Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Neekologické hybridy?

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Neekologické hybridy?

Příspěvekod Mac » čtv 24. dub 2008 12:52:47

Tento článek je přejat ze stránek http://www.osel.cz
Prosím vyjádřete svůj názor.

Toyota Prius se stala nejznámějším vozem pro ty, kteří přikládají takový význam životnímu prostředí, že jsou ochotni si o dost připlatit, aby svému okolí demonstrovali, jak moc jsou „ekologičtí“. Naneštěstí pro ně, jejich ikona a „nejzelenější auto“ je zdrojem jednoho z nejhorších znečištění v Severní Americe. Na jeden Prius se spotřebuje více energie než na Hummer.
Dříve než se probereme podsvětím hybridů, musíte nejdřív pochopit, jak hybridy fungují. Proto použijeme, nejen na severoamerickém trhu, nejpopulárnějšího představitele Toyotu Prius.


Toyota Prius – kombinovaná spotřeba 4,3 l/100km. Cena na českém trhu 739 900 - 899 900 Kč


Prius má dva motory: Zážehovou čtyřválcovou šestnáctiventilovou "patnáctistovku" s výkonem 57 kW (5000 ot./min) a točivým momentem 115 N.m. Na více než 1300 kg hmotnosti vozidla by to nebylo nic světoborného, proto spalovacímu motoru tu a tam pomáhá elektromotor, který má maximální výkon 50 kW (1200-1540 ot./min) a hlavně maximální točivý moment 400 N.m, jež je dostupný hned od nuly do cca 1 200 ot/min.
Jde tedy o hybridní pohon, který umožňuje řidičovi volit mezi třemi jízdní režimy – jízdu pouze na spalovací motor, kombinaci obou motorů nebo pohon pouze elektromotorem. Nikl-kadmiové baterie ale nemají takovou kapacitu, aby poslední režim mohl být dlouhodobější. Pokud pojedete pouze na baterii, vybije se za chvíli. V běžném jízdním režimu se ale baterie skoro pořád dobíjí. Kapacita baterie se tak nikdy nedostane na nulu, protože ustavičné dobíjení zajišťuje stav, kdy má baterie v zásobě dost velkou zásobu energie. Je totiž dobíjena nejen rekuperací při brždění ale i při ustálené rychlosti jízdy generátorem poháněným spalovacím motorem. Vypadá to jako energeticky velmi účinný a sofistikovaný systém a vozidlo stavěné na ochranu životního prostředí, že?




Nová Škoda Fabia – kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km. Cena na českém trhu: 377 900 -446 900 KčUdávaná spotřeba paliva ve městě 5 litrů a mimo město 4,2 a kombinovaná 4,3 l na 100 km je sice moc lákavá, ale opravdu je o tolik ekologičtější? Podobné spotřebě se přece blíží i některá auta, která kvůli tomu ještě nemusí být hybridy. Nová škoda Fabia, abych uvedl příklad nám všem známý, má spotřebu 5,7 l ve městě, 4,0 mimo město a kombinovanou 4,6 l/100 km. A stojí polovinu toho co Prius. Už slyším, jak mě diskutující chtějí lynčovat za to, že srovnávám nesrovnatelné. Ale opravdu je tak tomu i z hlediska ekologie?



Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius. Nevěříte?
Jak již bylo zmíněno, Prius je částečně poháněn baterií, která obsahuje nikl. Niklová ruda je těžena a zpracovávána v továrně Sudbury v kanadském Ontariu. Tento závod už způsobil okolnímu životnímu prostředí tolik škody, že „mrtvou zónu“ v okolí závodu využívala například i NASA k testování měsíčních vozidel. Oblast kolem závodu je na míle prosta jakéhokoliv života.


Tento provoz je zdrojem veškerého niklu v bateriích Priusu a Toyota ho kupuje tisíce tun ročně. Ve spojení s továrnou, která šíří oxid siřičitý přes celé severní Ontario, se tato oblast stávala noční můrou každého enviromentalisty.

I u nás v Čechách si působení kyselých dešťů na přírodu dovedeme dost dobře představit, stačí si vzpomenout na to, jak dopadly krušnohorské lesy


Zatím vše co bylo popisováno je dostatečně zlé samo o sobě, ovšem, cesta výroby nikl-kadmiových baterií tu nekončí. Nikl produkovaný v tomto katastrofálním provozu je posílán velkými a těžkými kontejnerovými loďmi do největší niklové rafinérie v Evropě. Odtud vyčištěný nikl putuje do Číny, kde se vyrábí „niklová pěna“. Ta odtud zas jede do Japonska, kde se konečně zkompletují baterie a posílají se do Spojených států, čímž je ukončena cesta kolem světa potřebná k výrobě baterie do Priusu. Nezní to stále méně a méně jako povídání o ekologickém vozidle, ale naopak spíš jako fraška?





Když spojíte dohromady veškerou energii, která je potřeba k výrobě a pohonu Toyoty Prius, tak tento „vlajkový vůz ekologistů“ spotřebuje téměř o 50 procent více energie než Hummer.Nyní to hlavní
Podle studie od CNW Marketing nazývané “Dust to Dust” (česky bychom asi řekli "z prachu v prach" znamenající celý koloběh od těžby surovin, jejich zpracování, výrobu, použití až po recyklaci nebo likvidaci) se započítává celková energie všeho, co je použito: elektřiny, paliva, dopravy, materiálů (kov, plast atd.) a stovek dalších faktorů a počítá se její cena na jednu míli očekávané životnosti vozidla. Náklady Priusu jsou v průměru 3,25 USD na míli ujetou během jeho životnosti, kdy 100 tisíc mil je očekávanou životnost hybridu, zatímco Hummer se dostane na náklady 1,95 USD na míli, při uvedené očekávané životnosti 300 tisíc mil. To znamená, že Hummer vydrží třikrát déle než Prius a spotřebuje k tomu méně energie.



Rada je jednoduchá, pokud jste skutečným enviromentalistou – zbavte se Priusu a kupte si něco jiného. A pokud chcete přesto zůstat věrný značce kupte si třeba Toyotu Scion xB, které má náklady pouhých 0,48 USD na míli.



Zdroje: Central Connecticut State University, Toyota.cz, Škoda auto

Autor: Ota BeranDatum:20.04.2008 v 05:24
Mac
 
Příspěvky: 31
Registrován: sob 15. bře 2008 21:05:11

Re: Neekologické hybridy?

Příspěvekod Mac » čtv 24. dub 2008 15:24:20

za 1) Toyotu Prius musíme srovnávat se srovnatelnými vozy z hlediska pořizovací ceny, výkonu, váhy, rozměrů, užitné hodnoty tedy u nás cca se Škodou Octavia/Octavia Combi 1,6 - 2,0
za 2) s údajem spotřeby Fabie v reálném provozu bych byl opatrný :D
za 3) při jízdě ve městě bude ve spotřebě Prius těžko překonatelný vzhledem k používání elektromotoru při akceleraci a deceleraci (rekuperace), kdy je jinak spalovací motor u běžného vozu vystaven extrémnímu zatížení a má nejhorší vlastnosti (spotřebu - emise, vysoké otáčky- opotřebení,...)
za 4) je logické, že při jízdě na německé dálnici při rychlosti 170 km/h (která se blíží jeho maximální rychlosti a pracuje cca na 80 - 90 %) bude mít spotřebu vyšší než silnější automobil, který svůj V6 o objemu 2500 cm3 bude šudlat na 40 %, vozidlo typu Prius je konstruováno zejména do města a příměstský provoz
za 5) Hummer H 1 je koncepčně a návrhově 40 let starý pekáč :lol: , s váhou mastodonta přes 3 200 kg, aerodynamikou tvárnice, valivými odpory obrněného transportéru a koncepčně zastaralým dieslovým motorem o objemu 6600 cm3 s průměrnou spotřebou přes 20 litrů (tj. ve městě přes 30 l!!!).
Selským rozumem spočítám úspora paliva Prius/H1 /100 km v průměru 15 litrů. Při projezdu 300 000 km/vůz mi vychází úspora 45 000 litrů na jedeno vozidlo! Na milion vyrobených Priusů a tím pádem nevyrobených amerických mastodontů typu Ford F - 150 (nejprodávanější americký truck - ročně milion prodaných kusů - opět s motory V6 4200 cm3 - V8 5400 cm3),... mi to dělá docela zajímavé číslo. Ohledně niklu jeho těžby a dopravy - na všechny vozy se těží ocel, bauxit (hliník), získává ropa (plasty), kaučuk,...ale to nikdo nevidí - důležitý je v tomto případě pouze nikl, stejně tak jeho doprava - jedna kontejnerová loď neveze pouze nikl na několik desetitisíců baterií o váze 60 kg/akumulátor, ale tisíce tun jiného zboží, nehledě k tomu, že takto se vozí velké množství materiálů na všechny vozy....
Ohledně životnosti jednotlivých vozů uvedených ve studii nevidím důvod proč by např. služební firemní Prius nemohl mít životnost 300 000 km (zde je počítáno cca 100 000 mil/160 000 km tj. 10let po 10 000 mil/rok), vzhledem k známé kvalitě Toyoty (sám jsem s Yarisem 1,0 najezdil 253 000 km - bez jediné opravy, kromě pravidelného servisu, dolévání vody, výměny oleje a žárovek...) Naopak reklamní materiály Hummeru uvádějí díly (motor), které májí životnost milion kilometrů. To jsou dle mého údaje získané od roku 83 vojáky americké armády při dálkových výletech v Iráku, Afghánistánu a jinde po světě... (při pravidelném servisu, repasích, prodlužování životnosti - viz. Praga V3S, UAZ,... :)) Jak by vypadal provoz při každodenním poposkakování po městě jen domýšlím. Při průměrném americkém projezdu 10 000 mil/16 000 km rok by musela být životnost vozu 63 let...
Důležitá je celková cena vozu z něhož cca třetinu představují skutečné náklady. Tím pádem pochybuji o levné výrobě Hummeru - tři tuny oceli, drahé kůže, v některých případech obložení vzácnými dřevy (ano dřeva z Asie - doprava lodí...) konečná cena 4 500 000,- Kč oproti cca 800 000,- Kč v případě Priusu i při reálně dvojnásobné životnosti Hummeru materiálové a cenové misky vah na jeho stranu nenakloní. Stejně tak proti němu hraje výše zmíněná spotřeba paliv. Tak kde je potom několikanásobě! horší ekologičnost hybridů? Vše je zde až moc přitažené za vlasy. Že by americký lobing? Proč tedy GM také plánuje hybrid Volt? Netvrdím, že hybridní technologie jsou bez chyby, jsou na začátku vývoje, ale při správném používání jsou schopny přinést značný užitek. Taktéž si myslím, že budoucnost je v moderních elektromobilech (Li-ion, Na, nanotechnologické baterie, lehké materiály, vyspělejší aerodynamika,...) jezdících na el.energii z alternativních nebo atomových zdrojů a hlavně střídmá spotřeba nás všech a všeho...
Mac
 
Příspěvky: 31
Registrován: sob 15. bře 2008 21:05:11

Re: Neekologické hybridy?

Příspěvekod koc.pet » sob 26. dub 2008 22:01:36

Nevím, jak to skutečně vychází v porovnání s Hummerem, ale z hlediska výroby je Prius skutečně neekoligický, podle mě i většina hybridních vozidel. Myslím, že lepší volbou by bylo onnu zmíněnou Fabii nebo i Felcku překopat na LPG se sice vyšší spotřebou, ale menšími emisními hodnotami. A vyjde to daleko levněji, než vrážet kolem sedmi set tisíc Kč do Priusu. Je pravda, že v městském provozu nemají hybridy konkurenci, ale Prius jako městské auto? Není do města trochu veliký? Podle mě je ekologičtější pořídit si do města skůtr se čtyřdobým motorem se spotřebou okolo 2l. No a nejekologičtější je chodit pěšky a jezdit hromadnou dopravou 8-) 8-) .

Jinak výroba niklu skutečně produkuje velké množství jedovatých emisí, vždyť výrobou tří atomů niklu vzniknou 2 molekuly oxidu siřičitého!!
koc.pet
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 14. bře 2008 14:04:50

Re: Neekologické hybridy?

Příspěvekod Akord » pon 12. kvě 2008 22:55:24

K tomu niklu - to bychom museli započítat i všechny nerezové veci včetne narazníku džípu, a podobne (v nerezi je niklu až až), když nám záleží na ekologii. Dost lidí si na nerez zvyklo od kuchyne až po architekty. S tím oxidem siričitým to je jinak. Dneska prakticky nikdo v normálních zemích nepouští oxid siričitý do vzduchu. Delá se z nej sádra a podobne. Spíše bych čekal problém s často doprovodným arsénem a podobne. I když je rekuperace u priusu odhaduju tretinová (3 brzdení na 1 rozbeh, v moc dobrém pripade poloviční, 2:1), tak to určite nejde srovnat s tím, když jenom zabrzdí 3tunové auto. Spotreba je prakticky dána jenom brzdením nožní brzdou včetne brzdení motorem, krome trení kol a odporu vzduchu, který začíná mít pri obvyklých pomerech vliv už kolem 60km/h. Pak jde spotreba s 3.mocninou rychlosti. Spotreba ve meste je objektivní údaj jenom pri zadání a akceptování počtu rozjezdu na uvažovaném úseku.
Akord
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14. bře 2008 22:31:51

Re: Neekologické hybridy?

Příspěvekod fairyanna » úte 23. pro 2014 14:53:51

v ankete se mi težko odpovídalo na otázku treba 7,9,10,
chybeli mi možnosti jako neexistuje výrazný leader, konstrukční a ekonomická nejistota, otázka 10 má z mého pohledu zbytečne až provokativne testuje účastníka ankety, spíše mám pocit, že nejistota voleb pramení u tazatele. Namísto úmyslne nesmyslných možností bych radši dovolil více alternativ jako metyl, nebo eltylalkohol, rastlinní olej, DME a podobne.
We provide fast success in 350-018 braindumps dumps exam by using our high quality Test king prep resources. We offer up-to-dated ku
fairyanna
 
Příspěvky: 1
Registrován: úte 23. pro 2014 14:39:35


Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 1 návštěvník

cron