne dnes uz nizkou kapacitou a vybijecim proudem C2.
Jasne, pokud budeme hledat 18650 s vybijecim prodem C20,nebo naopak z duvodu uspory mista co nejvyssi kapacitu jednoho clanu, budou vyrasne drazsi. Ale pro C2 cena i ostatnich clanku je cena +- podobna.
Stavel bych dva ks Aku 14s10p a pouzil bych napripkal tuto BMS http://www.ayaatech.com/pcm/24s-14s/pcm-l16s40-605-14s.html Tato BMS umoznuje nabijeci a vybijeci proud 40A, pri paralelnim zapojeni to bude tedy 80A pro nabijeni i vybijeni. Tim mate vyreseny problem rekuperace a pripadne relativne vysokeho proudu.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Guewer Classic

Příspěvekod holotrop » úte 25. dub 2017 14:30:22

Posledni dotaz na retrare,
Nevi nahodou nekdo jaky maximalni rozmer aku se da do retra vbastlit?
Ten muj stroj prijde totiz az v pondeli, ale aku resim uz ted.
Podle origo baterek je tam sachta 20cmx 40cm x 17cm vyska
Da se zvetsit? O kolik a kam?
Dik
P
holotrop
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 16. dub 2017 8:51:08

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník