Evropská unie: budoucnost je ve vodíku a bateriích, začínají vznikat první vodíkové koridory

Evropská komise přijala strategii pro rozvoj vodíkových energetických systémů. Je určena především pro těžkou nákladní dopravu a energetiku.

Má vodík v Evropské unii přeci jen budoucnost? Nově schválená strategie počítá s masivním rozvojem vodíkové infrastruktury v rámci celé EU.
foto: Daniel Bonnighausen

Využití vodíku v dopravě má být podle Evropské komise prosazováno tam, kde je elektrifikace nedosažitelná nebo obtížná. To podle ní znamená například městskou hromadnou autobusovou dopravu, flotily taxi nebo některé části železniční sítě.

Za druhé a především to ale znamená těžkou nákladní dopravu, zejména z a do přístavů. Vodík se také může stát alternativou nejšpinavějších fosilních paliv využívaných v lodní dopravě.

V dlouhodobém výhledu je dokonce možné využití vodíku také v letecké dopravě. Hlavním zdrojem vodíku v Evropě mají být obnovitelné zdroje, tedy větrné a solární elektrárny.

Do roku 2024 má být nainstalováno 6 GW elektrolytických kapacit. Mezi lety 2025 až 2030 pak dokonce alespoň 40 GW. Do té doby se vodík má stát „integrální součástí našeho integrovaného energetického systému“.

Masivní využití vodíku v Evropě má vést mimo jiné ke snížení závislosti na dovozu fosilních paliv z Ruska či blízkého východu.

Prvním konkrétním příkladem budování vodíkové energetické sítě v Evropě může být dopravní koridor určený pro nákladní auta. Začne v přístavu Rotterdam a bude pokračovat přes Nizozemsko a Belgii až do Německa.

Do roku 2025 by po něm mělo jezdit až 1000 vodíkových nákladních aut. Obsluhovat je bude až 25 vodíkových čerpacích stanic.

V oblasti osobní a středně těžké nákladní dopravy mají být podle Bruselu hlavní alternativou bateriové elektromobily. To je vidět na aktuálním masivním úsilí koncernu Volkswagen a dalších evropských automobilek v uvádění nových elektromobilů na thr.

tisková zpráva

9 Comments on “Evropská unie: budoucnost je ve vodíku a bateriích, začínají vznikat první vodíkové koridory”

          1. Hele, vy byste smutnil prvni ne 🙂 Ja vim ze asi
            Hele, vy byste smutnil prvni ne 🙂 Ja vim ze asi ne.

            Mimochodem, shodnem se na Nissan Ariya, me se taky libi. Asi az na to ze me nevadi ze nema trunk i kdyz uznavam ze by asi bylo lepsi kdyby ho mel.
            Koukal jsem na ty prenosy, jeden v anglictine, druhej v japonstine. I ti cizinci mluvili celkem dobre japonsky, myslim vyslovnost.
            Skoda jen ze si jeste budeme muset pockat.

            Jesi se muzu zeptat, vy nejake EV mate nebo zatim cekate?

    1. e-highway vzdycky byla a vzdycky bude paskvil a nesmysl bez
      e-highway vzdycky byla a vzdycky bude paskvil a nesmysl bez realneho vyuziti, draty nad silnici urcene jen a jen vezsim tahacum je nesmyl, to dava mnohem vetsi smysl a ve svete mnohem dele a na mnohem delsich trasach testovane OLEV s indukci kde se muze napajet za jizdy nejen kahac, ale klidne i dodavka, osobak, autobus, nebo treba motocykl

      draty nad dalnici take nejsou legislativne schudne a musi se pro jejich instalaci zadat vyjimky, na takovem useku silnice/dalnice pak nemuzou zasahovat treba letecke slozky IZS a kazda nehod akde dojde k i mirnemu poskozeni nejake soucasti systemu troleji na danem useku vesmes zastavuje veskerou dopravu, proste a jednoduse policie musi takovej usek uzavrit a nesmi tam pustit zadne vozidlo ktere tam nema v tu chvili povoleni k vjezdu, coz jsou pak jen vozidla opravaru, proste nesmyl, a na tenhle nesmysl upozornovali dokonce v EK jiz v dobe kdy se na to chystali dotace pro Siemens a Volvo ktere to cele zpunktovali 🙂 realne to je dobre proste na nejake kousky silnic mezi nejakyma prekladistema/skladam/pristavistem, pro celou EU je to ale nesmysl a nevyuzitelne, se seriovou vyrobou hybridnich tahacu vybavenych trolejovym sberacem nakonec nepocita ani zadny z vyrobcu ktery se na tom podili 😀

Napsat komentář