Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Guewer Classic

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Guewer Classic

Příspěvekod gum » ned 23. led 2011 19:08:38

Pěkný den ve spolek. Jakožto poměrně čerstvý majitel Classica (na značkách od 17.1.) jsem se dnes rozhodl jej opět trochu projet jelikož jaro je stále daleko a já jsem netrpělivý :) Ujel jsem po městě cca 10 km, ke konci už v dosti nepříznivých podmínkách -- padal sníh.

Oproti předchozí jízdě do místa, kde skútr skladuji (~5 km), jsem měl tu výhodu, že byl skútr uskladněn v teple a tudíž byly i akumulátory teplé. Na rychlosti jízdy do kopce to bylo dosti znát. Rozdíl oproti Akumotu 600 přibližně -4 km/h; minimální rychlost do opravdu strmého kopce byla asi 20 km/h. Po rovině příjemných (tachometrových) 55 a to nemám ani odemčený omezovač. Z kopce jsem se nestíhal pořádně dívat ale mohlo to být kolem 60-65.

Dost jsem toho najel po šalinové trati, odpružení je, řekl bych, dostatečné. Odpich skútru je taktéž bezproblémový a po seřízení zrcátek už se tolik nebojím, že to do mě někdo napálí. Svítí to pěkně a brzí též dobře. Citlivost plynu je sice vysoká ale není to nějaká tragédie, člověk si po pár km zvykne a pak už to snadno odhadne.

Je tu ovšem jeden dosti podstatný problém, který při projížďce vyvstal. Když jsem byl nucen se přesunout zpět do místa uskladnění z druhé strany kopce (místo je na Kraví hoře), kde jsem neměl možnost se před kopcem rozjet, skútr chvíli pomalu stoupal (tak 10 km/h) a pak najednou vypnul motor. Jakmile jsem uvolnil plyn, skútr se zase rozjel a za několik sekund se situace opakovala. Povrch byl zcela rovný, asfaltový.

Přehřátí motoru vylučuji, bylo kolem nuly a po dojetí na místo (asi za 2 minuty -- jízda přískoky) jsem na motor šahal, byl vlažný. Zkoušel jsem i vypnout a zapnout zapalování, žádná změna. Jakmile se stoupání trochu zmírnilo, skútr jel normálně (netroufl jsem si však dát plný plyn).

Tento stejný problém se mi přihodil už asi 3x za předchozí jízdu -- vždy při velkém zatížení skútru při rozjíždění do kopce. V pondělí budu volat prodejci, zda je to vlastnost nebo chyba protože s tímto problémem si nedokážu představit, že bych jezdil. Skútr nebyl nijak přetížený a uvedený kopec, na kterém došlo k totálnímu selhání, měl sklon podle Google Earth 14 %. Baterie úplně nabité a na začátku jízdy zahřáté přibližně na 25 stupňů. Pravda, před tímto kopcem jsem ujel asi 9 km v teplotě přibližně 0 stupňů. V diskusi k recenzi jsem si všiml, že nejsem sám, kdo se s tímto setkal.

Osobně mám pro tuto situaci dvě zdůvodnění:
  1. Baterie jsou nové a nedokáží v záběhu dávat takový proud, ŘJ je raději odpojí než aby se přetížily
  2. Baterie stačily za těch asi 20-30 minut ježdění vystydnout na teplotu kolem nuly a nedokáží za těchto podmínek dodávat dostatečný proud (olovo je olovo)
  3. Skútr prostě takový kopec nevyjede a to ani pomalu, moto je přetížený
Přikláním se k vysvětlení za 1. jelikož na tachometru je v současné době ujetých asi 15 km.
Mám skútr v ceně dražšího mobilního telefonu a už z něj začínám šedivět...
gum
 
Příspěvky: 137
Registrován: čtv 02. zář 2010 10:03:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod ctirad » ned 23. led 2011 19:55:56

gum píše:Osobně mám pro tuto situaci dvě zdůvodnění:
[list=1]
[*]Baterie jsou nové a nedokáží v záběhu dávat takový proud, ŘJ je raději odpojí než aby se přetížily[/*]


Takhle to nefunguje. Maximální proud se pouze omezuje, ale nic se při něm neodpojuje. může se nicméně odpojit při poklesu napětí pod určitou mez. To vidím jako pravděpodobnou příčinu. Při velkém stálém odběru poklesne napětí a jednotka odpojí trakci, v tom okamžiku zase napětí na akumulátorech stoupne a chvíli se zase dá jet. Připoj si voltmetr a uvidíš hned. Možná to bude vidět i na měřiči aku.

Pokud je to skutečně tak, proveď totéž měření postupně na jednotlivých akumulátorech (nebo si je oměř po několika km svižné jízdy) a pokud bude mít některý z nich výrazně nižší napětí než ostatní, je vadný a nech si ho vyměnit.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Guewer Classic

Příspěvekod gum » ned 23. led 2011 20:13:12

Máš samozřejmě pravdu. Tak jsem to myslel ale špatně napsal. Ostatně rychlý pokles napětí při zátěži by odpovídal chování nových/studených akumulátorů, aspoň podle toho, co jsem četl/slyšel/vím a co jsem při montáži značky pozoroval na mražené aku vrtačce :)

Pokud budu mít v týdnu čas, tak se na ono kritické místo stavím a s multimetrem připojeným k aku zkusím zjistit, při jakém napětí to dělá a jak rychle se po vypnutí opět akumulátory regenerují. Tedy aspoň pokud mi uspokojivé vysvětlení nepodá prodejce.

Na měřák jsem se bohužel nedíval ale z předchozího ježdění vím, že při zátěži se ručička stavu aku snižuje klidně až do 2/3-1/2 z plného stavu když jede člověk do prudkého kopce.
Mám skútr v ceně dražšího mobilního telefonu a už z něj začínám šedivět...
gum
 
Příspěvky: 137
Registrován: čtv 02. zář 2010 10:03:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod ctirad » ned 23. led 2011 21:20:43

Takovéhle výkyvy u plně nabitých akumulátorů už by samy o sobě mohly ukazovat na to, že jeden z akumulátorů je vadný. Alespoň tedy mohu-li soudit se svých ročních zkušeností s olovem na elektrokole. Tam mi tak do poloviny kapacity klesalo napětí i při maximálním odběru 15A (neboli 1,25C pro 12Ah) jenom nepatrně. V podstatě 2/3 jízdy mi to ukazovalo pořád téměř plnou kopec nekopec a teprve potom začaly značné výkyvy v závislosti na odběru. Když mi pak jeden akumulátor odešel, tak mi napětí začalo v zátěži padat už po pár ujetých km a po přeměření měl jeden akumulátor i naprázdno o 2V méně než ostatní.

Odhaduju, že skůtr by se měl chovat dost podobně, maximální odběr bude taky kolem 1C.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Guewer Classic

Příspěvekod Zabak » ned 23. led 2011 21:36:11

Ahoj jak jsem to tak cetl tak mi to taky pripadne, ze pri te zime a velike zatezi se na baterce zhoupne napeti a RJ ji prohlasi za vybytou a odpoji ji a po odpojeni se napeti zase vrati a RJ si to zase rozmysli a nachvilku to pripoji a tak se to opakuje pri teplejsim pocasi by se to mohlo chovat lepe. Druha vec, je ta ze by to mohlo merit teplotu nekde v RJ a vyhodnocovat prehrati a vzdy, kdyz se to ochladi, tak to zase pripnout ,to by se dalo poznat podle doby, ktera uplyne mezi pripojenim, tepelne deje trvaji vyzname delsi dobu (desitky s az min). U A600 si RJ hlida jen napeti ikdyz mozna krom RJ si to hlida i BMS v lithiove baterce a ta taky natvrdo odpojuje. Jinak na omezeni hodnoty proudu jsou v RJ A600 pouzity pozistory. To jsou teplotne zavysli odpory cim vetsi proud tim vetsi telopa a tim vetsi odpor to ma za nasledek mensi proud a tedy ve zkratce plynulou regulaci maximalniho proudu. Po zmereni toho napeti budes urcite chytrejsi. Ja se na svi A600 chystam delat doplneni staliho mereni po prvni a posledni grancce :-).
Zabak
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 01. pro 2010 16:02:12
Bydliště: Brno

Re: Guewer Classic

Příspěvekod Zabak » ned 23. led 2011 21:42:52

ctirad píše:Takovéhle výkyvy u plně nabitých akumulátorů už by samy o sobě mohly ukazovat na to, že jeden z akumulátorů je vadný. Alespoň tedy mohu-li soudit se svých ročních zkušeností s olovem na elektrokole. Tam mi tak do poloviny kapacity klesalo napětí i při maximálním odběru 15A (neboli 1,25C pro 12Ah) jenom nepatrně. V podstatě 2/3 jízdy mi to ukazovalo pořád téměř plnou kopec nekopec a teprve potom začaly značné výkyvy v závislosti na odběru. Když mi pak jeden akumulátor odešel, tak mi napětí začalo v zátěži padat už po pár ujetých km a po přeměření měl jeden akumulátor i naprázdno o 2V méně než ostatní.

Odhaduju, že skůtr by se měl chovat dost podobně, maximální odběr bude taky kolem 1C.


Stim muze mit pravdu pokud je vadnej clanek muze to za cvicit z celou baterii. Tusim ze u olova to je nabitej clanek ma 2,3V a vybitej 1,6-1,7 pokud je jeden mrtvej, muze se ti napeti vyzname houpat.
Zabak
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 01. pro 2010 16:02:12
Bydliště: Brno

Re: Guewer Classic

Příspěvekod zqtd-690 » ned 23. led 2011 22:44:01

Protože se asi nejedná o ojedinělý případ, bude nejvíce vědět servisní firma. Já si mohu např. myslet, že je špatně nastaveno referenční napětí nastavitelného lineárního regulátoru napětí pro napájení vnitřních obvodů ŘJ (u skútrů ZQTD je použit regulátor LM317) - možná nastaveno pro vyšší napětí LiFePO baterek. Celkem jednoduše se dá odzkoušet na stojanu po vypnutí motorové brzdy (tzv. "rekuperace") a zatížení motoru při jeho současném mechanickém brzdění brzdou - pěkně v teple a s měřákem zapojeným k baterkám s měřením poklesu napětí.
Ale nejvíce řekne servisní firma v rámci záruky

ZQTDéčko.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: Guewer Classic

Příspěvekod gum » pon 24. led 2011 11:55:18

Díky, pánové, za rozbor možností. Moje osobní doměnka by souhlasila s tím vadným článkem.

Volal jsem teď p. Červinkovi (obchodník Forest Meri) a ten říkal, že by takové chování mohlo být způsobenou "špatnou pojistkou". Doslova říkal, že zaučuje nového technika a že je možné, že "tam dal dvacítku místo třicítky". Ke konci týdne se mi na to staví podívat, tak sem pak napíšu výsledek servisního zásahu.
Mám skútr v ceně dražšího mobilního telefonu a už z něj začínám šedivět...
gum
 
Příspěvky: 137
Registrován: čtv 02. zář 2010 10:03:08

Re: Guewer Classic

Příspěvekod Zabak » pon 24. led 2011 12:58:21

No na pojistku bych to nehazel teda aspon ne na pojistku, ktera funguje na klasickem principu tavneho dratu, protoze ta je po pouziti (pretaveni) nevratna. Jedine, ze by se jednalo o vratnou pojistku. Osobne se domnivam, ze se ale tak velike vratne pojistky nedelaji, ale kdo vi. Tady jsem nasel neco k vratnym pojistkam http://www.microtherm.cz/cz/produkty-te ... hrany.html muzes nastudovat treba ti to pak nejak pomuze az tam bude ten technik.
Zabak
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 01. pro 2010 16:02:12
Bydliště: Brno

Re: Guewer Classic

Příspěvekod zqtd-690 » pon 24. led 2011 16:54:00

Ahoj Žabáku, ale jednou z těch vratných pojistek je právě ten pozistor - v ŘJ u Tvého A600 jsou 3 ks vedle sebe - každý pro max. 15A proudu. Ale to jsem popisoval už na vláknu A600.
ZQTDéčko.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Další

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron