Evropa potřebuje pro elektromobily nízkoemisní zdroje elektřiny

redakce - 20 Prosinec 2018

Evropa zažívá masivní nárůst počtu aut na baterky, tedy elektromobilů a plug-in hybridů. Aby byl jejich provoz opravdu ekologický, musí se nabíjet z nízkoemisních zdrojů.auto elektromobil Hyundai Kona Electric u nabíjecí stanice

Elektromobil Hyundai Kona Electric u veřejné nabíjecí stanice
foto: Hyundai

Letos v srpnu už na Starém kontinentu jezdil milion aut do zásuvky. Koncem roku by to mohlo být přes 1,3 milionu. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) odhaduje, že pokud by do roku 2050 vzrostl podíl elektricky poháněných aut na celkovém vozovém parku na 80 %, klesly by evropské emise CO2 o 255 milionu tun, což je asi 15 % jejich současné produkce.

V situaci, kdy podíl dopravy na celkové produkci skleníkových plynů v Evropě roste, je to dobrá zpráva. Zbývá tedy dořešit, odkud elektromobily energii čerpají: elektromobil napojený na současný energetický mix v Evropě totiž oproti dieslovým vozům za celý životní cyklus vypustí jen o zhruba 15 % emisí CO2 méně.

Pokud by ale jezdil jen na elektřinu z nízkoemisních zdrojů, úspora rázem činí 2/3 emisí oproti dieselu a dokonce 70 % oproti benzínovým vozům. Podle EEA by tak paradoxně mohl rozvoj elektromobility sice vést k poklesu emisí oxidů dusíku, prachových částic a dalších zplodin výfukových plynů, ale na druhou stranu i k růstu produkce oxidů uhličitého a siřičitého v důsledku růstu výroby elektřiny v uhelných elektrárnách, pokud budou udržovány jako zálohové zdroje. Většina scénářů na rozvoj obnovitelných zdrojů totiž počítá hlavně s investicemi do větrných a solárních elektráren, jejichž výkon musí být zálohován.

Odhady množství elektřiny, kterou budou v příštích třiceti letech potřebovat evropské elektromobily, se přitom různí. Scénář EEA předpokládá, že do roku 2030 to nebude množství, které by mělo významně ovlivnit evropskou energetiku.

Podíl spotřeby elektromobilů na celkové spotřebě elektřiny by podle něj měl z přibližně 0,03 % v roce 2014 vzrůst v roce 2030 na cca 4–5 % a v roce 2050, při výše zmiňovaném 80% podílu elektromobilů, na 9,5 %. V jednotlivých zemích EU by se přitom tento podíl měl pohybovat od 3 % do 25 %.

Evropská komise odhaduje, že dodatečná potřeba energie bude v r. 2030 činit asi 63 TWh, tedy přibližně 2,1 % celkové spotřeby a v r. 2050 asi 372 TWh. Německý Öko-Institut ale hovoří až
o 138 TWh v r. 2030 a 448 TWh.

Pro srovnání – česká jaderná elektrárna Temelín v roce 2017 vyrobila 16,48 TWh proudu, takže v roce 2030 by evropské elektromobily spotřebovaly osminásobek a v roce 2050 až 27násobek roční produkce současného Temelína.

Celosvětově by podle agentury Bloomberg měly v roce 2040 spotřebovat asi 1 900 TWh, což bude 5,5% celkové spotřeby elektřiny, a 3 461 TWh v roce 2050, tedy asi 9,0 %.

Většina současných prognóz a studií se shoduje, že zvláště ve státech s větším podílem obnovitelných zdrojů by mohla nabídka elektřiny v souvislosti s rozvojem elektromobility kolísat.

Proto je důležité co nejrychleji vyřešit problém velkokapacitního skladování elektřiny vyráběné obnovitelnými zdroji a zároveň problém jejich zálohování jinými nízkoemisními zdroji v době, kdy nesvítí slunce a nefouká vítr. V současné době tyto podmínky splňují především jaderné elektrárny.

Zřejmě i proto Evropská komise ve svých nejnovějších dokumentech předpokládá, že v roce 2050 bude evropský energetický mix produkovat 80 % proudu z obnovitelných zdrojů a 20 procent v jaderných elektrárnách.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

krásný přiklad debility těch nahoře.
Pokud vyměníme 80% aut za auta do zásuvky, klesne CO2 o 15%.
No bravo, to je opravdu úžasné zlepšení.
A co se tak zaměřit na tu zbylou produkci CO2?
Kolik CO2 vytvoří automobilky tím, jak se nám stále snaží vecpat každé 3 roky nový automobil? Kolik toho vytvoří nákladní přeprava, kde se kvůli výrobě jednoho automobilu vozí zboží napříč evropou? Co tak lodní doprava?
Co ničení rostlin, které CO2 zpracovávají? Místo starostí o elektromobily by jste se měli raději zajímat o ničení deštnejch pralesů, ničení mikroorganismů v moři a tak dále.

Obrázek uživatele honza.t

Vodíkový Hyundai Nexo je ekonomický nesmysl, který čistí vzduch (první jízdní dojmy)
https://autobible.euro.cz/vodikovy-hyundai-nexo-ekonomicky-nesmysl-ktery-cisti-vzduch-prvni-jizdni-dojmy/

Obrázek uživatele Radovan

Ha, Evropa objevila Ameriku. Kontrolní otázka do Brusele soudruzi: Pročpak ten zlý kapitalista Elon, co nedělá nabíječky s dotacemi od EU, k nim cpe střechy s FVE a kontejnery s baterkami?
A druhá zlá větička: Proč EU podporuje v roce 2018 tupé budování rychlonabíjecích stojanů s nutností brutálních rezervovaných příkonů, nových traf a přípojek, místo aby dotovala krytá nabíjecí místa s FVE a bateriemi? Vždyť i moloch jako EON sice má hezkou rychlonabíječku s několika stojany na Vystrkově, ale střecha je zoufale prázdná a baterky taky nikde. Daleko menší PRE má za sebou alespoň první takový počin. Ovšem to by mělo být už několik let normálním postupem. Když na to jdou veřejné peníze. Čili spotřeba v místě výroby a akumulace.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je ten nejmenší problém.
Daleko větší je problém. Že výstavba nabíjecích stojanů je většinou na takových místech, kde je problém s parkovacím místem.
Takže stojany jsou potom pernamentně zablokované.

Obrázek uživatele Radovan

To byli invalidé taky. Pak se začaly rozdávat flastry a dnes je tam volno furt :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když před Kauflandem zavolám měšťáka, nepošle mne do kopru, že jde o sloukromý pozemek a o ten on se nesgtará?

Obrázek uživatele Radovan

Invalidé jsou ve vyhlášce, takže tam se stará. Ostatní pravidla jsou majitele pozemku. Byť ten se většinou na vjezdu odvolá na zákon o provozu na pozemních komunikacích a přednost zprava.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Radovan

To byli invalidé taky. Pak se začaly rozdávat flastry a dnes je tam volno furt :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co z toho budou rozdělovači mít když budou lidé nezávislí na molochovi ČEZ a jeho distribuční soustavě? Kdo jim bude zajišťovat příjem?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

at klidně chcípne pakáž i kdyby jejich parchantata neměli co žrát :) můžou zkusit táhnout třeba do ameriky učit se kapitalismu ;) třeba je ještě veme šádebilka na linku :))))

Obrázek uživatele Radovan

Asi máte na mysli triopol ČEZ Distribuce, EON distribuce a PRE distribuce ze zákona. Pro ty by to teoreticky mělo znamenat zlevnění provozu sítě v lepším případě, v horším se lidi začnou odpojovat, jako to nyní dělají od tepláren. Ale prozatím prolobbovali, že baterky pro veřejné použití k vyrovnávání sítě může mít ze zákona jen výrobce elektřiny u elektrárny. Ovšem ne FVE. Takže zatím si zajišťují příjem zdárně sami. Na úkor ostatních. :-(

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

EU se dohodla na emisích autopopelnic do roku 2030 snížit o 37%

auto.idnes.cz/evropska-unie-emise-oxid-uhlicity-snizeni-automobilovy-prumysl-phu-/automoto.aspx?c=A181217_214845_eko-zahranicni_mpl

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1) jasný solár povinně na každou střechu

kcc-hho.webnode.cz/elektrina/

2) zlikvidovat nesmyslný nebezký mosty ;))))

flightradar24.com/

až potom si můžeme dál povídat o uhelkách elektrárnách :)) Hlavně u neosířenýho lídra evropský elektromobility :)))

cs.wikipedia.org/wiki/Elektr%C3%A1rny_v_Polsku

pr-asu.chmi.cz:8080/IskoPollutionMapView/faces/viewMapImages.xhtml;jsessionid=9AD78245071D940EE20A20C507D5B757

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Čína vyrobila umělou hvězdu a překonala 6x teplotu Slunce

cdr.cz/clanek/budouci-zdroj-energie-cina-vyrobila-umelou-hvezdu-prekonala-6x-teplotu-slunce

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Již letos má Německo podíl na výrobě z OZE 38 % a jejich cíl pro rok 2030 je 65 %, celá Evropa pak 32 % v roce 2030 a 80% snížení emisí do roku 2050. Jestliže se tedy bavíme o roce 2050, jako o roce, kdy bude podíl EV 80 %, pak je úplně bezpředmětný energetický mix v roce 2018.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neboj, během 5ti let se změní názvosloví. Jaderné elektrárny budou oficiálně klasifikovány jako OZE.

A během dalších 5ti let se začnou v evropě stavět nové (a bez protestů) aby byla elektřina

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

To by přeci byl luxus a vyřešené všechny energetické problémy mít 2/3 elektřiny v Evropě z OZE a 1/3 z moderních jaderných elektráren.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Pepa

Žádné dotace nejsou v pořádku!
Není li jinak možné,tak dotace na fotovoltaiku jsou smysluplné.
Podniky by měli dostat dotaci na zastřešení parkovišť fotovoltaikou
a tam,kde je možnost využít malé,nebo i mikro větrné elektrárny by měla směrovat další podpora.
Jistě by se našlo daleko lepší řešení než dotace,ale žijeme v EU a tam toho je víc co nemá ideální řešení!

---

Pepa

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud se bude většina EV nabíjet v noci, nebude jistě to navýšení 1:1
Zajímalo by mě, kolok energie je dosud takto zmařeno, vzhledem k nemožnosti uhelku jednoduše zastavit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nemám problém nakupovat energii v NT. Stačí smysluplná cena energie a klidně budu odebírat energii tak abych vykrýval nadbytek energie v síti. Těch, kteří budou mít úložiště bude geometricky přibývat. Zájem o špičkovou elektřinu nebude ze strany domácností žádná. Podnikavci ať si řeší nákup za jejich. Zvlášť ti, kteří dnes tvrdí, že cituji:"tuto budovu NEJDE zateplit" (jedná se o běžný jednopatrový prefabrikovaný železobetonový socialistický výplod - ideální svou kvalitou která přetrvá věky, viz mosty co jim nejdou shodit).

Článek evokuje ve čtenáři falešný (a bohužel stále všeobecně zažitý) dojem, že elektromobily nejsou čisté, pokud se při výrobě elektřiny na jejich pohon nepoužijí nízko/bez-emisní zdroje. To ale není pravda. I kdyby se EV nabíjely 100% elektřinou z uhlí, tak pro ně vychází celková účinnost i emise stále nesrovnatelně lépe než spalování ropy + energetická potřeba na její zpracování.

A kromě toho z rovna v naší republice máme tolik přebytků elektřiny, že by na ně mohl jezdit milion EVček a ještě by zbylo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ne milion, ale při nájezdu 20kkm/vůz je to 4,3M osobních automobilů.

Také se poněkud zapomíná, kolik každý spalovák (a specielně průměrná popelnice v ČR) ročně vykape oleje do přírody. Taktéž zpracování ropy, výroba a distribuce paliv a maziv, v množství nutném pro provoz spalovacího autoparku, je slušná zátěž pro životní prostředí. Pokles výroby paliv dále uvolní dost rezervovaných kapacit výroby el. energie, takže možná nula z nuly pojde. A slibovaný blackout nebude, leda by se spalováky proměnily za BEV do rána.

Obrázek uživatele Kuk

+1

A ještě si klidně 2 Temelíny ročně vyvezeme...

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Vychází mě necelý 1 Temelín ročně, ale je to super info pro představu. Díky za nápad, jak to prezentovat dále. Jen Temelín může zásobovat přes 4 miliony EV.

Obrázek uživatele Kuk

Záleží kdy. Myslím že vyráběli tak 15 TWh a v poslední době jen 12 TWh. Za posledních 20 let je dlouhodobej průměr vývozu 20 TWh, ale poslední 2 roky je to o dost míň.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Ano, v posledních pár letech pořád nějaké neplánované odstávky JE, tudíž nižší výroba.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

presne. Zatim mi nikdo nevysvetlil, proc jeste vyrabime elektrinu z uhli, kdyz z jaderky to prodavame do ciziny.

