Evropská unie chce zakázat dobíjení CHAdeMO

Jan Horčík - 16 Srpen 2013

Už před časem jsme psali, že Evropská unie zaujímá k dobíjecímu standardu CHAdeMO vlažný přístup. Teď už je jasné, co tím sleduje. Evropský parlament totiž navrhuje CHAdeMO v Evropě úplně zakázat.auto Nissan Leaf CHAdeMO dobíjení elektromobilů konektor Evropa USA Japonsko

Konektor standardu CHAdeMO pro dobíjení elektromobilů - zde Nissan Leaf
foto: Nissan

Evropský parlament prozatím představil pouze návrh, který si klade za cíl ukončit v Evropě přitomnost dobíjecího standardu CHAdeMO do konce roku 2018. Přitom počet rychlodobíjecích stanic CHAdeMO ve světě rychle roste. Jen v Evropě jich má do konce letošního roku být na 1000.

CHAdeMO tak v současné době představuje celosvětově nejrozšířenější standard rychlodobíjení pro elektromobily. Ač pochází z Japonska, rychle se uchytil jak v Evropě, tak . Nissan budováním těchto dobíječek v USA i Británii významně podporuje prodeje svého elektromobilu Nissan Leaf.

Evropsko-americká lobby

Proč jej chce EK/ zakázat je jasné: evropské a americké automobilky se dohodly na jiném společném standardu SAE CCS. Ten zatím prakticky není funkční, ale idea je takový, že by funkční být měl – časem.

Zároveň se evropské automobilky začínají v oblasti elektromobilů čím dál tím víc angažovat a jsou v tom poměrně úspěšné: nejprodávanějším elektromobilem v Evropě se stal Renault Zoe. Celkově už aliance Renault-Nissan prodala přes 100 000 elektromobilů.

Nejprodávanějším elektromobilem v Německu za první polovinu roku 2013 je Smart ED. Ani elektrický Smart, ani elektromobily značky Renault pochopitelně standardem CHAdeMO vybaveny nejsou.

Přicházejí noví hráči

Na trh se navíc chystají vstoupit další evropské elektromobily: BMW s modelem BMW i3 (taktéž bez CHAdeMO, leč s podporou americko-evropského CCS), Volkswagen e-UP! (CCS) nebo Mercedes-Benz třídy B E-Cell.

Do konce letošního roku to budou ještě navíc i americké modely Tesla Model S a Ford Focus Electric. Ani jeden z nich nenabídne podporu CHAdeMO (ačkoliv víme, že CHAdeMO redukce pro Model S se připravuje).

CHAdeMO čekají v Evropě zatraceně těžké časy. A celý elektromobilní průmysl čeká během následujících pěti let znovu stejná skrumáž kolem dobíjecích standardů, jaká vládla po uplynulých pět let.

Je o co stát?

Faktem ale je, že CHAdeMO dnes aktivně podporuje prakticky pouze Nissan. Může se snažit sebevíc, ale sám proti ostatním světovým automobilkám nemá šanci boj ustát.

Navíc, jakkoliv je CHAdeMO léty prověřeným řešením, pozice pionýra s sebou zároveň nese nepříjemná dědictví minulosti: nepohodlné ovládání, těžký konektor, nemožnost pomalého dobíjení a max. 50kW výkon. Nové standardy jako Tesla Supercharger jsou jednodušší a nabízejí výkony i přes 100kW.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je ale blbost!
Nikdo nemůže zakázat soukromé firmě, aby na svých dobíjecích stojanech podporovala i jiný než evropský standard. maximálne může nařídit, že tam musí být ten EU standard.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dovolil bych si malé odbočení do historie mobilních telefonů. Evropská komise prosadila na počátku budování mobilních sítí jako GSM jako celoevropský standard. Navíc bylo snad i nějaké pravidlo, že ten kdo získá licenci na určité pásmo musí do nějaké doby tu siť postavit s určitým pokrytím daného území.
V USA nechali určení standardu na trhu. Rozjezd byl rychlejší než v Evropě, ale výsledkem bylo několik vzájemně nekompatibilních sítí a spekulativní nákupy licencí pro další prodej (nic se nestavělo). Nakonec se to po letech konkurenčního boje nějak usadilo (silnější zvítězili), ale s následky se potýkají dodnes. Když mi kolegové z USA čas od času líčili za co vše museli platit (např. příchozí hovory) v době kdy podobné služby už byly v Evropě dávno zadarmo jen jsem se v duchu smál.

Jsem si jistý, že kolegové v USA určitě ve výsledku platili a platí za volání méně, než my tady, byť třeba zmiňované poplatky za příchozí hovory pro nás vypadají divně, byť je v nich jistá logika. Stejně divně ale vypadají pro Američany naše brutálně zpoplatněné místní hovory.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No, já si tím jistý vůbec nejsem (a navíc se na to nedívám jen optikou českého rybníku s neschopným/zlobovaným regulátorem). V Evropě se konkurenční boj odehrával v rámci jednoho standardu a tak šlo kvalitu versus cenu služeb. V USA firmy vynakládaly peníze především na "boj o standard", vesele tyto náklady přenášely na zákzníky a nějaká kvalita služeb byla až druhotná.

Obrázek uživatele honYa

Nevím, proč zakazovat (tedy co německým/USA automobilkám tak vadí - instituce EU v tom nehledejte, ty jen vykonávají)

Ona ta instalace každého standartu do nabíjecího stojanu hlavně něco stojí, takže se nakonec sáhne jen k tomu nejnutnějšímu. Nechápu však, proč jít přímo cestou zákazu. Jestli si myslí, že ke standardizaci dojde rychleji...?

---

honYa

Máte částečně pravdu, ono by v případě schválení nešlo až tak o to, co bude někde na sloupcích, ale o homoloagci aut pro EU trh.

Na druhou stranu chademo jako takové není žádná výhra, lepší by byl opravdu nějaký otevřený standard.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když byly schopni zakázat soukromé firmě používat desítky let používaný název "Pomazánkové máslo" tak se bojím, že by mohly uspět i tady.
Jsem zvědav čím ten zákaz chtějí odůvodnit. Bezpečností to být nemůže protože ten Evropský "standard" (který zatím nikdo nepoužívá) je méně bezpečný než CHAdeMO.
Vidím to opět jako další pokus o odsunutí nástupu elektromobilů. Kdyby chtěli elektromobilitě pomoci tak by raději měli nařídit, že všechny standardy nabíjení, které se v Evropě používají musí být otevřené a všechny informace s ním spojené zdarma dostupné pro všechny. Kromě toho, že by to umožnilo najít případné chyby a nedostatky tak by to zároveň umožnilo aby cena dobíjecí infrastruktury klesala mnohem rychleji díky lehce vznikající konkurenci mezi výrobci dobíjecích stanic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to ako s mobilnými telefónmi - stále sa špekuluje ako nezjednotiť konektor na nabíjanie jedného lítiového článku.
Na káblikoch treba zarábať...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Standardy. Elektrika je furt elektrika. Napojím redukci a sosám, sosám ne ? :)

Nesosáte pokud nemáte správnou redukci, musí to být kompatibilní. Výrobci budou dělat potíže - redukcí může být nedostatek, nebo budou drahé.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přítel "Made in China" Vám dodá redukcí kolik si řeknete a na co si řeknete :D

No abyste se nedivil. Ještě si dovedu představit situaci, kdy vstupní i výstupní standard bude mít stejný rozsah napětí a proudů, pak by stačila konektorová redukce a procesor, co by překládal jednotlivé protokoly (z nichž minimálně jeden je proprietární a patentovaný), ale jakmile sedět nebudou znamená to kompletní měnič/střídač o výkonu v desítkách kW, takže by to bylo co do složitosti srovnatelné s rychlodobíjecí stanicí.

Obrázek uživatele Jolinar

pokud nebude podporovane napeti v danem rozsahu, tak je pak jasne proc to dany elektromobil nepodporuje hned od vyrobce.

Když jsme u toho, ještě jsem se nedostal k tomu dohledat, jestli CCS začíná až od 200V, nebo to takto jen zavedlo ABB ve svých stanicích (CHAdeMO ABB umí již od 50V)

To by mě taky zajímalo. Pro motocykly a skútry je zatím CHAdeMO jediný použitelný dobíjecí standard i když pokud vím, jediný Zero ho zatím používá jako příplatkovou výbavu. E-rider sice taky nějaké rychlodobíjení má (~2C), ale to bude něco jejich nekompatibilní s ničím.

No jo, jenom aby pak někde nehořelo. Made in China někdy ne moc dobrý pšííítel. :-)

---

hariprasad

Přesně, stejně jako v případě fake nabíječek u applu (viz poslední měsíc)...


veletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil