Ford recykluje. Za 10 let ušetřil 54 000 tun odpadu

Jan Horčík - 04 Leden 2013

Během deseti let provozu speciální recyklačního programu se podařilo automobilce Ford v ušetřit od skládky 54 000 tun poškozených náhradních dílů. V posledních dvou letech byly přidány do programu také nárazníky a světlomety. Světlometů se za poslední rok vybralo na 26 000.auto Kim Goering Ford recyklace komponent

Kim Goering vysvětluje systém recyklace náhradních dílů Ford
foto: Ford

Program nazvaný “Core Recovery” spočívá ve sběru, opravě a recyklaci poškozených komponent. A to všech možných, počínaje malými senzory přes vstřikovače až po velké součásti motorů. Součástky pocházejí od dealerů ze sítě prodejců automobilky Ford.

Za poslední dva roky se například podařilo 62 000 nárazníků. “Většina součástek, které k nám skrze program doputují má před sebou ještě dlouhý život,” říká v tiskové zprávě Kim Goering, managerka recyklačních programů Ford.

“Dává velmi dobrý obchodní smysl udělat vše pro to, abychom prodloužili životnost těchto komponent. Důležitější ale je, že Ford pevně věří ve správnost tohoto jednání z hlediska životního prostředí,” dodala Goering.

Ford se v tiskovce chlubí, že náhradní díly recykluje už celá desetiletí. Až dosud to ale byla práce velmi roztříštěná. Program Core Recovery ji pomohl v rámci celé automobilky sjednotit.

Americká EPA, obdoba ministerstva životního prostředí, odhaduje, že zatímco v roce 1980 bylo recyklováno 15 mil. tun materiálu, v roce 2010 to už bylo 85 mil. tun.

Svou roli hraje i fakt, že komponenty se v průběhu uplynulých 15 let staly velmi složitými součástkami. Zatímco před 30 lety byl světlomet prostě jen , sklo a odrazová plocha, dnes je světlomet jednou z důležitých součástí celého auta – po designové i funkční stránce. Tomu odpovídá i jeho složitost.

Ford tvrdí, že jeho auta jsou dnes až z 85 % recyklovatelná. Z nárazníků se například dnes vyrábějí pelety. Další výhodou recyklace komponent je i to, že s nimi není možné následně kupčit.

Systém recyklace komponent funguje podobně jako vracení lahví v některých částech USA (nebo koneckonců v České republice). Dealeři při koupi každé nové součástky, která má nahradit poškozenou, platí speciální poplatek. Jakmile je ta poškozená vrácena Fordu, dostanou poplatek zpět.

Náhradní díl je pak ohodnocen – zda je vhodný pro recyklaci nebo opravu. Když na recyklaci, je odeslán další firmě kde se přemění na surové materiály a ty jsou následně prodány. Pokud má být součástka opravena, je vyčištěna, opracována a otestována.

Podle Goeringa je celý program pro Ford ziskový. “Čím víc lidí má auto, tím lepší to je pro náš obchod,” říká Goering. Dodává ale, že to zda se program vyplatí posuzují u každé součástky. A těch rozhodně není málo. Americké odbory také jistě rády slyší, že program je tak úspěšný, že firma musí nabírat další pracovníky.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Recyklujte nebudě líní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Žádná novinka.
Koncern VW recykluje některé komponenty již delší dobu.
Při vrácení starého dílu je odečtena cena z nového dílu.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?