Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » čtv 04. kvě 2017 18:48:13

Ahoj.

Vymýšlím náhradu akumulátoru do mého skútru GWL od i4wifi. Potřeboval bych asi od komunity poněkud poradit s výběrem. :-)
Budu rád, za každý komentář. Předem díky.

Nejdříve popíšu stávající stav.
Nyní tam je 20s1p Winston Lifepo4, 60V(73V max.), 40Ah, kterou chci nahradit. Odběr při zátěži je max 100A. Nabíječka 20A.
Mimochodem, maximálka z kopce 75km/h s motorem 1.5kW. ;-)

Info beru od Ctirada, zo tohoto vlákna:
http://www.hybrid.cz/forum/viewtopic.php?f=2&t=97&start=640#p4121

Prozatím mám vymyšleno:

-Li-ion Panasonic NCR18650B, 3350mAh 6.7A, 3.42 €/článek
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/597043/PANASONICBATTERY/NCR18650B.html

-NCR18650PF mají lepší zatížitelnost, ale je jich potřeba více. Tudíž větší možnost vadného článku, více propojování, větší hmotnost. A dle fatasheetu, je doporučená teplota nabíjení +10C-45C. U NCR18650B je 0C-45C.
http://nkon.nl/sk/k/ncr18650pf.pdf

Zapojeni 18s12p (216 článků), 60V (73V max), 42Ah. Články by se nenabíjeli na 100%, což by je i šetřilo.
O 18s13p uvažuju, ale snad nebude třeba, už se to docela prodražuje.
BMS, problém…

Mám už 2 nabíječky na 60V(73Vmax.) LiFepo4, takže je problém, jak články balancovat, anichž bych měnil nabíječku.

1)
Našel jsem balance modul pro 18 článku, ale s jiným napětím. Možná by jen mohli při výrobě nastavit jiné napětí? Na 73V a 4.055V/clanek.

https://m.aliexpress.com/s/item/32804759390.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&productId=32804759390&productSubject=SuPower-18S-64-8V-66V-66-6V-100A-Li-ion-Lithium-LiPo-Battery-BMS-Management-System

2)
Nebo BMS pro 20 článků, 3 poslední vstupy připojit na jeden článek. V podstatě oblbnout…

https://m.aliexpress.com/s/item/32804022036.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&productId=32804022036&productSubject=SuPower-20S-72V-74V-84V-100A-Li-ion-Lithium-LiPo-Battery-BMS-Management-System-Balance-PCB

3)
Nebo samostatné moduly, které se i dají propojit. To nemám zatím moc naštudované. Ale ta cena by byla šílená! 9000 Kč.

http://eskutr.cz/cs/bms-balancery/544-balancni-modul-pro-lifepo-li-on-a-pb-akumulatory.html

4)
Nějaké návrhy? :-)
Naposledy upravil mil2house dne čtv 04. kvě 2017 23:07:05, celkově upraveno 1
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mikel » čtv 04. kvě 2017 21:12:29

Ahoj,
Z udaju, ktere uvadis ( zatizeni az 100A ) jsou tyto clanky nevhodne pro planovane zapojeni 12P. Dle specifikace clanku je max zatizeni C2 tj 6,7A na clanek a vyuzitelna kapacita uz jen 2500mA /3V. ale pri zapojeni 12P a 100A jsi na 8,33 tj zatizeni C2.5, tim se dostanes na vyuzitelnou kapacitu mozna jen na nejakych 2000mA a jeste se to radne podepise na zivotnosti clanku.
Radeji bych pouzil clanky LG IMR18650-HE2 2500mAh, ktere snesou zatizeni 20A na clanek a jelikoz jsou i levnejsi (2,53€), tak bych je stavel na 20P pokud mas tedy dostatek mista.
Na druhou stranu, pokud mas systemove napeti 60V a motor 1,5kW, tak nemuzes mit odber 100A ale mas jen 25A :)
Nezmam skutr GWL ale ten proud a systemove napeti ti nejak nesedi.
Nebo je otazkou jestli mas motor opravdu 1,5kW. Pro takto nizky vykon me prijde nejke moc vysoke systemove napeti. Bezne pro motory do 2kW je to 48V.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mikel » čtv 04. kvě 2017 21:20:17

Pokud je to tento skutr http://www.auto88.cz/_pdf/GWL-Scooty-TM-300-CZ-2009-02-Info.pdf
Tak je tam systemove napeti opravdu 48V a motor ma 2500W a vsechno je jinak. :)
Koukni se prosim nejprve co tam opravdu mas :)
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » čtv 04. kvě 2017 22:56:00

Uvedu to na pravou míru. :)

Skutr to je on, ale jen kostra. :)
Řídící jednotka Kelly 4,5kW s regenerací, motor 1,5kW nominál. z Guewer XSG, který jel na 48V cca 55km/h. Odběr včera měřený je 90A, před pár lety jsme naměřili 115A ve špičce, ale to byl tuším ten motor 2,5kW.

Články by měly stačit, to je "jen" doporučené max zatížení. 100A je jen krátkodobé. Je fakt, že datasheet je pěkně skoupí, ale i tam je měřená zátěž 2C. Trochu mě to mate, to je fakt. Ale Tesla jim taky dává co proto. ;)
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/597043/PANASONICBATTERY/NCR18650B.html

Doplním info do prvního příspěvku. Už to nepíšu na mobilu. ;)
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mikel » čtv 04. kvě 2017 23:46:26

Ano Panasonic tam ma graf se zatezi C2, ale take se koukni na vyuzitelnou kapacitu pri C2 a konecnem napeti 3V kdy ti to odpoji BMS nebo ridici jednotka. Navic pri tvem odberu, pti rozjezdu nebo do kopcu jsi na odberu C2,5 .
Vim z vlastni zkusenosti, ze toto moc fungovat nebude.
Mam Guewer s motorem 2kW a kdyz jsem si delal aku z 18650 ( z podobnych clanku co se tyce zatizeni) a testoval jsem to s aku 10p, chovalo se to tak, ze pri rozjezdu u nabite baterie sla raficka na meraku temer na nulu a to jsem na odberu do 50A a bez BMS.
Proto jsem ti navrhoval vhodnejsi clanky 18650, ktere nemaji problem s velkou proudovou zatezi. Ten Panasonic ti nejakou dobu nejak fungovat bude pri 12P ale asi ty clanky rychle oddelas.
Ale i s LG bych stavel 20P.
Ja treba ted pouzival na skutru 38P :D
Akumulatoru z 18650 jsem jiz postavil vice a vim uz jak se ktre druhy clanku chovaji pri ruznych zatezich. Ted aktualne stavim 10ks 20P14S z trakcnich clanku LG kde je povolena zatez 30A na clanek.

Nebo dalsi varialna je, pokud mas dost mista postav aku ze clanku Sanyo 2250mA , ktere snesou 5A a dej je na 30P. Ty clanky jsou v pomeru cena / vykon za luxusni cenu a mam je i otestovane, ze funguji velice dobre a jsou stabilni.
Fakt bych se snazil tu proudovou zatez rozlozit co nejvice a clanky se ti odvdeci dlouhou zivotnosti.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » pát 05. kvě 2017 9:01:18

Mikeli, máš pravdu. Jak nad tím přemýšlím, určitě by byli přetěžované při 12p.

Jelikož se mi nechce do skútru dávat 540(!) článků Sanyo :) , zvolil bych variantu Panasonic NCR18650PF 18s14p (10A). To by mělo v pohodě stačit. Lepší trakční články s bezpečnou chemií neznám. Co ty na to?
https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html (dole je datasheet).
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » pát 05. kvě 2017 10:52:25

Je chemie IMR, INR trakční a stejně bezpečná, jako NMC, NCA, NCR? Pokud jo, pak bych měl další kandidáty na články. :) Řazeno, dle mých preferencí.

18s15p(150A), LG INR18650-MG1 2850mAh-10A, 100 times for €2.42 =270*2.42=653.4€/17 641kč
18s14p(140A), LG INR18650-MG1 2850mAh-10A, 100 times for €2.42 =252*2.42=609.84€/16 465kč
https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html

18s16p(320), LG IMR18650-HE2 2500mAh - 20A, 100 times for €2.53 =288čl.*2.53=728.64€/19 673kč
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-18650he2-imr-battery.html

18s13p(195A), Samsung INR18650-30Q 3000mAh-15A, 200 times for €3.60 =234*3.60=842€/22 744kč
https://eu.nkon.nl/samsung-inr-18650-30q-3000mah.html
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mikel » pát 05. kvě 2017 11:38:05

Pokud bych pouzil varinatu s Panasonic NCR18650PF, urcite bych daval 20P. Ber to tak, ze zatizeni 10A je maximalni povolene zatizeni. Pokud tyto clanky budu pouzivat v nejake UPS, kde k velke zatezi bude dochazet pouze vyjimecne a narazove, tak je to ok. Ale u skutru budes zatezovat clanky pomerne casto vysokym proudem.
Ty clanky jsou stavene po trvale zatizeni 1C, takze oni snesou zatizeni max tech 10A ale podepise se ti to na zivotnosti celeho aku, pokud jich budes mit jen 14P.
Pokud ti tedy mohu poratit, udelej pack 20P at ty clanky zatezujes co nejmene a vyrazne tim prodlouzis zivotnost celeho aku.
LG a Samsungy jsou hodne v pohode, vydrzi dloho a mel jsem v ruce i clanky Samsung, ktere jako nove byli uskladneny 4 roky a z 600ks nebyl ani jeden vadny po tak dlouhe dobe. Vsechny meli kapacitu okolo 98% a vnitrni odpor 20-30mOhm.
Co se tyce ruznych technologii Li-ion clanku, tak pokud nebudou nadmerne proudove pretezovany, neni zadny problem. Co se tyce bezpecnosti dnesnich znackovych clanku 18650, tak pokud je nebudes vystavovat vysokym teplotam a znacnemu prebijeni, neni potreba se obavat, navic dnesni clanky maji uz i bezpecnostni pojistky a ani pri tvrdem zkratu jen clanky znicis, krom ohoreleho obalu od elektrickeho oblouku. :)
Jinak jako ochranu pred poskozenim, pro pripad, ze casem umre nebo se zkratuje nejaky clanek, doporocuji tuto metodu
18650 pajeni.png
18650 pajeni.png (101.78 KiB) Zobrazeno 1531 krát

Clanky jsou propojeny na sbernici dratkem 0,25mm2, ktery v pripade problemu funguje jako pojistka.
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mikel » pát 05. kvě 2017 12:28:29

Dalsi vec je BMS.
zapojeni 18P ( pripadne 2x9P ) neni uplne bezne.
Co jsem nasel BMS na 18P, tak jen jeden model http://www.ayaatech.com/pcm/24s-14s/pcm-l24s40-598-18s.html
Ale zase je jen do 40A. Asi budes muset hodne hledat a nejsem si zcela jisty jestli BMS kolem 100A na 18P najdes.
Pro 16P nebo 20P by to problem nebyl :)
mikel
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26. srp 2015 9:14:53

Re: Náhrada staré LiFepo4 baterie za li-ion

Příspěvekod mil2house » pát 05. kvě 2017 13:42:44

Hmm, a cena stoupá do závratných výšin. :D

No nic, vrátím se k 16s a články si ještě rozmyslím. Cenově a výkonově by mohli jít LG IMR18650-HE2 2500mAh - 20A. Ještě to prozkoumám. BMS na to mám, jen tu nabíječku poladit. Jedna má potenciometry, ta nová

IMR:
Mnoho z baterií s vysokým odběrem použitých v přívodech a baterkách má chemii IMR. Důvodem je, že mangan je úžasný. Umožňuje vybití baterie při vysokém proudu při zachování nízkých teplot. To znamená, že je bezpečnější než mnoho starších baterií ICR. Většina baterií IMR nevyžaduje rozsáhlé zabudované ochranné obvody.


No, INR je ještě lepší:
Vládnoucí šampión světa 18650. Tato chemie přidává nikl do chemie IMR výše, což z něj činí "hybridní" chemii. Kombinuje bezpečnost a nízkou odolnost manganu a vysokou energii niklu.


Ten nový engine Google překládá opravdu skvěle! :)
mil2house
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Další

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník

cron