Obrázek uživatele Kuk

Bingo. První věc co mě napadla musej tam furt ještě kutat to uhlí a vystavovat lidi nebezpečí? Vždyť do uhelek se stejně dává hlavně hnědý uhlí. Není težba uhlí jen přežilá sociální populistická úlitba politiků "pracujícím" a regionu? Vždyť celej sektor jde do útlumu. A proto se toho taky Bakala zbavil.

Jinak jaderný elektrárny udajně potřebují součinnej provoz tepelnejch el. aby se stihly vyrovnat špičky což u jaderky tak rychle nejde.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele M.Krupka

Protože kopat a pálit uhlí je levné. Horníci potřebují práci, železnice má co vozit. Investice do těžkých strojů v dolech je zaplacená a nelze je jen tak zastavit a vyhodit. Tenhle průmysl má dlouhou setrvačnost. Mimochodem ani ty uhelné elektrárny, nelze z hodiny na hodinu zavřít. Tu energii z uhlí jsme zdědili a pokud to uhlí bude relativně snadno dostupné, tak se bude těžit i přestože to občas odnese nějaká ta vesnice. A nějaké těžební limity jsou jen politická hra.

Obrázek uživatele Kuk

Samotní horníci tvoří asi jen 10 % zaměstnaců dolu. Opravdu je chtějí populističtí politici stále vystavovat nebezpečí?

Kolik elektráren tu jede na černý uhlí? Kolik z toho je strategickejch a zatím tězko nahraditelnejch?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele M.Krupka

O horníky vůbec nejde. Jde o prachy. Těžit se bude dál, dokud bude co těžit. Uhlí se vyveze v podobě elektřiny do zahraničí. Peníze nesmrdí.

Zpráva je z 20.prosince 2018, pět dní stará. Těžit se bude dál. Před několika roky se mluvilo o ukončení těžby v roce 2020. Dnes už tu víme, že se pojede dál. Miliardový bussiness nezastaví žádné úmrtí několika horníků ať už v Ostravě, nebo v Sokolově.

Více na https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/sokolovske-uhelne-se-otevrela-cesta-k-vytezeni-desitek-milionu-tun-uhli-1354835

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kopat uhli je levne a hornici potrebuji praci...
Pozdravuju do Karvine, specificky do 13 rodin. Urcite jsou radi ze meli praci v dolu, a ze nemuseli makat v nejake trapne tovarne na fotovoltaiku nebo baterky.

Obrázek uživatele Kuk

11 obětí ze 13 byli Poláci.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Ano, důsledek politiky státu za prezidenta Havla, zrušení středního hornického školství. Ne přímo, samozřejmě. Přeci jsme pro vzdělávání, nikdo školu rušit nebude. Ďábel se ukryl v detailu. Fárat bylo nově povoleno zákonem až od 21 let. Co budou kluci z hornického učiliště (8.třída, 14 let, 3 roky základní učňák, 4 roky s maturitou) 3-4 roky se svým výučním listem horníka dělat, to bylo mocipánům jedno. A nemohli to ani jednoduše odbýt povinnou vojnou, ta byla na 2 roky a pak se stále zkracovala.
Od té doby frčeli v OKD https://www.okd.cz/cs ve velkém Slováci, později Poláci. A tak je tomu dodnes. Legrace je, že hornické učiliště s Domovem mládeže je šikmo přes křižovatku od Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě-Porubě http://www.vsb.cz. Kde dodnes je fakulta Hornicko-geologická https://www.hgf.vsb.cz/cs/. Jen ti nejlepší učni z horničáku už na ni nechodí, protože z hornického učiliště je dnes SŠ prof. Zdeňka Matějčka se zcela jiným zaměřením https://www.skolspec.cz/.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ehmmm, víte snad že prezident toho velmi málo zmůže za každodenního běhu státu a že to bylo spíš vinou vlády?

