Podíl biopaliv v benzinu a naftě se v ČR zvýší

Zákonodárci České republiky se usnesli na zvýšení podílu biosložky v motorových palivech. S účinností od 1. června vzroste podíl bioethanolu v benzinu na 4,1% a podíl bionafty v naftě na 6%. Původní návrh počítal s ještě o pár destinami vyššími podíly, ale ten nebyl schválen.  
Na ceny pohonných hmot nebude mít tato změna nijak zásadní vliv. Vlastně nebude mít vliv prakticky na nic vyjma zisků petrolejářských společností, které o něco málo klesnou, a lihovarů, jimž zisky stoupnou.

Není bez zajímavosti, že podle serveru Osel.cz „vědecký výbor Evropské agentury pro životní prostředí doporučil, aby Evropská unie provedla novou vědeckou studii ekologických přínosů a dopadů biopaliv„. Výroba biopaliv první generace totiž biomasu nevyužívá biomasu optimálně.

Biopaliva pro dopravní prostředky jsou tedy stále velmi kontroverzní téma, od kterého se – jak vidíme – postupně distancuje i samotná Evropská unie. Jiné je to s využitím biomasy pro přímé spalování či výrobu elektrické energie, tam je perspektiva mnohem lepší.

10 Comments on “Podíl biopaliv v benzinu a naftě se v ČR zvýší”

  1. Bionafta je možná hezká
    Bionafta je možná hezká věc, proč ale surový olej upravovat, když starší dieslové motory ho bezproblému schroupnou surový tak jak je vylisovaný? Ony ty staré motory bohužel neměly takový výkon a byly vytlačeny výkonějšími s PD a common raily a ty už jsou krapet zmlsané 🙁 Pokud to pánové (myšleno politici) myslí s ekologií vážně měli by se v první řadě začít dívat ne věci i z druhé strany a například omezovat výkon aut, který je popravdě řečeno zbytečný. Bioethanol z přebytků je taky pěkná věc. Auto produkuje méně emisí, ale výroba bioethanolu také není moc ekologická. Ono vůbec mnoho produktů co se ohání označením BIO bývá značně neekologických.
    BIO potraviny – málo intenzivní produkce potřebující více prostoru na pěstování nepočítám to, že se většinou vozí přes půl Evropy kamionem, BIO paliva – potřeba dalších ploch pro zemědělskou produkci. Chudáci deštné pralesy 🙁

  2. Biozložka môže byť
    Biozložka môže byť drahšia, než klasické palivo. Je to dané množstvom, ktoré je potrebné vyrobiť.
    Na motory, kde nie je vyslovane napísané, že sú konštruované na biopalivo, nie je možné použiť 100% biopalivo, ale len do určitých percent pbjemu. Ďaľší faktor sú dane, tie závisia od konkrétnej krajiny. Pokiaľ viem, biozložka v EÚ je max do 5% ale napr v Austrálii je až 12% obsahu v palive.
    Spravidla nie je zdanená. Iná situácia je napr v Južnej Amerike, kde sa biopalivá predávajú bežne a kde je dostatok plochy vypestovať ich – tam sa ale dodávajú motory schopné s týmto palivom pracovať.
    Aby bola predstava, ak by sa malo klasické palivo nahradiť úplne biopalivom, jedná sa ročne o milióny ton – nepredpokladám, že sa dajú v ČR dopestovať. Každopádne zníženie závislosti na ropných produktoch môže pomôcť.
    Touto cestou ide viacero krajín.

      1. Áno máte pravdu,
        Áno máte pravdu, dažďový prales je prekážka. A teraz si to premietnite do Česka – potrebujete dopestovať potraviny a zároveň surovinu pre biopalivá. Takže potraviny sa budú dovážať v ešte väčšej miere z Číny a pestovanie plodín pre biopalivá sprevádzané geneticky modifikovanými rastlinami a chémiou na hnojenie zničí živozné prostredie…
        Takže v konečnom dôsledku biopalivá vyjdú drahšie ako tie klasické.
        Ja som skôr za to, aby ľudia mali potraviny pokiaľ možno vypestované v krajine, kde žijú. Je to tiež určitý druh závislosti a podľa mňa sa jedná o oveľa väčšie peniaze.
        Za danej situácie sa prikláňam k vozidlám druhu range extender, ktoré majú v podstate polovičnú spotrebu paliva pri dlhších jazdách – čo sa rovná úspore do 50% čo je veľmi dobré číslo.
        Samozrejme v mestách podporiť elektrinu – rozvážanie tovaru, taxíky, možno požičovne vozidiel a hlavne hromadná doprava…
        Ale až taký optimista nie som – ľudia totiž začnú meniť niečo až vtedy, keď sa im siahne na peniaze alebo zdravie….

        1. Paci sa mi myslienka motora
          Paci sa mi myslienka motora s vonkajsim spalovanim na viac druhov paliv (bolo to tu spomenute v v jednom clanku). Pri vyrobe potravin vznika situacia, ze je niecoho prbytok a niecoho nedostatok (psenice, repky, alebo hocicoho ineho). Palivo z prebytkovych surovin by sa perfektne hodili do takychto motorov a nemuseli by sa vysipat do mora, ako to casto robia napr. v USA, lebo sa to neda predat kvoli velmi nizkej cene. Hlavny pohon by bol na elektrinu a ludia by vzdy jazdili na to, co jenajlacnejsie a coho je prebytok.

        2. Pokud vim, tak problem EU je
          Pokud vim, tak problem EU je prave opacny – totiz ze produkuje vice potravin nez spotrebuje a aby se jejich cena diky kazdorocnim prebytkum nezhroutila, musi dotovat jak ceny (viz treba mleko) tak vyvoz do rozvojovych zemi. Tech par procent bioslozky vyrobu potravin neohrozi, naopak diky vyssi poptavce spise stabilizuje cenu tak, aby se nemusely neucelne vyhazovat miliardy na dotace exportu.

          1. Potom ale neviem, načo EU
            Potom ale neviem, načo EU toľko kupuje zo zahraničia.
            Keď je toho prebytok, tak to treba regulovať – potraviny sa nedajú skladovať donekonečna.
            Podľa mňa je to otázka na európsky parlament.
            Na druhej strane bývalé socialistické krajiny v EÚ slúžia ako odpadové jamy na potraviny, ktoré sa na západe nepredajú.
            Stačí si porovnať kvalitu tovarov u tých istých značiek obchodov napr v Rakúsku a u nás.
            Ono k tomu príde – to plytvanie potravinami je zároveň aj plytvanie energiou a tá je čoraz drahšia….

Napsat komentář