Ford na veletrhu CES oznámil plán Smart Mobility, chystá robotická auta

redakce - 08 Leden 2015

Ford na veletrhu spotřební elektroniky CES 2015 v Las Vegas ukazuje, jakým způsobem využívá inovace k navrhování nových modelů, ale také k řešení dopravních problémů v různých částech světa.auto logo Ford Smart Mobility

Ford informoval o novém plánu Smart Mobility, díky kterému chce dosáhnout vyšší úrovně v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti a „big data“
foto: Ford

Nový plán Smart Mobility umožní Fordu dosáhnout vyšší úrovně v oblastech jako konektivita, mobilita, autonomní vozy, zákaznická zkušenost a „big data“.

Během letošního roku spustí Ford po celém světě 25 různých dopravních experimentů, zaměřených na zlepšování zákaznické zkušenosti, vyšší flexibilitu vlastnických modelů a společenskou spolupráci.

„I když zde vystavujeme propojené automobily a informujeme o plánech na autonomní vozy, veletrhu CES se účastníme z vyšších pohnutek,“ řekl Mark Fields, prezident a generální ředitel Ford Motor Company, ve své prezentaci na globálním veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.

„Podporujeme inovace ve všech složkách našeho podnikání, abychom se stali společností zaměřenou jak na produkty, tak na mobilitu – a v konečném důsledku změnili způsob, jímž se svět přepravuje, stejně jako to před 111 lety udělal náš zakladatel Henry Ford.“

25 dopravních experimentů

Prvními kroky plánu Smart Mobility je 25 experimentů – devět v Evropě a Africe, osm v Severní Americe, sedm v Asii a jeden v Jižní Americe. Všechny mají za cíl předvídat požadavky zákazníků v transportních ekosystémech budoucnosti.

„Představujeme si budoucnost, v níž spolu auta komunikují, řidiči i auta jsou propojení s městskou infrastrukturou a lidé při každodenním dojíždění běžně sdílejí automobily nebo více způsobů dopravy,“ řekl Fields. „Experimenty, které nyní zahajujeme, povedou v horizontu deseti let a dál k vytvoření nových modelů dopravy a mobility.“

Všech 25 experimentů je zaměřeno na čtyři globální megatrendy – explozivní růst populace, celosvětově rostoucí střední třída, kvalita ovzduší a měnící se priority zákazníků. Všechny tyto trendy vedou k omezení osobní mobility, zejména ve velkých městech.

Čtrnáct projektů z pětadvaceti vede Ford, zbývajících 11 patří do soutěžní série Innovate Mobility Challenge.

Londýnské experimenty

Londýn se stane dějištěm několika pilotních projektů, v jejichž rámci Ford vyzkouší různé způsoby efektivnější organizace dopravy v oblastech s nejhustším provozem. Bude se jednat o sdílení aut, parkování nebo přepravu osob na vyžádání.

City Driving On-Demand: Cílem projektu je pochopit, co je zapotřebí pro kvalitní, flexibilní a integrovaný program sdílení automobilů ve velkých aglomeracích.

Zájemci si mohou rezervovat elektromobil Focus Electric nebo úspornou Fiestu 1.0 EcoBoost prostřednictvím aplikace nebo po telefonu. Vozy se odemknou pomocí aplikace nebo členské karty a k dispozici jsou nepřetržitě. Platí se po minutách a v ceně je zahrnuto palivo, pojištění i poplatek za vjezd do centra Londýna.

Data Driven Insurance: Tento program spočívá v monitorování jednotlivých aut s cílem dosáhnout snížení pojistných nákladů pro provozovatele. Aplikace v chytrém telefonu umožňuje na dálku zkontrolovat polohu vozu, stav paliva v nádrži a další údaje. Získaná data by navíc mohla pomoci úřadům předcházet vzniku kolon.

Dynamic Social Shuttle: Nová služba jednosměrných jízd na vyžádání. Měla by být komfortnější než autobusy a dostupnější než taxi.

Painless Parking: Aplikace vyvinutá ve spolupráci s místními úřady pomůže řidičům nalézt vhodné parkovací místo na základě jejich preferencí, polohy a aktuální situace na parkovištích.

Celkem 56 procent Evropanů uvedlo v průzkumu sponzorovaném Fordem, že by uvažovali o sdílení aut. Jeden sdílený automobil by mohl nahradit až 13 jiných vozů. Náklady vzniklé v souvislosti s dopravními zácpami dosahují podle Evropské komise výše přibližně 100 miliard eur ročně.

Sdílení aut v Německu

Za prvních 12 měsíců fungování se program Ford Carsharing rozšířil do 55 německých měst a více než stovky lokalit. Po vstupní registraci u prodejce Ford si zákazníci mohou rezervovat vůz prostřednictvím mobilní aplikace, webové stránky nebo telefonu.

Kromě nejrůznějších modelů značky Ford, od Ka až po Transit, je uživatelům služby k dispozici i více než 3600 aut společnosti Flinkster. Ve srovnání s průměrem za první polovinu roku se počet rezervací v posledních měsících zdvojnásobil.

Autonomní vozy Ford

Ford má již v provozu částečně autonomní vozy a vyvíjí modely, které budou plně autonomní.

„Již dnes vyrábíme a prodáváme částečně autonomní vozy, jež prostřednictvím softwaru a senzorů parkují podélně i kolmo, upravují rychlost podle okolního provozu nebo v případě nebezpečí samy brzdí,“ řekl Raj Nair, hlavní technický ředitel Fordu a viceprezident odpovědný za globální vývoj produktů. „Do budoucna počítáme i s plně autonomními vozy Ford a jejich vývoj bereme velmi vážně.“

Současné modely značky Ford disponují například systémem udržování v jízdním pruhu, adaptivním tempomatem, detektorem bezpečné vzdálenosti, předkolizním asistentem s ochranou chodců, hlídáním mrtvých úhlů, aktivním parkovacím asistentem, rozpoznáváním dopravních značek, automatickým přepínáním dálkových světel nebo automatickým zapínáním stěračů. Brzy přibude také asistent pro jízdu v koloně.

Zároveň probíhají jízdní zkoušky plně autonomního Fordu Fusion Hybrid. Tento výzkumný prototyp využívá systémy zmíněné výše a také čtyři senzory typu LiDAR, jejichž prostřednictvím si v reálném čase vytváří 3D mapu okolního prostředí.

„Naší prioritou není vypouštět marketingová tvrzení či závodit o to, kdo uvede autonomní vůz na trh jako první. Naší prioritou je přivést na trh autonomní vůz značky Ford, který bude dostupný širokým masám a skutečně přispěje ke zkvalitnění životů našich zákazníků,“ dodal Fields.

„Henry Ford nás již dávno naučil, že dobrá firma vyrábí excelentní produkty a dosahuje zdravého zisku. Skvělá firma dělá obojí a k tomu navíc vytváří lepší svět. A to nás stále žene vpřed.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

0

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Serou mě s těma robotickýma autama.
Kdyby se raději snažily o bez-emisní benzín za zlomkovou cenu. Když už ne rovnou elektrický auta.
I-kdybych robotický auto měl, nikdy bych se neodvážil to zapnout když vidím jaká fůra debilů je na silnici. Natož něco takového koupit za vlastní peníze. No není tohle úplně k h....?!
Vyhozené peníze.

Kromě toho, že zřejmě nechápete koncept "robotického auta" nejste zrovna optimista :).
"I-kdybych robotický auto měl, nikdy bych se neodvážil to zapnout když vidím jaká fůra debilů je na silnici."
"robotické auto" vám má pomáhat třeba zrovna proti nezodpovědným řidičům.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Minimalne system proti mikrospanku, a protikolizny, ze auto prevezme kontrolu v nudzi a zajde ku krajnici, by boli fajn ale vsetko a vzdy ako volitelna vypnutelna funkcia.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?