Nehledě na to, pro energetiku jsou lepší způsoby jak ten uhlík ze země dostat, než to těžit v celých kusech a pro chemický/metalurgický průmysl jej tolik třeba zase není.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Carlos:
Ten opilec a narkoman Havel tehdy zlikvidoval víc oborů a díky tomu je nyní velký problém sehnat kvalifikované lidi do různých profesí v dopravě. Do budoucna je zaděláno na velkou řadu průserů už třeba proto, že nejsou strojvedoucí!

Obrázek uživatele Kuk

Vožrala a narkoman seš akorát ty a ještě k tomu zamindrákovanej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A já myslel, že za všechno může Kalousek a on to byl Havel.

7 let po své smrti může za to, že nejsou strojvedoucí. To jsou věci!

Obrázek uživatele Radovan

Ano, to máte pravdu. Jenže na to tehdy tlačil a taky to nemusel podepsat, ale podepsal. Mj. tím vykonal ortel nad právě studujícími. Jinými slovy nepřímá retroaktivita. A důsledky pro tehdejší energetický průmysl katastrofální. Dopady dodnes.
S tím ostatním samozřejmě souhlas.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Kuk

Já vim, ty bys radši aby 18tiletý kluci umřeli v dole...

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Samozřejmě. Na nic jiného celé dny nemyslím....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele ozana

Buďme rádi, že nemusíme udržovat hornictví při životě jako v Polsku, kde v něm stále pracuje příliš mnoho lidí (kteří nic jiného dělat neumí).

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"V Ostravě, tam jsou jen horníci a kurvy! "
"Moje žena je z Ostravy!"
"Vážně? a kde fárala?"

Obrázek uživatele M.Krupka

Tragédie, :-( riziko povolání. Třeba přijde doba, kdy na tyhle nebezpečné práce budou jen stroje.

Rozhodne to nechci zlehcovat, ale kdyby ses kohokoliv z nich zeptal pred tydnem, myslis, ze by ti nektery odpovedel, ze radsi vezme bezpecnejsi praci v "nejake trapne tovarne" za pul penez?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Kuk

Podepisují všichni, že jsou si vědomi rizika, které jim to přináší a že to může skončit smrtí?

O kolik si horník může zkrátit život tím že je pernamentně vystaven jemnému prachu z uhlí? Jsou nějaké statistiky?
Když je tam vidím dole bez těch respirátorů a obličejema pokrytýma černým prachem nemám z toho dobrý pocit. Ta koncentrace prachu musí být naprosto šílená brutálně překračující normy pro jiná prašná prostředí.

Od toho je zde stát aby bránil zbytečnému poškozování lidského zdraví, když už to lidé nedokážou sami.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Uhelny prach neni zase tak nebezpecny. Nejhorsi je kamenny prach a ten musi byt mensi nez nejakych 2 mikrometru aby se dostal hluboko do plic. Takovy jemny prach ani neni videt. Kdyz vidite prasit, vetsina z toho se do plic nedostane. Silikoza je svinstvo, ale existuje mnoho povolani i na povrchu kde to muzete dostat.

Obrázek uživatele Radovan

Je to šílené prostředí. Dřina a odvaha. Rok jsem za komančů brigádně fáral. Vím, jak to tam vypadá. Není o co stát. Hned jsem pak věděl, proč raději dobře studovat a dělat jinou práci. Mimochodem jsem byl pomocníkem při výzkumu, elektrikářů, střelmistra, na výdřevě, na rabování i hlídačem po pálení. 600-750 metrů pod zemí, často několik kilometrů od jámy, kam se jezdilo vláčkem a zbytek rovně pěšky nebo po úvrati šikmo lanovkou.
Ten (pravděpodobně) výron metanu na Armádě musel být peklo. Z ďury nezdrhněš, něma okna. Kdo nezažil nepochopí. Zdař bůh a čest jejich památce.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nikoli levné, ale výhodné - zvlášť pro ty co jedou v režimu teplé zálohy.

Obrázek uživatele Kuk

A kolik se sníží produkce skleníkových plynů, když nebude potřeba elektrická energie pro rafinérie na výrobu paliva pro ty nahrazený spalováky?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nejde jen o EE, ale i energii, kterou si ty rafinerie vyrábí teplo přímo ze zpracovávané ropy a CO2 pouští komínem.

Obrázek uživatele Kuk

To taky. V Lítvínove takhle v noci pálej (prej) nějaký zbytky a jasnej plamen ozařuje celou krajina a "voní" to široko daleko. Čert ví co pálej a co tam pak v noci dejcháme???

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil