Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Individuální dovozy a jednání s úřady

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Individuální dovozy a jednání s úřady

Příspěvekod mizuh » pon 30. led 2012 10:53:08

Možná jste taky někdy na zahraničních webech (mimo EU) zahlédli zajímavé elektrovozidlo, ale nevíte jak takové vozidlo přihlásit do registru. Zkusím to zde srozumitelně podělit o svoje zkušenosti. Neberte to prosím jako návod, protože co úřad to trochu odlišný názor a to co mě prošlo na našem úřadě, nemusí projít na Vašem.

1) Před nákupem je vždy dobré si u dodavatele/výrobce ověřit zda je vozidlo homologováno podle Evropských směrnic a nejlépe si nechat poslat kopii tzv. COC (Certificate of Conformity). S tou pak zajít na úřad, Který Vám bude vystavovat čistopis velkého techničku a dohodnout se s úředníkem jestli mu to bude stačit. Pokud Vám na to kývne, máte zpoloviny vyhráno. Pokud narazíte na výrobce, který nemá vozidlo homologované podle evropských směrnic, nezoufejte. Pořád je ještě reálná šance, že uvedené vozidlo již někdo v EU schvaloval. Nejedná se sice o tzv. globální homologaci, ale pouze o národní homologaci. Vzhledem ke sjednocování norem EU lze toto schválení použít pro schválení vozidla pro provoz na veřejných komunikacích. Je to, ale složitější a o tom se rozepíšu níže.

2) Pokud je vozidlo je homologováno podle Evropských směrnic, potřebujete pro vystavení čistopisu velkého techničku následující doklady: COC, fakturu, doklad o úhradě cla a DPH a žádost. Pokud budete vozidlo rovnou i registrovat, musíte mít ještě doklad o pojištění vozidla a žádost o registraci. Někteří úředníci nechtějí všechny tyto doklady při vystavení čistopisu, ale určitě je budete potřebovat při zapsání vozidla do registru (zapsání majitele a vydání registrační značky). Pokud máte COC a jedná se o nové vozidlo, které nebylo v rámci EU nikdy registrované, nejedná se o schvalování vozidla, ale pouze o vystavení čistopisu techničáku na základě COC, které je ZDARMA. Na to pozor, protože neznalost některých úředníků Vás může nepříjemně překvapit a budou Vás posílat na různé dovozové prohlídky a podobně. Vystavení čistopisu lze samozřejmě spojit i se zápisem do registru, což je druhý úkon zpoplatněný cca 300,- (někdo mi tvrdil, že elektrovozidla jsou od tohoto poplatku osvobozena, ale nemám to potvrzené). Já jsem se setkal s problémem, kdy nebyl v COC uveden rozměr ráfku, ale pouze rozměr pneu. Úředník to po mě chtěl doložit a to buď údajem v návodu k obsluze nebo fyzickou kontrolou na STK. Vydání čistopisu případně i registrace s vydáním značky trvala v mém případě (v Praze) týden.

3) Pokud vozidlo není homologováno podle ES, ale je schváleno národní homologací v jiném členském státu, je cesta jak toto vozidlo schválit pro provoz u nás. V tomto případě se jedná o schvalování a připravte se na boj s úředníky a na větší výdaje v řádu 5 - 10tis Kč. Nevýhodou je, že vozidlo musíte koupit od držitele tohoto schválení, což se může zdát finančně nevýhodné, ale pokud vezmete v úvahu, že nemusíte řešit clo a dopravu přes moře a případné dodávky dílů řešíte v rámci EU, nebývá to zas taková nevýhoda. Pokud se rozhodnete jít touto cestou, je důležité mít v ruce dokument - technický průkaz vydaný v jiném státě nebo potvrzení, že dané vozidlo je v jiném členském státě schváleno pro provoz na veřejných komunikacích. Navíc je potřeba projít tzv. dovozovou technickou, kdy technik podle Vámi doložených podkladů (techničák nebo potvrzení o schválení v jiném členském státě), vydá protokol a Základní technický popis vozidla, na základě kterého Vám na úřadě obce s rozšířenou působností vydají techniček. Aktuální ceny doporučuji ověřit na STK, která tento typ kontrol provádí. Ostatní dokumenty jsou obdobné jako v bodě 1) tj. fakturu, doklad o zaplacení DPH, vyplněný formulář. Pokud budete vozidlo zároveň registrovat potřebujete doklad o pojištění a žádost o registraci. Za vydání techničku se platí kolem 2.000,-.

Pro přehlednost shrnu potřebné doklady:

mám COC:
žádost o vystavení čistopisu
COC
fakturu
doklad o úhradě CLA a DPH

nemám COC:
žádost o schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného vozidla
technický průkaz nebo osvědčení o schválení vydané v jiném členském státě EU
technický protokol vydaný STK – „dovozová technická“
fakturu
doklad o zaplacení DPH
cca 2000,- na správní poplatek

pokud chci rovnou registrovat:

přihláška vozidla k registraci
doklad o povinném ručení „zelená karta“
cca 300,- Kč na správní poplatek

Výše uvedené skutečnosti vychází z mých zkušeností. Praxe se může úřad od úřadu lišit.
VŽDY SE PŘEDEM DOHODNĚTE S ÚŘEDNÍKEM, SE KTERÝM BUDETE JEDNAT.
e-max 90S - v přestavbě
mizuh
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 05. led 2011 9:43:40
Bydliště: Praha

Re: Individuální dovozy a jednání s úřady

Příspěvekod tydyt » stř 09. kvě 2012 13:23:31

A co si si pěkného dovezl? Snad auto nebo skutr?
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: Individuální dovozy a jednání s úřady

Příspěvekod mizuh » sob 12. kvě 2012 13:34:33

tydyt píše:A co si si pěkného dovezl? Snad auto nebo skutr?

bohužel "jen" 6 elektrických skútrů e-max v roce 2009 a 2 Govecsy SR 1.2 před cca 2 roky
e-max 90S - v přestavbě
mizuh
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 05. led 2011 9:43:40
Bydliště: Praha


Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník