Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

TUNNING e-skútrů

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: Vliv změny napětí akumulátoru

Příspěvekod ctirad » čtv 18. srp 2011 19:09:05

lih píše:Pokud tedy předpokládám odběr baterie 50A, tak při napětí 48V odebírám z akumulátoru výkon 48*50=2400W a při napětí 60V odebírám výkon 60*50=3000W. Z toho vyplývá že skutečný proud vinutím motoru je větší a tím je vylepšena i celková dynamika i max. rychlost.


No to právě ne. To napětí do vinutí je právě elektronicky (PWM) regulováno tak, aby proud nepřekročil těch 50A. A při jakém napětí tam ten proud poteče je dáno tím, jak ten motor namotaný. Tudíž to plné napájecí napětí se tam při těchto proudech nikdy nedostane a tedy nemůže jít nahoru ani výkon. Pokusím se najít nějaký graf závislosti otáček a krouťáku BLDC motoru na napětí a proudu. Pak to snad bude úplně jasné.

Uměl by někdo rozebrat jednotku a vypozorovat jestli tam je nějaké měření proudu?


Je tam na záporné větvi mezi MOSFETy a napájením odporový shunt, složený obvykle ze dvou, tří i více drátů. Z něj jde odbočka na A/D převodník v MCU jednotky, která měří úbytek a z něj počítá proud.

Chtělo by to taky změřit max. proud z baterie, zda je stejný pro různá napětí akumulátoru.


Mám nainstalováno.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod ctirad » čtv 18. srp 2011 19:21:47

zvědavec píše:Modeláři vědí po zkušenostech, že nejsnadněji zvýší výkon modelářského motoru zvýšením napětí. Má to jistě omezení dané konstrukcí ŘJ a motoru, ale z hlediska proudových ztrát a následného zahřívání má vyšší napětí v motoru nejlepší účinnost.


Pokud se bavíme o modelech letadel, lodí nebo i aut s nějakou variabilní převodovkou, pak ano. U kolového vozidla s BLDC a fixním převodem tohle bude mít pět pouze vliv na maximální otáčky motoru a nikoliv na moment, stejně jako u našich skútrů s hub motorem.

Něco jiného by bylo, kdybychom měli možnost řadit nebo měli motor na kolo připojený přes nějaký variátor, pak bychom za všech okolností dostali z motoru maximální výkon a byl by celkem jedno, jakým poměrem napětí a proudu byl dosažen.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Vliv změny napětí akumulátoru

Příspěvekod ctirad » čtv 18. srp 2011 19:52:44

lih píše:Dvojnásobné napětí => dvojnásobný výkon:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1 ... -kolo-700C


To je trochu zavádějící údaj, získaný opět jenom prostým ponásobením napětí x proud na vstupu. Při vyšším napětí samozřejmě bude točit rychleji a rovněž jde o to, jestli při nižším napětí vůbec poteče motorem těch 50A, co jednotka zvládne. Pokud ne, tak samozřejmě poroste s větší napětím i krouťák, protože poroste i proud.

BTW, použitou jednotku v externím provedení mám doma, akorát jsem si s ní ještě moc nehrál, protože se standardním USB<>TTL RS232 kabelem si odmítá povídat a kupovat si ten jejich za 700,-Kč se mi moc nechce.

Při daším výrazném zvyšování napětí je třeba vyměnit i některé součástky. O výměně kondenzátorů a úpravě napájení zdroje 12V už bylo psáno, mění někdo i tranzistory?


Dělá se i to. Nejpopulárnější jsou IRFB4110 kvůli jejich malému RDSon a schopnosti jít až někam ke 100V. Jen je potřeba být na pozoru, aby seděly i ostatní parametry, hlavně rychlost spínání, jinak to může jít celé do kopru a ty tranzistory nejsou úplně levné a pájení do tlusté vrstvy rozlitého cínu je taky celkem opruz. Když už, tak jako základ použít některou z jednotek infineon, co prodává ecrazyman na ebay. Je to vyzkoušené, zdokumentované a navíc s dostupným programovacím softem.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 18. srp 2011 21:15:15

Aha, a jak a kde takto z výroby nastavená ŘJ pozná, že jsem na ni místo +48V připojil třeba +60V ?
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod ctirad » čtv 18. srp 2011 21:53:55

zqtd-690 píše:Aha, a jak a kde takto z výroby nastavená ŘJ pozná, že jsem na ni místo +48V připojil třeba +60V ?


Že v ní bouchnou elyty ;) Jinak ale jednotky mívají kromě LVC i HVC, takže při vyšším napětí odmítnou fungovat.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod zqtd-690 » pát 19. srp 2011 4:38:26

Výborně. Takže ošálená ŘJ nic nepozná a ani nemá kde. Tak ještě jednou dořešíme těchto pár jednoduchých problémků.
Elektrolytické kondenzátory výkonové části jsme vyměnili na vyšší napětí (4 ks 470M možno nahradit i např. 3 ks 470M a 1 ks 1000M, vše na napětí 100V a max. teplotu 105 st.C – platí pro ŘJ skútrů ZQTD, včetně dále psaného). O LVC a HVC se nemusíme starat – napájecí napětí, přiváděné na regulátor napětí LM317 je stále stejné (+48V), přesto si však někdo může jednoduše přepočítat úbytky napětí na předřazených odporech na vstupu regulátoru, pokud by použil napájecí napětí vyšší. Doporučuji tyto 2 předřazené odpory (v sérii) vymontovat a nahradit jedním ks odporu (5W), umístěným vně ŘJ (nepotřebuji vyhřívat ŘJ), HVC si případně zvýšíme změnou Zenerovy diody.
Na výkonovou část přivedeme povýšené napájecí napětí o třeba +12V (takže celkem +60V). Namontujeme na předem upravený kryt ŘJ chladič a snížíme tak vnitřní teplotu na chladicích plochách použitých Mosfet tranzistorů na hodnotu vnější teploty vzduchu plus 35st.C (dlouhodobě měřeno v Žabákově ŘJ).
Takto jednoduše je zvýšen výkon motoru o 25% (při navýšení napětí o +12V) a nyní začínají platit body, které jsem popsal dříve. Prakticky i nyní snad již i teoreticky. Jednoduché a funkční, s minimem potřebných investic.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod ctirad » pát 19. srp 2011 9:05:02

zqtd-690 píše:Takto jednoduše je zvýšen výkon motoru o 25% (při navýšení napětí o +12V) a nyní začínají platit body, které jsem popsal dříve. Prakticky i nyní snad již i teoreticky.


Nikoliv. Kroutící moment se ti prostě nezvedne pouhým zvýšením napětí, stejně jako se ti nezvedne maximální rychlost pouhým zvýšením proudu. To jsou fakta. Kdyby to bylo tak, jak říkáš, nemuseli bychom se babrat s velkými proudy, ale stačilo by nasekat hodně malých akumulátorů do série, propojit tenkými tkaničkami od bot a jelo by se. Ale ono to tak není.

Prostě pro BLDC motory s fixním převodem je nutné pro zvednutí rychlosti a krouťáku zvedat jak napětí, tak i proud, nikoliv jen jedno z toho.

Pokud má někdo přesto pocit, že se mu pouhým zvýšením napětí o něco málo zlepšil i krouťák (akcelerace, jízda do prudkého kopce), může to mít řadu příčin. Od prostého faktu, že do toho kopce najíždí vyšší rychlostí a tudíž má víc energie a navíc se pohybuje v pásmu lepší účinnosti motoru, přes vykompenzování úbytků napětí na akumulátorech při maximálním proudu až po další jevy dané tím, že jde o spínanou indukčnost. Rovněž to může být způsobeno i tím, že jednotka akumoto se blbě chladí, takže při maximálním zatížení nějakou oranou omezuje proud víc, než by měl, takže příslušný efekt má samotná instalace lepšího chladiče atd. atd....

Doporučuju fóra na http://www.endless-sphere.com/forums/, což je nepřeberná studnice informací, návodů, dokumentace, praktických zkušeností a měření a výše uvedená problematika se tam řeší na 1000 místech.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod zqtd-690 » pát 19. srp 2011 12:21:03

No to je těžké. Já o voze a Ty o studnici nápadů. Taková debata pro mě nemá smysl, protože mi nic nepřináší. My s úpravami jezdíme a Ty hledáš důvody jak to není možné. Takže úplně zbytečná diskuze.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod ctirad » pát 19. srp 2011 14:22:04

zqtd-690 píše:No to je těžké. Já o voze a Ty o studnici nápadů. Taková debata pro mě nemá smysl, protože mi nic nepřináší. My s úpravami jezdíme a Ty hledáš důvody jak to není možné. Takže úplně zbytečná diskuze.


Těžké je to s tebou. Já žádné důvody nehledám, já se tu snažím prezentovat fakta. Když nevěříš mě, tak si to přečti jinde. Linky jsem dával. Že koruťák elektormotoru je přímo úměrný proudu a nikoliv napětí je fakt, který se dočteš v učebnici fyziky pro střední školu. Ty pořád operuješ nějakým výkonem, ale vůbec ti nedochází, že při mezních hodnotách proudu ten výkon do motoru při zvýšení napětí vůbec neprojde, protože jednotka napětí na výstupu vždycky zreguluje tak, aby proud nepřekročil dané maximum bez ohledu na to, jaké napětí bude na vstupu jednotky.

Že jednotka zvýšení napětí na silové části nepozná je naprosto irelevantní argument. Jednotce je to šumafuk, ta měří proud a jakmile ten dosáhne maxima (a je vytočený plynový ovladač), tak podle toho proporcionálně upravuje napětí, aby ten proud to maximum nepřelezl. Normální zpětnovazební regulace. V téhle situaci se vyšší napětí vstupu projeví jenom tak, že obdelníky PWMky budou vyšší a užší, ale efektivní napětí bude stejné.

Už ani nevím proč to opakuji po desáté. Prostě se s tím můžeš buď smířit nebo se urazit a mazat po sobě příspěvky jako posledně. Ale na věci to nic nemění.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: TUNNING e-skútrů

Příspěvekod Nilogic » pát 19. srp 2011 15:40:14

Že krouťák elektormotoru je přímo úměrný proudu a nikoliv napětí je fakt, který se dočteš v učebnici fyziky pro střední školu.

A taky se dočteš že krouťák není veličina rozhodující o rychlosti jízdy do kopce, ale síly, kterou je schopný motor překonat.
Na rychlost stoupání do kopce je potřeba výkon. Tzn. krouťák na překonání síly, kterou způsobuje gravitace v závislosti na úhlu kopce. A potom máš výkon, který ti říká, jakou rychlostí jsi schopný nabírat další výškové metry.
Takže dokud nenarazím na kopec, který by byl na hranici max. kroutícího momentu motoru, tak v závislosti na pásmu dostatečného kroutícího momentu, budu zrychlovat až do úrovně max. využitelného výkonu, který je u vyššího napětí posunutý prostě dál a o tom žádná. V podstatě jsi tohle popisoval ve svém příspěvku, že se mění momentová charakteristika v závislosti na otáčkách pro různé napětí. A k těm tisíci linkům, tísíckrát omílaná lež se stane pravdou. Prostě když si uděláš simulaci, tak nastanou případy (takové kopce) kdy ti vyšší napětí nepomůže nebo naopak vyšší proud nepomůže. Ale budou to případy mezní. Z kopce ti nepomůže vyšší proud a do hodně, ale opravdu hodně, prudkého kopce už ti nepomůže napětí. Když to ještě vysvětlím prakticky, tak se mnou se to má následovně: se svou váhou a proudem 50amp zdaleka nevyčerpám max. kroutící moment motoru a proto do všech kopců jezdím díky vyššímu napětí rychlej asi o 10% pří zvednutí napětí o 12V.
Nilogic
 
Příspěvky: 36
Registrován: sob 09. dub 2011 15:05:30

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 1 návštěvník

cron