Američané chtějí hybridní tankARMÁDA
Američané chtějí hybridní tank
Škodovka letos uvede elektromobilyČESKO
Škodovka letos uvede elektromobily
Porsche vylepšuje 911 GT3 R HybridZÁVODY
Porsche vylepšuje 911 GT3 R Hybrid
GM a PSA uzavírají alianciPRŮMYSL
GM a PSA uzavírají alianci

Firmy v Česku investují do aut na stlačený zemní plyn a šetří miliony

redakce - 17 Březen 2016

Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem () se osvědčila logistické společnostem DB Schenker i Linde Material Handling Česká republika. Pořizují proto další nová CNG auta.auto kamion na stlačený zemní plyn CNG společnosti DB Schenker

Kamion na stlačený zemní plyn (CNG) společnosti DB Schenker
foto: DB Schenker

V centrále DB Schenker v Rudné u Prahy od podzimu stojí vlastní plnicí CNG stanice, která slouží firemním osobním a nákladním vozidlům, ale také dalším partnerům.

CNG flotilu nyní tvoří dodávka, několik osobních automobilů a aktuálně se testuje i kamion. V letošním roce se plánují investice do nákupu dalších automobilů na tento pohon.

Flotila firemních osobních vozů společnosti Linde MH, dodavatele manipulační techniky včetně vysokozdvižných vozíků na CNG, zase najela již tři miliony kilometrů na stlačený zemní plyn.

Roční úspory Linde MH Česká republika na pohonných hmotách dosahují částky pohybující se okolo 700 000 Kč, a je tedy jasné, že se investice společnosti za tři roky provozu více než vyplatila.

Linde MH proto i nadále pořizuje další nová vozidla na CNG s vidinou ekonomických úspor, ale také v souladu s principy udržitelného rozvoje a ochranou životního prostředí.

Společnost DB Schenker se zaměřuje na snižování emisí dlouhodobě. Mezi roky 2006-2020 se zavázala snížit emise o 20 %. K firemnímu Programu na ochranu klimatu 2020 se aktivně hlásí také DB Schenker v Česku s centrálním skladem a sídlem společnosti v Rudné u Prahy.

Právě tam má společnost vlastní plnicí stanici CNG, která umožní doplňovat stlačený zemní plyn do osobních vozidel, dodávek i nákladních automobilů.

„Ve Švédsku naše společnost používá nákladní vozy poháněné zmraženým bioplynem, v Rakousku vozidla, která jezdí na zemní plyn nebo vodík. U nás se chceme orientovat především na CNG. Předloni jsme do provozu uvedli naši první nákladní dodávku poháněnou stlačeným plynem. Vloni jsme nakoupili několik osobních vozidel, která pracují na stejném principu. Nyní testujeme kamion,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

Provozní náklady jsou nižší o 30 %. V současnosti je to díky levné naftě méně, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň, státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020.

Mezi nevýhody ekologického pohonu patří kratší dojezd a také fakt, že někteří neinformovaní provozovatelé podzemních garáží zcela neopodstatněně zabraňují vozidlům tohoto typu vjezd.

Společnost bude pokračovat s investicemi do těchto vozidel prvotně pro Prahu a střední Čechy a postupně, jakmile budou vhodná nákladní auta na trhu, také v ostatních regionech.

„Dosavadní zkušenosti podrobně vyhodnocujeme, ale už nyní je jisté, že na doplnění našeho vozového parku o dodávková a větší rozvozová vozidla na CNG v krátké době dojde. Pro letošní a příští rok se bavíme o počtu okolo 20 nákladních vozů. Rychleji probíhá obměna našeho vozového parku osobních aut. Nyní nám jich na CNG jezdí deset a počty každý měsíc rostou,“ doplňuje Tomáš Holomoucký. Postupně DB Schenker plánuje přejít na CNG u většiny svých osobních vozů.

Právě na tuto strategii reaguje i otevřením vlastní plnicí stanice. Předpokládaný roční objem CNG, spotřebovaný celou flotilou CNG vozidel DB Schenker, by se v budoucnu mohl pohybovat kolem 210 000 m3.

DB Schenker využívá v České republice celkem 160 rozvozových vozů, a to většinou s vyšší užitnou hmotností. Ve střednědobém plánu je jejich postupná výměna za auta na stlačený zemní plyn.

„Aktuálně testujeme kamion Scanii Streamline s motorem Euro 6. Jezdí v testovacím režimu zejména po silnicích v okolí hlavního města a zkoušet ji budeme i na delší trasy např. do Pardubic. Dosavadní výsledky nás utvrzují v tom, že Scanii do naší flotily zařadíme natrvalo. Důvodem, proč kamion testujeme až v roce 2016, je skutečnost, že na evropském trhu byl dlouhodobý nedostatek vozů na CNG o hmotnosti 12 až 16 tun,“ popisuje Tomáš Holomoucký.

Od poloviny roku 2012, kdy byla v sídle firmy v pražských Malešicích vybudována plnicí stanice, pořídilo Linde MH Česká republika postupně 43 vozů s pohonem na stlačený zemní plyn, z toho celkem sedm automobilů jen od začátku letošního roku.

Průměrný náklad firemní flotily na jeden kilometr činí 1,27 Kč. Flotila zahrnuje Volkswagen Passat, Volkswagen Touran 1,4 TSI, Volkswagen Golf, Volkswagen up! i Volkswagen Caddy. Celkově vozidla spotřebovala přes 144 tun stlačeného zemního plynu.

V porovnání s dříve používanými dieselovými motory to znamená mnohem nižší množství vyprodukovaných emisí a téměř nulové emise pevných částic, čímž firma přispívá k ochraně životního prostředí nejenom ve městech, ale po celém území republiky, kde se její vozidla pohybují.

Rekordmanem v nízké spotřebě je jeden z nejmenších modelů ve flotile – VW up!, u něhož pohonné hmoty na jeden ujetý kilometr stojí pouze 0,69 Kč.

Roční provoz flotily, ve které vozy najíždějí i čtyřicet tisíc kilometrů, pak dosahuje při využití nákladové ceny CNG z vlastní plnicí stanice úspor ve výši téměř tři čtvrtě milionu korun oproti dieselovým automobilům.

Na rozdíl od tradičních pohonných hmot nebo zkapalněného rafinerského plynu () se stlačený zemní plyn (CNG) vyznačuje vyšší bezpečností, která je dána tím, že plyn se snadno rozptýlí ve vzduchu, lze ho snadno odvětrat, a tak vozidla s tímto pohonem mohou i do podzemních garáží.

Přednosti pohonu na CNG zahrnují také nemožnost krádeže paliva, vysoké oktanové číslo (až 130), levný provoz (1 kg za 25 Kč) a především minimální znečištění životního prostředí.

Spalování CNG totiž produkuje jen velmi malé množství CO2 a téměř žádné jedovaté zplodiny. Motory tak odpovídají nejen dnešním, ale i do budoucna přísnějším emisním normám.

tisková zpráva
 
Obrázek uživatele ePavel

By mě zajímalo, kolik ta jejich plnička spotřebuje elektřiny a jestli to rozpočítávají do nákladů na kilometr.

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Moc by to být nemuselo, ale nevím jaký tlak je v nízkotlakém plynovodu, protože se pak musí jen dodat rozdíl tlaků. Pak by se to dalo spočítat podle vzorců které mnoho lidí ve fyzice nemá rádo.

Nicméně se mi tu podařilo najít něco takovéhoto:
cngauta.cz/nejmensi-domaci-plnicka-cng/
forum.cngklub.cz/viewtopic.php?f=3&t=11&start=60

takže to zase tak málo není, cca dalš 2kč/m3.

Obrázek uživatele ePavel

Já když to počítal u domácích plniček, tak to myslím vyšlo, že abych natlakoval oktavku CNG na dojezd 100km, spotřebuju elektřinu, která by EV stačila na 16km

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím jak Vy, ale firma zajisté počítá náklady na provoz jako celek (tedy kromě elektriky pro plničku, tam dá i pneumatiky, údržbu atd.) a teprve pak počítá výsledek...

Takže bych hádal, že to nepočítá jako Vy "pouze" vybraný úsek nákladů...

Obrázek uživatele PaRi

Rozvineme nadpis: ...a pokud by investovaly do elektriky, ušetřily by i miliardy. No jo, přeháním, ale i tak...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to asi ne, hlavne by meli problem v nekolika vecech:
1) Dojezd - vetsina sluzebaku jezdi casto dlouhe trasy - elektro dojede po dalnici 100km coz je nepouzitelne
2) Tankovani - lidi bydli v bytech kde nemaji parkovani se zasuvkou a i ti co bydli v baraku, tak nebudou chtit sponzorovat firmu tim, ze budou auto tankovat z vlastnich
3) realna uspora i kdyby jim to nejak fungovalo je diskutabilni CBG jezdi u osobaku kolem kacky za km, elektro cca 50 haleru, spalovak ma drazsi servis, elektro drazsi pojistku, rozdil v cene 300 000 - vracet se bude tedy asi 600 000 km a to zadne auto nenajede...

Elektro ma opravdu drazsi pojistku?! Jakto? K jakemu objemu u spalovaku se to da prirovnat?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bude mít dražší havarijko i pojištění proti krádeži a to z prostého důvodu, EV je dražší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No tak povinne zpravidla nizsi (ale za to platim u spalovaku cca 2000 rocne, tam uz moc poklesnout neni kam), ale havarije/vandalismu/kradez stoji u spalovaku za 300 000 asi 6 000, u elektry, ktera bude stat vyrazne vice se pohybuje od nejakych 17 000 nahoru (nejsem bohuzel z tech, kteri by si mohli dovolit risknout tu malou pravdepodobnost ze jim auto nekdo ukrade, nebo to nekam naburi vlastni vinou - i kdyz se mi to zatim nestalo).

Obrázek uživatele ePavel

Pokud se bavíme o povinném ručení, to bývá zpravidla u EV daleko nižší. Havarijní pojištění je odvozeno i od ceny vozidla, pokud ho teda někdo bude srovnávat s oktávkou za poloviční cenu, tak je logické že bude vyšší.

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Havarijní neřeším. Na pojistky už pár let nevěřím, takže řeším pouze povinné pojistné. Za svůj dosavadní život jsem stihl vysledovat u sebe i v případech které znám ze svého okolí, že pojistné události u povinných pojistek nemají pojišťovny problém pokrýt i ve velice sporných případech (kdy to hradit nemusí) a u nepovinných pojistek hledá jakoukoliv pojišťovna výjimku a záminku. Zpravidla úspěšně a člověk to musí řešit o dost složitěji.

Obrázek uživatele ePavel

Sice Vám mohu dát částečně za pravdu ale například u aut na úvěr ji prostě mít musíte.

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Uvery neresim. Kdyz na neco nemam, tak si to nekupuji. Auto na uver ma smysl snad jen do firmy s tim, ze si vydela na sebe vcetne vsech oprav, poplatku a pojistek.

Obrázek uživatele ePavel

Uver vseobecne se vyplati tam, kde si na sebe vydela. Nekdy to ale ani jinak nejde. Dům si taky většina lidí kupuje na úvěr a ten dům na sebe asi nevydělá že... U elektrických aut je pekne, ze se vyplati, protože vždy usetrite vic na palivu a servise, nez jsou uroky. V mem pripade dokonce platim mesicne na splátkách méně, nez jsem dřív daval za provoz.

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Úvěr se vyplatí pouze a jenom tam, kde neni jiná možnost financování!!!

To že dnes většina "ekonomů ala Plzeň", říká "kde si na sebe vydělá" je ekonomický nesmysl, když je spojovaný ve větě, kde dává pocit, že je platný pouze u "úvěru". Firmě se musí zaplatit jakákoliv investice, ať z úvěru nebo hotovosti. Z úvěru forma investuje pouze pokud nemá možnost jiného financování, tedy lze napsat pouez věta "úvěr se vyplatí pouze a jenom, když to nelze finacovat z hotovosti firmy nebo spolufinancováním společníka apod."...

Obrázek uživatele ePavel

Tak to je snad jasné. Ale někdy na to člověk nebo firma hotovost nemají...

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Píšete absolutně "Uver vseobecne se vyplati tam, kde si na sebe vydela", takže klasické, takže to jste napsal něco jiného. A když firma nemá peníze, má prvně hledat investora apod. Úvěr je až to poslední a nemá být samozřejmé jak vyplívá s vašich příspěvků...

Ale opět napíšete "samozřejmě"..., holt proč napsat něco pořádně, když to lze tak nejasně, že v tom člověk může vyčíst cokoliv a pak stačí dopsat "samozřejmě"...

Obrázek uživatele ePavel

Děkuji za reakci. Alespoň každý vidí o co Vám jde a o co naopak ne. Pro příště tedy budu všem doporučovat, pokud nemají k dispozici hotovost a chtějí si pořídit dražší auto, třeba EV, tak ať hledají investora....

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Mám tutéž zkušenost, proto už léta nic havarijně nepojišťuji.

Pov.ručení EV 1000Kč/rok u České, včetně Tesly. Havarijní se dá pořídit za 50.000Kč/rok.

Tak nějak jsem si to představoval. Díky!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Inu, když se zvolí ta "správná" pojišťovna neštěstí, tož to může být dražší. Anebo jde o luxus EV.
Jinak jsem nechal přepočítat u své poj. pojistku (pov+hav) čmoudíka a zbylo na Lupínka (pov+hav+3roky CAP).
K objemu spalováku se to nepřirovnává, mají na to jinou kategorii a jde o výkon pohonu.

Elektronům Zdar!

Dík za rychlou reakci. Tak to by mě zajímalo kolik stojí třeba pojistka za jednomotorovou Teslu. Tím přirovnání jsem myslel, jestli třeba za Teslu jako za 3litrovou Audi.
Měl jsem za to, že se to bere 0ccm objem, tak určili nějaký symbolický paušál, když je to eko a je jich tak málo (třeba jako za veterány), ale zdá se, že pojišťovny zareagovali bleskurychle a už to vesele třídí i když máme v České Republice e-aut stále několik hrstek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pojišťovny během downsizingu začaly přecházet na výpočet dle výkonu (kW). a to se na EV dá uplatnit též.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud by investovali do elektriky, vyšel by je ujetý kilometr na dvojnásobek oproti naftě.

CNG kamion dává smysl. Ostatní je další Cimrmanovský úkrok stanou..... (((

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hmm, a vysvětlíte mě, vlastníku CNG auta, který má 55 procentní náklady na provoz oproti předchozímu benzináku a mám výsledně ročně ušetřeno ročně 25k kč, v čem nedává moje jednání smysl?
Nebo jen plácáte, protože máte názor, ale reálnopu zkušenost s provozen CNG vozidla nulové?

P.S. pro vás, mám v tom započeteny celkové náklady jako celek tedy i údržba atd.

Jaký je rozdíl intervalu výměny oleje u Stanie na CNG a na Naftu?
Jelikož u osobáku je to dvojnásobek servisních intervalů, neprodraží se to u náklaďáků?

Jaký je rozdíl intervalu výměny oleje u Stanie na CNG a na Naftu?
Jelikož u osobáku je to dvojnásobek servisních intervalů, neprodraží se to u náklaďáků?

Scania na CNG se jmenuje Stania?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Náklady na motor jsou trochu jiné, protože je zde zážehový motor. Pravděpodobně zde nebude problém s ventily jako u osobáku a to je asi to hlavní.

Zase tam jsou svíčky, které se musí taky měnit.

Jednou za 100 let.

Obrázek uživatele ePavel

No nevim presne jak u CNG ale u LPG mi svicky odchazeli daleko casteji, protože vyssi oktanove číslo znamena i spalovani při vyssi teplote. Nakonec jsem kupoval nejake specialni, co byly 3x drazsi.

---

Najeto 108.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
pavel(a)sampro.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nu já mám CNG a neměním to (tedy přesněji autorizovaný servis) častěji jak u Oktávky co jsme provozoval (teď provozuje otec).
A nemám speciální, klasické. Jediný rozdíl u auta je jiná hlava, protože je tam jiné oktanové číslo, jiné ventily pro CNG a jiné pro benzin apod. Údržba cenově +- stejně (pokud se nebude někdo hádat, že auto je vyšší třída jak Oktávka a tedy dražší náhradní díly a nezohlední to protože nechce porovnat srovnatelné)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články