Evropská unie chce nabíječku pro elektroauta v každém novém domě

Nový návrh směrnice Evropské unie požaduje, aby v každém novém domě postaveném od roku 2019 byla také nabíječka pro elektrická auta. Automobilky krok vítají.

Nabíjecí stanice (wallbox) pro elektromobily a plug-in hybridy značky Delta umí nabíjet až výkonem 25 kW. Novinka bude představena na veletrhu v Hannoveru
foto: Delta

Evropská unie se snaží seč může snížit svou energetickou závislost na Rusku. I proto se v rámci budou od roku 2020 stavět pouze tzv. „nulové budovy“. Tedy s nulovou spotřebou energie.

Nově představený návrh počítá s tím, aby už od roku 2019 byla v každém novém domě také nabíjecí zařízení pro elektromobily. Faktem je, že už dnes v každém novém i starém domě je – málokterý dům se staví bez elektrických zásuvek.

Nový návrh nicméně zřejmě navrhuje, aby šlo vyloženě o wallbox s konektorem vhodným pro nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů. Jen pro zajímavost, od roku 2023 bude muset 10 % parkovacích míst v nových budovách v rámci EU nabízet možnost nabíjení.

ZAJÍMAVOST: V Kalifornii platí nařízení o nabíječce pro elektroauta v každém novém domě a na parkovištích už od roku 2015.

Zároveň se čím dál tím intenzivněji začíná mluvit o zákazu prodeje spalovacích aut. Nejnověji v Německu, dříve také v Norsku, Nizozemsku či Rakousku.

99 Comments on “Evropská unie chce nabíječku pro elektroauta v každém novém domě”

  1. Tak z toho mi je
    Tak z toho mi je smutno.
    Každému, kdo vlastní elektromobil musí být jasné, že tohle vymyslel úředník, který je buď naprostý idiot anebo spíš je motivován korupcí od výrobců takovýchto zbytečných nesmyslů. Kdyby raději doporučili třífázovou červenou zásuvku 32A, která stojí 250,- Kč. Wallbox stojí 130x víc a přitom z něho leze v nejlepším případě to samé!

  2. Takové nařízení, je jen
    Takové nařízení, je jen zbytečné prodražení již tak drahých staveb, ať si kažý rozhodne jak chce nabíjet. Wallboxy nebudou zrovna nejlevnější záležitost. Spolu s podivnými nařízeními o nízkoenergetickém a iném standardu tato povedou jen ke zhoršení stavu kdy se možná zásadně naruší obnovující cyklus budov.

    Ano, vyhlášku jsem nečetl, to asi nikdo tady a jak hádám, bude to jako v tom vtipu o počtu slov, desateru, magně chartě a vyhlášce o pěstování zelí, ale pokud tuto povinnost hodlají uvalit na soukromé domy, je to totální nesmysl. Tak si akorát řežou větev, Brexit jim asi nestačil. Nejenže dnes více než 90% lidí nemá EV a v další dekádě nebude a ani za dvě. Navíc přes hrozivý počet osobních aut, u nás momentálně kolem 5 milionů, jsou domy, kde auto nemají, na druhou stranu jsou takové kde je jeich více.

    Každý kdo si EV pořídí, tak si nejspíš wallbox sežene, nebo jinou nabíječku, toto není z věcí, které by přímo vyžadovaly ošetření v zákoně, neexistence wallboxu nikoho přímo neohrožuje. Bude snad EU platit kompenzace lidem co EV nemají?

    Tato nařízení již příliš kolidují se svobodou, k čemu proboha jedině pasivní nebo nízkoenergetický standard? Proč povinně ne zásuvku, ale wallbox? Je to hloupost.

    ITER k loňskému roku stál 14mld dolarů, to je 336 mld korun. to je méně než kolik se za deset let zaplatí za podporu OZE u nás. Poukd by EU tak šlo o čistotu a dobrotu pro ŽP, tak místo dělání blbostí s vyhláškami zvýší investice do výzkumu fúze. (OZE jsou dobrá věc, ale jsou tu jisté problémy, zejémna umístění zdrojových oblastí, nemožnost/neochcota stavby vedení, přepravy v jiné formě (tady problém s cenou proudu)) EU, která má minimálně 50x více obyvatel než ČR, by si klidně mohla dovolit ročně těch 14mld dolarů, tedy asi 12,5mld €, do výzkumu poslat. Pro zajímavost je to 672Kč/osoba/rok. Na OZE se platilo u nás loni 4161Kč/osoba/rok. Samotná ČR by místo OZE klidně mohla ufinancovat projekt typu ITER.

    Pak bychom měli jak nahradit ropu a dostatek energie pro jakýkoliv styl života. A teoreticky bychom klidně mohli odstřelit Orlík, Vranov… nebyly by třeba (z pohledu energetiky) nejsou pomalu třeba ani dnes. Z pohledu emisí jsou 2% z hydroelektráren nic. A jejich denní akumulační kapacitu není problém nahrait. Celkově mají velké elektrárny u nás bez PVE asi 750MW, pokud by byly stavěny na 4 násobek průměrného průtoku, je to jen 4,5GWh denně a zhusta méně.buď je nahradí jedna jediná PPE, nebo baterie.

    Podle pánů je ale zjevně prospěšnější honit trochu tepla z domů (co na tom že to může domy prodražit) a krabičky v garážích a milion dalších nesmyslů, než zaplatit miniaturní částku za fúzní výzkum.

    1. Tak na wallbox se*e Bilej
      Tak na wallbox se*e Bilej Tesak 😉 stacilo by, aby tam byly obyc 230V zasuvky (alespon par a klidne s podruznym elektromerem) pro bezne pouziti, nejen striktne pro EV. Ted nejsou skoro nikde (mluvim o parkovacich stanich poid obytnymi domy, alespon o tech, co jsem videl) a kdyz clovek potrebuje neco udelat, tak neni kam pripojit vysavac/vrtacku/pajecku… Nedej boze zdechla baterka.

          1. Jasně a pak jako u plynu
            Jasně a pak jako u plynu řeknou, že u bude vlastní elektroměr z jinou sazbou a daní…

            Jako žijete v jakém státě, že nečtete jako to dopadlo z CNG a pak píšete takové „sluníčkové kecy“, že to je jenom o tom přitáhnout 3 fáze…

            A tak mě napadá četl jste někdy distribuční smlouvu, kdy jste povinen hlásit změnu spotřebičů? A právo DS změnit vaše připojení podle nahlášených spotřebičů?

            Já mám pocit, že vy máte představu jak to má fungovat, ale ten svět=zákony i fyzika=elektrika funguje jinak…

            1. Ještě že fyzika ->
              Ještě že fyzika -> elektrika fungují jak mají a žádnej zákonodárce to nezmění 😀 To je jak snaha nasazovat elektronům trenýrky (Rakousko a certifikáty), aby se vědělo, jestli náhodou nejsou z JE Temelín…

              Apropo znáte D27d? Vážně stačí natáhnout jen pětižilovej kabel a přidělat zásuvku.

              Můžete dát odkaz na distribuční podmínky a zmiňovanou povinnost ohledně hlášení změn spotřebičů?

    2. Principialně, proč jít
      Principialně, proč jít cestou větší spotřeby, když lze jít bez ztráty komfortu a levněji cestou úspor?
      Lidé jsou hloupí a nepřiplatí si málo, aby mohli uspořit hodně v budoucnu.
      ITER… není to jeden z těch projektů, co financují hromadně bohaté státy (protože samostatně to žádný neutáhne) a slibují si od toho výsledky za desítky let? A to na konci cesty budou možná překvapení jako s JE.

      1. Ruku na srdce, vy si
        Ruku na srdce, vy si koupíte dobrovolně lednici A+++? Spočítejte si, kolik Vám uspoří na energii a o kolik je dražší jak A++. Pak se taky podívejte, kolik kg taková lednice zamrazí za 24 hodin a jak má mrazák „velkej“. Mě z toho už několikrát vyšlo, že ekonomicky nemá smysl rvát peníze do přehnaných úspor.

        ITER financujeme i my. Problém je spíš v tom, že ITER je projekt aplikovaného výzkumu. Takže výsledek je sice slibný, ale nejistý. Je to něco jako LHC v CERNu. Pokusné zařízení pro výzkum. Pokud se podaří odladit celý systém, bude tu DEMO a to si pak klidně můžeme postavit taky.

        1. Vyměnit starší ledničku
          Vyměnit starší ledničku za novou jen tak se mi nevyplatí, ale při výběru nové záleží asi na konkrétním příkladu. Podle tabulky zde: alza.cz/slovnik/energeticka-trida-lednicky-art5700.htm a náhodně vybraných dvou modelech stejného výrobce a obdobných parametrů (A+++ dokonce malinko lepší) byl cenový rozdíl 1500Kč. V modelovém příkladu viz. odkaz výše by byla návratnost 5 let. Ledničku jsem zatím měl vždy déle.
          Samozřejmě je ve hře několik proměnných. Např. Vaše cena za kWh, skutečná vs. papírová spotřeba atd.

          1. Tak jistě, záleží na
            Tak jistě, záleží na ceně elektřiny, rozdílu cen vybraných modelů. Lednice mi zatím držela cca 10 let než byla řádně opotřebena. Ale schválně se podívejte na mrazící výkon u A++ a A+++. Posledně (-5 let) tam byl docela drastický rozdíl. Na druhou stranu A+++ vydrží déle bez elektřiny. Ono hlavním rozdílem je právě výkon kompresoru (a tím i jeho spotřeba) spolu s tloušťkou/typem izolace.

            Našel jsem toto: porovnání s rozdílem 7000,- kde je návratnost 19 let…

      2. Ale je otázka jak daleko se
        Ale je otázka jak daleko se může zajít, jedna věc je mít dostupnou úspornou technologii xyz a dát možnost si ji zvolit a druhá je tuto úsporu nařídit, to je ten problém.

        ITER zase tak drahý není, aktuálně jen asi dvojnásobek Temelína II. On je problém totiž v tom že to celé je podfinancované, šlo by to asi rychleji. Pokud nezměníme finanční model, tak se fúze nedočkáme asi nikdy.

        Jenže na takový projekt se peníze nenajdou, ne že by nebyly, protože… no však víme jak se s veřejnými prostředky zachází, přitom z licencí by mohl být násobek.

          1. Pokud se dobře pamatuji,
            Pokud se dobře pamatuji, když se rozjížděl původně ITER tak už přímo ten měl mít asi 1000MW a podobné vlastnosti jako DEMO, jenže po pádu SSSR USA tak trochu omezily financování, Rusko bylo v marastu a zbytek musel celý projekt předělat aby nebyl tolik nákladný.

            Jinak teoreticky by i ITER mohl asi 2.5x (vyrobí 10x více tepla než spotřebuje a účinnost zbytku nechť je 0.25) více elektřiny vyrobit než kolik spotřebuje, ale nepočítají s tím.

            Problém tokamaku je v tom že plasma je nestabilní, tam bude třeba nějaký hodně dobrý zpětnovazební mechanismus, který to udrží na hraně.

            To co postavili v Německu – stellarátor W7X, by mohlo být stabilnější, ale je to zase malé na vyprodukování více energie než se spotřebuje.

            Nedostatek financí nutí k vsazení na jednu technologii. Jsou minimálně další dva typy fúzních reaktorů, u kterých vývoj v podstatě stojí. S málem prostředků nelze dosáhnout těch výsledků, které jsou třeba.

            1. Steralátor W7X je novinka
              Steralátor W7X je novinka (-10 let), kterou umožnil prudký nárůst výpočetního výkonu. Teprve teď bylo možno napočítat tvar cívek. A jestli se ověří funkčnost, nic nebude bránit výrobě větší komory. Třeba to jednou vyhraje technologicky nad tokamakem, kde se právě bojuje s nestabilitou plasmy. Hlavně s obrovskými ztrátami na povrchu (turbulence). ITER běží už ale více jak 20 let? A s W7X srovnatelný reaktor je JET.

              Ono to není jen o velikosti komor a síle el. mag. pole, ale taky o materiálovém inženýrství. Mít supravodiče teplotou blízko absolutní nuly do deseti metrů od na miliony stupňů ohřáté plasmy…

              Jinak tu jsou ještě technologie s laserem, který stlačí kapsli s palivem.

              S napětím čekám, jak tento souboj principů dopadne.

              1. No je to otázka kolik toho
                No je to otázka kolik toho jde svést na pomalé počítače a kolik na nedostatek peněz, což u něj také hrálo roli přibrždění postupu. Ono to (v o dost menším) jde udělat i na PCčku, dokonce jeden takový vznikl na koleni, ale jako miniatura, nicméně relativně funkční.

                O ITERu se jednalo už někdy v druhé půlce 80. let. Takže klidně 30. Je to ostuda, ale bohužel je v tom také politika.

                Myslím, pokud se potvrdí u W7X, doba udržení plazmatu 30 minut (i 5 by byla výhra), tak bude myslím vhodné ten stejný den začít jednat o alokaci dalších 300mld Kč na urychlený vývoj velkého zařízení. o nějakých 1000MWt.

                Mimochodem jakýsi návrh přímo elektrárny je pod názvem ARIES-CS. Ale jak moc je to proveditelné čert ví, nicméně cenově to snad má být jako veřejně uváděná cena Temelína II.

  3. EU chce od roku 2020 stavět
    EU chce od roku 2020 stavět pouze tzv. „nulové budovy“, ale aby už od roku 2019 byla v každém novém domě také nabíjecí zařízení pro elektromobily??

    Nebijí se tyhle dva zákony nějak? To si jako bude každej barák vyrábět veškerou energii pro auto/auta? Nebo ten „nulovej barák“ nebude zase až tak nulovej? Vedení EU je fakt padlý na hlavu. Hlavně že je co nařizovat poddaným.
    Pokud budu hodně číst mezi řádky a začnu spojovat hoodně široký souvyslosti, tak by to možná mohlo zapadat do celkového obrazu kdy v D se ruší jaderné elektrárny, v CZ dosluhuje jaderná a na novou není. Žeby EU chtěla postupně přejít k decentralizované el. soustavě a ostrovním systémům?

    1. Na novou JE by bylo, ale
      Na novou JE by bylo, ale proč ji stavět, když ty staré ještě třeba třicet let vydrží.

      Nehledě na to že tu ročí dividendu prostě někdo chce a chce ji hodně. ČEZ by mohl JE postavit z vlastního, ale znamenalo by to na deset až patnáct let nevyplatit na dividendách ani korunu.

      Nebo čtěte takto: z lidí se musí vytáhnout veškeré volné prostředky.

      Evropa a západ obecně nemá vizi budoucnosti, tady vládne nihilismus a sebemrskačství, v USA jsou lidé v totálním chaosu.

      Japonsko mělo a má nějakou, její vykonání ale přivedlo populaci (násobně překračující limity) na hranici kolapsu. Je možné že se do pár let totálně zhroutí. Lidé mají jen jakési „plodné okno“ kdy jsou schopni se rozmnožit, pokud bude dalších 10-20 let pokračovat současný asexuální trend, do 40-60 může dojít k totálnímu kolapsu.

      Rusko sklouzává k bůh ví čemu (ale prudký rozvoj to asi nebude), v populaci může dokonce tikat časovaná zdravotní bomba, snad je prý nákaza HIV a vzestupu.

      Pro Čínu může platit to co pro Japonsko, nebo trochu jinak.

      Indie má problém se sousedem, nemusí to končit dobře.

      Muslimský svět je v chaosu, silný náboženský prvek může populaci ochránit před kolapsem, ovšem při současných trendech to bude jen přežívání.

      Není směr, není cíl a bez toho se nedá dlouhodobě existovat, investuje se do dorbných iterativních krůčků, přes „exponenciální růst“ objevů neodchází k zásadnějším změnám.

      Buď se lidstvo vzpamatuje, nebo se šupem vrátí o pár století zpátky a nejspíš to sami ještě uvidíme.

      1. na novou JE neni, CEZ ma v
        na novou JE neni, CEZ ma v pripravnych planech ze na dostavbu Temelina se bude muset vzit uver v celkove vysi nad 750 miliard korun a s garanci statu (mezi radky je to vpodstate tunel na 750+ miliard a stoprocentne se to nepovede a stat to pak bude muset vzit na sebe, takze to zaplati danovej poplatnik 😀 ve sve podstate je to stejne jedno, CEZ ktery jediny muze v CR vyrabet z jadra je stejne vetsinove v rukou statu )

          1. jj tak sanace a ulozeni
            jj tak sanace a ulozeni odpadu na dalsi stovky let to us je zavazek pro dalsi generace a bude to asi nasobne vetsi palka nez Telemil samotnej, pri rocnich ziscich 20-22 miliard by tak CEZ ikdyby mel nulovej urok splacel dostavbu Temelina asi tak +- 35 let, takova hipoteka pro vsechny obavyatele CR v radu 75k na kazdeho 😀

  4. To u nás neprojde. Když
    To u nás neprojde. Když neprošlo ani logičtější ke každé bytové jednotce musí být parkovací místo, a postav si ho kde chceš a za svoje, tak povinný walbox nebude. Ale ono to fakt není potřeba. Protože dokud nebude mít walbox propojení s elektrárnou domu nebo alespoň chytrou sítí z okolí, tak postačí jakákoliv zásuvka, kapacitně dle elektromobilu každého jednotlivého soudruha.

      1. Mělo by to být nejen
        Mělo by to být nejen parkovací místo, ale kryté garážové stání.
        Prostě aby auta zmizela s ulic. Zimní údržba komunikací by byla snadnější . Garážovaný automobil spotřebuje méně paliva při zahřívání na provozní teplotu. Menší opotřebení motoru.
        V Praze se, už před druhou světovou válkou stavěly domy s podzemním garážovým stáním .
        Řešení je Automaticky parkovací system (Na malém prostoru zaparkuje víc aut a když bude indukční bezdrátové nabíjení, tak se tam i nabijí elektromobily)
        https://www.youtube.com/watch?v=VhABoG85Qfc

    1. Co si zajít na stavební
      Co si zajít na stavební úřad, kde vám zdělí, že musíte mít vyjádření od policistů a ty mají podmínku, že sjezd povolí jenom při existenci parkovacích míst, např. pro rodinný dům jsou přikázány 2…

      Takže to co říkáte, že neprošlo platí a vesele ze strany úředníků/policistů vyžadováno a protože tento návrch je taková chujovina, tak je jasné, že to u nás nejenom schválí, ale nějakej aktivní blb tomu přidá něco navíc…

  5. Mnohi nepresne nazyvaju
    Mnohi nepresne nazyvaju „nabijackou“ zasuvku, z ktorej sa napaja palubna nabijacka elektromobilu. Na parkovacom mieste staci privod elektriny 3x400V/16A alebo aj menej. Netreba mat rezervovanu velku kapacitu ale radsej instalovat inteligentny riadiaci system, ktory poskytne pre nabijanie elektromobilu prave tolko energie, aby nebol pretazeny privod do domu. Tak pri vacsom odbere domu dostane nabijacka v elektromobile menej energie a neskor, ked odber domu poklesne, dostane elektromobil viac. A odber energie bude rovnomernejsi.

    1. Ale ty nechces pochopit co
      Ale ty nechces pochopit co to znamená…

      Pro tebe, nejde „o zásuvku“, ale určitě speciální revizy, hodiny pro tuto nabíječku a nedej bože jak prošlo kontrola kotlů co nabourává přístup do obydlí, to znamená, že budou mít právo (asi celníci?) prohledat dům (pardon jenom garáž…), zda nemáš nabíjení auta ze zasuvky co nemá speciální tarif(=své hodiny)…

      Kurňa už je nová generace co nečte mezi řádky a myslí si, že to co napsali lze brát doslova a není v tom nějakej podraz 😀

    1. No tak ono je hlavne otazka,
      No tak ono je hlavne otazka, jaky by byl o to zajem a kdo to zaplati? Ona vystavba dobijecich mist v blizkosti bydliste nebude zadarmo, a aby se zaplatily aspon provozni naklady, tak to dobijeni nebude rozhodne levne…..
      Brzdou rozsireni EV aut neni absence dobijeni, ale jejich astronomicka cena. To ze budete mit vedle baraku vrejnou dobijecku, kde bude elektrina, i kdyby za hodne optimistickych 5kc/kWh (coz by se se to dobijeci misto asi nemelo sanci zaplatit), tak si koupit auto za pomalu trojnasobek ceny podobneho spalovaku, a budete jezdit za cenu na km jen o malo nizsi….

      1. Nikde neni zminka o tom, ze
        Nikde neni zminka o tom, ze ty nabijecky maji byt verejne. Je to to same, jako narizeni o parkovacich mistech u novych domu. Kazda bytova jednotka musi mit svoje parkovaci misto. A nikomu to misto nemusite verejne poskytovat. Ty nabijeci mista maji slouzit obyvatelum toho konkretniho domu/parkovaciho mista.

          1. Ja zaplatim rozhodne radeji
            Ja zaplatim rozhodne radeji tuzemskym dodavatelum elektriny za provoz meho auta nez nejakym teroristum za benzin/ropu. At to jsou teroriste z blizkeho vychodu, nebo z Ruska. Ta odporna pakaz by nemela dostat ani vyndru.
            Pro nas i ekonomiku je podstatny rozdil, zda penize za energii zustanou u nas nebo jdou tem teroristum do kapsy. Samozrejme je hodne dalsich argumentu, proc je E-mobilita lepsi nez vsechny spalovaky na svete.
            Vase uvahy o vydajich za poplatcich za dobijeni jsou liche.

              1. Ty obrovske penize ktere
                Ty obrovske penize ktere jdou tem teroristum do kapsy a oni si za ne stavi mrakodrapy co svet nevidel a lyzovacku v pousti a rakety a tanky ktere nas ohrozuji, tak ty prachy zustanou tady. Cela ekonomika bude na tom lepe, vsichni budou mit vic penez v penezence. Prece se to vsechno jen tak neztrati. Neco se rozkrade, ale hodne zbyde pro vsechny. E-mobilita prispeje k zlepseni ekonomiky. Kazde prodane EV prispeje ke snizeni plateb mimo nasi ekonomiku.

                1. No ale to nemeni nic na tom,
                  No ale to nemeni nic na tom, ze EV se zacnou prodavat, az budou mit pro lidi lepsi pomer cena/vykon nez spalovaky…

                2. jj, v elektro-raji „vsichni
                  jj, v elektro-raji „vsichni budou mit vic penez v penezence“, hlavne ti co pracovali v rafineriich, na pumpach, servisech (pokud teda opravdu bude treba servisovat o tolik min), rozvozu paliv/dilu… Zvlast pote, co si misto za 200 tisic koupi auto za 600 v nadeji, ze tech 150.000km najezdi a naklad se jim vrati. A treba jim po zaplaceni splatky uveru na auto a uctu za elektrinu zbyde i na jidlo 😉

                3. Vyhledejte si vsechny
                  Vyhledejte si vsechny podstatne udaje na https://www.czso.cz/
                  Cesky stat. urad.
                  Prijmy tech chudaku kteri prijdou o job ve spojitosti s utlumem ropnych PHM a vydaju za ropu pro PHM jsou v nepomeru.
                  Verte, bude nam lepe a budeme zdravejsi.

                4. Zminuju nekde (ne)pomer? Jen
                  Zminuju nekde (ne)pomer? Jen ze budou lide, kteri se lip mit nebudou. A to nejen kvuli ztrate zamestnani, ale (a tech bude vic, ne-li vsichni) predevsim kvuli tomu, o cem mi Radovan zakazal mluvit, aby se to neprivolavalo (mala napoveda, souvisi to s vypadkem vyberu spotrebni dane z paliv)…

                5. E-Ryku, E-Ryku, víte
                  E-Ryku, E-Ryku, víte přece, že nesmíte ani naznačovat! 🙂

  6. Jeste k tomu musi naridit
    Jeste k tomu musi naridit spolecnostem prodavajici elektrinu trosku smysluplnejsi pristup.

    Nyni dokoncujeme dum kde budou byty a kancelare. Prevazne pro nasi rodinnou potrebu. Neco malo na pronajem. Komplet nova elektrina. Pocitano s dobijenim aut jak od dodavatele, tak pripadne po osazeni panelu na strechu (az budou mit trosku lepsi ucinnost) tak i ze strechy. Dostatecne prumery natazeny.

    Co bylo me prekvapeni, kdyz jsem prisel pozadat o pripojeni.
    ad 1) – coze to chcete? Jako vlastni nabijecku domu? A rovnou pro dve auta? Zadam o 3x63A a to rovou 2x. Krome jineho tedy. Celkem jsem na 446 Amperech.
    ad2) – OK. Neni problem. Ale musite si udelat na kazde odberne misto- mysleno jedno auto – extra smlouvu a svoje hodiny. ;o) Takze kazde auto bude mit svoji pripojku a sve fakturacni hodiny.
    ad3) – zadost o pripojeni aut jsem stahnul. ;o) nebudu ze sebe delat dojnou kravu.

    Jen rezervace prikonu je 63.000,- nemluve o tech dalsich platbach za hodiny, jistic, …

      1. Ja mam rozvodnou skrin na
        Ja mam rozvodnou skrin na dome. Ano. Starou. Budou davat novou plastovou. Kabely s dostatecnym prumerem jsou v te skrini. V dome je to jiz v me rezii.

        Takze znova. Jen ten fakt ze chci nabijet auta me bude stat 3x63A x2auta x 500 = 63.000,- a oni neudelaji nic. Vymena te kovove pidiskrinky za normovanou plastovou by je beztak jednou cekala a na muj pozadavek to nema zadny vliv.

        Tato cena se plati za to, ze v miste mi budou garantovat dostatecny prikon, tj. jen ten fakt ze muzu nabijet a naopak kdyz nabijet nebudu tak ze si s tim prikonem poradi a nebudu pretezovat sit. ;o)

        Az budou vsichni zadat o prikon do kazde domacnosti 3x63A, to jsme zvedavej co by s tim udelala soustava.

        Garantovat vsem ze v jeden okamzik MOHOU vsichni nabijet a naopak az budou vsichni s autama pryc a ten prikon jim bude v siti zustavat.

        Chapu smysl toho proc a za co se plati, ale pokud EU vsechny donuti k nabijeckam, tak se budu muset sit cela premyslet. Vidim to dobre? Preci nemohou vsem garantovat prikon. To by podle mne ze vsech pidi stozaru musel byt maxistozar, aby ten prikon pokryl cely satelitni mestecko.

        1. prispevek 500 Kc/A je
          prispevek 500 Kc/A je pausalni. nekdo ma 120 m novy kabel, nekdo nepotrebuje nic navic. je to prave prispevek na rozsireni site, protoze si zarezervujete vetsi odber. No a na mistech, kde by mohlo dojit k pretizeni se musi neco vylepsit. treba u vas nedostanete novy kabel, ale treba na nejakem trafu pres ktere tece elektrina k vam se musi trafo posilit.
          S tou novou rozvodnou skrini asi nemate spravnou predstavu. Tu si musite koupit sam. Nekde jsou zapotrebi 2. jedna patri distrubutorovi a jedna vam. Kocourkov.
          Jake EV mate/planujete ze potrebujete 2x 3x63A? Ja vetsinou nabijim 1x 10A. Memu Ionu to uplne staci.

          1. Klídek, moMentálně
            Klídek, moMentálně masTurbující jedinci musí mít lepší, delší a tlustší. Bohužel sem přešli z dnešní reality rakovin. To je jedna strana mince. Z druhé strany téhož moMentálního výlevu budou zase počítat návratnost a srovnávat ji s bazarovými rakovinnými křápy. Přitom slintají po bakelitovém motorovém vozidle (BMW ať nežeru, 6 by stačilo). Taková schizofrenie u lidí, kterým ani statistický důkaz lékařů o nutnosti strávit spánkem 8 hodin a fakt, že denně na šichtu najedou 2x 30km + cestou nakoupit je obdivuhodná.

          2. Asi jsem to špatně napsal.
            Asi jsem to špatně napsal. Vyměňovat budou pojistkovou ( propojovací) skříň na domě. Svůj rozvadec na hodiny v domě (za 1.dverma) už mám za své koupenou.

            Proč se platí 500,- za Ampéru chápu. Jen nechápu ty extra hodiny jen na dobijeni

            Teď plánuju zoe. Firemní jízdy a nutnost během dne dobíjet. Dojezd stále ještě nestaci.

            1. Domacnosti muzou mit 1x
              Domacnosti muzou mit 1x elektromer na vse. Topeni, domacnost, nabijeni EV a cokoliv jineho. Dobre je zazadat primotopny tarif a umistit primerene primotopna kamna. Pak vas elektrina stoji par korun. V mem pripade 20h denne 2,30 Kc/kWh a 4 h denne 2,50 Kc/kWh. Se vsim vsudy. K tomu pausalni poplatek za elektromer 3×25 A ca. 330 Kc/mesic.
              U podnikatelskych pripojek je mozna potreba vice elektromeru. Podnikatele maji trochu jine podminky. viz web cez.cz nebo eon.cz

                1. Treba EON ma podminku
                  Treba EON ma podminku samostatneho mereni jen u tarifu C27d pro podnikatele. U domacnosti D27d to neni uvedeno. Tam je jeden elektromer pro domacnost i EV.

          1. Taky jsem to zvažoval a
            Taky jsem to zvažoval a počítal. Nevyšlo mi to. Nebudu nabijet přes noc. Jsou tam byty ale i naše kanceláře. Auto (minimálně jedno) bude na jízdy pracovní po městě přes den. Pokud bude dojezd 500km i u malých aut (ampéra, zoe,…) tak by těch 3x32A mohlo stačit.

            Nehledě na eauta musí být extra měření -hodiny a nemůžeš nabijet nic jiného. Jen to auto.

        2. Nejhůř na tom buou města
          Nejhůř na tom buou města typu Hradec králové kde je v centru síť 5kV a 10kV. I těch 22kV by nemuselo stačit. buď všechna veení dělat dvojítá, nebo prřejít na 44kV, nebo 110kV, ale je otázka jak by to pak bylo s ochranými pásmi a pod. Když jsem se díval tak beztresně a věnším vedení lze zvýšit napětí na 35kV aby se nemusela měnit ochraná pásma. Rozhodně je to z pohledu dalších vyhlášek totálně nedomyšlené.

        1. Výpočet finančních
          Výpočet finančních nákladů na připojení k distribuční soustavě NN se řídí Vyhláškou č. 51/2006 Sb.,o podmínkách připojení k elektrizační soustavě a činí:

          200,-Kč za požadovanou 1 ampéru na jednofázovém jističi
          500,-Kč za požadovanou 1 ampéru na třífázovém jističi, což je obvyklá varianta. (Př. Odběrné místo, které žádá o třífázový hlavní jistič ve výší 3x25A uhradí poplatek dle výpočtu 25A x 500,-Kč = 12500,-Kč)

                1. Evropské unie požaduje,
                  Evropské unie požaduje, aby v každém novém domě postaveném od roku 2019 byla také nabíječka pro elektrická auta.
                  Pleteš si supercharger s nabíječkou?
                  Nabíjecí proud z běžné zásuvky je 10A a nabíječku pro auta můžu nastavit na 10A, nebo 16A dle kapacity hlavního jističe nebo dle aktuální spotřeby domu(bytového),tj. třeba i na 3x64A.
                  Kolik má hlavní jistič běžného paneláku? A kolik prochází proudu hlavním jističem v době od cca 22hod do 6hod ráno?
                  Pokud to nevíš, tak wallbox umí regulovat nabíjecí proud, tak aby nedošlo vyhození jističe, když ti náhodou manželka doma zapne pračku.
                  Článek sice říká A, ale neřekl to B tj.že nikdo nenařizuje jakým výkonem ta nabiječka bude disponovat. Těžko to může EU nařídit, když neví, jaké mají kabely průměr v Horní Dolní. A hypoteticky může jít o (zásuvku)wallbox 1x8A. Norma splněna, vlk se nažral, koza zůstala.

                2. Tohle pod-podvlákno je o
                  Tohle pod-podvlákno je o proudu 3x600A a svobodné volbě investora, jež tam chce mít několik SCs…
                  S Tvým textem v 06:42 souhlasím.

              1. nevim jestli jsem to dobre
                nevim jestli jsem to dobre nenapsal, ale jedna se o rekonstrukci tri historickych domu v centru 100tis mesta.
                1 – budova – 2 patra kancelari a jedno patro byt. vse v nasem uzivani
                2 – budova – dve patra bytu – pronajem, restaurace pro 80 mist nase.
                3- budova – dve patra kancelari pronajem, jedno patro byt nase uzivani, mezonet byt nase uzivani. garaze pro 6 aut, dvur pro 3 auta. 1 dobijeni do garazi, jedno dobijeni na dvur. komplet podsklepeno.

                komplet klimatizovano.

                At jsem pocital jak jsem pocital, tak ta spotreba tam bude. ;o) Hlavne ta restaurace si bere 3x100A. To je samej gril, konvektomat, kavovar, robot, klimatizacni jednotka, vzduchotechnicka jednotka, …

                spotreba bytu standard 3x25A. Kancelare 3x25A. Spolecne spotreby vcetne dvou vytahu 3x32A a ty dve dobijeni 3X63A.

                ANO. Jedna se o mnou spocitane maximum. Urcite budu jistice osazovat pri zadosti o pripojeni mensi. Myslim, ze padat nebudou, ALE …. Jedna se o historicke centrum a ta kapacita v miste dost mizi. Dost se rekonstruuje. Pudni vestavby atd. Takze si chci stahnou kapacitu, kdyby bylo potreba.

          1. Nerozumím tomu k čemu
            Nerozumím tomu k čemu těch 3x25A potřebujete. Nestačilo by 3×16 – je to 11kW , to je 264kWh denně nebo 96MWh ročně. Pánové nechci být hnidopich , ale kdo z Vás to má ? Stačí trochu regulační techniky , a 3×16 Vám stačí na celý dům i s tepelných čerpadlem a el. mobilem…

            1. Elektricky sporak 4 plotynky
              Elektricky sporak 4 plotynky a trouba zere jako zajezd. O vanocich bezi nonstop. Kdyz bezi tep. cerpadlo, tak bere 3×8 A (mam zbytecne velke). K tomu 2 lednicky a mrazak (nizka spotreba ale vysoky proudovy raz), tu a tam varna konvice a samozrejme pracka a mame tmu. Moje zena nejak nebere omezeni denni nocni tarif, nebo vytizeni jistice. Zapne a hotovo. Iona nabijim jen tu a tam. Ja se umim prizpusobyt.
              Rocni spotreba je 11MWh, ale soudobost je u nas vysoka. A tep. cerpadlo mam softstart. bez neho vypadaval jistic 3x25A. Nejakych 3x16A staci mozna v lete.

            2. Stačí si pořídit do
              Stačí si pořídit do kuchyně varnou desku + troubu na elektřinu. Např. u mě dome doma deska 7,5 kW, bohužel to tahá jen za 2 fází, tedy 7500/2/230=16,3 A. Na další fázi je trouba 3,3 kW 3300/230=14,3 A. Jen k tomu potřebujete 3x16A. K komu mate třeba rychlovarnou konvici, mikrovlnku, pračku televizi, výkoný počítač atd a dojdete k tomu, že bezpečné je tedy mít 3x25A.

            3. no. To jsem si taky myslel a
              no. To jsem si taky myslel a cas od casu chodim nahazovat hlavni jistic do kaplicky, protoze ho proste vyhodim. Jak pise nize. Je to ten momentalni odber pri rozbehu. Tep. cerpadlo, pracka, varna deska, filtrace v bazenu, cerpadlo ve vrtu, chlazeni solaru, …
              Dost dobre si neumim tu techniku na regulaci predstavit. Jako ze tep. cerpadlo naskoci v urcity cas? Nebo ze varnou desku nezapnu kdyz bezi cerpadlo ve vrtu? Myslim, ze by to koncilo tak, ze bych porad u neceho stal a ono to neslo zapnout. ;o) Nebo bych oddelal solar, protoze potrebuje proste chladit, ale nemuze, protoze bezi pracka s varnou deskou. No co. Tak mi to vylita pri nejlepsim z expansky. Pri horsim to roztrham cele. ;o)

    1. No ze zákona máte
      No ze zákona máte 500kč/1A, takže cenu za rezervaci nenadávejte distributorovi…
      Ale když už říkáte toto, musíte říci B, tedy, že ten distributor tam musí mít dráty a trafo co to utáhne, jako když si co chcete vy objedná jenom jeden v ulici, je to „v pohodě“, ale když to udělá půl ulice, pak kdo to zaplatí? To nebude stát, těch vašich 63.000,- co se vám z dá moc. Pro vaši představu, jenom svod ze sloupu, tažení kabelem 20 metrů do pojistkové skříně je materiál+práce cca 130-150kkč…
      A za další, hodiny určitě nechtějí na každou nabíječku/místo, je otázka o co jste žádali vlastně žádali…

      Takže váš příspěvek je typicky „odborný“ jako když se dívám na ČT. Na oko to dává smysl, ale když člověk ví, že elektrika pokračuje i dál za hodinama a ví co tam je a kolik to stojí, pak neví jestli po vašem příspěvku brečet nebo se smát…

