Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExpert

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod Ra5 » ned 29. led 2012 20:28:20

Mohli by jste mi prosím poradit, kde bych si mohl udělat to vybalancování akumulátoru? Já totiž tu svou v dobré víře skladuji na plné kapacitě a jednou měsíčně ji dobíjel. Tak teď doufám, že to neudělalo moc velkou neplechu. Co myslíte?
Ra5
 
Příspěvky: 4
Registrován: ned 13. bře 2011 12:12:31

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » ned 29. led 2012 22:06:05

Je-li Vaše LiFePO4 baterie v pořádku, lze zjistit jen přesným měřením každého LFP článku zvlášť. Pokud máte baterii stále v záruční době (a na obalu je stále osazena bezpečnostní plomba dovozce a prodejce), zjistíte její stav kontrolou maximálního dojezdu elektrického skútru. Protože je však zima, tak uvedená kontrola není realizovatelná, a proto alespoň jednoduchá a méně přesná metoda kontroly stavu článků baterie :
1. Baterii dobijte prodejcem dodanou nabíječkou na maximální kapacitu až do vypnutí nabíječky (signalizace dobití zelenou LED diodou). Nabíječku ponechte k baterii připojenu a sledujte, zda-li přechází do stavu opětovného dobíjení baterie a následně k jejímu vypnutí. Pokud takto nabíječka cyklicky střídá tyto 2 stavy, pak je pravděpodobně jeden nebo více LFP článků nedobito a k vypínání nabíječky dochází na základě růstu napětí na ostatních nabitých článcích.
2. Po odpojení nabíječky od baterie ponechte na baterii ustálit napětí (po dobu cca 8-mi hodin), a pak změřte (nechejte si změřit) celkové napětí do skútru nepřipojené baterie (napětí naprázdno) na připojovacím konektoru baterie. Napětí vyrovnané 15-ti článkové baterie o kapacitě 15Ah (L45), 22Ah (L65) a 30Ah(L85) by se mělo pohybovat v rozsahu 50,3V - 50,5 V. Napětí 16-ti článkové vyrovnané baterie 45Ah (L120) by mělo být cca 53,6V – 53,8V. Pokud hodnoty napětí budou nižší, nebo vyšší, pak články baterie (příp. jednotka BMS) není v pořádku a je potřeba servisního zásahu – dobití článků na maximální kapacitu při max. nabíjecím napětí článku 3,60V.
Nejspolehlivější a nejjednodušší kontrolou pro uživatele je však kontrola baterie metodou jejího maximálního dojezdu na přibližně stále stejné zkušební trase.
Možná ostatní uživatelé mají vysledované ze svého provozu i jiné metody kontroly stavu LFP baterie, které zde uvedou.

Jinak vyrovnání článků baterie by mělo umět každé servisní středisko (prodejce?) a po záruční době např. i modeláři, kteří s Li bateriemi běžně pracují.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod Ra5 » ned 29. led 2012 22:20:46

Děkuji Vám za obsáhlou odpověď. A jak dlouho mám nechat nabíječku připojenou po plném dobití a sledovat jestli nespíná? Bylo to připojeno asi 20min po dobití a ničeho jsem si nevšiml, možná nechat delší dobu.

Asi před třemi hodinami jsem plně dobil, takže ráno zkusím změřit napětí na výstupu a napíšu ho sem.

Ještě bych se rád zeptal jak teď skůtr skladujete? Nemám moc možností ho v těch mrazech schovat do tepla a je zavřený v unimo-buňce. Neměl by obsahovat žádné kapaliny (až na brzdovou), tak doufám že tomu zima moc neuškodí.
Ra5
 
Příspěvky: 4
Registrován: ned 13. bře 2011 12:12:31

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » pon 30. led 2012 9:37:23

Těch 20 minut připojení baterie na nabíječku stačí - nabíječka u nedostatečně nabitých článků spíná a vypíná v cca 1min-3min intervalech a přebíjí již nabité články. V žádném případě nedochází k "balancování" článků baterie, jak někteří zástupci prodejců tvrdí.
Skútr je možné bez baterie garážovat i na velkém mrazu, žádný problém.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod Ra5 » pon 30. led 2012 16:56:09

Tak jsem ráno měřil výsledné napětí a mám 53,9V.
Ra5
 
Příspěvky: 4
Registrován: ned 13. bře 2011 12:12:31

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » pon 30. led 2012 18:35:19

Vzhledem k možné nepřesnosti měřidel se zdá, že baterie 45Ah (L120) bude v pořádku. Nedělal bych s baterií nic, na jaře za teplého počasí bych odzkoušel maximální dojezd na nabitou baterii na pokud možno rovném terénu s minimem kopců a rozjezdů. Ujetá vzdálenost by měla zhruba odpovídat mnou vypracované tabulce dojezdů ZQTD skútrů, kterou si můžeš stáhnout na uloz.to. Pro rychlou orientaci by měl být dojezd skútru v km asi dvojnásobek kapacity baterie, vyjádřené v Ah.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod Ra5 » pon 30. led 2012 20:25:26

Děkuji Vám za rady. Moc mi pomohly.
Ra5
 
Příspěvky: 4
Registrován: ned 13. bře 2011 12:12:31

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » ned 12. úno 2012 11:38:33

Pár fotografií s popisem k zahořelé BMS z baterie LiFePO4 48V/30Ah - viz příspěvek viewtopic.php?f=2&t=129&start=30#p1938
Naposledy upravil zqtd-690 dne ned 01. lis 2015 11:22:41, celkově upraveno 1
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » ned 12. úno 2012 11:40:28

Pokračování o zahoření BMS - foto další desky.
Naposledy upravil zqtd-690 dne ned 01. lis 2015 11:22:57, celkově upraveno 1
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » pon 13. úno 2012 8:47:03

Foto malé BMS, která je součástí baterií LiFePO4 48V/15Ah (L45) a 48V/20Ah (L65) ve skútrech ZQTD-690 a ZQTD-389, 388.
Strana hlídačů napětí jednotlivých článků je osazena 4 obvody 8254AA, strana spínačů je osazena 2 MOSFET AOT430 (pro spínání nabíjecího proudu) a 2 MOSFET AOT400 (pro spínání vybíjecího proudu). Napájení BMS je provedeno napětím +48V servisním vodičem posledního LFP článku baterie (v tomto případě 15-tého).
Naposledy upravil zqtd-690 dne ned 01. lis 2015 11:23:12, celkově upraveno 1
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron