Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod ctirad » pát 05. kvě 2017 15:13:46

mil2house píše:-NCR18650PF mají lepší zatížitelnost, ale je jich potřeba více. Tudíž větší možnost vadného článku, více propojování, větší hmotnost.


PFka jsou vyzkoušená jistota a navíc mají nejlepší poměr kapacita/cena. Vadného článku bych se vůbec nebál a naopak díky ceně můžeš nakoupit víc článků, což celkově znamená větší dojezd, menší zatížení, menší zahřívání a z toho plynoucí větší životnost.

Zapojeni 18s12p (216 článků), 60V (73V max), 42Ah.


A proč ne rovnou 20s? Lépe se ti bude shánět BMS nebo můžeš upravit stávající. Totéž se týká nabíječky.

Našel jsem balance modul pro 18 článku, ale s jiným napětím. Možná by jen mohli při výrobě nastavit jiné napětí? Na 73V a 4.055V/clanek.


Teď to úplně nechápu. Ty máš zvlášť BMS a zvlášť balancer? Ne, že by to nešlo (já mám to samé), ale proč ne rovnou celou BMS s balancerem a nejlépe digitální i monitoringem?

Např: https://www.aliexpress.com/item/20S-50A-2017-new-Li-ion-smart-bms-pcm-with-android-Bluetooth-app-UART-correspondence-bms/32809939362.html

Výkonovou větev nemá smysl u těchto proudů tahat přes BMS, stačí nabíjecí, "klíčkovou" a v regulátoru si správně nastavit LVC práh celkového napětí, aby vypnul dřív než BMS. Kromě toho obecně není úplně dobrý nápad z ničeho nic sebrat (při vypnutí BMS) napájení regulátoru, který zrovna napájí nemalými proudy roztočený motor. Může se tam něco prostřelit.

Nebo BMS pro 20 článků, 3 poslední vstupy připojit na jeden článek. V podstatě oblbnout…


A co máš teď za BMS? Jestli takovou tu klasickou hloupou čínskou, kde je na každé větvi jeden malinkatý šestinohý čip hlídající HVC a LVC článků a TL431 reference sspínající tranzistor s balancovacím resistorem, tak ta se dá relativně snadno předělat. Práh balancování upravíš změnou hodnot rezistoru(ů) na vstupu té TL431 a prahy LVC a HVC napětí výměnou těch malých čipů za variantu s jinak nastavenými hodnotami.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod ctirad » pát 05. kvě 2017 15:29:33

mil2house píše:Je chemie IMR, INR trakční a stejně bezpečná, jako NMC, NCA, NCR? Pokud jo, pak bych měl další


Pozor! To nejsou zkratky chemií článků, ale pouze typová označení výrobce. Sice často napoví co by to asi tak mohlo mít za chemii (typicky ICR = LiCo, IMR = příměs hořčíku, INR = příměs niklu, LPF = Lifepo4), ale třeba NCR a další zkratky před 18650 jsou pouze kus typového označení používaného výrobcem a teprve celé to dává nějaký konkrétní typ článku a je potřeba se podívat do datasheetu, co to koekrétně je zač (a často to tam ani není, nebo je tam napsáno jen, že jde hybridní chemii). Např "Panasonic NCR18650PF" je NMC článek, ale "Panasonic NCR18650B" je článek s chemií NCA.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » pát 05. kvě 2017 18:54:14

No vidím, že se do toho pěkně zamotávám. :) Žádný "Dodělej doma" nechci, to mám teď. Později to popíšu, teď nemůžu...
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » sob 06. kvě 2017 6:59:58

Tak jsem se rozhodl pro následující sestavu baterií.

16s17p(272), LG IMR18650-HE2 2500mAh - 20A, 100 times for €2.53 =272čl.*2.53=688€/18580kč
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-18650he2-imr-battery.html

Ještě dořešit nějakou BMS, nabíječku a serepetičky k postavení aku. Co vy na to?
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » sob 06. kvě 2017 21:26:56

Takže změna, nemůžu najít BMS na 16s, tak tam šoupnu 20s15p. To cenově ještě zkousnu.
Ctirade, ta BMS vypadá dobře, asi ji vezmu k tomu. Nabíječku zkusím upravit, snad se zvedne napětí o pár voltů.

Doufám, že bude stačit šíře nikl pásky 10mm*0,15mm. Pak vidím už jen 25mm a to je širší jak článek. :) Spacery nejsou snad potřeba(zásobníky na články). Heat sing taky někde seženu. :) Snad to bude vše. No, ještě se to tam musí vejít... :D

Hodil by se někde nějakej workshop na výrobu aku. :)
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod ctirad » sob 06. kvě 2017 22:34:54

mil2house píše:Ctirade, ta BMS vypadá dobře, asi ji vezmu k tomu. Nabíječku zkusím upravit, snad se zvedne napětí o pár voltů.


Jenom bych chtěl podotknout, že s ní nemám osobní zkušenost, ale zvažuju si taky jednu koupit i když bych raději něco s CAN.

Doufám, že bude stačit šíře nikl pásky 10mm*0,15mm. Pak vidím už jen 25mm a to je širší jak článek. :) Spacery nejsou snad potřeba(zásobníky na články).


Ty určitě použij. Musí to mít nějakou kostru a pevnost, přece to nechceš k sobě lepit tavnou pistolí nebo nechat držet jen na páskách. Na ebay i aliexpressu najdeš hromady variant i sety s propojovaícmi pásky a moc to nestojí.

Hodil by se někde nějakej workshop na výrobu aku. :)


A bodovačku máš?
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » ned 07. kvě 2017 1:53:34

...
Naposledy upravil mil2house dne ned 07. kvě 2017 1:57:25, celkově upraveno 1
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » ned 07. kvě 2017 1:56:10

Našel jsem i výkonější variantu, půjdu do ní a zapojím to, jak to má být. Prostě ji zkusím a uvidíme.

https://www.aliexpress.com/item/30S-80A-active-bms-2017-new-Li-ion-smart-bms-pcm-with-android-Bluetooth-app-UART/32807340919.html

Články stačí stáhnout do folie, ale koukal jsem po spacerech a asi je vezmu. Mají tam celkem výběr i u tý firmy s BMS.
Bodovačku samozřejmě nemám, ale pozeptám se po okolí, snad někdo bude mít. Kolega je náruživý modelář. ;)

Spíš mám obavu, jak to na sebe půjde poskládat. Budou to dvě řady na sobě. A chci dát i tepelnou izolaci, vyndávatelnou na teplé dny. Chybí mi ještě něco v seznamu věcí?

Mají Lifepo4 a Li-ion vůbec stejný průběh nabíjení? Může LFP nabíjet Li-ion? Samozřejmě o změně napětí vím...

Mikeli, jak se říká té ochraně na obrázku? Abych to mohl více nastudovat, takto to nechápu.

Díky za vaši trpělivost. ;)
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod ctirad » ned 07. kvě 2017 10:16:17

mil2house píše:https://www.aliexpress.com/item/30S-80A-active-bms-2017-new-Li-ion-smart-bms-pcm-with-android-Bluetooth-app-UART/32807340919.html


Nad touhle uvažuju já, ale je na 30 článků v sérii a nevím, jestli jde nastavit softwarově menší počet.

Články stačí stáhnout do folie,


Ne, nestačí :) Ta folie to bude akorát stlačovat přes hrany směrem doprostřed. Když už dáváš tisíce za články, tak šetřit stokoruny na spacerech nedává moc smysl.

Spíš mám obavu, jak to na sebe půjde poskládat. Budou to dvě řady na sobě.


S vhodně vybranými spacery právě úplně dokonale. Zvážil bych i možnost rozdělit to do víc sériově spojených modulů.

A chci dát i tepelnou izolaci, vyndávatelnou na teplé dny.


To bych vůbec neřešil, pokud nejezdíš v mrazech.

Chybí mi ještě něco v seznamu věcí?


Určitě není špatný nápad dát tavnou pojistku cca 120A někam do série kvůli zkratům.

Mají Lifepo4 a Li-ion vůbec stejný průběh nabíjení? Může LFP nabíjet Li-ion? Samozřejmě o změně napětí vím...


Jasně. Standardní CC/CV, neboli nabíjet (až) maximálním předepsaným proudem až dokud nabíjecí napětí nedosáhne maximálního předepsaného napětí článku a pak ho držet, dokud ho nedožene napětí článku.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Předchozí

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 2 návštevníků

cron