Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod KAPA » úte 04. pro 2012 19:15:40

Chtěl bych v tomto vlákně představit novinku na poli elektrických skútrů dostupných v ČR, skútr Europe Star MJS 5000W, který bude možné v příští sezóně potkávat na našich silnicích.

Obrázek

Svou koncepcí patří do kategorie větších skútrů (prodává se také v benzinových verzích 125,150, 151 a 250ccm).
Nominální elektrický výkon je 5kW, baterie standartně LiFePo 72V 40Ah (24 článků).
Maximální rychlost je kolem 95km/hod, dojezd v rozsahu 50-100km - údaje od výrobce.

Může to být pro mnoho elektronadšenců zajímavá volba i vzhledem k nové vyhlášce platné od 19.1. 2013, kdy k řízení elektrických skútrů do 11kW bude stačit řidičský průkaz skupiny B (na auto)
http://www.doipo.cz/aktuality/vyznamne-zmeny-rozsahu-skupin-ridicskych-opravneni/

Technické parametry a informace o skútru zde: http://eskutr.cz/cs/elektricke-skutry-jmstar/275-europe-star-mjs-5000w.html
Výrobce skútru: Shanghai JMSTAR Motorcycle Limited Company, Čína

Skútr nyní testuji, postupně se zde podělím o nabyté zkušenosti (reálné dojezdy, maximální rychlosti, použité komponenty apod.)
Naposledy upravil KAPA dne pát 07. pro 2012 18:44:56, celkově upraveno 2
KAPA
 
Příspěvky: 27
Registrován: pát 27. kvě 2011 7:38:16

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod zqtd-690 » úte 04. pro 2012 20:07:05

Výborně, konečně další kousek do rodiny elektroskútrů.
Více informací a možnost stažení si EEC protokolu je také na http://www.jmstar.com/download1.php?id=108

Těším se na výsledky testů tohoto skútru.
zqtd-690
 
Příspěvky: 604
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod mizuh » pát 07. pro 2012 16:42:37

Taky jsem zvědavý na výsledky testování.

Jen s tím výkonem a řidičákem B je to trochu zavádějící. 14kW se týká čtyřkolek

B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1,

A1
1. lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,

2. tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW;

B1
jsou zařazena čtyřkolová motorová vozidla s výjimkou vozidel zařazených v kategorii AM, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží;
e-max 90S - v přestavbě
mizuh
 
Příspěvky: 82
Registrován: stř 05. led 2011 9:43:40
Bydliště: Praha

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod KAPA » pát 07. pro 2012 17:50:59

Dík za upozornění, do 11kW je správně, už jsem to opravil i v textu. I tak je to příjemná změna, 11kW v elektrice to už je slušný výkon.
KAPA
 
Příspěvky: 27
Registrován: pát 27. kvě 2011 7:38:16

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod KAPA » pát 07. pro 2012 18:17:12

Vzhledem k zimnímu počasí to nyní na testovací jízdy moc není tak přidávám zatím podroběnjší technické informace o tomto skútru (JMSTAR MJS 5000W)

Použitý regulátor: Kelly KEB72601,24V-72V,200A,6KW s rekuperací

Obrázek

Jedná se o plně programovatelný regulátor, po připojení k PC (přes USB nebo RS232) lze uživatelsky nastavovat tyto parametry:
- citlivost a rozsahy proudového regulátoru (plynu)
- maximální proud z baterií a do motoru
- režim regulátoru: maximální rychlost/kroutící moment/vyvážený režim
- napěťový rozsah: odpojovací napětí/přepětí
- maximální rychlost
- turbo/economy režim
- zpátečku a její parametry
- rekuperaci
a další...

Rekuperaci u tohoto regulátoru je možné aktivovat buď klasickým brzdovým spínačem (signál 5V nebo 12V) nebo analogově použitím např. klasického brzdového pedálu (použitelné u elektromobilů).
Rekuperace je nezávisle konfigurovatelná/vypinatelná pro oba základní režimy:
-stisk brzdového snímače
-puštění "plynu"
u každého je možné nastavit intenzitu brzdění a maximální "rekuperační" proud
KAPA
 
Příspěvky: 27
Registrován: pát 27. kvě 2011 7:38:16

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod ctirad » pát 07. pro 2012 22:29:00

To je docela slabá jednotka na takovýto skútr. Čekal bych spíš něco jako 72801X nebo rovnou Sevcon Gen4, jako u nových Eriderů. Obzvlášť s přihlédnutím k ceně toho skútru.
ctirad
 
Příspěvky: 538
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 13. pro 2012 11:15:09

Vzhledem ke zvýšené hmotnosti skútru (varianta Y = 72V/5000W - 24 článků Li-ion = 141 kg, varianta W = 60V/5000W -
- 20 článků Li-ion = 135 kg), a ke kapacitě použitých baterií 40Ah, nebude dojezd skútru nijak zázračný (odhadem do 50km u varianty 72V při vyšších rychlostech). Při zatížení spolujezdcem bude dojezd skútru dále klesat (v závislosti na terénu a rychlosti) až k nájezdu kolem 30km na nabitou baterii.

Další problém vidím v nízké kapacitě použitých baterií (40Ah), které při maximálním výkonu motoru budou zatěžovány proudem až cca 130A, což asi povede k jejich brzkému zhroucení (přehřátí, nafouknutí, prasknutí, výronu elektrolytu a jeho krystalizaci, a tím navěky ke ztrátě náboje článku) – hlavně v letních měsících.
Navíc baterie nejsou lehce ze skútru vyjímatelné, takže jejich kontrola a měření bude ztížena.

Z mého pohledu je předmětný skútr drahý (Škoda Citigo je za dvojnásobnou cenu).

Počkejme do jara na testy a uvidíme. Ale v každém případě je dobře, že bude na trhu další kousek.
zqtd-690
 
Příspěvky: 604
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod KAPA » čtv 13. pro 2012 15:31:38

Skútr je osazen kvalitními LiFeYPo články Winston,
http://eskutr.cz/cs/baterie/13-lifepo-akumulator-32-v-40-ah-lifepo4.html
které snesou proudy 3C trvale - tj. 120A a až 10C špičkově (400A), tak že při výkonu 5kW baterie vůbec nebudou
nijak nadměrně proudově namáhány. Mám zkušenost s těmito bateriemi ve skútrech 6kW, kde tečou proudy až 200A a po 2 letech provozu jsou články v perfektní kondici. Co se týče dojezdu, zatím údaje výrobce nemohu kvůli počasí potvrdit, nicméně dle nájezdů skútrů s podobnou konfigurací, např. TISONG 6kW 72V 40Ah 24čl.
http://eskutr.cz/cs/tunningove-sestavy/52-elektricky-skutr-gwl-scooty-6kw.html
odhaduji běžný dojezd kolem 60-70km při průměrné rychlost 60km/hod.
Co se týče ceny, myslím že je vzhledem k parametrům přiměřená a že za tyto peníze máte opravdu velkou a pohodlnou motorku, se kterou se nemusíte bát vyjet i na městský okruh (silnici pro motorová vozidla, dálnici) a kterou nemusíte nijak dodatečně upravovat, aby jste mohli jezdit rychleji než 45km/hod jako většina dnes dostupných el. skútrů na trhu.
KAPA
 
Příspěvky: 27
Registrován: pát 27. kvě 2011 7:38:16

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 13. pro 2012 16:05:10

No, ony technické papírové parametry těchto článků jsou měněny jak špinavé ponožky. Nechápu, proč se takto děje, asi někde budou nějaké problémy.
Osobně jsem tyto články 40Ah přidával do skútru ZQTD-690 a moc jsem s nimi spokojen nebyl. Hlavně parametry každého článku při měření byly jiné. Ale větší zkušenosti s nimi nemám, jen pozoruji na portálu mypower.cz zkušenosti ostrovníků s těmito články. A zatím mnoho rad k jejich nabíjení, vybíjení, balancování apod.
Je samozřejmé, že výrobce a dovozce jim bude dělat patřičnou reklamu, už díky tomu, že na našem trhu toho zatím moc není (problémy s homologacemi v EU). Tak nezbývá než věřit, že se vše k lepšímu obrátí. Uvidíme, jak dopadnou reálné testy.
zqtd-690
 
Příspěvky: 604
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: Elektrický skútr-motocykl JMSTAR MJS 5000W (Europe Star)

Příspěvekod ResHacker » pát 11. led 2013 14:38:32

Můžu jen potvrdit, co tu píše KAPA, mám přestavěný skútřik GWL Scooty / Solarscooter SC-25 na 6kW motor, 24čl 40Ah baterek. Najeto s nimi zatím asi 2500km, před prvním použitím dle návodu výrobce "naformátovány" a paralelním spojením ponechány asi 2týdny na balancování. Nyní se i po prudké jízdě napěťově nerozchází o více než 3-4 setiny voltu, během jízdy to je samozřejmě o něco více, ale jinak články nemají problém. Dojezd při své váze 75kg, prům. rychlosti 50-60km/h a po kopcovatých cestách mezi Jílovému Prahy a Táborem mám nějakých 75km. Baterie jsou tvrdé zejména po nabití, pokud ale jedu "kudlu" tzn. rychlost až 90-100 km/h, brzy "změknou" a pak už takový výkon nedají ale pořád není problém jet 60-70km/h až do úplného vybití. Také jsou citlivé na teplotu, je fakt, že i v zimě pod cca 5° je znatelný úbytek max. výkonu a i kapacita bude o něco nižší. Nějaký pokles kapacity související s opotřebením jsem ale zatím nezaznamenal, přesný odběr Ah měřím pomocí zabudované BMS jednotky která měří jak napětí všech článků, tak proud odebíraný z baterie a vše přehledně zobrazuje na displeji.
ResHacker
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 09. kvě 2012 14:41:23

Další

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron