Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

skútr AKUMOTO A10-70

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod kocickam » stř 03. zář 2008 13:28:56

Není to hračka, ale dopravní prostředek
Dnes jsem překročil 1000 najetých kilometrů na elektrickém skútru AKUMOTO A10-70 a teprve nyní se odvažuji napsat zkušenosti s tímto strojem.
Skútr používám téměř výhradně na dojíždění do práce. 20 km tam a 20 nazpět. Týdně tedy cca 200 km. Užívám si tichou, voňavou jízdu. Skútr není skoro vůbec slyšet, jako by jste jeli na kole, jen otěr pneumatik o silnici, motor je neslyšitelný. Nevypouští žádné zplodiny a jediné co slyšíte je ševelení větru kolem Vaší helmy. Srdce skútru tvoří pulzní bezúdržbový elektrický motor, žádné uhlíky, olej, benzin, řetěz, minimální údržba.
Moje cestovní rychlost se pohybuje mezi 55-70 km/h. Vše záleží na kvalitě cesty, stoupání, počasí a jak si troufnete naklonit do zatáček. Dojezd tohoto typu skútru uvedený na webových stránkách opravdu nelže. Při ekonomické jízdě rychlostí 45 km/hod opravdu ujede přes 60 km. Rychlostí maximální se vzdálenost zkracuje na cca 40 km. Záleží na stylu jízdy a hlavně kolik kopců pojedete. Má cesta do práce je stálé mírné stoupání a nečinní motoru vůbec žádné problémy. Domů z kopce je cesta rychlejší, nestačí rozsah tachometru a spotřeba paliva=Elektřiny je razantně nižší. Pokud vyjíždíte kopce, doporučuji motor netrápit na maximum, ale kopec vyjet pomalu třeba jenom do 45 km/hod. a prodloužíte si razantně max. dojezd. Taktéž rozjezd nemusíte hnát na maximum a ušetříte energii taky. Zrychlení skútru je překvapující, všechna energie motoru se přenáší přímo z kola na silnici.
Skútr je živý a ovládá se velmi lehce, jde dobře do náklonu a v zatáčkách sedí velmi dobře. Co bych zpočátku vyčetl, je přílišná citlivost plynu. Na nerovné cestě je problém udržet stálou rychlost např. 50 km/h. v obci. Už jsem si na to zvykl a nedělá mi to problémy.
Skútr vypadá velmi dobře a design se opravdu velmi povedl. Sám jsem ho spíše pokazil tím, že jsem si instaloval skútr-deku, kterou mimochodem velmi doporučuji nejen na chladná rána.
Skútr není žádná hračka a chovám se k němu taky tak. Je to pro mne dopravní prostředek do zaměstnání. Ekonomika provozu mě, taky velmi překvapila, protože reklamě akumoto jsem příliš nevěřil. Nabíjení po těch cca 20 km trvá necelé 3 hod. Nabíječka je inteligentní a maximální odběr má 150 W. Když si vynásobíte 150 x 3 = 450 W/20 km což jsem nadnesl, vyjde cca 2 Kč. Jezdím tedy do 10 Kč/100 km. (počítáno standardní sazbou), což je opravdu neskutečné. Cesta do práce se mi proti autu prodloužila o zanedbatelných cca 5-8 min.
Závěrem můžu pouze pochválit firmu Akumoto za jednání, kvalitu služeb, rychlost, komunikaci. Už jsem se dlouho nesetkal s firmou, které šlo opravdu o kvalitu a její jméno. Skútr předčil všechna má očekávání a pokud vydrží baterie a tlumiče alespoň 4 roky, vrátí mi jeho provoz veškeré peníze, které jsem za tento skútr zaplatil. Růstu cen benzínu se nebojím :lol:
M.
kocickam
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 03. zář 2008 13:21:11

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod mil2house » stř 10. zář 2008 9:15:56

Ahoj.

Nevlastním sice skůtr Akumoto, ale Solar-scooter. Najeto mám téměř 3000 km bez problémů, dojíždím 13km tam a 13 km zpět do práce.
S ostatními argumenty také souhlasím, jen mám omezení rychlosti na 45km/hod a dojezd je do oněch 60 km. Což mi už nestačí, takže příští sezónu půjdu do jiného, nejspíš právě do stejného typu, jako máte vy.

Mohl by jste rozvést dojezd více o dojezdu při max. rychlosti? Na jejich stránkách to je trochu zavádějící. Dojezd 70Km při ekonomické jízdě, což je 45km/hod? Máte oněch 4okm dojezdu při max.rychlosti ověřen? Je to pro mě docela zásadní.

Jinak kolega objednal u Akumoto motor+regulaci a bude přestavovat skůtr Simson(ten z dob východoněmeckého bloku). Tak jsem zvědav, jak dopadne. :)

Ještě k baterkám. Pokud se jim dává zabrat a hned po jízdě je nabijete, bude jejich kapacita po pár letech lepší, než když se šetří. To je naše zkušenost z UPSek (záložní zdroje) a i přímo z Akumota to říkaly.

Přeju hezký den.
mil2house
 
Příspěvky: 193
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod kocickam » čtv 11. zář 2008 8:39:54

K rychlosti:
-velmi záleží na podmínkách. Rozhoduje počasí. Čím vyšší protivítr, tím hůř. Čím větší vedro, tím se motor více zahřívá. Velký vliv má terén. Čím více kopců po trase, tím kratší dojezd.
Mám střední typ A10-70, kde nová baterie stojí cca 7000 Kč. U vyšší verze, která se liší pouze v typu baterek, jinak je totožná, je cena baterek cca 50000 Kč, to nevím přesně, řekli by Vám na Akumoto. U těchto baterek mi tvrdili, že nepoznám ani kopec a dojezd je daleko vyšší (při 45 km/h 160 km). A dle posledního vývoje, kdy se staví 3 obrovské továrny na výrobu baterek do elektromobilů bude do 3 let cena prudce klesat. Počítám s tím, že do doby kdy mě odejdou stávající baterie (cca 500 cyklů= 4.5 roku) bude cena silnějších baterek minimálně na polovině stávajících 50 tis. A koupím si ji.
Dle doporučení, dobíjím z 98% po každé jízdě. Plná kapacita baterek se dostavila až po několika dobíjecích cyklech (asi 10?). Maximální dojezd při plné rychlosti jsem nezkoušel, ale najel jsem přes 34 km a stále jsem měl ještě 1/3, takže těch 40 km si myslím, že je úplně v pohodě. Stalo se mi, že pokud jsem jel přes kopce a jeden byl opravdu dlouhý, trasu asi 25 km, tak jsem měl baterie více vybité, jak po těch 34 km bez kopců po více méně rovině a skútr zpomalil na 45 km/h.
Na rovině a mírném stoupání je rychlost 58 až přes 60 km/h
Na rovině s protivětrem je rychlost cca 55 km/h
Na krátkém kopci, klesne rychlost max. na 45 km/h
Na dlouhém táhlém kopci klesne rychlost postupně na 55, 45, 35 až 25 km/h.
Na mírném klesání je rychlost až 70 km/h, změřeno autem, skútr má tachometr pouze do 60 km/h.
Z kopce se řítí ještě daleko rychleji.
Zjistil jsem , že jet za každou cenu vždy na plný plyn není nutné. Když jedu do kopce, uberu plyn na cca 45-50 km/h a ušetřím hodně energie. Když jedu z kopce a mám rozjeto nad 60km/h, jedu bez plynu.
A ještě jedna věc nabíjím ze solárních panelů, takže jezdím v podstatě zdarma a opravdu čistě ekologicky, ale to je jiná kapitola.
M.
kocickam
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 03. zář 2008 13:21:11

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod mil2house » pát 12. zář 2008 14:14:14

Díky za vaši vyčerpávající odpověď!
Počítám také, se snížením cen baterií, proto zatím Li-on nemá z hlediska ceny smysl. Tady u nás na vrchlabsku je kopců hodně, v podstatě 3/4 cesty do práce jedu pod 40 i 30 km/h. Bez neutrálu bych si to nedokázal představit, ušetří to dosti energie. U takto malých výkonů zřejmě nemá ani cenu dělat rekuperaci. Prý to je jen asi 3% vrácené energie. Samozřejmě v závislosti na kopcích.

Mám jen 2,5 kW motor, který ještě jezdí v režimu 50% výkonu. Teprv s tlačítkem "turbo" jede na plný plyn. Velice často to využívám. :) Váš motor má také šetřící režim, jen to řeší jinak, né tlačítkem. Takže to ani nepoznáte.

Jezdím téměř také zadarmo, neb energii "čepuju" v většinou v práci. :) Ale zajímaly by mě věci, kolem vaší "solární nabíječky". Mohl by jste napsat, jak dlouho nabíjíte z panelů, či nějaké obecné věci? Na kolik vás to zhruba vyšlo?
mil2house
 
Příspěvky: 193
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

k rekuperaci

Příspěvekod Akord » pát 12. zář 2008 19:12:51

Dobre udelaná rekuperace muže v prípade vhodných kopcu udelat i neco pres 50 procent. Samozrejme musí tomu odpovídat koncepce motoru, tedy nemuže se použít bežná volnobežka jako v bežném elektrokolu, prevod musí být koncipován tak, aby nebyl ztrátový pri obráceném zatížení. Prímý motor to má bez problému, ten však má taky pri méne povedené konstrukci a absenci volnobežky vetší volnobežný odpor, stejne jako v prípade pevného prevodu bez existence volnobežky. Nevím, které rešení se používá nejvíc za účelem kvalitní rekuperace. Priklonil bych se k elektromagnetické spojce, nebo optimalizaci ztrát v prevodu, nebo elektromotoru s dostatkem hmoty medi a magnetu, co i v prípade vetší hmotnosti a objemu zaručuje pri správné koncepci obvykle vyšší účinnost.
Akord
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14. bře 2008 22:31:51

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod mil2house » pát 12. zář 2008 20:09:03

Pochopil jsem správně, že rekuperace nedovolí na při volnoběhu zrychlení, ale nebude ani nijak výrazně zpomalovat? Nedokážu si to představit. Některá el.auta využívají rekuperaci k brždění, proto se ptám. :)
mil2house
 
Příspěvky: 193
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod kocickam » čtv 18. zář 2008 9:55:01

Mám solární elektrárnu o špičkovém výkonu 2.7 kWp z amorfních panelů. Pokud není tma, východ nebo západ slunce, dodává do sítě 50 W až 2512 W, těch 2500 W dodává za slunečného dne bez mráčků i několik hodin. Denní průměr za srpen je přes 13 kWh, např. v květnu přes 14 kWh. Když přijedu domů, ještě bez problémů stihnu dobít ze solárů i když je zamračeno. Ale je to jiné téma, pokud budete chtít vědět více napište kontaktní email.

Ještě k tomu dojezdu. Jak všichni pocítili, nyní se rapidně ochladilo na ranních cca 5-6°C a dojezd akumoto taktéž hodně poklesl. Ještě se mi nepodařilo skútr vybít, procesor mě ještě nikdy nevaroval, že se blížím k vybití, ale dostávám se ráno při takto nízké teplotě do červeného ukazatele stavu baterie. Projeví se to zpomalením asi 500 m před cílem na 50 km/h až 45 km/h, nevím kolik je schopen skútr v tomto stavu ještě najet. Je to po jízdě cca 20 km v neustálém mírném stoupáním. Odpoledne se teplota vyhoupne výš, jedu v mírném klesáním, nesvítím dálkovým světlem a rapidní „ranní úbytek energie“ se neprojevuje. Jel jsem už i za deště a skútr deka se opravdu osvědčila.
M.
kocickam
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 03. zář 2008 13:21:11

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod Mac » čtv 18. zář 2008 10:59:55

Tak ona zmiňovaná solární elektrárna mě zajímá... Potřeboval bych k ní několik info a tipů a triků z provozu ;) Výrobce, instalace, cena, zda-li stát nebo EU dotuje takto malý zdroj a pokud ano tak v jaké míře, zda lze "přepínat" mezi režimy "dodávka do sítě" (a za kolik je pak prodaná KWh..) nebo "okamžitá spotřeba u mě doma",.....? Můj mail je: mcpreketa@seznam.cz nebo info publikowatt zde, určitě i ostatní se rádi dozvědí něco nového. Díky Mac :lol:
Mac
 
Příspěvky: 31
Registrován: sob 15. bře 2008 21:05:11

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod kocickam » čtv 18. zář 2008 13:59:26

Nyní existují na trhu komerčně přístupné 3 typy solárních kolektorů. Monokrystalické, polykrystalické a amorfní. O rozdílech se dopátráte na netu. Já jsem volil amorfní z důvodu lepší absorpce difúzního světla (když je zamračeno), tím pádem s lepší účinností a ceny. Záruka je na všechny stejná. Nevýhodou je pokrytí větší plochy střechy. Mám pokryto cca 45 m2 u polykrystalických by zabraly plochu cca 20m2.
Důležité předpoklady pro dobrou účinnost solární elektrárny je správná orientace ke světovým stranám (optimální Jih až JJZ +10°), správný sklon střechy (optimální kolem 33°) a konečně správná lokalita (optimální JM, JČ kraj), případně nadmořská výška (čím blíž ke hvězdám, tím lépe každých 600 m.n.m. + 10%). Mé podmínky jsou JJZ +20°, sklon střechy 38°, JM, tzn. Tabulková ztráta cca 3-4%.
Kolektory jsou připevněny do hliníkových šín , které jsou připevněny ke krovům nerez háky. 1 m2 zatíží střechu o cca 17 kg. Vše je promyšleno a esteticky povedeně uděláno. Existuje spousta montážních systémů a záleží na podkladu, typu střechy, střešních taškách … Kolektory jsou nárazu vzdorné a samočisticí značkové japonské KANEKY, měly by vydržet silné krupobití. Už proběhlo bez následků.
Elektrárna si tiše sedí na střeše a maká. Nevydává žádný zvuk, hluk a nemá žádné pohyblivé součástky, neprodukuje žádné zplodiny, izoluje střechu. Jediným přístrojem, který může neznatelně „bručet“ je inteligentní měnič stejnosměrného na střídavý proud. Taky je to jediný přístroj u kterého můžu mít strach z poruchy. Na střeše jsou zapojeny panely sériově paralelně tak, aby měly optimální výkon vůči měniči. Dráty jsou svedeny přes pře-pod-pěťové a blesko ochrany do měniče, který mění stejnosměrný proud na střídavý o správném kmitočtu a o něco maličko vyšším napětí než je momentálně v síti. Z měniče je sveden drát zase přes ochrany do domácího rozvaděče a připojen na jednu fázi domácího elektrického vedení. Proud se doma spotřebovává a nadbytek přetéká do EONu.
Jedu v režimu zelený bonus. Za každou vyrobenou kWh je inkasováno 12.65 Kč (sazba pro rok 2008). Za každou dodanou kWh 0.82 Kč (sazba pro rok 2008). To znamená, že pokud doma tu elektřinu nespotřebuji, tak dostanu 13.47 Kč/kWh. Pokud doma elektřinu spotřebuji, tak dostanu 12.65 Kč/kWh a ušetřím svoji sazbu 4.5 Kč/kWh, celkem tedy 17.15 Kč/kWh.
Cena za vybudování 1 kWp se pohybuje mezi 135-165 tis. Kč, záleží na dodavateli, odebraném množství, značce, … Dotace SFŽP byla zrušena (Bursík škrtnul celou kapitolu), zůstala pouze dotovaná výkupní cena prodloužená na 20 let, nebo životnost elektrárny. Záruka na panely je 12 let (nepoklesne účinnost pod 90%) a 25 let pod 80%. Na měnič 5 let.
Po soukromém výběrovém řízení jsme vybrali Třeboňskou firmu SolarEnvi (http://www.solarenvi.cz) a rozhodně ji můžu jenom doporučit. Výborná spolupráce od podpisu smlouvy až po vyřízení veškeré potřebné dokumentace (není jí zrovna málo). Je to firma, která má dlouhodobé zkušenosti a otevřené oči, zdravý přístup. Firma nám elektrárnu dodala na klíč. Od prvního k poslednímu zaměstnanci nebyl žádný problém. U firem, které něco staví jsem se s takovým pozitivním přístupem ještě nesetkal.
Dle mého odhadu bude v solárních elektrárnách budoucnost samovýroby a samozásobení rodinných domků a bytových jednotek. Globální nedostatek elektřiny asi nevyřeší. Již nyní jsou na světě vynálezy, prozatím nekomerčně přístupné, které zvyšují účinnost nyní dodávaných panelů až o 40% a dále je vyřešena i akumulace přebytečné energie. Je samozřejmě nesmysl stavět solární elektrárny na zelených loukách nebo polích, ale výhradně na již zastavěné ploše, tzn. střechách podniků, rodinných domků, bytových jednotek atd. Taktéž je zbytečné rozvádět takto vyrobenou elektřinu, ale lépe je ji spotřebovávat lokálně, bez ztrát z distribuce. Celou výrobnu dimenzovat pro vlastní spotřebu (dům, elektromobil, elektroskútr…).
M.
kocickam
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 03. zář 2008 13:21:11

Re: skútr AKUMOTO A10-70

Příspěvekod Akord » čtv 18. zář 2008 23:16:44

Mil2house: Lze buď akcelerovat a jet, nebo brzdit a prípadne pri tom rekuperovat-vracet část energie zpet. Snažil jsem se napsat o tom, že elektrické pohonné jednotky, které mají obyčejnou volnobežku buď rekuperaci nemají (protože bežná volnobežka tomu brání), nebo je potreba se pokusit odhadnout, zda má použité technické rešení šanci na dobrou funkci.

Kocickam: Taky díky za zajímavé informace. Já mám na streše jenom ukrajinských monokrystalických 100W a vetšinou doma na to svítím, krome dalších drobností.
Z Kaneky delali posledne elektrárnu pri Vojkovicích kousek od Židlochovic, má dobrý pomer cena/výkon.
Akord
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14. bře 2008 22:31:51

Další

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron