Téměř jistě jste na něm seděli a možná jste ho i jedli, ale věděli jste, že bambus by mohl nalézt uplatnění i ve výrobě automobilů? Jedná se totiž o jeden z nejpevnějších přírodních materiálů.
foto: Ford
Díky investicím do výzkumu získalo lidstvo převratné materiály jako plast vyztužený uhlíkovými vlákny (zvaný též karbon) nebo lehký hliník. Bambus ale stačí zalévat a za den může vyrůst až o metr.
Kombinací bambusových vláken s plastem by mohl vzniknout nový, mimořádně pevný kompozit, z nějž by se daly vyrábět některé automobilové součásti.
NEPŘEHLÉDNĚTE Výrobce kečupů Heinz fušuje do automobilového průmyslu
„Bambus je úžasný,“ řekla Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“
Přednosti bambusu jsou známy již déle než sto let. Experimentoval s ním dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Ve stavebnictví je dobře známá jeho pevnost v tahu.
A protože doroste do plné dospělosti za dva až pět let, obnovuje se daleko rychleji než jiné dřeviny. Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů.
Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických.
Udržitelná budoucnost
Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford již v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí s využitím recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-MAX nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění se vyrábějí z použitých pneumatik.
Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape se využívá vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále se využívají třeba rýžové slupky, sója nebo celulóza.
To už chtěl Mercedes před 10 lety dávat do výplní
To už chtěl Mercedes před 10 lety dávat do výplní dveří lisovaný traviny sklizený nejspíš o kousek blíž než někde v tramtárii.
Taky můžou použít konopný nebo lněný vlákna co si vypěstujou za fabrikou a nemusej se dovážet přes půl zeměkdoule. Konopný vlákna se daj použít i do laminátů společně s eko pryskyřicí.
Koukám že Ford měl auto z konopí už v roce 1941!!! 70 % hmoty panelů bylo z konopí 😀
Takže tedle jejich greenwashing zase bude jen další malování spalovacích popelnic na zeleno.
http://gearheads.org/the-greenest-cars-dont-always-have-the-fewest-emissions-got-hemp/
Dalo se do něj mlátit i sekyrou 😀
https://www.youtube.com/watch?v=srgE6Tzi3Lg
Dokonce poháněl svoje Fordy konopným palivem
https://www.youtube.com/watch?v=54vD_cPCQM8
V Kanadě se už mělo i vyrábět elektroauto z konopí – Kestrel
https://www.youtube.com/watch?v=aIT6sOnAje8
http://www.albertatechfutures.ca/portals/0/images/Web_Photos/john_jan-optimized.jpg
Kestrel EV – elektrické auto vyrobené z konopí
http://www.hybrid.cz/kestrel-ev-elektricke-auto-vyrobene-z-konopi
A vykácejí se deštné pralesy a zasází bambus. Pak
A vykácejí se deštné pralesy a zasází bambus. Pak proběhne velká negativní kampaň a u každého auta se bude inzerovat „neobsahuje bambus“, stejně, jako se to teď aplikuje s palmovým olejem u potravin.
Jirka Grygar jezdil dlouho na bambusovém kole. Takže proč
Jirka Grygar jezdil dlouho na bambusovém kole. Takže proč ne 🙂
Nejen Grygar, takova kola stavi spousta nadsencu. Videl jsem i
Nejen Grygar, takova kola stavi spousta nadsencu. Videl jsem i bambusovy lehac. Navic tady to nevypada, ze by byl bambus primo konstruckcni material, ale jde „jen“ o vlakna, ktera se pridaji do laminatu. Na to by mozna sly pouzit i chlupy z pand, co chcipnou hlady kolegovi dole 😉
… a pandy nebudou mít co žrát … :-)))
… a pandy nebudou mít co žrát … :-)))
FORDka ať se klidně vrátí k pásový výrobě MODEL T
FORDka ať se klidně vrátí k pásový výrobě MODEL T :)))))))) i to je světu volný :DD