Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod ctirad » čtv 02. čer 2011 23:49:12

Nezkoušel někdo experimentovat s přepínáním vinutí hvězda/trojúhelník u skútru? Narazil jsem na nějaké informace a vypadá to poměrně zajímavě. Přepnutí z výchozí hvězdy na trojúhelník výrazně zvýší otáčky, samozřejmě za cenu snížení momentu a zvýšení proudu. V podstatě je to taková dvoukvaltová převodovka čistě v elektrice. Na rozjezdy a kopce hvězda a na rovinku trojúhelník. Některé skútry prodávané v zahraničí to dokonce mají jako standardní výbavu. Borec z endless-sphere fóra šel ještě dál a přepíná to relátkem (spíš teda reletem) automaticky po dosažení určitých otáček.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod tydyt » pát 03. čer 2011 8:05:18

ctirad píše: Přepnutí z výchozí hvězdy na trojúhelník výrazně zvýší otáčky, samozřejmě za cenu snížení momentu a zvýšení proudu. V podstatě je to taková dvoukvaltová převodovka čistě v elektrice.


Zdravím,
obecně činný výkon 3-fázového motoru je vždy P = U x I x cos Fi. Platí pro hvězdu i trojúhelník.
Otáčky motoru jsou pro hvězdu i trojúhelník stejné!! (stejná frekvence).
Při zapojení do trojúhelníku je fázový proud 1,73 krát větší (odmocnina ze3) a činný výkon je větší 3x.
BLDC motor je ale DC motor...
Naposledy upravil tydyt dne pát 03. čer 2011 11:32:56, celkově upraveno 1
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod ctirad » pát 03. čer 2011 8:29:22

No jo, ale BLDC není napájený ze sítě, kde je konstantní frekvence a napětí.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod Satik » pát 03. čer 2011 21:39:04

Řekl bych, že má tydyt pravdu. Až zde bude návod jak zvýšit taktovací frekvenci řídící jednotky, bude zvýšení rychlosti reálnější.....možná.
Satik
 
Příspěvky: 17
Registrován: úte 26. dub 2011 18:28:00
Bydliště: Police nad Metují

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod ctirad » sob 04. čer 2011 11:47:02

Satik píše:Řekl bych, že má tydyt pravdu. Až zde bude návod jak zvýšit taktovací frekvenci řídící jednotky, bude zvýšení rychlosti reálnější.....možná.


Taktovací frekvence jednotky nemá s rychlostí co dělat. Maximální otáčky motoru jsou dané bodem, kde se vyrovná hladina generovaného protinapětí s napájecím napětím. Řešením je buď zvýšit napájecí napětí nebo použít nějakou hodně sofistikovanou jednotku, co umí režim nazývaný "field weakening". To je speciální režim, kdy jednotka kromě své normální činnosti ještě vytváří magnetické pole, oslabující pole z permanentních magnetů rotoru a tím se omezuje generované protinapětí. Motor se pak může točit rychleji i bez zvyšování napětí. Nikde se mi ale nepodařilo dohledat, jak je to s efektivitou.

Jako třetí možnost se zdá být právě zapojení do trojúhelníka. Sáhodlouhá diskuse včetně praktických ukázek zde:http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=9215
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod Satik » ned 05. čer 2011 10:25:32

Ano máš pravdu. Jen jsem myslel, že i v režimu SPORT ŘJ maximálku stále omezuje...
Satik
 
Příspěvky: 17
Registrován: úte 26. dub 2011 18:28:00
Bydliště: Police nad Metují

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod rosparovac » úte 19. led 2016 23:18:56

Mám přepínání hvězda -> trojůhelník na svém BLDC motoru na elektrokoloběžce a zvyšuje to rychlost cca o polovinu (tzn například z 17kmph na 25kmph)
Pánové mají s maximálním napětím pravdu, ale uvědomme si že napětí je při zapojení do hvězdy vedeno mezi dvěma odpory naproti tomu je napěti v trojúhelníku přes jeden odpor...
Hvězda = vyšší proud = moment; nižší maximální napětí = otáčky (ergo rychlost)
Trojůhelník = nižší proud = moment; vyšší maximální napětí = otáčky. Nicméně u trojúhelníku je menší efektivita, protože v uzavřené smyčce (trojúhelník je uzavřený) se generují nějaké rušivé VF proudy, které snižují efektivitu.
Mám odzkoušené dělám na to diplomku, jezdím na tom... (můžu poskytnout materiály)
V zásadě pozor na dvě věci ne každé zapojení halovek je schopno se s tím přepnutím popasovat, stejně jako je dost pravděpodobné že například rekuperaci v trojúhelníku nepřežije řídící jednotka (místo např 48V tam bude 80V), stejně tak se jí nelíbí přepínání "pod plynem" ale to je věc jaké použiješ relé... Jukni sem http://rtostrava.rajce.idnes.cz/Projekt_Elektrokolobezka/ tam jsou nadhledy s tvorby této "převodovky"
Bude to fungovat tak, že systém vyhodnotí že je na max rychlosti na Y, vypne plyn, přepne na Troj. a vrátí plyn kde byl a stejně opačně.
rosparovac
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 19. led 2016 23:07:35

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod dyrup » ned 24. led 2016 15:13:42

Nad tímto jsem kdysi uvažoval, ale problém vidím v následném tepelném zatížení vinutí. Nevěřím, že by vinutí tuto teplotu dlouhodobě vydrželo. Pokud to budeš dělat jako diplomku nemohl by jsi se zaměřit i na tepoty při provozu na hvězdu a trojúhelník v určitých ustálených rychlostech a s různým stoupáním?
dyrup
 
Příspěvky: 93
Registrován: pát 03. čer 2011 8:32:17
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod rosparovac » čtv 28. led 2016 23:22:51

dyrup píše:Nad tímto jsem kdysi uvažoval, ale problém vidím v následném tepelném zatížení vinutí. Nevěřím, že by vinutí tuto teplotu dlouhodobě vydrželo. Pokud to budeš dělat jako diplomku nemohl by jsi se zaměřit i na tepoty při provozu na hvězdu a trojúhelník v určitých ustálených rychlostech a s různým stoupáním?

No víš ono mám to podložené spíše logicky. Pokud pojedeš do kopce, nepojedeš na trojúhelník ale na hvězdu, a pokud pojedeš do prudkého kopce bude tam daleko větší proud (=teplo) než když jedeš "na rychlost" na troj. Navíc já jsem proudově omezený řídící jednotkou, ta nedá více jak 50A špičkově, a 30A kontinuálně... Mám spousty dat z výjezdu na Lysou, takže mám zaznamenané proudy a i když byla horká letní noc tak na motoru nebylo nějaké extra teplo navíc... To spíše když jsem pak jel z Lysé dolů, rekuperoval a z 500W motoru dodával do baterií 1300W To už pak motor trošičku hřál. No bohužel do motoru už další kablík nedostanu, narvat tam ty dva co ovládají přepínání byl nadlidský úkol a i samotné rozlisování je dost pracné. Ale budu si na to dávat pozor a když mi na sebe dáš kontakt, tak budu průběžně informovat.
rosparovac
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 19. led 2016 23:07:35

Re: Přepínač hvězda/trojúhelník u BLDC?

Příspěvekod ctirad » ned 31. led 2016 1:30:10

Musím vyseknout poklonu za tu nádherně čistou práci zástavby relé do statoru. Excelentní.
ctirad
 
Příspěvky: 567
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Další

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník

cron