      1. musite taky cist vsechno.
        musite taky cist vsechno. ;o) Psal jsem ze vim za co platim. Ano. Chyba byla, ze jsem psal, ze to dam eonu. Ono taky tech organizaci maji moc. Ano je to ze zakona, ale spravuje to nejaka soukr. firma. Takze ANO. Vim, ze tech 63.000,- neni moc a taky jsem tu nekde psal. Ze kdyz by EU chtela po kazdem tu nabijecku, tak nevim co by s tim soustava delala. ;o) takze ANO. Vim ze neco existuje i za hodinama a kolik co stoji. Kamarad ma firmu, co pro ten eon dela vsechny ty velke prace.
        V ulici je 10 domu. V satelitu je 20ulic. Vsichni budou mit dobijecky. ;o) Co na to soustava za hodinama? Kdyz vsichni vecer prijedou a zacnou nabijet? Nedovedu si to predstavit. Mega trafo u kazdeho satelitniho bloku? Jak to bude hejbat v case s odberem a zase prebytkem?

      2. jeste k tem hodinam. ANO.
        jeste k tem hodinam. ANO. Protoze je to smiseny odber pro firmu – kancelare, byty, restaurace, ele dobijeni, tak mi bylo potvrzeno, ze na kazde odberne dobijeci misto musim mit extra hodiny. Nechapu proc, ale eon to tak chce. Samozdrejme, ze to nemusim priznat. Zazadat o 3x63A jedny hodiny a pak z toho udelat dve dobijeci mista. Ale nejsem podvodnik.
        Nehlede na to, ze pri odectu spotreby v dome budou fyzicky videt obe dve dobijeci mista. Wallbox na zdi.

    1. Vas prispevek presne
      Vas prispevek presne odpovida urovni euroskeptiku. I kdyz mate v kuchyni zasuvku, tak EV tim nenabijete. leda ze by jste tahnul kabel skrz dum a z okna na parkoviste.
      Smysl celeho narizeni je, aby bylo mozne za kazdych podminek nabit EV na parkovisti u domu. Navic nabijeci misto musi byt jisteno RCD. A v jinych statech takova narizeni uz existuji davno. Typicky anonymni prispevek…

      1. Nenašel jsem příslušný
        Nenašel jsem příslušný zákon, ale je tu právo na přípojku elektrické energie. Pokud si tedy nechá zřídit odběrné místo (jistič, elektroměr) nemělo by být možné SVJčkem bránit takovéto činnosti. Jestli on si pán nepředstavoval, že si to vezme ze společného rozvodu. Tam s tím pak může být docela problém, neboť SVJ ze smlouvy s dodavatelem nebude moci elektřinu přeprodávat dál. Byť je pán členem SVJ.

        1. Ad odber z „SVJ“ rozvodu,
          Ad odber z „SVJ“ rozvodu, detaily nevim, ale u nas pronajimame nekomu kocarkarnu a ma tam mrazak, takze nejak to asi vypapirovat jde (elektrina je soucasti jinak pojmenovane sluzby?).

          S tou vlastni pripojkou to mozna nebude tak jednoduche – klasicka garazova stani (cary na podlaze) nejsou z hlediska katastru samostatne jednotky (na to by pry musely byt obestavene), ale cele patro je spoluvlastnene a kazdy spoluvlastnik ma exkluzivni pravo pouzivat „sve“ stani. Takze mozna musim mit na zrizeni pripojky souhlas vsech?? Priznam se, ze nevim, zatim jsem to neresil (auto s dojezdem, co potrebuju, jeste tak rok nepujde koupit).

        2. Nemáte pravdu, čtete
          Nemáte pravdu, čtete zákon, ale nedokážete ho palikovat…

          Takže jednoduše řečeno, pán má pravděpodobně stání ve spoločených prostorech, ano nikdo mu tam nemůže parkovat, ALE jakékoliv úpravy oproti stavu při kolaudaci musí schválit SVJ, nemůže si příjít a vrtat si do zdi tahat si po něm dráty atd. už jenom proto, že neví jestli tam není nějaký rozvod, který brání v tom kterém místě vést rozvod elektřiny (třeba datové kabely, plyn apod.).

          Takže s tím je problém a vaše rada je mu k ničemu, protože je v rozporu s legislativou a dává mu falešnou naději…

          1. Ideálním řešením je
            Ideálním řešením je vznést bod na schůzi SVJ a domluvit se s vlastníky, že je potřeba dotáhnout si k místu elektřinu. Že náklady a realizace půjdou za dotyčným vlastníkem a SVJ dá jen povolení k instalaci ve společných prostorách. Normální SVJ s tím mít problém nebude a nějaké kolize s ostatními rozvody vážně nejsou problém. Elektrické vedení pak bude napojeno buď za elektroměr příslušného vlastníka, za nově zřízené odběrné místo v hlavním rozvaděči anebo za společný elektroměr s instalací podružného (v předchozím příspěvku jsem neměl pravdu, u SVJ nejde o přeprodej, ale jen rozúčtování), aby bylo možno účtovat spotřebu.

            Pokud tomuto schůze SVJ brání, je věc o poznání složitější a záleží na konkrétním případě, jak by se to dalo řešit. Neznám a nemám v hlavě příslušné zákony, na kterých by se dalo točit a tlačit tak na SVJ se svolením instalace.

            Jedním z řešení je si tam ten drát prostě dotáhnout a nabíjet. Když se bude jednat o prodlužovák z bytu vlastníka…

            Myslím si ale, že v okamžiku, kdy v domě bude elekromobilů více nebo si jej pořídí v domě vlivná osoba, nebude s tím žádný problém.

            1. Mas nejake zkusenosti se
              Mas nejake zkusenosti se schuzemi SVJ? Z praxe jsme vetsinou radi, ze se sejdeme usnasenischopni (50%), natoz aby se seslo vsech 50 spoluvlastniku daneho garazoveho patra a souhlasilo. Ale mozna to v mensich domech chodi lip, u nas je cca 100 bytu, z toho nezanedbatelna cast „investicnich“ – majitel, casto cizinec, na nejake schuzovani zvysoka kasle, jen pronajima a kasiruje.

              Nicmene, pro zajimavost jsem zkusil poslat dotaz na vybor SVJ, kdyz odpovi, tak to sem prihodim. Ale nepredpokladam, ze by to meli nastudovane, zadne EV jsem v garazi nevidel.

              1. Asi budu členem výboru SVJ
                Asi budu členem výboru SVJ od příštího měsíce… Máme 32 bytů a zatím se nás schází cca 70-80%. Zahraniční vlastníci dali plné moci k zastupování bez časového omezení.

                Pokud se nesejdete v řádném termínu v usnášeníschopném počtu, svolejte náhradní termín. Na něm už je jedno kolik vlastníků se sejde, bude považováno za usnášeníschopné a hotovo.
                Podstatné je, že nadpoloviční většina PŘÍTOMNÝCH (ne všech) vlastníků to pak může schválit.

                1. Nam notarka tvrdila, ze
                  Nam notarka tvrdila, ze mensi usnasenischopnost nez 50% do stanov dat nejde (a ze nahradni termin bez limitu se da aplikovat u druzstva, ne u SVJ – podle me rozdil dava smysl, u druzstva se hlasuje o svem/spolecnem, u SVJ o cizim). Az ted podle NOZ se povolilo „korespondencni“ hlasovani, tak snad to pujde lip. Ale hadat se nebudu, pravnik nejsem. Navic uz jsme hodne ot.

    1. Naprostý souhlas. Všechny
      Naprostý souhlas. Všechny zákazy příkazy nařízení mají vždy opačný efekt.

      Myslím, že kdyby v ČR nezasahovali dotacemi do trhu eaut tak se normálně prirozene eauta časem prosadí sami, kvůli svým výhodám o proti spalovači.

      Ale oni řekli NE, musíme dát dotace když to dělají jinde tak mi taky.
      Tím zjistili křen to ze výrobci aut ted čekají na dotace aby mohli podle toho upravit cenu nahoru a mohli inkasovat o to vic. Nic je nenutí zefektivnit výrobu tak aby cenu určoval trh.

      Jak dotace křivý trh je na trhu s ev vidět nejvíc.

      A přitom by stačilo povídky udělat jiným způsobem. Například pevné stanoveným dárkem pro snížení dph, či odecteni daní.

      Nebo hlavně dát ty peníze na výstavbu nabíječek. To by pomohlo prodeji EV víc než dotace. Protože když někdo uvidí před domem, nebo blízko nabíječku ztratí tím pádem jeden „strach“ z eauta, prirozene bude mít kde najít. Kdyz ty nabíječky nebudou, tak ti noví potencionální kupci se bojí že nebudou mít kde nabíjet.

      To hře totiž klasická otázka. Co bylo dřív vejce, nebo slepice?

      1. Nechci ti kazit tvuj
        Nechci ti kazit tvuj optimizmus, ale dokud budou dotace nebo „dotace“ na velkych trzich (D, FR, NO,…), tak to, jestli budou nebo nebudou dotace u nas nebude mit na evropske ceny automobilek nejmensi vliv. Kvuli trhu s odberem par desitek aut rocne (na znacku) nikdo ceny snizovat nebude…

        A podle me se EV u nas samy (ve vetsim nez malem mnozstvi) neprosadi – s dotacemi nebo bez, dokud nezmizi zasadni nevyhody (cena, dojezd), at uz budou vyhody jakekoliv.

      1. Nic, ale proč ji musím
        Nic, ale proč ji musím mít? Proč mě člověk jako vy chce přikázat, že tam to nabíjecí místo musím zapalatit? A nedopadne to jako u plynu, kdy plnička domácí CNG nemusela mít zvlášt hodiny, ale po zavedení daně, už je to nutnost, tedy platí 2x OM, a pak to bude i u elektriky…

        Miluju lidi jakovy, najprve mi přiukážete ,že musím v domě mít co nepotřebuju (i kdyby to stálo jenom 5kč, ale už jenom zvlášť fíčko tu cenu z materiálem a prací staví k 3-4tisícům navíc) a pak se za 5 let dozvím, že „vy jste mysleli“, ale já pak budu platit…

        VY nečtete, nebo lépe, vůbec nechápete souvislosti a berete vše jenom právě teď a pouze co je v textu, ale žádné souvisloti nebo co bude za 5 let vidět nechcete…

        V roce 2019 zakázat lidem jako vy co mi chtějí rozkazovat volební právo…

        1. Já Vám přeci nechci nic
          Já Vám přeci nechci nic přikazovat, nebo nařizovat. Zda to dopadne jako s plynem je teď ještě ve hvězdách.

          Problémy tohoto světa musí někdo regulovat a řídit. Pokud to běžný občan nechápe, tak je to těžké. Je nás mnoho a spotřeba roste.
          Neb řeknu Vám to asi takto. Kdyby se nezavedla plynofikace, tak tu ještě dnes topíme uhlím a to v tom lepším případě. V tom horším palíme doma odpadky, protože je to levnější, než platit popelnici.
          Dnes musí každý nový dům mít kanalizaci, nebo čističku odpadních vod. Připadá Vám to jako buzerace?

          Vás třeba nebolí to, že někde havaruje ropný tanker, nebo ze hoří ropná plošina. A že se tím zamoří oceán nebo moře. Už vůbec Vám nedojde, že se o ten benzín, který tankujeme někde vedla válka a že někdo umíral.

          Vy prostě chcete ve městech dýchat to co vypouští každý z výfuku. Je mi líto, že neznáte hodnotu léčení rakoviny.

          Když si dnes půjdete koupit nové auto v ceně auta zaplatíte za součástky typu katalyzátor, fitr pevných částic mnohem větší peníze. A to Vám nevadí, že to někdo nařizuje, že bez toho Vám auto nepustí na silnici?
          Jaký je v tom tedy rozdíl? Nutnost na nové auto dát filtr na výfuk vs do nového domu dát do garáže zásuvku.
          A opět se jedná o nový dům, který musí splňovat mnohem víc věci, než je zásuvka v garáži.
          Co bude za pět let? Ani bych se nedivil, že bude existovat zákaz stavět nové domy s komínem. Nebo se bude na nový dům s komínem muset dávat filtr pevných částic? Nemáš na komíně filtr, neprojdeš kolaudací.

          Ta budoucnost jak budeme bydlet může vypadat takto. Pasivní a bez komína s baterkama na pokrytí energetické špičky. Žádný krb, žádný kotel, žádný kouř.

Napsat komentář