Nejšetrnější auto roku 2014? Žádný elektromobil!

Jaké je nešetrnější auto uplynulého roku? Podle porotců soutěže Green Car of Year to překvapivě určitě nebude žádný elektromobil. Do finále soutěže Zelené auto roku (Green Car of Year 2014) se dostalo pět modelů, avšak pouze jeden s hybridním pohonem a nula elektromobilů.

Jeden z finalistů soutěž Green Car of Year – BMW 328d
foto: BMW

Ač se to v minulých ročnících hybridy a elektrickými auty doslova hemžilo, letošní rok je mezi finalisty jediný hybrid – Honda Accord. Překvapení je o to větší, že mezi „nejzelenější“ auta se nedostaly elektromobily Tesla Model S a BMW i3. Především BMW i3 je téměř synonymem pro ekologický vůz – nejen provozem, ale i způsobem výroby.

Pětice finalistů je složena ze dvojic naftových a benzinových aut a zmiňovaného hybridu. Ukazuje se, že klasická auta se spalovacím motorem jsou proti hybridům a elektrickým automobilům stále konkurenceschopná, alespoň co se týče šetrnosti provozu.

Audi

Audi A6 TDI
foto: Audi

Dieslovými finalisty jsou německé modely BMW 328d a Audi A6 TDI. Vůz BMW 328d je vybaven přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2 litry. Motor o výkonu 135 kW (180 koní) si přitom řekne pouze o 5,2 litrů nafty na sto kilometrů.

Komu je výkon BMW trojkové řady málo, může sáhnout po ekologickém Audi A6 TDI s 3l motorem o výkonu 179 kW (240 koní). I přes působivý výkon spotřebuje Audi jen 6,2 litrů nafty na sto kilometrů.

Mazda 3

Mazda 3
foto: Mazda

Benzínovou dvojici tvoří auta z Japonska. Mazda 3 využívá systémy Skyactiv a i-ELOOP. Skyactiv je celý soubor technických inovací týkajících se motoru, převodovky i karosérie. Skyactiv umožňuje konstrukci lehčích vozidel a efektivnějších motorů.

i-ELOOP je systém rekuperace brzdné energie. Výrobce tvrdí, že systém dokáže v hustém provozu snížit spotřebu paliva vozu až o desetinu. Udávaná teoretická spotřeba Mazdy 3 je pak 5,7 litru benzínu na sto kilometrů.

eFROOG

Toyota Corolla ECO
foto: Toyota

Dalším japonskou finalistou je Toyota Corolla Eco v modelovém provedení 2014. Ekologická Corolla je vybavena novými koly s nízkým valivým odporem, přídavnými aerodynamickými kity karosérie, upraveným motorem i převodvku.

Řidič se může také přepnout do „eco“ módu, který ohlídá případný příliš agresivní styl jízdy. Podle amerického testu spotřeby dokáže Toyota Corolla jezdit pod 5,9 litrů benzínů na sto kilometrů.

Posledním ze soutěžících je další japonský model – hybridní Honda Accord. Japonci nabízejí nejnovější model vozu Honda Accord jako hybrid i plug-in hybrid. Honda Accord Hybrid dokáže jezdit za 4,7 l/100 km. Accord Plug-in Hybrid si pak údajně řekně pouze o 2 l/100 km (bez započtení spotřebované elektřiny).

eFROOG

Honda Accord Hybrid
foto: Honda

Letošní ceny budou rozdány na autosalonu v Los Angeles ve dnech 20.-21. listopadu 2013. Dlužno podotknout, že ani v minulých letech nebylo pravidlem, aby se vítězem Green Car of Year stal hybrid nebo elektrické auto. Technologie spalovacích motorů tedy podle všeho stále ještě má co nabídnout. Minimálně podle redaktorů magazínu Green Car Journal, který cenu uděluje.

13 Comments on “Nejšetrnější auto roku 2014? Žádný elektromobil!”

  1. To sa nam tu snazite
    To sa nam tu snazite nabulikat, ze spalovak, co za svoju zivotnost sam jediny vypusti do ovzdusia cca 24 ton CO2

    (200 000 km x 6 l/100km = 12000 l benzinu alebo 200 000 km x cca 120g/km = 24 ton CO2),

    a povedzme si rovno, ze CO2 nie je ta najhorsia latka co z vyfukov lezie, je zelensi ako akykolvek elektromobil? Hoci aj Model S?

    Bud som naivny ja, alebo vsetci ostatni.

    Cakal by som skor ze sa tam objavi Honda Fit EV a nie nejake spinave, dieselove Audi.

    Skuste ma vyviest z omylu, ci to mam ja v hlave popletene, alebo su uz vsetci tak krasne zmanipulovani, ze tamtomu uveria?

    1. Vypadá to, že každý
      Vypadá to, že každý čekal právě BMW i3. Vypadá to však, že tenhle auťák je na konkurenty krátký 😉 Jinak cenu Green Car of the Year Tesla loni nevyhrála. Vyhrál Ford fusion (plug-in), Tesla S byla oceněna jako nejlepší zelená koupě (celosvětové) organizace 😉

  2. Teší ma že je vo finále
    Teší ma že je vo finále aj moja benzínová corolla, ktorá naozaj dokáže jazdiť pod 6 litrov a zároveň má 132 koní a to všetko bez turba a podobných „kurvítek“.

    Ale čo robí také auto v súťaží green car?

    veď tento rok mala toyota toľko hybridných noviniek a všetky sú ekologickejši…nechápem to…ropná loby si už môže kúpiť asi všetko !!!

    Tesla S to mala jasne vyhrať.

    Grc celá súťaž.

  3. Zajímal by mě způsob
    Zajímal by mě způsob hodnocení. Protože pokud by se počítala spotřebovaná energie a emise, a nedokážu si představit objektivnější kritéria pro hodnocení eko-auta, tak Tesla S by byla minimálně v první trojce.
    Jediné v čem jsou spalováky zatím ještě konkurenceschopné je hustota energie akumulovaná v palivu a tím daný vyšší dojezd potažmo maximální dosažitelná rychlost.

  4. Pro mě by byl vítězný
    Pro mě by byl vítězný kandidát Mazda 3 a 6, protože si s tím Skyactivem dali fakt záležet. Upravovali tam snad všechno, poměr vstřiku paliva, časování otevírání ventilů, snižovali hmotnost. Myslím si, že Mazda jde na to chytře. Ale do budoucna budou muset stejně přijít asi s nějakým elektromobilem nebo hybridem, protože ubírající se trend je jasný. A jejich snahy co neustále snižovat váhu a ladit donekonečna motory nemůžou. Motory mají zkrátka své technické hranice.

Napsat komentář