Revoluce na železnici se koná – nanečisto!

Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.  

Moderní souprava Siemens se vyjímá mezi klasickými zelenými vagony už z dálky. A nejen ta. Těsně před odjezdem do Kralup nad Vltavou si na nástupišti rozdělují úkoly stewardky – „vlakušky“. Po upozornění, že „speciální spoj odjede ze šestého nástupiště“, nasedáme do vlaku. Moderní interiér, klimatizace, obsluha a internet zdarma ve druhé třídě regionálního spoje. Opravdu se nám to nezdá.

Žluté jaro na železnici

Vlak se šine neslyšně po kolejích podél Vltavy, tu a tam míjí volební billboard ČSSD. „Lepší budoucnost pro obyčejné lidi“, hlásají všechny. Hejtmani, kteří nedávno přiklepli spoje na dalších 10 let Českým drahám bez jakéhokoli výběrového řízení, jsou přeci z ČSSD. Proč se tedy nezabývali nabídkou dopravce, který je levnější a poskytuje nesrovnatelně vyšší komfort pro „obyčejné lidi“? Zvláštní.

Žluté jaro na železnici

Do Kralup dorazil vlak bez zpoždění a po chvíli opět začal budit rozruch u zaměstnanců tamního nádraží. Přicházeli a okukovali novinku. Radim Jančura prozrazuje, že se přihlásily již stovky uchazečů o zaměstnání z řad strojvůdců a drážního personálu. Lepší ohodnocení a práce s moderní technikou láká.

Žluté jaro na železnici

Vlaky se objeví nejprve v Ústeckém kraji, kde budou zajišťovat dopravu na dvou tratích. O víkendu na dráze z Děčína do Krupky, ve všedních dnech spojí Ústí nad Labem s Litvínovem. Poté se vlaky přesunou do Olomouckého, Jihomoravského a Plzeňského kraje. Zajistí také dopravu na různé kulturní akce.

Je zajímavé sledovat, jak se v poslední době podnikatelé nebojí vystupovat proti rozhodnutí nejvyššího úřednictva. Radim Jančura si vybral poněkud nákladnou cestu (celá akce přijde na 10 milionů), ale o to více bude trnem v patě předvolebních stratégů strany, která se revoluci na železnici brání.

11 Comments on “Revoluce na železnici se koná – nanečisto!”

  1. Dle mého názoru by se ČD
    Dle mého názoru by se ČD měli rychle probrat. Jízda vlakem se pomalu stává luxusem, který si nemůže každý dovolit. A je jedno jestli je to cena jízdenky nebo čas strávený cestováním (nakonec i čas jsou peníze). Kolikrát jedu radši autem a to z cenových důvodů.

    Malé kalkulace nákladů na jednodenní výlet 4 dospělých z Prahy na Hrouboskalsko (v kalkulaci není započítána amortizace auta)

    cesta ČD
    doba vynaložená na cestu:30+30minut MHD, 3hodiny vlakem se dvěma přestupy = celkem 4 hodiny

    náklady na cestu: 4×26,- MHD, zpáteční jízdenka pro 4 osoby 928,- celkem 1036,-

    cesta autem
    doba vynaložená na cestu: max. 2 hodiny

    náklady na cestu: cca 250km, spotřeba 6l nafty, cena nafty 35 Kč celkem 525,-Kč

  2. Kdybych to mohl podpořit
    Kdybych to mohl podpořit třeba alespoň jízdou tak bych někam vyrazil. Prostě určitým způsobem dát najevo, že české dráhy nedokáží tímto stylem oslovit. Byl jsem před rokem v Itálii, která nemá takovou železniční infrastrukturu jako ČR, ale vlaky tam jezdí přesně a jezdí komfortní.
    _____________________________________________________________
    Politikům bych také doporučil vyrazit někam vlakem od ČD a pak od Student agency, asi by jim jejich papalášská zadnice dala ráznější agument než namazaná kapsa.

      1. Reakce na: „tam kde vládnou
        Reakce na: „tam kde vládnou oranžoví je možné všechno.“

        Souhlas, ale je to jen půlka pravdy. Ta druhá je, že modrý straky (a ostatní česká politická svoloč) jim v tom zdatně pomáhají. Nevybereš si. Ale tak dlouho se krade a nikdo nejde za mříže, až se nakonec střílí z Aurory. Tedy ta nejhorší možnost.
        V Řecku už je to na spadnutí.

Napsat komentář