IngoCar – osobní auto s hydrostatickým motorem

Americká společnost Valentin Technologies se zabývá vývojem hydrostatických motorů pro automobily. Aktuálně představila koncept hybridního osobního pětimístného auta IngoCar se spotřebou 1,4 l/100 km. pokračování…

IngoCar je poháněno hybridním systémem skládajícím se z nového typu hydrostatického motoru s ukládáním energie a lineárním motorem spalujícím benzin. Řídí podobně jako běžné auto s automatickou převodovkou, ale má hned několik výhod: motor je mnohem lehčí, nevyžaduje tolik součástek a podpůrných systémů, díky čemuž hmotnost automobilu klesá na 725 kg.

Hydromotor – rotační hydraulický stroj, v podstatě obrácené hydrostatické čerpadlo točivé nebo s rotujícími písty. Mění tlakovou (statickou) energii kapaliny v práci na hřídeli, je výhodný pro malou hmotnost a objem a pro velký záběrový moment. Využívají se např. ve velkých nákladních autech MAN.

hybridy Ingocar

Výkon motoru je 28 kW, max. rychlost 160 km/h, na stovku zrychlí během pěti sekund a na jednu 23l nádrž ujede až 1600 km. Rozměry auta jsou 430 cm x 175 cm x 142 cm, do kufru se vejde 620 l zavazadel.

Jako spalovací motor se využívá lineárního motoru (neboli motoru s volnými písty). Ten výrazným způsobem snižuje nejen spořebu paliva, ale také emise. Má minimální mechanické tření, vyšší kompresní poměr a vynikající účinnost.

Kromě IngoCar s hybridním hydrostatickým/benzinovým pohonem vyvinula firma Valentim Technologies také verzi E s elektrickou hydraulickou jednotkou. Ta umožňuje dojezd asi 80 km na jedno nabití. Systém se pak skládá z baterie, elektromotoru a hydraulické pumpy.

Lineární spalovací motor LCE (Linear Combustion Engine) – Nový typ spalovacího motoru, který nemá výstupí hřídel. Někdy zvaný také motor s volnými písty (Free Piston Engine). Veškerý užitečný výkon odebíraný ze stroje je ve formě elektrické energie. Motor nemá klikovou hřídel ani klasický setrvačník a lineární pohyb pístu se přímo převádí na elektřinu lineárním motorgenerátorem.

Ve vývoji je navíc pokročilá E-REV verze označená jako CE, která kombinuje elektrický pohon, baterii a lineární motor. Podobně jako např. Chevy Volt využívá možnosti generovat jednoduše a levně elektřinu, plnit jí baterii a zároveň pohánět elektromotor. Dojezd se pak zvyšuje až k 1700 km.

Konstruktéři svou prací reagují na současné hybridní automobily, které jsou podle nich mnohem těžší a složitější než např. dieselová auta, ale přitom nabízejí podobnou spotřebu. V současné době firma hledá investora, který by byl ochoten dát do projektu 3,8 mil. dolarů na vývoj Ingocar.

Valentin Technologies

18 Comments on “IngoCar – osobní auto s hydrostatickým motorem”

  1. Viem, že už je po funuse s
    Viem, že už je po funuse s touto diskusiou, ale možno si to prečíta aspoň autor článku.
    V článku je nepravdivé tvrdenie, že „Lineárny spalovací motor- Veškerý užitečný výkon odebíraný ze stroje je ve formě elektrické energie.“ Tu je práve zásadný rozdiel, lebo výkon odoberaný zo systému je vo forme tlakovej energie. Piest spaľovacieho motora je priamo spojený s piestom hydrogenerátora. pozri schému na http://www.valentintechnologies.com/how-it-works/default.html

      1. Ja som myslel celkovú
        Ja som myslel celkovú účinnosť. Ale uvidíme – konštrukcií spaľovacích motorov je spústa – teraz sa to vyťahuje zo šuplíkov. Každopádne vývoj je jasný – čo najnižšia hmotnosť a spotreba.
        Elektromotory sú na tom veľmi dobre, ale akumulátory zaostávali vo vývoji, alebo boli doteraz používané len v špecifických oblastiach (napr. v družiciach).
        No skrátka uvidíme, čo sa ujme.
        Predpokladám, že malé vozidlá pôjdu čiste na elektropohon, väčšie ako hybridy.
        Čo bude ale s kamiónmi netuším – pritom majú vplyv na to aký je náš život nákladný – lebo ceny všetkých výrobkov sú ovplyvnené nákladmi na dopravu a nafta je stále drahšia.

      1. Ak ma pamäť neklame –
        Ak ma pamäť neklame – Tesla roadster potrebuje cca 14kW na jazdu po rovine. Čo ale neviem – je účinnosť priamočiareho motora. každopádne i konštruktéri klasických motorov tvrdia, že je možné pri terajších technológiách urobiť priemernú spotrebu až o 40% nižšiu než sme zvyknutý. Cesta je k maloobjemovým motorom – ostatne, keď sa pozrieme do histórie, tak objem motorov sa stále zmenšuje. Nezaobíde sa to ale bez použitia palív s ešte vyšším oktánovým číslom.
        Každopádne menšie a účinnejšie pohonné jednotky poskytnú viacej preistoru pre posádku, úsporu hmotnosti, ale aj nezanedbatelnú úsporu spotreby energie – bez ohľadu o aký typ pohonu sa bude jednať.
        No a nakoniec je potrebné vyriešiť ešte nákladnú dopravu – to je oveľa tvrdší oriešok ako osobné autá.

        1. No nula to nikdy nebude.
          No nula to nikdy nebude. Realna spotreba pre taketo auto je podla mna okolo 3L na 100km. Toto cislo sa da dostat tak, ak spocitate vsetky stratove odpory a vynasobite prejdenou vzdialenostou (v tomto pripade 100km). Teoreticky by auto mohlo mat aj spotrebu bliziacu sa k nule, ale to by sa muselo pohybovat vo vakuu po perfektnej rovine, nesmelo by mat ziadny valivy odpor a muselo by mat dokonalu rekuperaciu. Normalny benzinovy motor ma spotrebu vyssiu prave preto, ze minimalne vlastne straty ma len pri urcitych otackach a aj tie minimalne straty su stale dost velke (trenie v motore, prevodovke, prevod pobybu z priamociareho na otacavy, tlmenie razov casti motora, atd).

    1. Ono i normální auto může
      Ono i normální auto může mít spotřebu 1,4 litru. Ale musí motor jet na volnoběh a auto jet z kopce setrvačností. 😉

      Jinak ještě k „hodromotoru“ – dost se obávám o účinnost systému, řekl bych že pokud by spalovák poháněl generátor a elektromotory v kolech tak by účinnost celého pohonu byla o třídu vyšší.

Napsat komentář