Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

elektrický skútr AKUMOTO 600

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod Nilogic » úte 21. čer 2011 14:49:12

Tak se hlásím s další fází úprav a prvními dojmy z jízdy. Po přezutí pneu na Dunlop Runscoot (viz. výše) jsem si nechal zabudovat přídavných 12V 40Ah, které se vlezou po vyříznutí plastu dozadu pod sedlo. Musela se vylepšit samozřejmě i řídící jednotka, zejména součástky, které nebyly dimenzované na vyšší napětí než je 60V, a taky přidat mohutnější chladič, protože původní plechovou krabičku s napodobeninou žebrování prohlásit za chladič nelze. Touto úpravou se zvedla maximální rychlost o reálných 10km/h, takže se teď pohybuje po rovině okolo 55km/h. Do městkého provozu je už tato rychlost víc než dostatečná a řekl bych velmi svižná a komfortní. Skútr se při těchto rychlostech na nových pneu chová klidně a není problém zastavit téměř na fleku. Podotýkám že mám baterii L85 LiFePo 45V/30Ah a 12V/40Ah což je přibližně pouhých 23kg váhy. Při úpravě byl zvednut i max. proud a i do většího kopce se pohybuji v průměru o 10km/h rychleji.

Bohužel tyto rychlosti vyskakují na člověka z officiálních stránek českého dovozce, ale aby jich opravdu dosáhl a cítil se v provozu obratněji, tak musí počítat s další investicí. Má úprava: nové pneu + nová přídavná baterie s nabíječkou + a konstrukční úpravy na skútru a ŘJ vyšli na 12tis. Kdo má garáž, může investici snížit použitím Pb akumulátorů, které pak nemusí mít dostatečnou kapacitu.

Mně osobně se tato investice zdála lepší než investovat do baterie L120 a ponechat skútr bez úprav, ale to je už na každém znás co od svého skútru bude vyžadovat.

Po úpravách si skútr zachoval vlastnost vyjímatelných baterií a dojezd i při vyšších rychlostech se díky přidané baterii výrazně nezměnil. Proto můžu A 600 na 12" kolách na takovou decentní úpravu jenom doporučit.
Nilogic
 
Příspěvky: 36
Registrován: sob 09. dub 2011 15:05:30

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod Bob » stř 22. čer 2011 23:28:17

Chci se zeptat...tu rychlost co uvádíš ....je se zapnutou rekuperací nebo vypnutou...?
Bob
 
Příspěvky: 28
Registrován: úte 15. úno 2011 2:32:53

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 23. čer 2011 7:42:45

Protože jsem celou úpravu také Nilogičovi prováděl, zde je odpověď k dotazu Boba:
tzv.rekuperace (raději nazývejme elektrickou nebo motorovou brzdou - sám výrobce ji tak také nazývá) je vypnuta a relé, které spíná tuto funkci, je ze skútru demontováno.
V řídící jednotce bylo vyměněno celkem 5 elektrolytických kondenzátorů (na napětí 100V a max. teplotu 105st.C), přidán Al chladič (na bok ŘJ, kde jsou uchyceny výkonové tranzistory - stávající kryt na této straně byl srovnán frézou). Chladič je důležitý z důvodu úpravy (zvýšení o cca 20%) proudu, protékajícího ŘJ do motoru. Při samotném navýšení napětí výkonové části o 12V nedojde k navýšení protékajícího proudu do motoru skútru. Napájení DC/DC měniče 48V/12V a řídících obvodů jednotky (přes stávající regulátor napětí) nebylo nijak upravováno. Motor skútru nebyl upravován. Použitá baterie L85 (30Ah) je ponechána bez zásahu, je nabíjena stávající nabíječkou, dodanou ke skútru. Nově přidané 4 články 3,2V/40Ah zvyšují pouze napětí výkonové části ŘJ. Nabíjeny jsou samostatnou nabíječkou LFP článků 14,6V, kterou Nilogič zakoupil společně s uvedenými LFP články, na které byla provedena úprava (snížení) max. nabíjecího napětí článků. Protože články mají vyšší kapacitu než stávající články baterie L85, není potřeba hlídat jejich minimální napětí - při vybíjení bude jejich napětí na článku vždy vyšší, než bude u LFP článků 30Ah, které jsou hlídány stávající BMS v baterii L85. Také proto byly takto články vybírány a zakoupeny.
Při provozu nedochází k podstatnému zvyšování provozní teploty ŘJ a motoru.
Úprava je technicky jednoduchá a v současné době je ve zkušebním provozu na takto upravené skútry (A600 a A300) najeto přes 1500 km bez závad a poruch.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod plkiter » čtv 23. čer 2011 10:35:53

Ahoj všem
Jenom ve zkratce co se týká úprav modelu A300. je potřeba vyměnit ŘJ nebo stáčí vyměnit kondenzátory ?
V mém případě, když mám 15Ah by stačili 4 články 20Ah .
plkiter
plkiter
 
Příspěvky: 29
Registrován: pon 24. led 2011 16:57:18

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 23. čer 2011 10:58:58

Pro plkitera:
i u ŘJ A300 mi stačilo vyměnit 4 kondenzátory 470M/63V za 470M/100V/105st.C. Sice tam jdou těžko (jsou větší), ale zešikma je tam dostaneš. Vývody samozřejmě ponechat co nejkratší. Jen je potřeba při zvyšování napětí dbát na max. napětí u použitých Mosfetů (ve Tvém případě asi také 75V). Mám odzkoušeno i zvýšení o cca 20V. Při nabíjení je potřeba vypínat hlavní motorový i nově přidaný jistič (dávám 10A) na napájecím okruhu 48V. Asi by šlo použít i pouze 1 hlavní jistič na minus pólu - nezkoušel jsem a ani nebudu zkoušet, protože před jízdou zapínám jednotlivé okruhy postupně.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod ctirad » čtv 23. čer 2011 12:15:04

Pěkné, právě tu dělám něco podobného u classica. Akorát by mne zajímalo, jak je pořešené to nabíjení dvěma nabíječkama. Používáte nějaké přepínače na velký proud nebo se to vždycky napřed musí rozpojit?
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 23. čer 2011 12:30:24

Nabíjení stávající LFP baterie zůstalo zapojením stejné, nabíjení přídavné baterie buď připnutím nabíječky na kontakty přídavné baterie, nebo přes samostatně vybudovanou novou samostatnou nabíjecí zásuvku. Při nabíjení se společný pól baterií (u stávající plus, u přídavné minus) nemusí rozpojovat, stačí pro jistotu rozpojit vybíjecí okruhy oběma jističi. Pokud by chtěl někdo všechny LFP články nabíjet pouze jedinou nabíječkou, musel by si zakoupit novou nabíječku pro příslušný počet LFP článků. V případě použití přídavné Pb baterie však takové řešení není možné, pro nabíjení musí být použity 2 samostatné nabíječky.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 23. čer 2011 12:42:11

Ještě dovětek ke zvýšení napětí:

U skútrů Akumoto 300 a 600 mně známou stávající ŘJ není potřeba nijak upravovat (mimo výměny kondenzátorů 470M), u ostatních skútrů a jiných vozítek před připojením přídavné baterie po rozdělení vybíjecích obvodů doporučuji nejdříve jako přídavnou baterii připojit obyčejnou malou 9V baterii a po zapojení obvodů si změřit klidový proud, který protéká silovým (motorovým) obvodem. Případně před zapojením okruhů změřit odpor mezi oběma vybíjecími okruhy.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod ctirad » pát 24. čer 2011 8:49:39

zqtd-690 píše: Při nabíjení se společný pól baterií (u stávající plus, u přídavné minus) nemusí rozpojovat,


Myslíš i v případě, že se nabíjí dvěma různými nabíječkami paralelně? To bych měl strach, že mi tam něco poteče napříč mezi nabíječkami.

stačí pro jistotu rozpojit vybíjecí okruhy oběma jističi.


U classica je to bohužel trochu složitější, protože jistič je hned na kladném pólu akumulátoru a při rozpojení tedy nejde ani nabíjet. Optimálně bych to chtěl pořešit vhodnou změnou zapojení a zamontováním přepínače, který by měl jednu polohu "jízda" a druhou "nabíjení" a nehrozil by nějaký ohňostroj z důvodu chyby obsluhy.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: skútr AKUMOTO 600

Příspěvekod Horys » pát 24. čer 2011 13:15:12

Před časem jsem se rozhodl nechat si upravit svou A600/L120. Úprava spočívala v přidání 2 ks Pb baterií 12V/17 Ah do prostoru pod sedlem (jsou umístěny nad zadním blatníkem), úprava ŘJ, přídavný chladič na ŘJ jsem měl již namontovaný a úprava elektroinstalace. Olověné baterie jsem volil proto, že jsem je měl doma. Nabíjím v garáži, takže mi nevadí, že jsou instalovány „napevno“ ve skútru.
Hlavní důvod byl, že jsem chtěl jezdit rychleji. Maximální rychlost skútru se teď pohybuje cca o 10 km/hod více než před úpravou a to i do kopců. Nyní mi skútr na rovině jede tachometrových 65 km/hod a tuto rychlost dokáže udržet. Z kopce nevím, protože se rafička tachometru zasekne na dorazu, který je na 80 km/hod. Na tuto úpravu mám najeto 1000 km bez závad.
Co se týká dojezdu, tak maximální dojezd s přidanými Pb bateriemi jsem ještě nezkoušel. Prvních asi 500 km jsem měl dojezd 43 km, teď mám vyzkoušených 58 km, pak je poznat na výkonu skútru, že jsou baterie už vybité. Jednoduchým odpojením Pb baterie pokračuji dále už na LiFePo standartní rychlostí.
Baterie nabíjím samostatnou nabíječkou přímo, nabíjecí konektor vyvedený nemám. Co se týká spotřeby, tak ta mi vzrostla z průměru 3,7 na 5,0 kWh/100 km.
Přílohy
konektor.jpg
konektor.jpg (61.79 KiB) Zobrazeno 2453 krát
Pb baterie.jpg
Pb baterie.jpg (63.31 KiB) Zobrazeno 2456 krát
Horys
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 08. led 2011 0:14:32
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron