Vodíkový taxík pre Londýn

Čierny taxík s kruhovými svetlometmi a vysokou strechou je síce spolu s červenými doubledeckerami roky neodmysliteľným znakom Londýna, ale aj neblahého znečistenia tohto mesta. Prečo to teda nezmeniť?

Letné Olympijské hry budú výbornou príležitosťou uviesť nielen nové diesel-hybridné autobusy, elektrické dodávky Mercedes-Benz Vito, ale aj vodíkové taxíky. Teda presnejšie povedané, taxíky na palivové články.

Prototyp bol predstavený 7. Júna na radnici v Londýne. Vychádza z najnovšieho typu taxíkov Austin TX4 a prestavala ho skupina firiem vrátane spoločnosti Lotus Engineering.

Londýn chce zlepšiť svoju kvalitu ovzdušia tak, že ho očistí od dieselových splodín a zavádzanie vodíkových taxíkov má byť súčasť tohto plánu.

Takýto taxík dokáže vyvinúť rýchlosť bezmála 130 km/h a na jednu nádrž vodíka ujde 400 km. Výhodou oproti elektropohonu je okrem vyššieho dojazdu aj plniaci čas, a to len päť minút.

„Tento prototyp taxíku na palivové články, ktorý z výfuku vypúšťa len vodu, je vzrušujúca vízia toho, že vodíková technológia by mohla zohrávať kľúčovú úlohu pri ochrane ovzdušia pre obyvateľov v mestách“ povedal Kit Malthouse, vedúci London´s hydrogen partnership.

Len na samotný rozvoj áut bude do roku 2012 venovaných 5,5 milióna lybier. Okrem toho ešte bude neskoršie v tomto roku na Londýnskych cestách 5 vodíkových autobusov.

Londýn sa teda stáva ekologickým veľkomestom a ukazuje, že zvládne hostiť Olympijské hry pri eliminovaných dopadoch na životné prostredie.

zdroj: autocar

6 Comments on “Vodíkový taxík pre Londýn”

  1. Lepsi by byla kombinace
    Lepsi by byla kombinace vodik-baterie.
    Na vodik ujede taxi 400km a na jednu baterii cca 160km toje dohromady 560km. Nektera auta maji i baterie dve to dava cca 320km a to je i s vodikem 720km. Baterii lze zamenit do 60 sec na stanovistich better place.
    http://www.hybrid.cz/novinky/better-place-testuje-vymenu-baterii-na-taxicich-v-tokyu

    Dohromady ma tato technologie velky potencial.

    1. no neviem. na čo tam pchať
      no neviem. na čo tam pchať drahú baterku? 400km je dosť a 5 minút tankovania vodíku je výborný čas.
      taxi jazdí v meste a nie medzi mestami kde by bol dojazd 400km nedostatočný.
      ja by som sa skôr zastavil nad tým znečistením londýna. ak to porovnám s BA tak v londýne je oveľa čistejší vzduch jak v BA.
      (áno prispeli k tomu aj obmedzenia vjazdu do centra mesta)

    1. Je to tak, v současné
      Je to tak, v současné době je výroba vodíku velmi ekologicky náročná. Jde vlastně o další stupeň po elektřině – nejprve je třeba vyrobit elektřinu a s její pomocí pak teprve vodík. Energetická ztráta je tedy jasná. Na druhou stranu má pak vodík flexibilnější využití – rychlejší tankování, lepší dojezd.

    2. Současné metody výroby
      Současné metody výroby vodíku na tom v ekologickém ohledu nejsou valně. Při použití lehkých uhlovodíků (zemního plynu) se jedná de facto o přeměnu fosilního paliva, což není ideální. Výroba elektrolýzou je zase energeticky náročná a záleží na zdroji el. energie. Kdyby pocházela například z přebytků pocházejících z nevypočitatelných obnovitelných zdrojů (slunce, vítr), byl by vodík skutečně „ekologický“.

    3. Vodik je asi najlacnejsie
      Vodik je asi najlacnejsie pouzivat v zluceninach, ako je zemny plyn, alebo bioplyn. Automobilky skor pretlacaju vodikove auta do vyroby preto, aby boli ludia zavisli od vodika, ktory sa neda len tak lahko vyrobit, alebo uskladnit. Osobne dufam, ze sa auta na vodik nikdy nerozsiria, lebo take auta maju ovela viac nevyhod, ako vyhod (caste technicke kontroly, stav auta musi byt vzdy 100%, po mensej havarii velke naroky na opravy, drahe palivo, atd…). Idealna by bola kombinacia elektrickeho auta so splynovacim zariadenim a motorom.

Napsat komentář