FC Deco Deck – futuristický tahač z Japonska

Jan Grohmann - 03 Prosinec 2013

Nejstarší Japonská automobilka Daihatsu na letošním tokijském autosalonu představila elektrický koncept FC Deco Deck. Jedná se o futuristicky vyhlížející mini-tahač, který využívá jako zdroj elektrické energie palivové články.FC Deco Deck

Nemůžeme se ubránit dojmu, že FC Deco Deck působí poněkud infantilně...
foto: Daihatsu

Náklaďák FC Deco Deck patří do skupiny miniaturních automobilů, v Japonsku známých jako Kei Cars. Maximální rozměry aut Kei Cars jsou délka 3,4 metrů, šířka 1,48 metrů a výška 2 metry.

Hlavním důvodem vzniku japonského segmentu vozidel Kei Car jsou příznivější daňové předpisy a možnost parkování na vyhrazených místech ve městě. Kei Cars jsou také omezeny maximálním objemem spalovacího motoru 0,66 litrů a výkonem 47 kW.

Ač to nemusí být z fotek na první pohled patrné, FC Deco Deck se opravdu řadí mezi vozidla Kei Cars. Tahač měří na délku 3,395 metrů, na šířku 1,475 metru a na výšku 1,985 metru. Viděli jste někdy menší kamión, resp. tahač přívěsu?

FC Deco Deck

… avšak na Japonce, odkojené časopisy manga a filmy anime, může design FC Deco Deck působit mnohem příjemněji.
foto: Daihatsu

Pýchou nového tahače jsou pokročilé vodíkové články. Daihatsu palivové články neobsahují žádné vzácné kovy, jako je například platina.

Běžně se spotřebuje až 100 gramů platiny na jedno vozidlo. Při aktuální průměrné ceně 5000 dolarů (100 000 Kč) za 100 gramů platiny je tak možná cenová úspora ohromná.

Články také nepoužívají čistý vodík, ale směs vodíku a dusíku – hydrát hydrazinu. Hustota energie je obdobná jako u vodíku, ale manipulace je mnohem jednodušší.

Hydrát hydrazinu je za pokojové teploty kapalný, což ohromným způsobem zlevňuje a zjednodušuje jeho skladování a manipulaci.

Sympatickou vychytávkou je také umístění vodíkových článků v jakémsi kufru na kolečkách. Případná manipulace nebo výměna článků je tak velmi snadná. V případě zájmu je možné umístit do vozidla malý spalovací motor pro rozšíření dojezdu.

Avšak FC Deco Deck tak rychle na silnicích neuvidíte, natož v Evropě, odkud Daihatsu v roce 2011 odešla. Malý vodíkový náklaďák tak spíše funguje jako platforma pro testování technických řešení a zjišťování reakcí veřejnosti na zvolený design.

Daihatsu
Zpět na HybridPřidat komentář

Na tom zvláštním tahači jsou nejzajímavější ony technologie. Bohužel Hydrazin je jedovatý a je to i silná zásada. Je natolik toxický, že patří mezi tzv. zakázané látky.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hm, tak to bude lepší nějaký metanolový článek.
web sfc.com/en/the-company/technology/fuel-cells
akorát, že na něm vzniká kromě vodní páry i CO2.

Obrázek uživatele honza.t

Připomíná mi plastové hračky Igráček


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol